Gå til innhold

Hvordan lager du musikk?


Gilbert

Anbefalte innlegg

Fordi jeg er en av dem som best liker å lese hva andre gjør er det interessant å vite litt om veien til et nytt verk. Ikke alle spørsmål passer for alle, men noe kan brukes :)

 

[b]Hvilken stilart tilhører du?[/b]

[b]Hvordan noterer du ideene?[/b]

[b]Hva slags instrumenter bruker du?[/b]

[b]Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?[/b]

[b]Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?[/b]

[b]Har du noen ambisjoner?[/b]

[b]Har du noen forbilder?[/b]

 

Hvilken stil tilhører du?

Når det gjelder å lage musikk selv, digger jeg høyt jazz ("cool-jazz"), pianoballader og techno. Digg blanding? Ja.

 

Hvordan noterer du ideene?

De ligger i hendene etter å ha spilt melodien en eller to ganger.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

For opptak bruker jeg en Yamaha PRS 730 (mest til midi-arbeid), Yamaha S-90 og Yamaha Motif ES. I blant bruker jeg en Nova II (nederste bilde) men den er omtrent alltid på spillejobbing uansett. På disse bruker jeg enten midi eller dytter en jack fra output i synth til input i PC/mac. Til liveinnspilling taster jeg piano eller rhodes.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

PC med Sibelius/Yamaha S90 Software og mac med Logic. Har forsøkt andre programvarer også, men Logic funka best for meg.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3?)

Blir som regel en kjekk liten midi-fil som jeg kan spille av på S-90. Et herk å sette opp, men da blir det vakkert (bortsett fra at lydene på S-90 ikke er helt gode). Hvis jeg spiller inn til andre så blir det som regel mp3.

 

Har du noen ambisjoner?

Ikke annet enn å kose meg :o) Hender jeg sender inn til en musikkonkurranse i ny og ne, men ingen big deal for meg.

 

Har du noen forbilder?

Nei, ikke når det gjelder å lage musikk.

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken stilart tilhører du?

Trance. Har ikke helt funnet min egen sound enda (har ikke holdt på så lenge), så jeg sier bare trance.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Ingen, desverre. Kun PC.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

FL Studio Producer Edition v6.0.4. På PC...

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

MP3

 

Har du noen ambisjoner?

Har ikke de store ambisjonene, men hadde vært fantastisk med eget studio.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

 

Metal. En kjekk blanding av folk, heavy, viking og black tror jeg.

 

Hvordan noterer du ideene?

 

Guitarpro for selve musikken, og notepad for tekster.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

 

Trommer, vokal, og litt gitar

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

 

Sonar på PC.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

 

Mp3

 

Har du noen ambisjoner?

 

Nja.. spille inn demo med bandet og ha det gøyt.

 

Har du noen forbilder?

 

Frost er vel mitt forbilde innenfor trommene. Valfar er forbildet mitt generelt innenfor musikk.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Forskjellige typer Metal for det meste.

 

Hvordan noterer du ideene?

Tar opp riffene (gidder ikke å skrive det ned i tabs lenger), skriver ned tekster.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Kassegitar, el-gitar (med synth funskjon som fungerer til mitt bruk i grunn). Og prøver meg på programmere trommer. (Ønsker\er på utkikk etter ett billig keyboard med grei fele og cello lyd og billig simpelt trommesett.)

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Tar opp i ACID Pro 4, på PC.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

.ogg (Må aktivere programmet på nettet for å kunne save i .mp3)

 

Har du noen ambisjoner?

Gi ut en skive i grunn.

 

Har du noen forbilder?

Kristoffer Rygg, Cornelius Jakhelln, Vegard Sverre Tveitan +++

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

"Jeg vil ikke å plassere meg i en bås..." :p

 

Hvordan noterer du ideene?

Bruker post-it-lapper og enkle opptakere hvis jeg har for hånden. Mobilen fungerer stort sett utmerket

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Gitar, bass, trommer, hammond, piano, orkestere, synther og hva jeg ellers måtte ha bruk for.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Bruker det beste (hehe ;)): Cakewalk SONAR Pro

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

MP3

 

Har du noen ambisjoner?

