Gå til innhold

Tre skjermer i en fei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Boksen benytter en ekstern strømadapter, men krever ingen spesiell programvare for å fungere. Løsningen kan brukes med Windows 2000 og Windows XP,

Bare jeg som stusser her?

Hvis den ikke trenger noe spesiell programvare, så hvorfor er ikke linux/unix nevnt her?

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått dette riktig (ber om å bli korrigert hvis jeg tar feil). Men båndbredden skulle framdeles være grei nok til å gi bra bilde, siden det er 60Hz vi snakker om. Raskt regnestykke, med tanke på at man har 300Mhz typisk tilgjengelig (noen 350 og 400):

 

Båndbredde Oppløsning

115,2Mhz 1600x1200x60Hz

163,2Mhz 1600x1200x85Hz

192,0Mhz 1600x1200x100hz

235,9Mhz 3840x1024x60Hz (triplehead maks oppløsning)

251,7Mhz 2048x1536x80Hz

Lenke til kommentar

Brukte endel SurroundGaming med Matrox Parhelia kortet mitt før. Det var rått!

 

Skulle vært morrsomt å prøvd dette på dagens spill med to GeForce 7900GTX kort i SLI :cool: CPU er ikke så viktig her, da jeg regner med at disse oppløsningene vil være GPU begrensede.

 

Synd at Matrox ikke produserer high-end 3D kort lenger... :cry: Husker når G400 MAX kort, da hadde Matrox ytelsestronen, og slo nVidia TNT2 Ultra i alt uten om OpenGL. ATi hadde ikke noen særlig gode high-end kort da. I tillegg var kvaliteten på skjermoutput to hakk over det nVidia, 3Dfx og ATi leverte...

 

Så var det stille lenge inntil Parhelia kom. Det var jo første grafikkort som brukte 256-bit minnebus, men det bar preg av at Matrox ikke hadde nok ressurser til å utvikle driver (flere funksjoner var ikke sikkelig støttet i driveren) og heller ikke nok resurser til åutvikle/debugge hardware. Parhelia hadde mange spennende teknologier, blandt annet Hardware AntiAliasing av fonter, SoroundGaming og ikke minst Fragment AntiAliasing (FAA-16x). Denne algoritmen var ikke perfekt, men den ble forbedret i 2. revisjon av Parhelia. Den går ut på å detektere kantene i bildet, og kjøre 16xAA på dem. Opverflater som ikke har kanter ble ikke kjørt AA på, ergo ble ytelsestaopet for AA ganske lite, og kvaliteten ble veldig bra. Ellers så støttet også vertex shadderen DirectX 9 (shader model 2.0), i hardware, mend et kom aldri en driver som støttet det, da pixel shadderen kun støttet shader model 1.4.

 

Nei, synd med Matrox. Markedet hadde hatt godt av enda flere store aktører enn nVidia og ATi.

Lenke til kommentar

Kult dette. Men FS2004 er fortsatt noe at det grusomste du kan utsette en highendmaskin for, rent ytelsesmessig. Bedre CPU-burner skal du lete lenge etter. Og i oppløsninger over 1600x1200 med litt FSAA på, så må faktisk GPU-en jobbe endel også.

 

Med tre 20-24" paneler blir framereaten altfor lav, evt må man velge en ikke-optimal oppløsning på panelene. I FS2004 sin del vil det være mer fornuftig å fordele skjermene på flere selvstendige maskiner i nettverk. Sikkert billigere også, med tanke på at de maskinene da kan bestå av mer moderat hardware.

Lenke til kommentar
Menne...hvilket skjermkort + cpu klarer jobben med å levere Flightsimulator i 4Mpixel opplønsing ?

5692664[/snapback]

He he jeg stusser også over det, med denne oppløsningen kreves det også en god CPU og et godt grafikkkort.

5692706[/snapback]

Min bærbare Inspiron XPS Gen2 klarer flightsim i 30fps med max innstillinger på alt og maks AA+AF i 1920x1200. Vet at det "bare er" 2,3MPixels. Men flightsim er litt spesiellt på fps. Det er innstillt til 20 (eller 15) fps som mål ved standard og da forsøker den å treffe akkurat dette tallet. Jeg har satt dette til 30fps og da ligger fps på konstant 30fps. (Ligner vel på max_fps i halflife)...

 

Tror ikke det er noe problem å kjøre 70% høyere oppløsning heller på denne maskinen... Men et SLI system med 6800ultra eller bedre hadde uten tvil kjørt denne oppløsningen på maks... En P-M 780 tar seg godt av all dynamikken...

 

Bare synd at den sannsynligvis ikke støtter forskjellig oppløsning på forskjellige skjermer (og litt høyere maks oppløsning)... 1920x1200 på hovedskjermen + 2stk "sidevinduer" på 1280x1024 hadde vært rått i flightsim...

 

Men viss man skaffer seg SLI, så trenger man kanskje ikke en sånn dings for å kjøre 3 eller 4 skjermer?

Lenke til kommentar
Menne...hvilket skjermkort + cpu klarer jobben med å levere Flightsimulator i 4Mpixel opplønsing ?

5692664[/snapback]

He he jeg stusser også over det, med denne oppløsningen kreves det også en god CPU og et godt grafikkkort.

5692706[/snapback]

Min bærbare Inspiron XPS Gen2 klarer flightsim i 30fps med max innstillinger på alt og maks AA+AF i 1920x1200. Vet at det "bare er" 2,3MPixels. Men flightsim er litt spesiellt på fps. Det er innstillt til 20 (eller 15) fps som mål ved standard og da forsøker den å treffe akkurat dette tallet. Jeg har satt dette til 30fps og da ligger fps på konstant 30fps. (Ligner vel på max_fps i halflife)...

 

Tror ikke det er noe problem å kjøre 70% høyere oppløsning heller på denne maskinen... Men et SLI system med 6800ultra eller bedre hadde uten tvil kjørt denne oppløsningen på maks... En P-M 780 tar seg godt av all dynamikken...

 

Bare synd at den sannsynligvis ikke støtter forskjellig oppløsning på forskjellige skjermer (og litt høyere maks oppløsning)... 1920x1200 på hovedskjermen + 2stk "sidevinduer" på 1280x1024 hadde vært rått i flightsim...

 

Men viss man skaffer seg SLI, så trenger man kanskje ikke en sånn dings for å kjøre 3 eller 4 skjermer?

5694473[/snapback]

 

Hvis du har SLI, så må du ha sånn dings, da du bare kan bruke en skjerm om gangen (når du har aktivert SLI modus). :thumbdown:

 

Jeg tror at Flightsim har såpas dårlig grafikk at skjermkortet ikke er så relevant. Men i så høye oppløsninger, så blir det jo relevant igjen, men fortsatt tror jeg det er en god del cpu limitations.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det burde gå ann å gjøre med bare ett eller 2 skjermkort også jeg... Det er vel bare snakk om en patch som gjør at man kan bruke flere skjermer i samme aplikasjon..

5695084[/snapback]

Tenkte du på hvorfor, man ikke kan ha flere skjermer i SLI?

Isåfall lurer jeg også hvorfor det ikke går ann. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...