Gå til innhold

Krever endringer i Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man ønsker at Blu-ray skal støtte to spesifikke funksjoner:

    * Kopiering av filmer til PC-en for distribusjon på hjemmenettverket

    * Støtte for interaktivitet gjennom iHD

Jeg vet ikke hva det siste punktet går ut på, men det første punktet synes jeg er veldig viktig for en fleksibel funksjonalitet.

 

I verste fall kan dette bety at HP kommer til å droppe Blu-ray og velge HD DVD istedenfor.

Evt. kanskje i beste fall ;)

Lenke til kommentar

Åååh, det her er så utrolig typisk. Formatkriger er så utrolig teit. Jeg får lyst til å boikotte begge to i protest.

 

I utgangspunktet synes jeg egentlig Blu-ray klart burde gå av med seieren (jeg er for så vidt litt slik at jeg heier på formatet som teknologisk er best, men et annet kriterie er at det må ha sjans til å dominere), og at HP driver med slikt som dette her er egentlig bare fantastisk idiotisk. Det er nesten så jeg snart begynner å koke i hop en konspirasjonsteori om at industrien prøver å jevne oddsene.

 

En eller annen burde starte en slags verdensomspennende boikott av et av formatene.

Lenke til kommentar

Er ikke rart at HP krever endringer. Som PC produsent, og derfor interessert i salg av Home Cinema løsninger, er det lite interessant å støtte et format som ser ut til å bli et rent avspillingsformat.

 

Blir ikke mye salg av det, annet enn for rene avspillerprodusenter. For en PC produsent vil det være sentralt at lovlig kjøpte filmer kan kopieres til disker på hjemmenettverk.

 

Og det samme vil det være for meg.

 

En ting tror jeg er sikkert. Vil BlueRay mangle slike muligheter, tror jeg piratkopiering kommer til å bli utbredt. Noen kommer garantert til å finne en mulighet. Blir funksjonaliteten fornuftig og enkel i forhold til hjemmenettverk, tror jeg langt færre gidder.

 

Men "Høllywood" (bevist feil), er bare opptatt av egne interesser.

Lenke til kommentar
Problemet med første punktet er at veien er kort fra hjemmenettverket til P2P.  ;)

5037764[/snapback]

Det problemet synes jeg må forbli bransjens problem. Ikke la bransjen skyve problemet over på oss.

 

  Åååh, det her er så utrolig typisk. Formatkriger er så utrolig teit. Jeg får lyst til å boikotte begge to i protest.

Da er vi to. Jeg har null planer om å kjøpe noen av delene før formatkrigen er avgjort, brukervennligheten er bra nok og prisen er lav nok. Dvs. hvis brukervennligheten aldri blir så bra som jeg ønsker så kjøper jeg det ikke før jeg får det slengt etter meg nærmest gratis.

Lenke til kommentar
Syns det er usannsynlig usannsynlig at HP, Intel og M$ sammen faktisk står på 'vår side'. Det er vel ingen tvil om at mulighet for kopiering av en DVD over på HDD er ønskelig, er det?

5037835[/snapback]

De har garentert økonomiske interresser de også, men i dette tilfellet tror jeg det er Sony som står for den største griskheten og det største ønsket om å frarøve forbrukere rettigheter.

 

Det er ingen tvil om at kopiering av filmer er ønskelig. Eier man en film synes jeg det burde være enkelt og brukervennlig å kopiere filmen til det lagringsmediet man ønsker. Film bør ikke knyttes uløselig til bestemte lagringsmedier, programmer eller avspillere. Eier man en film bør man kunne se den, flytte den, backe opp, og spille av den hvordan man selv vil.

Lenke til kommentar

http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2005/051019b.html

 

- Managed Copy: Unlike with today’s conventional DVDs, this feature allows consumers to make legitimate copies of their HD movies and enjoy this content around the home or across their networks. Making this feature mandatory will ensure a consistent consumer experience across all next-generation DVD content.

 

- iHD: Next-generation HD movies will provide a level of interactive experience well beyond that of today’s conventional DVDs. iHD technology provides a broad foundation to enable new interactivity with standards-based development tools and technologies. It will provide consumers with enhanced content, navigation and functionality for HD films. Furthermore, Microsoft plans to implement iHD support in its Windows® Vista operating system, which will help ease implementation and provide a cost-effective solution for consumers.

