Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er synd at butikkpersonalet noen plasser vil hindre gjenbruk. For miljøet sin del hadde det nok vært best om EE-avtalen inneholdt en klausul om at kasseringsområdet skal være under tak, tilgjengelig 24 timer i døgnet og at de kasserte varene skal være tilgjengelig for publikum frem til containeren skal pakkes for avsending.

Høydepunkter fra tråden:


 


 


Det kan alle gjøre, men om det er hold i sakene. Der problemet ligger.
Skulle likt å sett noen jurister her nå. Hvilke § som gjelder.

5458295




Straffeloven § 257 omhandler tyveri. Straffeloven § 392 omhandler besittelseskrenkelse. Å ta andres avfall, dersom dette ikke er derelinkvert (eiendomsretten er oppgitt), oppfyller klart nok gjerningsbeskrivelsen i § 257.

Problemet er skyldkravet. Det kreves en kvalifisert form for forsett etter § 257 - nemlig "vinnings hensikt". Dette skyldkravet medfører etter sikker rettspraksis at eventuell villfarelse mht. eiendomsretten til godset utelukker at vilkåret "vinnings hensikt" er oppfylt. Dersom retten tror på at man er i den tro at avfallet er eierløst, blir man ikke dømt for tyveri.

Dersom vilkårene for tyveri er oppfylt, og tyveriet gjøres ved innbrudd, f.eks. i en container, vil det nærmest automatisk være å anse som et grovt tyveri etter strl. § 258, hvilket medfører en betydelig strengere straff enn simpelt tyveri.

Dersom man ikke dømmes for tyveri, blir dette pådømt som besittelseskrenkelse etter strl. § 392. Her kreves ikke "vinnings hensikt", bare vanlig forsett etter straffeloven § 40. Villfarelsen mht. eiendomsretten spiller ingen rolle her, siden det er krenkelsen av besittelsen som er det straffbare. Besittelseskrenkelse er bare en forseelse, og den realistiske reaksjonen på forholdet vil være bøter. Det vil også være aktuelt med inndragning av gjenstandene som er tatt.

Jarmos snakk om offentligrettslig regulering av behandling av avfall spiller ingen rolle for det strafferettslige forholdet.

Dette har i tillegg en privatrettslig side ved at eieren vil kunne kreve erstatning for de tap han er påført ved gjerningen. Grunnlaget for dette kravet er skadeerstatningsloven § 4-1 supplert med den ulovfestede culparegelen.

Hvis man har fått tillatelse av eieren til å ta gjenstandene, sier det seg selv at det hverken er straffbart eller medfører erstatningsansvar.

(For ordens skyld: Jeg er ikke jurist, bare student.)


 


Jeg mener ikke det er særlig treffende å si at man "gir bort" varene til butikken. Når man leverer inn elektrisk avfall er det fordi man anser det som nettopp det - avfall. Det er derfor mer nærliggende å anta at man kaster den opprinnelige tingen (abandonering, i juridisk terminologi). En ting som er bevisst kastet er herreløs, den stjeler man ikke.

EE-avfallsordningen (hjemlet i avfallsforskriften § 1-4 flg) bygger på den prinsipielle betraktning at forhandleren ikke tilegner seg avfallet (se f.eks. § 1-5 annet ledd), forhandleren har bare en plikt til å motta og oppbevare avfallet på vegne av godkjent returselskap.

Herreløse ting kan ikke stjeles. Straff for tyveri er derfor ikke aktuelt. Andre straffebud (eksempelvis innbrudd hvis man fysisk bryter seg inn) kan være det.



 


Jepp. Det er viktig å skille mellom det å få tilgang til avfallet og det å ta med seg avfallet, sett at man har tilgang.
Sistnevnte er lovlig. Om man lovlig kan få tilgang til avfallet vil variere.


 


Direkte sitat fra Forbrukerinspektørene, 14. september 2011:

 

- Men i følge Klima- og Forurensingsdirektoratet er det ikke ulovlig for andre å hente ut ditt gamle datautstyr, så lenge ikke kontaineren er boltet og låst fast.

Det er altså lovlig så lenge det ikke er innelåst


 


 


 


Du husker Alta-saken? Der var det veldig mange idealister som fikk rulleblad i én sleng...

Påtalemyndigheten har en dårlig sak mot deg. Men det er ikke på grunn av noen av de argumentene du fremmer.

Og da har de en dårlig sak fordi?


De har en dårlig sak fordi det rettslig sett er tvilsomt om søppel tilhører den som er pliktig til å oppbevare det.



 


Nå har NRK laget en tv-serie om gjenbruk av ting fra søppelkonteinere:

Forbrukerinspektørene: Lage selv

Programmet er vinklet som en oppfordring til at seerne skal følge deres gode eksempel, og forteller både at det kan være gøy, nyttig, økonomisk og miljøvennlig.

De velger å gjenvinne litt andre materialer enn oss, men det er prinsipielt samme sak.


Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber på en av disse butikkene i Bergen som tar imot el-retur, og jeg har bare positive ting å si om denne ordningen. Liker den. Men det jeg IKKE liker, er folk som dere... Nå skal jeg ikke generalisere eller noe slikt, men de fleste butikkene sliter med at folk ikke rydder opp etter seg. Det burde vel være det minste vi kan forlange? Kjipt å liksom bruke 3 timer på å rydde etter dere ute i minus ti grader, så ser det like bomba ut igjen 2 dager etterpå...

