Gå til innhold

Radeon X1900 GT er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende med 1900GT. Spesielt med tanke på at ATI har en litt bedre billedkvalitet og AVIO støtte. Er jo ikke bare FPS som betyr noe i mine øyne. Støy og driverstøtte er vel så viktig. Der synes jeg ATI er flinke med nye drivere HVER mnd. Det synes jeg de skal ha skryt for.

 

Obs. Jeg er ikke noen dedikert ATI fan, kjører nVidia selv, så mine utallelser er nøytrale og er ikke ment sårende og støtene på noen...

Lenke til kommentar
Spennende med 1900GT. Spesielt med tanke på at ATI har en litt bedre billedkvalitet og AVIO støtte. Er jo ikke bare FPS som betyr noe i mine øyne. Støy og driverstøtte er vel så viktig. Der synes jeg ATI er flinke med nye drivere HVER mnd. Det synes jeg de skal ha skryt for.

6067882[/snapback]

Hmmm...

 

Har selv blandt annet et x1900xt kort, og jeg synes ikke de driverene er noe særlig gode. Har mye stabilitetsproblemer, og bruker ikke CCC lenger. Linux-drivere er håpløse, det er synd. AVIVO er kun en fordel i forhold til nVidia når du skal encode video... (nettopp derfor jeg har ATi-kortet)

 

Når det gjelder støy så byttet jeg ut den orginale viften ganske fort på grunn av støy.

 

Driveroppdateringen er bra, men synes ikke de fortjener noe spesiell skryt...

 

Det er bra at ATi lanserer kort i denne prisklassen og. Dette bidrar forhåpentligvis til å senke prisen på 7900GT. nVidia har mye å gå på... G71 brikken er veldig billig å produsere sammenlignet med R580

Lenke til kommentar

Ser at Inquier btukte etn nForce4 SLIx16 hk til denne testen. De skulle ha sammenlignet begge kortene på et ATI hk også, spør du meg. Skal ikke påstå noe, men det vil være naivt å tro at et nVidia hk er like optimalisert for ATI skjermkort som et nVidia skjermkort.

Lenke til kommentar
Ser at Inquier btukte etn nForce4 SLIx16 hk til denne testen. De skulle ha sammenlignet begge kortene på et ATI hk også, spør du meg. Skal ikke påstå noe, men det vil være naivt å tro at et nVidia hk er like optimalisert for ATI skjermkort som et nVidia skjermkort.

6068372[/snapback]

Det er nok ikke optimalisert for nVidia kort nei... Hvis vi skal følge din tankegang så er det ganske naivt å tro at ATI hk ikke er optimalisert for ATI... :whistle:

 

PS! Toppmodellen i neste nForce serie (nForce 5) som kommer snart både for AM2 og Conroe kommer til å optimalisere seg mot en nVidia GPU.

Lenke til kommentar
Ser at Inquier btukte etn nForce4 SLIx16 hk til denne testen. De skulle ha sammenlignet begge kortene på et ATI hk også, spør du meg. Skal ikke påstå noe, men det vil være naivt å tro at et nVidia hk er like optimalisert for ATI skjermkort som et nVidia skjermkort.

6068372[/snapback]

Det er nok ikke optimalisert for nVidia kort nei... Hvis vi skal følge din tankegang så er det ganske naivt å tro at ATI hk ikke er optimalisert for ATI... :whistle:

6068388[/snapback]

Hovedkort er egentlig svært "dumme" komponenter. Det gjøres ingen optimaliseringer eller behandling av signalene mellom CPU og PCIe-porten. PCEe er egentlig plattformuavhengig, men ATI og Nvidia har likevel prøvd å segmentere markedet kunstig ved å legge inn kunstige sperrer mot å kjøre SLI eller Crossfire på hverandre sine hovedkort. Sperren fungerer som et flagg som sier i fra til driveren at dette er et "godkjent" hovedkort, og dermed åpner driveren for SLI eller Crossfire. Dersom flagget ikke er til stede så kan ikke SLI eller Crossfire slåes på. Der er altså enten eller og ikke noen mellomting der konkurrentens tokortløsning bremses delvis.

Lenke til kommentar
Hovedkort er egentlig svært "dumme" komponenter. Det gjøres ingen optimaliseringer eller behandling av signalene mellom CPU og PCIe-porten. PCEe er egentlig plattformuavhengig, men ATI og Nvidia har likevel prøvd å segmentere markedet kunstig ved å legge inn kunstige sperrer mot å kjøre SLI eller Crossfire på hverandre sine hovedkort. Sperren fungerer som et flagg som sier i fra til driveren at dette er et "godkjent" hovedkort, og dermed åpner driveren for SLI eller Crossfire. Dersom flagget ikke er til stede så kan ikke SLI eller Crossfire slåes på. Der er altså enten eller og ikke noen mellomting der konkurrentens tokortløsning bremses delvis.

6068467[/snapback]

Det stemmer om dagens hovedkort, men i den nye nForce5 serien som kommer så ligger det en logikkdel i high-end modellen av chipsetet som gjør at når du plugger enn et GeForce grafikkort med korresponderende logikkdelen så klokkes PCI Express bussen opp litt, og noen timing verdier optimaliseres. Tror de kommer til å kalle dette Link Boost eller noe sånt...

 

Men nå ble det litt off-topic her... :yes:

Lenke til kommentar
Så du mener at produktene skal hete det samme så de fleste ikke klarer å skille mellom pruduktene

 

Slik det er nå høres joj 7900gt mye bedre ut i øret en 1900gt - dumt av ATi

6068226[/snapback]

 

 

Tja, det er vel mye bedre enn at nVidia bruker GT betegnelsen på ett av sine topp kort og ATI bruker det på low end "budget" modellen... da vil jeg tro det iallefall blir forvirring. (som jo har vært situasjonen ganske lenge nå (ATI har brukt GT for billige kort, nvidia har brukt XT eller TX for sine billige kort..)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Rått kort, synd Ati ikkje kan lage skikkelege drivere for oss som ikkje vil bruke Wintendo.

6067900[/snapback]

Enig. ATI og Linux lyder ikke akkurat problemfritt ut. Valg av ATI gjør det ganske vanskelig å prøve ut Linux i det hele tatt. Dette er et såpass stort ankepunkt for meg at ATI blir uaktuellt. Det er egentlig ganske synd at det er sånn. Håper ATI klarer å forbedre driverstøtten i linux betraktelig de neste par årene.

 

(GDI)Raptor: Så Nvidia vil prøve å segmentere markedet kraftigere med Nforce5? Jeg liker ikke denne kunstige segmenteringen. Det hadde sikkert vært enklere for Nvidia å ikke lage slike spesialløsninger enn å ha de der. Synd at de holder på på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...