 

Det er vel punkt nr 2 som gjør at M$ støtter HD-DVD. Her er det $'s ute å går.

 

Ellers så er jeg veldig for å kunne lage kopier til eget forbruk. Meeen det at det blir piratkopiert i stor skala påvirker ikke bare bransjen men til syvende og sist også forbrukeren. Det er da problemet med sikkerhetssperrer etc blir gjeldende, noe som skrenker forbrukerens muligheter for å sikre rettighetshaveren sine rettmessige $'s. Det er på mange måter en ond sirkel.

 

Nok om det, Managed Copies vil nok bety at man har en eller annen form for DRM for å hindre fri flyt av filmene.

 

Om forbrukeren vil trykke til seg det neste formatet vil kun tiden vise. Mange spår at dette er det siste optiske mediet. Så da får vi se da, om de får rett.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Syns det er usannsynlig usannsynlig at HP, Intel og M$ sammen faktisk står på 'vår side'. Det er vel ingen tvil om at mulighet for kopiering av en DVD over på HDD er ønskelig, er det?

5037835[/snapback]

De har garentert økonomiske interresser de også, men i dette tilfellet tror jeg det er Sony som står for den største griskheten og det største ønsket om å frarøve forbrukere rettigheter.

5037939[/snapback]

Ingen tvil om at M$ og Intel tenkter på lommeboka, mente at det er veldig uvant å være enig med dem på noe sånt som dette.

 

 

http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2005/051019b.html

Det er vel punkt nr 2 som gjør at M$ støtter HD-DVD. Her er det $'s ute å går.

5037961[/snapback]

Tror Managed Copy er noe M$ (og Intel?) gjerne vil ha i sin ide om det digitale hjem. Er ikke helt sikker, men tipper M$ har lyst til å kunne gi den muligheten i fremtidige Media Center aktige produkter.

Lenke til kommentar

Kopiering av filmer er ikke bare et problem for Hollywood, det er et problem for alle filmprodusenter. Digitaliseringen av filmer, og dermed muligheten for enkel kopiering og videreformidling, er en alvorlig trussel mot alle som lager film.

 

At Sony tar parti med filmselskapene (for å si det på den måten) er bare positivt. Hvorfor skal det være annerledes med film på DVD enn alle andre produkter? Dersom produktet er ødelagt, så går man i butikken og ber om erstatning. Dersom man selv har skylda for at det er ødelagt, så har man selv skylda.

 

Hvor mange ganger kan man bruke en DVD før den er slitt ut av spilleren? 100 ganger? 1000 ganger? Hvor mange ganger ser man samme film om igjen? 10 ganger?

 

Det er litt rart at de som er vant til å kopiere filmer ikke forstår at de kopierer et åndsverk; innsatsen til mange mennesker, som har satset både tid og penger på å kunne underholde andre, og selv tjene penger i prosessen.

 

Jeg skylder på TV. Man er så vant til å se film etter film "gratis" på TV, og tenker ikke på at TV-selskapene betaler dyrt for sine programmer.

 

Det som er trist er at HP går ut mot Blue-Ray, med argumentasjonen at kopibeskyttelsen er for god. I praksis så betyr det at de ønsker å tjene penger på at filmselskapene taper penger.

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at kopiering av filmer er ønskelig. Eier man en film synes jeg det burde være enkelt og brukervennlig å kopiere filmen til det lagringsmediet man ønsker. Film bør ikke knyttes uløselig til bestemte lagringsmedier, programmer eller avspillere. Eier man en film bør man kunne se den, flytte den, backe opp, og spille av den hvordan man selv vil.

5037939[/snapback]

 

100% enig, å binde filmen til et medium er gammeldags og tungvint.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kopiering av filmer er ikke bare et problem for Hollywood, det er et problem for alle filmprodusenter. Digitaliseringen av filmer, og dermed muligheten for enkel kopiering og videreformidling, er en alvorlig trussel mot alle som lager film.

 

At Sony tar parti med filmselskapene (for å si det på den måten) er bare positivt. Hvorfor skal det være annerledes med film på DVD enn alle andre produkter? Dersom produktet er ødelagt, så går man i butikken og ber om erstatning. Dersom man selv har skylda for at det er ødelagt, så har man selv skylda.

