Gå til innhold

Likestilling, kvinner inn i styrene.


Anbefalte innlegg

Nå har Likestillingsminister Karita Bekkelem tenkt å gå rett på de mannlige styrene; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=293711

 

Jeg mener at dette er helt tåpelig. Kan det aldri gå opp for de som klager over mannlig flertall i styrer at de velger de dyktigste og at det er de som har lyst som blir styremedlemmer?

 

Regelen med minst 40% kvinner i styrene er en av de tåpeligste reglene jeg noensinne har hørt om. Hvem vil ha en jobb når man føler at man får den pga. man er kvinne og at regjeringen truer med bøter til de firmaene som ikke har minst 40% kvinner i styret?

 

Hva mener dere?

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radikal kvotering slik som dette synes jeg er helt latterlig. De best kvalifiserte bør alltid velges, men hvis noen er helt likt kvalifisert synes ikke jeg det er noe galt at en minoritet velges.

 

Forholdet mann/kvinne i styrer vil forandres over tid og man bør bare gripe inn hvis en dårligere kvalifisert mann velges over en kvinne.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med dere andre, det er ganske så patetisk at man ikke får den best kvalifiserte til jobben på grunn av kjønnskvotering.

 

Dessuten ville jeg likt å sett på data som viser hvor mange kvinner det er i forhold til menn med utdannelse som passer til jobb i styrene i bedrifter.

Lenke til kommentar

Som så mange ganger før:

 

Nei til likestilling - Nei til kjønnsdiskriminering - Ja til likebhandling

 

 

Venstresiden er besatt på å gjøre kjønn til en egen kvalifikasjon og til tider et kriterium, eller en faktor for diskvalifisering. Det er dog ikke stort bedre holdninger på borgerlig side.

 

Jeg blir egentlig bare ganske oppgitt. At jeg har penis vil faktisk kunne ha noe å si for om jeg får en jobb/stilling eller ikke. Direkte tragisk :thumbdown:

 

"Kjære" Karita, hvorfor må du gjøre mitt kjønn til en faktor?

Lenke til kommentar

Det kan ikke være slik at undersøkelsen rett og slett viser resultatet av kjønnkvoteringen da?

 

Det vil si at det ikke er kvinner som er problemet, men det at de kvoterer inn kvinner som ikke var de beste for å gjøre jobben?

5022497[/snapback]

 

Det kan jo også være slik at de kvinnene som blir valgt inn i styrene prioriterer annerledes (eller at bedrifter som tar kvinner inn i styrene gjør det). Det er jo ikke slik at kvinnene i styrer sitter med vetorett, det er jo som oftest et flertall av menn.

 

Annerledeles prioriteringer kan jo være så mangt, som f.eks. mer fokus på sikkerhet, mer av overskuddet til arbeiderene, bedre ordninger til arbeidere (helse, trening, arbeidsforhold).

 

Så jeg tror det blir for enkelt å bare si at kvinnene har skylden, det ligger nok mer bak enn som så.

Lenke til kommentar

Det kan ikke være slik at undersøkelsen rett og slett viser resultatet av kjønnkvoteringen da?

 

Det vil si at det ikke er kvinner som er problemet, men det at de kvoterer inn kvinner som ikke var de beste for å gjøre jobben?

5022497[/snapback]

 

Det kan jo også være slik at de kvinnene som blir valgt inn i styrene prioriterer annerledes (eller at bedrifter som tar kvinner inn i styrene gjør det). Det er jo ikke slik at kvinnene i styrer sitter med vetorett, det er jo som oftest et flertall av menn.

 

Annerledeles prioriteringer kan jo være så mangt, som f.eks. mer fokus på sikkerhet, mer av overskuddet til arbeiderene, bedre ordninger til arbeidere (helse, trening, arbeidsforhold).

 

Så jeg tror det blir for enkelt å bare si at kvinnene har skylden, det ligger nok mer bak enn som så.

5022724[/snapback]

 

Godt skrevet, det synes å være mange som mener bedrifter ikke har andre oppgaver i samfunnet, enn å produserer penger til eierne. Dette utsagnet er i hvertfall på denne skalaen.

 

Det trenger ikke være bare kvinnene som gjør dette, men kanskje bedrifter som tar inn kvinner, gjennomsnittlig er mere opptatt av velferd, i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Syns dere her på Politikk, religion og samfunn delen av HW.no forumet er litt for kjappe til å skjære alle med en kam; Venstresiden er, de borgelige er, liberalistene sier, de kristene mener, osv.

 

Grunnen til at jeg sier dette er at i denne tråden virker som om ventresida ønsker tvungen 40% andel kvinner. Dette er feil, siden jeg er en del av venstresida og syns 40% regelen er en DumTing. (dette me å skjæra alle me en kam kan vi ta en annen gang, OT her i denne tråden)

 

Jeg har lest flere bøker om forskjellene mellom kjønnene, og har også en viss livserfaring om emnet (noe jeg håper alle har ^^ ). Forskjellene mellom kjønnene er mye større og dyptgripende enn barnehagens "utover og innover tiss".

 

Bortsett fra rent fysiske forskjeller (som synsfelt, muskelmasse, hvor på kroppen vi samler fett...), har mann og kvinne såpass forskjellige tanke og resonerings mønstre at noen forskere leker med tanken om at mann og kvinne grenser mot to forskjellige underarter av mennesket.

 

Anyways. Jeg har lenge visst (følt/ment) at den norske kvinnekampen har blitt basert på feil grunnlag; at mann og kvinne er like. Mann og kvinne _kan_ bare ikke gjøre spessifike oppgaver "like bra" siden de tenker og dermed handler annerledes.

