Gå til innhold

Tar i bruk Intel Core Duo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei Knut.

 

Har du hørt noen rykter om Napa-plattformen vil bli kompatibel med den kommende Merom-kjernen?

5387830[/snapback]

 

Har ikke hørt noe om dette enda dessverre, men vi kommer med nyhet så snart vi får vite mer :) Vi kommer også selvfølgelig med en del tester av yonah-maskiner så snart vi får klørne våre i dem.

Lenke til kommentar
Er det slik at denne cpuen er noe helt nytt i forhold til dagens pentium-m?

 

Hadde kanskje vært noe å oppgradere til...

5387871[/snapback]

 

Ja det er mye nytt i denne prosessoren. Blant annet to kjerner og SSE3. Vi har dessverre ikke så veldig mye mer informasjon om disse prosessorene enda, men vi kommer selvfølgelig tilbake med all den infoen vi klarer å få tak i.

Lenke til kommentar
Hei Knut.

 

Har du hørt noen rykter om Napa-plattformen vil bli kompatibel med den kommende Merom-kjernen?

5387830[/snapback]

 

I følge Intel selv skal den det.

 

Mobile Platform

Intel is developing a mobility-optimized, dual-core processor based on next generation microarchitecture, codenamed Merom, targeted for introduction in the second half of 2006. The Merom processor will work within the Napa Platform that is planned to launch in early 2006.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Er det slik at denne cpuen er noe helt nytt i forhold til dagens pentium-m?

 

Hadde kanskje vært noe å oppgradere til...

5387871[/snapback]

Du tenker kanskje på etterfølgeren Merom. Den skal være arkitekturmessig veldig ulik Pentium-M serien (Banias og Dothan) og Core Duo/Solo-serien (Yonah).

 

Yonah ligner arkitekturmessig veldig mye på Pentium-M CPUene, men har som Knut sier likevel noen nyheter å by på: Dobbel kjerne, SSE3, mer "mikro-op fusion", og delt L2 cache. Ytelsemessig Yonah trolig yte ganske likt som Dothan klokke for klokke (Med unntak av noen programmer som støtter enten SSE3 eller kan fordeles effektivt på to kjerner).

 

64bit og viritualisering kommer først med den mye mer forskjellige etterfølgeren Merom.

Lenke til kommentar
Hei Knut.

 

Har du hørt noen rykter om Napa-plattformen vil bli kompatibel med den kommende Merom-kjernen?

5387830[/snapback]

 

Er ikke pin antallet nå nesten flaskehals lavt? Jeg håper at de ikke er komatible og øker antall pinner en god del så ikke det blir en flaskehals.

 

Eller så venter jeg spent til leapbehind folkene aka AMD klarer å få til med dualcore turion.

Lenke til kommentar

Blir spennede å se den faktiske batteritiden, Bruker jo en del mer strøm under load, og en smule mindre uten slik jeg har forstått det. Så det blir spennende å se hvordan dette slår ut.

Dinside fikk ikke lov å si noe om battritid virket det som, men hintet om maskinen produserte store mengder varme.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar
hm, er det ikke slik med expresscard at jeg kan kjøpe feks et grafikkort i dette grensesnittet og koble til laptopen? altså slik at jeg kan kjøpe et heftig expresscard grafikkort som jeg kan bruke istedetfor det innebygde GMA950-kortet?

5389686[/snapback]

 

ExpressCard er kan benytte et grensesnitt som enten er USB2.0 eller PCIe 1x. I tillegg til det er plassen svært begrenset slik at varmeutviklingen på disse kortene vil være svært begrenset. Det kan tenkes at det kommer ett og annet skjermkort til ExpressCard, men disse vil ikke være noe raskere enn GMA950, ihvertfall ikke før om en stund.

Lenke til kommentar
Hei Knut.

 

Har du hørt noen rykter om Napa-plattformen vil bli kompatibel med den kommende Merom-kjernen?

5387830[/snapback]

 

Har ikke hørt noe om dette enda dessverre, men vi kommer med nyhet så snart vi får vite mer :)

5387857[/snapback]

Såvidt jeg vet så skal "Merom" lanseres samtidig med i965PM-brikkesettet ("Broadwater"), så det er derfor ikke kompatibelt med i945PM-brikkesettet ("Calistoga") som inngår i "Napa"-pakken ("Yonah" prosessor + brikkesettet i945PM "Calistoga" eller "Calistoga-GM" med integrert Intel GMA950-grafikk og Intel PRO/Wireless 3945ABG WLAN).

 

Er det slik at denne cpuen er noe helt nytt i forhold til dagens pentium-m?

 

Hadde kanskje vært noe å oppgradere til...

5387871[/snapback]

 

Ja det er mye nytt i denne prosessoren. Blant annet to kjerner og SSE3. Vi har dessverre ikke så veldig mye mer informasjon om disse prosessorene enda, men vi kommer selvfølgelig tilbake med all den infoen vi klarer å få tak i.

5387881[/snapback]

Anandtech har en fin oversikt over hva som er nytt med "Yonah" iforhold til "Dothan" her:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2627&p=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...