 

Hvor mange ganger kan man bruke en DVD før den er slitt ut av spilleren? 100 ganger? 1000 ganger? Hvor mange ganger ser man samme film om igjen? 10 ganger?

 

Det er litt rart at de som er vant til å kopiere filmer ikke forstår at de kopierer et åndsverk; innsatsen til mange mennesker, som har satset både tid og penger på å kunne underholde andre, og selv tjene penger i prosessen.

 

Jeg skylder på TV. Man er så vant til å se film etter film "gratis" på TV, og tenker ikke på at TV-selskapene betaler dyrt for sine programmer.

 

Det som er trist er at HP går ut mot Blue-Ray, med argumentasjonen at kopibeskyttelsen er for god. I praksis så betyr det at de ønsker å tjene penger på at filmselskapene taper penger.

5037993[/snapback]

 

Jeg har overhode ingen sympati for de store filmselskapene, de har vist gang på gang at de ikke nøler et sekund med å gjøre ting kjipt for den betalene kunde. Og har oppvist en forbrukerfiendlighet som er ganske stor. Før så tenkte jeg "man bør kjøpe det man liker for å støtte det som er bra". I dag så er det nesten så jeg begynner å lure på om det ikke er en fordel om hele bransjen går dukken, og noe bedre kommer opp av asken.

 

Hadde jeg sluppet ting som

- Soneinndeling

- Trailere og reklame man tvinges til å se på en kjøpe-DVD

- Tåplige kopibeskyttelser som går utover den gjengse brukers mulighet til avspilling

- Den virklighetsfjerne holdningen til lederene i mange av de store mediaselskapene.

 

Så kunne jeg kanskje endret mening tilbake igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når du kjøper en film, så eier du det objektet/lagringsmediet som filmen er lagret på, men selve filmen er det filmselskapet som eier.

 

Har du problemer med å forstå det, så bør du lese åndsverksloven. Å påstå at film ikke bør knyttes uløselig til bestemte lagringsmedier er i og for seg rett. POENGET er at det er ikke forbrukerens rett å bestemme hva slags lagringsmedie filmen skal lagres på: det er det kun eieren av filmen som har rett til.

 

Det samme gjelder musikk, og all annen kunst, og i videre forstand også patenter og varemerker.

 

Hvis du vil kjøpe en harddisk med 50 spesifikke filmer på, så vil du sikkert få sjansen til det i nærmeste framtid :p

Lenke til kommentar
Når du kjøper en film, så eier du det objektet/lagringsmediet som filmen er lagret på, men selve filmen er det filmselskapet som eier.

 

Har du problemer med å forstå det, så bør du lese åndsverksloven. Å påstå at film ikke bør knyttes uløselig til bestemte lagringsmedier er i og for seg rett. POENGET er at det er ikke forbrukerens rett å bestemme hva slags lagringsmedie filmen skal lagres på: det er det kun eieren av filmen som har rett til.

 

Det samme gjelder musikk, og all annen kunst, og i videre forstand også patenter og varemerker.

 

Hvis du vil kjøpe en harddisk med 50 spesifikke filmer på, så vil du sikkert få sjansen til det i nærmeste framtid :p

5038101[/snapback]

 

Man kjøper jo rettigheten til å se på filmen, at man ikke skal kunne se på den på det mediet man vil er meningsløst, uansett hvordan man tolker loven. I min mening bør det være forbrukerens rett (og det er vel det fortsatt med dagens lovverk?) og om folk benytter "sivil ulydighet" for å vise det, så har jeg ingen problemer med det.

 

Forøvrig synes jeg ikke poenget ditt kom særlig klart fram i din første post, som mine øyne, er spekket med moralske argumenter. Mens du her plutslig sier at poenget er hva loven sier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan skal man argumentere for et lovforslag, uten å bruke moral som ståsted? Hvis man bare skulle godta en lov, og leve etter den, uten å forstå hensikten med den, så ville langt flere mennesker ha begått langt flere lovbrudd.

 

Full rettighet over en film varierer i pris, fra anslagsvis 1 mill. kroner (mest sannsynlig en skikkelig drittfilm), til anslagsvis 1 mrd. kroner. Rettighetene til å se filmen (så ofte du vil) koster deg maks 249,50.

 

Innimellom der har vi rettighetene til å KOPIERE filmen. Jeg tviler sterkt på at du personlig noensinne har kjøpt rettighetene til å kopiere en film, AtW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...