Jeg hadde i min spede ungdom, men realiteten har kverket dem. :p

Jeg "gjør det" fordi det er gøy og underholdene.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Tja..kommer helt ann på humøret det :D Avogtil kan det kanskje være trance.. Ellers kan du vel kalle det elektronisk blues hehe.. Lager også endel av samme sjanger som f.eks Ugres(Vet ikke helt hva det kommer under jeg, for det er få låter som blir like :D )

 

Hvordan noterer du ideene?

Tar opp via midi

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Midismart fra komplett.no :) Spiller trommer også da, men det blir noe annet da jeg spiller med andre og ikke står for så mye "komponering" selv.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Reason 2.5, pc

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

MP3

 

Har du noen ambisjoner?

Næh.. egentlig ikke :)

 

Har du noen forbilder?

Røyksopp, ugress f.eks

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Stilarten min er alle avartene rundt techno når det gjelder det seriøse, og når det gjelder moromelodiene av det mer useriøse slaget, så går det i gitar og alt av instrumenter man kommer over egentlig. Har ikke lukket meg selv i noe spesiell bås - jeg liker å eksperimentere litt. Poenget er at er fonrøyd med resultatet og hører på det selv. Hører jeg ikke på det selv etter release - så er resultatet med andre ord dårlig.

 

Hvordan noterer du ideene?

Jeg noterer egentlig ikke ideèr, jeg har en ganske rotetet og tilfeldig metode når det kommer til å lage musikk. Jeg får plutselig en idè, og da skynner jeg meg å få laget et lite parti som jeg bruker som referanse når flere ideèr kommer. Så holder jeg på med et prosjekt og prøver forskjellige melodier og teknikker, inntil det omsider går opp et lys og jeg finner den sounden jeg har vært på utikikk etter. Den neste låta mi ble til ved en tilfeldighet, i at jeg satt og så på Doom og fikk en "space"-feeling av det. Så den kommer snart da iallefall.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Gitar og synth .... jeg er for det meste digital på den fronten.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Jeg bruker Cubase SX 3 og FLStudio 6 som hovedplattform. Men ingen av de er verdt noenting uten VSTi - så det er hovedsakelig der jeg henter alt jeg trenger. Jeg har ca. 120gb med standalone VSTi-pakker, og bruker ting som Vanguard, ReValver, Peach, Triforce, Luonix Ravity (S), Ravity ®, Ravity (16), PSP Nitro, Battery, Novation V-Station, Novation BassStation, xSequence, Equamania, Slayer 2 også videre. I tillegg har jeg mappe på mappe med wav-sampler jeg har mekket i Audition og diverse trackere i årenes løp - samt hele midi-library konvertert til *.xi-loops i 44100.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Resultater er alltid 192 mp3 på nettet og stereo wav med alle punkter inntakte for egen del og cd.

 

Har du noen ambisjoner?

Nei ... hobby!

 

Har du noen forbilder?

Nei ... egentlig ikke. Ikke når det gjelder musikk. Har mange inspirasjoner, men det forandrer seg hele tiden.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Jeg tilhører ingen spesiell stilart da musikken jeg selv komponerer ikke er så lett å putte i en sjanger. Kall det gjerne pop indie-pop eller noe annet. Jeg bryr meg forsåvidt ikke om det. Jeg har og komponert litt forskjellig type musikk til prosjekter. Tekster har det blitt lite av enda, men vurdere sterkt å lage en sammen med en ny melodi.

 

Hvordan noterer du ideene?

Jeg er en av dem som er så teit at jeg ikke noterer ideene. Dette skyldes min noe glemskhet da jeg glemmer å notere ned tingene. Jeg prøver å spille tingene til jeg husker dem, men dette går såklart nesten aldri bra. Så jeg glemmer egentlig mye av det gode jeg kommer på.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Jeg bruker forløplig piano som mitt kompoisjonsinstrument. Det er et ganske allsidig instrument, og det instrumentet jeg har spilt lengst ehr i livet. Bass-gitar prøver jeg å lære meg, så skal dermed ikke se bort ifra at jeg en dag greier å lage litt lyd med den også. Gitar har ejg ikke noe akutt behov for å lære meg, men jeg vurderer å lære emg trommer eller fiolin i tillegg.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Jeg har ikke tatt opp noe av jusikken heg har komponert annet en den musikken jeg lagde til et prosjekt under skolen. Da brukte jeg min fars opptaksmaskin som i og for seg fungerte fint til mitt bruk. Om jeg skal spille inn noe i framtiden får jeg se om jeg ikke kan investere i noe bedre.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Resultatet blir som regel et mønster i fingrene mine. Altså fingrene spiller etter hukommelsen sin. Jeg har gjerne ingen ide om hvordan tingene er selv, men fingrene gjør ofte jobben ganske bra selv. Ganske merkelig fenomen igrunnen.

