Gå til innhold

Retur nektet. 2 år gammel dvd-brenner.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsket å levere inn min Plextor PX-708A dvd-brenner til service/retur hos netshop.no, men fikk beskjed om at det ikke lot seg gjøre da garanti-tiden var ute.

 

Brenneren ble kjøpt for like over 2 år siden. Bør jeg ikke kunne kreve reklamasjon her? Jeg har brent ca 100 plater, men uansett burde vel et slikt produkt vare mer enn 2 år?

 

Erfaringer, råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var enttopp gjennom det samme med PSData der de påstod at je gikke hadde rett å få utbedret mitt skjermkort. Først skyldte de på garantien var utløpt og deretter på at det var kjøpt løst (kjøpte den retail.)

 

Etter en uke med mailing sendte jeg krav om heving (fordi selger ikke ville utbedre mangelen) og klage til Forbrukerrådet.

 

Til slutt løste saken seg og jeg fikk igjen et Ti 4800 kort (bulk) som var brukt. Men samme det hvis det fungerer som det skal bare jeg har et skjermkort (har ikke fått prøvd det enda)..

 

Det er klart at det er fem års reklamasjon på en dvd spiller/ brenner. Men må huske på at mangelsspørsmålet og reklamasjonsspørsmålet er to separate ting. Slik at hvis du har reklamasjonsretten i behold er det ikke sikkert tingen har en mangel. Eks. viftereim som ryker etter fire år på en ny bil, men ble ikke skiftet innen intervallen. Eller 4 år gammelt mobilbatteri som vidt klarer å holde liv i telefonen.

 

Men bar send de en mail der du presiserer at du reklamerer og at du mener at du har fem års reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven siden varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Lenke til kommentar

Hvor mye en brenner er brukt spiller nok også inn, ingen brenner er beregnet å vare i 5 år med konstant brenning, f.eks. Men med normalt bruk tipper jeg man kan hevde 5 års reklamasjonsrett også på brennere. Så spørs det selvsagt om man skal gidde å gjøre det på en 2 år gammel brenner, eller benytte sjansen til å skaffe seg en ny og bedre. :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkurat det samme problemet selv (samme brenner) bare at det er med komplett. Så vidt jeg vet er det 5 års reklamasjonsrett på en vanlig dvd spiller til videobruk og da må det da være det samme for en brenner til pc? Er jo de samme slitedelene man snakker om her.

 

Tenk at jeg betalte hele 1795 for plextoren for litt over 2 år siden for å få kvalitet :!: Snakk om dårlig timing ved av kjøp av dvd brenner med tanke på hvor fort de gikk ned i pris bare noen måneder senere (For ikke å nevne min NEC 1760 LCD til 5 lapper, ouch! Men man lærer :) )

Lenke til kommentar

Det blir kastet tusenvis av gamle pc'er med strøkne cd-brennere som har blitt brukt i flere år. Det er derfor helt latterlig å påstå at en dvd-spiller/brenner har kortere levetid enn 5 år med normal bruk :!:

 

Ikke la dere lure av webbutikkene, kontakt forbrukerrådet :thumbup:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

En ting er at prinsipp er prinsipp, men ofte blir det dyrere å reklamere på slike småkomponenter enn å kjøpe ny. Det koster ikke allverden for en ny brenner idag og tenk på portoutgifter som butikk må ut med for å sende defekt del frem og tilbake. Tid er penger. Hver time du bruker på å reklamere, kunne du ha brukt til noe annet.

 

Det koster ikke allverden å kjøpe en ny brenner:

Datahandelen AS 6/6 (1 erfaringer) Yes 383,-

PLEXTOR PX-740A/T3K intern bulk, IDE, 2MB buffer 8x DVD+R Double layer, 4x DVD-R DL, 16x12x16x DVD+/-R/RW (PX-740A/T3K)

 

Å sende den defekte brenneren en vei vil koste over 100kr. Det er mer enn 25% av ny vares verdi. Det vil med andre ord ikke svare seg uansett hvem som skal betale regningen fordi det her gjelder en vare med forholdsvis liten verdi. Når varen i tillegg har vært brukt i 2 år vil det være en betydelig avskrivning av varens verdi.

 

Varens verdi ville maksimalt være 100-150 kr etter to års bruk og da sier det seg selv at når varens verdi er mindre enn portokostnaden for å sende den en vei, så blir det for dumt å lage en sak ut av dette.

 

I beste fall ved et forlik burde nettbutikk sette inn ca 100 kr på din konto. Dvs. varens verdi etter avskrivning pga bruk.

 

En ting er å stå på rettigheter, men noe annet er å bruke sunn fornuft.

 

Nå sier ikke jeg at du ikke skal klage dersom du føler at det er det beste, men den rimeligste løsningen er mest sannsynlig å kjøpe ny brenner.