Kjønnene er ikke like, men likeverde!

En mann er ikke mer verdt enn en kvinne i noen sammenheng, kun bedre tilpasset til visse situasjoner. Og vise versa.

Og alt dette er resultatet av hundretusener av år med utvikling.

 

Skal vi fortsette å ha en fornuftig og produktiv likestillingsprosess her i landet må vi erkjenne at mann og kvinne IKKE er like, kjønnene kan ikke "konkurere" på like premisser, og heller fokusere på holdningene; selvom vi ikke er like, er vi like mye verdt.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

"Venstresida mener" er en generalisering. Det betyr ikke at absolutt alle på venstresiden mener, men at generelt så mener det de en ting markant mer på venstresiden enn ellers, eller noe ca det.

 

En slik generalisering brukes når det ikke er nødvendig å være nøyaktig, noe det ofte ikke er.

Lenke til kommentar
SV var det eneste partiet som snakket om IT i valgkampen, blant annet om behovet for åpen kildekode og bruk av åpne formater

Argh så irriterende. SV snakket omtrent IKKE om IT i valgkampen. RV snakket mye om IT i valgkampen, og lanserte for ANDRE gang et eget internettprogram. Men jo, SV er visst teknokratene her ifølge digi.

 

Forøvrig blir jeg ikke overrasket om hun såvidt kan bruke Word. Sosialistisk Vranglæreparti har aldri vært noen pionerer på IT-fronten. Den såkalte IT-praten deres er nok et par punkter de fant i RVs 2001-internettprogram og mente hørtes ok ut, uten å bli for radikale for konservative AP.

Lenke til kommentar

Hvor mange helseministere har jobbet innenfor helsesektoren opp gjennom årene?

Hvor mange justisministere har gått jussen?

Hvor mange barn og familie ministere har hatt barn?

Hvor mange kirke og kultur ministere har vært i kirken og jobbet med kultur?

Hvor mange utenriksministere har vært utenlands?

Hvor mange forsvarsministere har vært i forsvaret?

Hvor mange finansministere kan legge sammen to tall :!:

 

Er klar over at argumentene er tøvete, men en minister er øverste leder for et departement hvor det jobber haugevis av kompetente folk med relevant utdannelse og erfaring.

Klart det hjelper, men ministere kan klare seg fint uten tidligere erfaring. Hvordan skulle ellers statsministerene klart seg når de tiltreder for første gang? Hvor mange politikere har faktisk erfaring i å styre en nasjon som øverste sjef?

 

Kan sitere fra kommentarene på digi.no

man trenger ikke å være IT utdannet for og skjønne at det er behov for standarder som gjør at alle kan lese offentlige dokumenter uten og sende en sjekk til Redmond.

digi.no er da også sammen med itavisen IT-Norges Se&Rør.

Og en kan også nevne at hun ikke er IT-minister, men fornyelsesminister (for en tittel :roll: ). Hun får mye(alt?) ansvaret som Meyer hadde, som også innebefatter MinSide-portalen. Ei heller Meyer var IT-minister.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Det virker som om de fleste er enige med meg, men hvordan kan det ha blitt sånn da? Alle bedrifter velger jo etter kompetanse, ikke kjønn :)

5023604[/snapback]

Med fare for å virke som en "mannsjåvinist":

 

Feministene og kvinnefronten har dreti seg ut. Alle disse idiotiske militante rødstrømpene som var overbeviste på at "Alt mannfolksvina kan gjøre kan vi kvinner gjøre like bra og bedre!", fikk med seg resten av aktivistene og satte i gang "likestillingen" uten å tenke på hvor de skulle ende opp.

 

Ikke var det "politisk korrekt" å si at mann og kvinne var meget forskjellige på den tida heller. De fleste sosialantropologiske etc. forskere har lenge vært klar over disse forskjellene, men de har ikke blitt hørt.

 

Og alle de idéene om "den mye mann" på den tida. Mannfolk er faktiskt ikke genetisk disponerte til å kommunisere bra. Tenk på alle de titusener av år mannfolka satt stille i skogen for ventet på et dyr ved vannhullet. "Vi" trengte ikke / kunne ikke sitte å preke i skauen med jaktkameratene. Evolusjonen ga oss god avstandsbedømmelse for å kaste spyd, men tok vekk tjattringa :)

Lenke til kommentar
Kan sitere fra kommentarene på digi.no
man trenger ikke å være IT utdannet for og skjønne at det er behov for standarder som gjør at alle kan lese offentlige dokumenter uten og sende en sjekk til Redmond.

5023564[/snapback]

Tror du vår nye "IT-minister" ville skjønne den setningen? Tror du hun vet hva Redmond refererer til?

 

Og det er et symptom på problemet. Nemlig det at hun mangler de faglige referansene for å skjønne hva debatten egentlig handler om. Hun er ikke inne med språket, med problemene, med politikken eller med kontroversene. Dermed er hun helt avhengig av andres veiledning, og henne avgjørelser vil være helt avhengig av at andre veileder henne korrekt. Hun blir en marionette.

 

Edit: Når noen fra musikkbransjen legger frem viktigheten av DRM, så har hun ikke den erfaring og kunnskap som skal til for å se andre siden av saken. Hun er avhgneig av at andre presenterer andre siden.

 

Når noen legger frem viktigheten av forhåndssnsur på debattfora, så kjenner ikke hun til hvordan slike fora virker og kan derfor ikke på egen hånd forsåt hvordan det vil virke ødeleggende. Hun er avhengig av at andre fortellere henne det.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...