 

Har du noen ambisjoner?

Jeg har ambisjoner som en hver poike på min alder, men må si at de er nokså usannsynlige for min del. Jeg har verken tid eller annledning til å drive med musikk på fulltid. Håper egentlig en dag å spille på fulltid i et indie-band, men det er såklart bare noen drømmer som flyter langt fra meg.

 

Har du noen forbilder?

Jeg har vel noen forbilder, men de fleste av dere har sikkert ikke hørt noe om dem. Ene forbildet mitt heter Ben Kweller, og han er en indie-pop artist. Han spiller piano/gitar og synger. Flink fyr med god musikk! HAr en del til, men orker ikke å nevne dem nå.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Progrock, metal, classic rock og altmulig annet som ligger i nærheten. Jeg er innom de fleste sjangre.

 

Hvordan noterer du ideene?

Vanligvis spiller jeg dem inn som midifiler. Jeg kan ikke noter, så dette er enkleste måten for meg. Og ja, jeg spiller, ikke programmerer. Statisk midi er ekkelt.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Jeg er keyboardist, men musikken jeg komponerer består av mange elementer. Jeg spiller også litt trommer og gitar, selv om jeg ikke eier noen av delene. Mye symfonisk og svært, men jeg liker også å komponere for trioformat, dvs trommer, tangenter og bass à la Emerson Lake & Palmer.

Jeg har en fetisj for gamle instrumenter, bl.a. analoge synther, Hammondorgel, Mellotron, harpsicord (cembalo, spinett, aner ikke hva som er riktig på norsk), piano og mye annet. Jeg liker også litt antikke trommer, men de må trøkke.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Jobber på PC med XP. Cubase er min favoritt innen sequencerprogrammer, i tillegg bruker jeg Reason som sampler, pluss litt andre småting. Jeg bruker ikke så mange softsynther, foretrekker heller ekte vare når jeg har det tilgjengelig. Omtrent alt av typiske synthlyder kommer ut av min Alesis Andromeda, og noe fra min Korg Triton. The Grand er en av mine favoritter på VST-fronten, fantastisk bra piano som passer fint inn i en bandsammenheng. ikke det beste for solo-piano/klassisk, men det spiller jeg ikke så mye av.

En kompressor jeg har blitt glad i er Vintage Warmer. Man kan få mye fint ut av den, jeg liker å bruke den under mastring.

Har også et tonn av andre programmer og plugins, mye som sjelden brukes.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

MP3 stort sett, men midifilene lagres også alltid, samt prosjektfila til Cubase.

 

Har du noen ambisjoner?

Jeg har allerede oppnådd mange av dem, så nå tar jeg det litt rolig. Har reist rundt i hele Norge og spilt, pluss USA og Danmark. Noe festivalgeier og sånt. Har også plate ute på markedet som har gjort det ganske bra, så jeg klager ikke. Har ingen store ambisjoner om å bli en legende, men kommer alltid til å drive med musikk, og bidra her og der. Det kommer vel også noe solomateriale etterhvert.

Jeg har prosjekter på gang, men ingenting sånn umiddelbart.

 

Har du noen forbilder?

Av keyboardister må Rick Wakeman, Derek Sherinian, Keith Emerson, David Paich og Jordan Rudess nevnes. Disse er nok blant de jeg setter høyest. Rudess pga sin umenneskelige teknikk og evne til å spille absolutt ALT, i andre enden har man Paich som spiller så nydelig og smakfullt at man bare må elske det. Han kan også spille temmelig heftig men MÅ ikke markere seg til enhver tid.

Komponister: Arjen Lucassen står absolutt øverst på lista, mannen er fantastisk.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Elektronisk musikk. Jeg har lagd mye rart i tiden min som komponist, det meste grotesk dårlig. På starten i 1999 var det vel litt techno, dance og uspesifikk electronica, utover 2001 ble det litt mer drum'n'bass og litt mer hardcore, samt noen snutter med akkustiske elementer. Jeg hadde en to-tre års lang pause, før jeg nå i høst begynte på igjen. Siden da har retningen gått i eksperimentell elektronisk musikk, og jeg håper å utvikle en retning mot en blanding av bigbeat, dirty disco, avantgarde, klassisk, chillout og hardcore.

