Gå til innhold

ATI lanserte Radeon X800 GT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er i kjøpsmodus jeg og, har ventet på flere tester av 800GT. Men ser at det er 256MB X800GT som er testet mot 128MB 6600GT på guru3d, og at x800GT med 128MB er en del billigere. Hvor stor forskjell er det mellom 128MB og 256MB på de andre korta i x800-serien? Hvis det er betydelig fordel med 256MB på ATI kommer jeg nok til å kjøpe 6600GT med 128MB.

Lenke til kommentar

Dette er lovelig sent. Det er nesten feilaktig å kalle det "mellomklasse" slik det gjøres i artikkelen. Nvidia har forskjøvet klassene et hakk med 7800GTX og 7800GT. Det som nå er mellomklasse er det du får får rundt 2k, nemlig 6800GT og X800XL. X800GT blir billig-kort rundt tusenlappen, akkurat som 6600GT.

Lenke til kommentar

th-3: Det blir vel litt irrasjonelt? Eller mener du betydelig forskjell i testen? Da skjønner jeg... Selv om det da bør være fristende å bruke 400-500 kr. mer på noe som er betydelig bedre.

 

x800GT har vel 256 MiB GDDR3, i motsetning til 6600GT. Det blir vel faktisk det billigste kortet med mye raskt minne, men jeg venter på neste generasjon, jeg. Jeg håper 7600GT og ATIs konkurrerende løsning får 256 MiB GDDR3 som standard.

 

Hvor ble det av x700XT? Var ikke det nesten samme greia?

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Hah, der fikk nvidia igjen for navnetullet sitt.

Som mange har sagt tidligare, var det ati som begynte med dette på radeon 8500-tider, så det har nok gått kast i kast sidan då. Ingen av partene er uskyldige kan vi vel konkludere med.

 

Men vil påstå at for folk som ikkje følgjer med mykje, må dette bli svært forvirrande. Sjølv syns eg det skurrar kraftig å lese at X800 GT er det svakaste av X800-korta. I og med at ein forbind dette med nesten high-end.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg at ATI må skjerpe navngivinga på korta sine, hva med de som ikke sitter med nesa si begravd i HW eller har rimelig peiling på data ?

 

de er ikke lett å vite forskjell på LE,PRO,SE,XT og nå da GT det henger liksom ikke på greip slik som med nvidia med GT eller GT ultra osv og nå da GTX.

 

Selv folk som ikke er altfor hardware intressert vil vel ha nogenlunde oversikt over ytelse vs pris.

Lenke til kommentar

Jeg lurer fryktelig på hvordan de får dette kortet til og bli bedere en 6800gt

alså her er spec kjernefrekv. 475 :yes:

pixelpipes 8 :no:

effektiv minnefrev 980 :thumbdown:

 

 

her er 6800gt specs

kjernefrekv 400 :roll:

pixelpipes 16 :love:

effektiv minnefrekv. 1000 :yes:

 

 

 

hvordan i granskauen kan ati kortet ligne nvida i ytelse...noe som ikke stemmer her... :ohmy:

har selv hatt et kort me 4 pixels før ellers rask kjerne og ddr3 minne...men lite pixels suger rett og slett...

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar
hvordan i granskauen kan ati kortet ligne nvida i ytelse...noe som ikke stemmer her... :ohmy:

har selv hatt et kort me 4 pixels før ellers rask kjerne og ddr3 minne...men lite pixels suger rett og slett...

Fordi det er 2 helt forskjellige arkitekturer som utnytter kjernene på helt forskjellige måter?

 

Å sammenligne hastigheten på kjernen er stort sett bare nyttig når du gjør sammenligner med samme arkitektur..

Og pipelines blir mindre og mindre utslagsgivende, siden visse deler av kjernen kan "flyttes" mellom "rørene" når det trengs, pluss andre aspekter som jeg ikke kommer til å gå inn på her...

Lenke til kommentar
Jeg lurer fryktelig på hvordan de får dette kortet til og bli bedere en 6800gt

alså her er spec kjernefrekv. 475 

pixelpipes 8 

effektiv minnefrev 980 

 

 

her er 6800gt specs

kjernefrekv 400 

pixelpipes 16 

effektiv minnefrekv. 1000 

 

 

 

hvordan i granskauen kan ati kortet ligne nvida i ytelse...noe som ikke stemmer her...

har selv hatt et kort me 4 pixels før ellers rask kjerne og ddr3 minne...men lite pixels suger rett og slett...

 

lær å lese, DEn SKal konkurrer mot 6600GT ikke 6800GT!!

:nei:

Lenke til kommentar

jeg er veldig intresert i sapphire 256mg kortet !

 

ser det yter ganske bra så har det jo dobbelt opp med minne forrhold til 6600GT

 

i følge guru3d testen så klokka det jo gaanske bra!

kom jo over X850XTPE orginal på core

550 stabilt! det er ganske bra til ogvære orginal lusekjøler fra sapphire

og man kommer lett over 1ghz på minne

jeg kommer garanert til å se nermere på dette kortet framover. (har bare litt penge mangel for øyeblikket)

 

mitt nåværende 9600PRO syter etter og bli byttet ut !

Lenke til kommentar
Men er det mulig å kjøre disse i Crossfire oppsett? Med tanke på at de er med i X800 familien så skal vel ikke det være å se bort ifra.

Det skal du ikke se bortifra at er mulig....

 

Men makan til måte å kaste penger ut av vinduet da...

 

Du må nemmelig kjøpe et X800 Master Edition kort. Dette kortet er også beregnet til å brukes på X800XL og X800XT PE, ergo har det 16 pipelines.

 

Måten CrossFire er designet på gjør at master-kortet deaktiverer pipelines for å matche slave kortet, På X800GT må da 8 av de 16 pipelinene i master-kortet deaktiveres

Lenke til kommentar

Er en 6600GT sterkere enn denne?

 

I artikkelen sto det:

"Modellen blir den hittil svakeste i X800-serien."

 

I en test av X800 her på hardware.no sto det:

"Det er heller ikke mange hundrelappene opp til GeForce 6800 GT- og Radeon X800 XL-baserte kort, som totalt sett gir mer ytelse for pengene. Med andre ord befinner kortet seg mildt sagt i en prisklasse med en del konkurranse."

 

Når X800GT er svakere enn X800 og X800 er på nivå med 6600GT er vel 6600GT best?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...