Jeg kan være enig i at en brenner skal kunne vare mer enn 2 år ved moderat bruk, men en og annen utgift vil det påløpe en datamaskin over tid.

 

Det ville være annerledes om det feks var snakk om et grafikkort til 5000 der teksturminnet hadde tatt kveld, for det ville kostet en betydelig sum å erstatte for egen regning.

 

Jeg synes ikke det er riktig å stå på kravene for enhver pris. Det er mange mennesker som er villig til å bruke 5 kroner for å få tilbake 1 krone de rettmessig har krav på.

 

Heldigvis står man fritt til å velge hvor man skal gjøre innkjøp i fremtiden og en erfarer på godt og vondt hvilke butikker som gir god service.

 

Greit at du kontaktet butikk og sjekket muligheter, men når de ikke var villige så er det mye styr å lage sak for 100 kr.

 

Bruk heller retten til å velge fremtidig nettbutikk for alt den er verd.

 

En kan ikke bruke og ha glede av en vare i to år og så kreve at nettbutikk skal erstatte ny vares verdi. Da vil nettbutikk få utgift på 2 varer + porto. Om mange krever erstatningsvare sier det seg selv at nyprisen for vare vil bli doblet slik at alle forbrukere ville måtte betale dobbel pris. Isåfall tar en kråkefot på seg selv.

 

Den beste løsningen for begge parter er at du ringer nettbutikk og sier du vil ha avslag i pris på ny brenner fordi den du hadde tok kveld før tiden var kommet.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
Ved reklamasjon, skal butikken betale for portoen. Så det argumetet faller i fisk.

 

Ørjan...

5904566[/snapback]

 

Poenget mitt var ikke at det er ulønnsomt for han å sende inn brenneren men at det er urimelig å kreve at en butikk skal betale mer i porto enn en brenner er verd etter at den er brukt i to år.

 

Jeg er klar over at butikk skal betale porto , men er det god fornuft at butikk skal betale 2x100 kr i porto for vare som etter avskrivning er verd 100 kr?

 

Det er likegyldig hvem som må betale så lenge det er hinsides all fornuft.

 

Man kan ikke kreve at butikk skal holde en med hardware kostnadsfritt i flere år. Det skal trekkes fra den sum man har hatt nytte av hardwaren. DVD-drev inneholder motor og vil være følsom for slitasje over tid. En prosessor vil gjerne vare til man blir pensjonist dersom man passer på å bytte kjøleviften med jevne mellomrom, men et drev vil slites ut. Isåfall hvis en krever det så vil man måtte betale for det i form av prisstigning på hardware.

 

Leste forleden om at det skulle komme noe nye regler for erstatning av datatap ved diskkrasj. Den personen som står for slike lovforslag kan aldri ha sett en disk.

 

Helt klart skal forbrukere ha rettigheter, men de skal ikke ha i både pose og sekk.

 

Krev halv pris eller greit avslag på ny DVD-brenner. Det gir ikke butikk så mye i utgift da mye av den totale prisen ville ha vært moms.

 

Det er alltid to parter i en sak.

Det er totalkosten for alle parter som teller. Jeg synes det er egoistisk å kun se på egne kostnader enten det er forbruker eller bedrift. Prøv å møte motpart på halvveien.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
Ved reklamasjon, skal butikken betale for portoen. Så det argumetet faller i fisk.

 

Ørjan...

5904566[/snapback]

 

Poenget var ikke at det skulle være ulønnsomt for han å sende inn brenneren men at det er urimelig å kreve at en butikk skal betale mer i porto enn en brenner er verd etter at den er brukt i to år.

 

Du glemmer at det er to parter i en sak.

 

Jeg er klar over at butikk skal betale porto , men er det godt fornuft at butikk skal betale 200 kr i porto for vare som etter avskrivning er verd 100 kr?

 

Det er likegyldig hvem som må betale så lenge det er hinsides all fornuft.

 

Man kan ikke kreve at butikk skal holde en med hardware kostnadsfritt i flere år. Det skal trekkes fra den sum man har hatt nytte av hardwaren. DVD-drev inneholder motor og vil være følsom for slitasje over tid. En prosessor vil gjerne vare til man blir pensjonist dersom man passer på å bytte kjøleviften med jevne mellomrom, men et drev vil slites ut.

 

Leste forleden om at det skulle komme noe nye regler for erstatning av datatap ved diskkrasj. Den personen som står for slike lovforslag kan aldri ha sett en disk.

 

Helt klart skal forbrukere ha rettigheter, men de skal ikke ha i både pose og sekk.

 

Krev halv pris eller greit avslag på ny DVD-brenner. Det gir ikke butikk så mye i utgift da mye av den totale prisen ville ha vært moms.

5904677[/snapback]

 

Her tror jeg du bør skille mellom hva du synes og hva som faktisk er forbrukerrettigheter. Uansett, hvis kunden vil få en vare reparert/erstattet så er det faktisk hans rett. Hva DU synes er noe helt annet :)

Lenke til kommentar
Ved reklamasjon, skal butikken betale for portoen. Så det argumetet faller i fisk.