 

Hvordan noterer du ideene?

Det hender at jeg faktisk skriver hvordan jeg vil at ulike partier i en låt skal være. Som regel kommer låtene fram ved at jeg leker meg med FL Studio og ulike VSTier.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Jeg eide et Ozone-keyboard før, men jeg ga det bort til noen som kastet det, dessverre. Jeg ønsker meg tilføying av elektrisk gitar og bass fra venner til låtene mine, men det får vi se på.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Jeg benytter meg av en PC. Nå bruker jeg bare FL Studio 5, skal snart gå over til 6'ern. Før brukte jeg Magix Music Maker Generation 5 og Magix Music Maker Generation 6 Deluxe. Jeg gjorde mitt livs største bomkjøp da jeg kjøpte Sonic Foundry's Acid 5.0 (husker ikke helt navnet). Fikk ikke gjort noe med det programmet, jeg. Jeg kjøpte også Magix Music Studio (et eller annet), men jeg brukte det dessverre aldri. Fant ut at FL Studio var greia for meg.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Resultatet blir mp3. Det er alltid så gøy å høre igjen gamle, glemte kreasjoner. Bare synd at jeg sletta masse av det jeg lagde før.

 

Har du noen ambisjoner?

Dette er bare på hobbybasis, men jeg har planer om å lage filmmusikk til min egen film, samt holde på med andre gøyale musikkprosjekter.

 

Har du noen forbilder?

The Prodigy, Ulver, Björk, Angelo Badalamenti, Yann Tiersen, Eric Serra, Coil, Bent, Front Line Assembly, KMFDM, Nine Inch Nails, Nova Nova, The Shizit og Sigur Ros.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Rock/electronica som en kombinasjon med rock i høysetet.

 

Hvordan noterer du ideene?

Powertab-editoren, Cubase og Notepad.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Synth med diverse effekter, Gitar, trommer og bass.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Cubase for resultatet.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Midi eller .wav/.mp3.

 

Har du noen ambisjoner?

Spille inn demo, og få bandet populær i lokalområdet.

 

Har du noen forbilder?

Gary Moore, Ritchie Blackmore og Omar Rodriguez-Lopez.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Trance, Acid-jazz og Deep house/soul

 

Hvordan noterer du ideene?

Mobiltelefon

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Bruker en Tascam TM-D1000 16-kanals digital mixer, endel outboard effekter, og for det meste ellers softsynths.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Kjører Cubase, Reason og Soundforge på PC.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Wav?

 

Har du noen ambisjoner?

Vel, har gitt ut vinyl i Nederland (internasjonalt etterhvert)

på plateselskapet Armada Music. (Armin Van Buurens label ja :))

Har mye kontakt med han og Markus Schulz og har noen nye låter up and coming.

sjekk ut www.opticane.com

 

 

Har du noen forbilder?

The Rurals, Christian Zimmerman.. ehm, det er mye som inspirerer meg.

All-time favoritt-låt: High Contrast - Return of Forever (guddommelig.. :ohmy: )

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Vet jeg ikke selv engang, tester det meste i FL Studio. Går mest i Trance, men hender det blir no D&B, Hip-Hop osv.

Hvordan noterer du ideene?

Experimentering

Hva slags instrumenter bruker du?

Mest VST'r. PRO-53, Z3ta+, Vanguard, FM7 og V-Station

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

FL Studio 6.04 PC

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Ender ofte opp med en milliard uferdige prosjekt-filer :p

Har du noen ambisjoner?

niks. Bare å ha det gøy egentlig.

Har du noen forbilder?

Armin Van Buuren.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Soul, R'n'B og Jazz

 

Hvordan noterer du ideene?

Noter, evt. spiller inn

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Flygel, rhodes, synther, softsynther

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Cubase på pc

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Mp3

 

Har du noen ambisjoner?

Er musiker og vil forbli slik

 

Har du noen forbilder?

Bugge

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Ligger nok nærmest rock/classic rock med et snev blues i det ene bandet, progrock i det andre.

 

Hvordan noterer du ideene?