 

Skjerp dere på ryddesiden, så kan dere bare plukke så mye dere vil....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Først og fremst er returordningen for å sende brukte el-artikler til retur, altså dit det kom fra. Ordningen er ikke til for at du og jeg skal plukke varer der. Det er defekte varer som regel som ligger der, og whining om at en ovn som kommer derfra kan sette fyr på kåken er tåpelig. Kjøp det du trenger! Skulle du snike deg inn på et avsperret område for å "resirkulere", så er det som innbrudd og tyveri å regne. Er det derimot lov å hente varer, så forsyn deg. Men husk at det er et privilegium å få hente defekte varer, ikke en rettighet!

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er splittet ut av en annen tråd, da den ble off-topic. Her kan dere diskutere lovligheten av å "plukke" EE-avfall. Enhver form for personangrep, trolling, dårlige påstander og rasisme vil bli slått hardt ned på. God diskusjon ønskes. ~Alastor

 

Tenkte på en ting......hvordan vet dere at det vi gjør ikke er lov.....jeg har ikke sett det noe sted. Er det riktig eller bare noe butikkansatte sier fordi de ikke liker oss..... Bare lurer

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Tenkte på en ting......hvordan vet dere at det vi gjør ikke er lov.....jeg har ikke sett det noe sted. Er det riktig eller bare noe butikkansatte sier fordi de ikke liker oss..... Bare lurer

5446467[/snapback]

 

 

Det er da ganske logisk at det ikke er lov, selv om det er kastet tilhører dette noen og ergo så må man få lov til og ta det. Eiendomsrett til avfall har det vel vært flere rettsaker om i norge så det er alvorlige saker.

Lenke til kommentar

Hensikten med eierskap til avfall tror jeg først og fremst er fordi at noen må være ansvarlig for å fjerne det. Man kan ikke bare si at "Jeg har kastet det så det er ikke lengre mitt". Man står altså som juridisk ansvarlig for sitt eget søppel. Siden man står som juridisk eier av søppel er det dermed også mulig at noen stjeler en persons "eiendom".

Lenke til kommentar

Hvis de hadde lagt litt til rette for det og f.eks tydelig satt opp et skilt med retningslinjer og etpar stikkprøver, samt tydelig beskjed om at hvis de ikke blir fulgt blir det stengt. Ja så hadde kanskje folk vært mer oppmerksomme på at det er de selv det går utover. Kanskje ting hadde bedret seg istedet for å motarbeide dem i utgangspunktet så lovbarrieren allerede er brutt og de gir faen. En tanke?

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Det er da ganske logisk at det ikke er lov, selv om det er kastet tilhører dette noen og ergo så må man få lov til og ta det. Eiendomsrett til avfall har det vel vært flere rettsaker om i norge så det er alvorlige saker.

5451137[/snapback]

 

 

Logisk greit nok, men kan du komme med konkrete eksempler på saker hvor el-utstyr er tema?

 

mvh, torfinn

Lenke til kommentar
Tenkte på en ting......hvordan vet dere at det vi gjør ikke er lov.....jeg har ikke sett det noe sted. Er det riktig eller bare noe butikkansatte sier fordi de ikke liker oss..... Bare lurer

5446467[/snapback]

 

Tror at en grei rettesnor er å holde seg unna lukkede områder, mens offentlig tilgjengelige områder er greit..

Lenke til kommentar
For ikke minst å snakke om å bryte seg inn i avfallsdunker som er låst... Innbrudd er faktisk karakerisert som et grovt lovbrudd.

5451384[/snapback]

Det er jo bare å la det stå åpent. Problem løst :w00t:

5451472[/snapback]

 

Det er fortsatt tyveri. og over 2000 kr er det karakterisert som grovt tyveri. Å de som kommer fra Østre toten ikke tenker på er at det kan resultere i bussbillett hjem.

 

I "storby" kurset de får så kunne jeg ha ønsket litt mer klargjøring av farene i "storbyen"...

 

Husk at stjeler du en ting til kr 10 og blir tatt får du 2000 kr i bot. Det fikk en 18 åring hjemme smertelig erfare når han stjal en kvikklunsj :!:

Lenke til kommentar
For ikke minst å snakke om å bryte seg inn i avfallsdunker som er låst... Innbrudd er faktisk karakerisert som et grovt lovbrudd.

5451384[/snapback]

Det er jo bare å la det stå åpent. Problem løst :w00t:

5451472[/snapback]

Det er fortsatt tyveri.

5457214[/snapback]

Jepp, men da forsvinner i hvertfall argumentet om innbrudd. Et steg på veien mot lovlighet ;)

 

En annen ting: Når er det det juridiske eierskapet overføres fra butikken til renovasjonsselskapet? Når varene havner i containeren? Når containeren hentes? Eller når containeren tømmes på mottagerstedet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg vet en kamerat ble truet med anmeldelse etter at han i en tid hadde pleid å forsyne seg av avfallet til Elkjøp eller Lefdal. Etter det ga han seg.

5458085[/snapback]

 

Det kan alle gjøre, men om det er hold i sakene. Der problemet ligger.

Skulle likt å sett noen jurister her nå. Hvilke § som gjelder.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke lov å stjele dette. Jeg tror ikke eierne bryr seg så voldsomt om det forsvinner litt skrot, men om alle skulle forsyne seg som de ville hadde det nok blitt bare blitt en masse rot og knust glass rundt området. Det er ikke så hyggelig for eierne å måtte rydde etter folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...