 

Ørjan...

5904566[/snapback]

 

Poenget var ikke at det skulle være ulønnsomt for han å sende inn brenneren men at det er urimelig å kreve at en butikk skal betale mer i porto enn en brenner er verd etter at den er brukt i to år.

 

Du glemmer at det er to parter i en sak.

 

Jeg er klar over at butikk skal betale porto , men er det godt fornuft at butikk skal betale 200 kr i porto for vare som etter avskrivning er verd 100 kr?

 

Det er likegyldig hvem som må betale så lenge det er hinsides all fornuft.

 

Man kan ikke kreve at butikk skal holde en med hardware kostnadsfritt i flere år. Det skal trekkes fra den sum man har hatt nytte av hardwaren. DVD-drev inneholder motor og vil være følsom for slitasje over tid. En prosessor vil gjerne vare til man blir pensjonist dersom man passer på å bytte kjøleviften med jevne mellomrom, men et drev vil slites ut.

 

Leste forleden om at det skulle komme noe nye regler for erstatning av datatap ved diskkrasj. Den personen som står for slike lovforslag kan aldri ha sett en disk.

 

Helt klart skal forbrukere ha rettigheter, men de skal ikke ha i både pose og sekk.

 

Krev halv pris eller greit avslag på ny DVD-brenner. Det gir ikke butikk så mye i utgift da mye av den totale prisen ville ha vært moms.

5904677[/snapback]

 

Her tror jeg du bør skille mellom hva du synes og hva som faktisk er forbrukerrettigheter. Uansett, hvis kunden vil få en vare reparert/erstattet så er det faktisk hans rett. Hva DU synes er noe helt annet :)

5904752[/snapback]

 

Så vidt det er meg kjent står det i lovverket at varen skal avskrives den verdi kunden har hatt nytte av varen. Når garantien har gått ut og ny brenner koster under 400 kr har ikke kunden krav på allverdens erstatning. Det er motor og bevegeige deler i DVD-drevet. Det er innenfor all rimelighet å regne med at det vil være mottakelig for slitasje over tid.

 

Ettersom det ikke kan bevises at det gjelder produkjsonsfeil over slitasje som er skyld i defekt, kommer en ikke langt med reklamasjon når garantitid er over.

Det beste er å prøve å få forlik med butikk i form av avslag i pris på ny vare.

 

Du synes vel kanskje at man skal bruke 2-3000 kr i arbeidspenger for å klare ut hva som har forårsaket defekten?

 

En ting er at jeg har personlige meninger, men det er lov å bruke hodet og sunn fornuft.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar
Ved reklamasjon, skal butikken betale for portoen. Så det argumetet faller i fisk.

 

Ørjan...

5904566[/snapback]

 

Poenget var ikke at det skulle være ulønnsomt for han å sende inn brenneren men at det er urimelig å kreve at en butikk skal betale mer i porto enn en brenner er verd etter at den er brukt i to år.

 

Du glemmer at det er to parter i en sak.

 

Jeg er klar over at butikk skal betale porto , men er det godt fornuft at butikk skal betale 200 kr i porto for vare som etter avskrivning er verd 100 kr?

 

Det er likegyldig hvem som må betale så lenge det er hinsides all fornuft.

 

Man kan ikke kreve at butikk skal holde en med hardware kostnadsfritt i flere år. Det skal trekkes fra den sum man har hatt nytte av hardwaren. DVD-drev inneholder motor og vil være følsom for slitasje over tid. En prosessor vil gjerne vare til man blir pensjonist dersom man passer på å bytte kjøleviften med jevne mellomrom, men et drev vil slites ut.

 

Leste forleden om at det skulle komme noe nye regler for erstatning av datatap ved diskkrasj. Den personen som står for slike lovforslag kan aldri ha sett en disk.

 

Helt klart skal forbrukere ha rettigheter, men de skal ikke ha i både pose og sekk.

 

Krev halv pris eller greit avslag på ny DVD-brenner. Det gir ikke butikk så mye i utgift da mye av den totale prisen ville ha vært moms.

5904677[/snapback]

 

Her tror jeg du bør skille mellom hva du synes og hva som faktisk er forbrukerrettigheter. Uansett, hvis kunden vil få en vare reparert/erstattet så er det faktisk hans rett. Hva DU synes er noe helt annet :)

5904752[/snapback]

 

Så vidt det er meg kjent står det i lovverket at varen skal avskrives den verdi kunden har hatt nytte av varen. Når garantien har gått ut og ny brenner koster under 400 kr har ikke kunden krav på allverdens erstatning.

5904790[/snapback]

 

Her tror jeg du tar feil. Kunden har nok rett til å få dekket reklamasjon i denne 5 års perioden dessverre. Men vi skjønner at du ikke er enig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...