Skriver ned tekstene mine i en liten bok, melodiene skriver jeg enten inn i GuitarPro eller spiller inn med en Korg PXR4, en bærbar firespors opptaker/effektboks for gitar.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Bruker en Fender USA Strat og en Gibson Les Paul Deluxe gjennom enten en Marshall JMP2204 eller en Mesa Boogie Mark III.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Bruker Cubase med diverse plugins (Hypersonic, Stylus, BFD etc.) både på PC'en og Mac'en min.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Resultatet varierer.

Når jeg lager idéene kommer filene i midiformat via GuitarPro eller i MP2-format fra PXR4'en.

Når jeg spiller inn i Cubase eksporterer jeg sangene som MP3-filer.

 

Har du noen ambisjoner?

Tja, vil jo bli rockestjerne, da :w00t:

 

Har du noen forbilder?

Eric Johnson, David Gilmour, Lennon/McCartney, Eddie van Halen, John Fogerty, Adrian Smith, Ritchie Blackmore og Alex Lifeson er alle forbilder.

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

 

techno som folk flest kaller det. Trance og dance som det heter ;)

 

Hvordan noterer du ideene?

 

noterer dem som takter på ark eller rett inn på mac-en

 

Hva slags instrumenter bruker du?

 

har 5 synth-er og diverse dj-utstyr (om noe av dette teller som instrumenter)

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

 

Har begge, liker Mac-en best til musikk produksjon, pc-en er tilkoblet Dj-utstyret for opptak gjennerellt og til internett

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

 

.ogg .mp3 eller programfiler.. filene de ulike programfiler (de som blir laget av programmene jeg bruker)

 

Har du noen ambisjoner?

 

har gitt ut 8 Vinyler 2 singel cd'er, fått flere sanger på mixe cd'er og har ambisjoner om å gi ut mere og kose meg ;D

 

Har du noen forbilder?

 

Frankie Wilde, Paul Van Dyke, rank1 og ferry costern

Lenke til kommentar

Hvilken stilart tilhører du?

Tja, si det.

 

Hvordan noterer du ideene?

Som regel i hodet, (hvor de gjerne forsvinner etter en tid), eller jeg gjør et råopptak. Edit: Hvis låta har en tekst (den skriver jeg alltid ned) hender det jeg noterer akkorder.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Keyboards: Yamaha P250 piano, Roland VR760 orgel og Yamaha Tyros synth. Også akustisk flygel og piano, men bryr meg aldri med å mic'e dem opp for opptak.

Gitarer: Diverse Telecaster, strat, Gretsch og akustiske gitarer.

Bass: Fender Jazz Bass. (+ en custom fretless Jazz Bass under arbeid)

Trommer: Har jeg ikke, kan heller ikke spille trommer, så jeg bruker trommene i Tyros'en.

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

Bruker en dedikert opptaksmaskin, Yamaha AW16G, men planlegger å gå over på PC.

Edit: Eller kanskje en MacBook, nå som de kommer med dual boot for OSX og Windows.

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

MP3, de sjeldne gangene opptaket når over skissestadiet.

 

Har du noen ambisjoner?

Hadde, for 30 år siden...

 

Har du noen forbilder?

Ja, utallige, i ulike sjangere. (For mange til å ramse opp.)

 

Bilde av mitt hjemmestudio

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

jeg lager ikke så mye musikk nå lenger, men jeg gjorde det for et par år tilbake. Skriver for hvordan ting var da.

 

Hvilken stilart tilhører du?

Metal(black, death, power)

 

Hvordan noterer du ideene?

Om jeg først fikk en ide, skrev jeg ofte ned hvordan jeg forventet at lyden og lydbildet skulle bli.

 

Hva slags instrumenter bruker du?

Gitar

 

Hva slags programmer bruker du? PC eller mac?

GuitarPRO er fint til å få en liten smakebit av hvordan musikken skal passe sammen. Pc

 

Hva blir resultatet (noter, midi eller mp3)?

Litt forsjellig

 

Har du noen ambisjoner?

Nei. Kanskje starte et band igjen når jeg er ferdig med vgs.

 

Har du noen forbilder?

Skriver ikke enkelt navn, da dette hadde blitt så alt for mange: Iron Maiden, Old Mans Child, Killswitch Engage, Cannibal Corpse, The Kovenant, Meshuggah.

Mange flere som også kan tas med, men jeg gidder ikke skrive mer på denne posten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...