Gå til innhold

Crucial klar med DDR2-1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tilsvarer ikke en rambrikke 500MHz (1000MHz DDR) 5-5-5-15 timings en Ram brikke som 200MHz (400DDR) med 2-2-2-6 timings?? Eller tar jeg helt feil?

Du tar ikke feil. Det stemmer :yes: Timingsene er like. Eneste forskjellen er at båndbredden er 2,5 ganger så høy. Det kan forsåvidt sammenlignes teoretisk med å ha 5 minnekanaler med DDR400 CL2-2-2-6.

 

Selv om Cricial er et lite hestehode forran på timing så synes jeg likevel det er imponerende. Jeg buer og piper ikke på Michael Schumacher om han kommer i mål som nr 2 for å si det sånn.

 

Ellers så ser jeg ikke helt hensikten med DDR2-1000 ennå på grunn av Intels FSB-flaskehals. Man må jo ha en helt vanvittig FSB for å få utnyttet brikkene. De lavere brikkene DDR2-667 har jeg full forståelse for, fordi man kan kjøre på orginal FSB med de (med P4 Extreme Edition) og oppnå god ytelse på grunn av lave tilgangstider. DDR2-800 har jeg også forståelse for, fordi de gir mulighet for overklokking av P4 Extreme Edition. Men DDR2-1000 er nok langt utenfor rekkevidde for vanlige overklokkere.

 

Edit: Det blir spennende å se om vi får utnyttet båndbredden på slike moduler når AMD kommer med sokkel M2 for DDR2 i andre kvartal neste år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tilsvarer ikke en rambrikke 500MHz (1000MHz DDR) 5-5-5-15 timings en Ram brikke som 200MHz (400DDR) med 2-2-2-6 timings?? Eller tar jeg helt feil?

Du tar ikke feil. Det stemmer :yes: Timingsene er like. Eneste forskjellen er at båndbredden er 2,5 ganger så høy. Det kan forsåvidt sammenlignes teoretisk med å ha 5 minnekanaler med DDR400 CL2-2-2-6.

 

Selv om Cricial er et lite hestehode forran på timing så synes jeg likevel det er imponerende. Jeg buer og piper ikke på Michael Schumacher om han kommer i mål som nr 2 for å si det sånn.

 

Ellers så ser jeg ikke helt hensikten med DDR2-1000 ennå på grunn av Intels FSB-flaskehals. Man må jo ha en helt vanvittig FSB for å få utnyttet brikkene. De lavere brikkene DDR2-667 har jeg full forståelse for, fordi man kan kjøre på orginal FSB med de (med P4 Extreme Edition) og oppnå god ytelse på grunn av lave tilgangstider. DDR2-800 har jeg også forståelse for, fordi de gir mulighet for overklokking av P4 Extreme Edition. Men DDR2-1000 er nok langt utenfor rekkevidde for vanlige overklokkere.

 

Edit: Det blir spennende å se om vi får utnyttet båndbredden på slike moduler når AMD kommer med sokkel M2 for DDR2 i andre kvartal neste år.

OT: Må rambrikker 500Mhz (1000 Mhz DDR) og 5-5-5-15 timings gå på 500Mhz for at de skal tilsvare 200Mhz (400Mhz DDR) Med 2-2-2-6??

Lenke til kommentar
OT: Må rambrikker 500Mhz (1000 Mhz DDR) og 5-5-5-15 timings gå på 500Mhz for at de skal tilsvare 200Mhz (400Mhz DDR) Med 2-2-2-6??

Tja. Hvis du klokker de ned til DDR2-800 og strammer timingen til CL4-4-4-12 så tilsvarer det også timingen til DDR-400 CL2-2-2-6.

 

Slik regner man ut latency målt i nanokunder med DDR2-1000 CL5:

5*2000/1000 = 10 ns. (nanokunder)

 

Etter samme regnestykke finner du:

DDR2-800 CL4 = 10ns

DDR2-600 CL3 = 10ns

DDR-400 CL2 = 10ns

 

Edit: nanosekunder og ikke millisekunder :blush:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1 forklarer og forklarer. La oss se om jeg forstod riktig. Er DDR2-800 beste brikkene å gå for med hensyn på hastighet på et system? Unnskyld, men det kan gjerne bli litt forvirrende selv om det forklares såpass grundig. :roll:

 

EDIT: Sorry, bare en trykkleif Simen1. Kanskje jeg fikk assosiasjoner med Siemens. Skal forsøke å ikke gjenta det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Edit: Det blir spennende å se om vi får utnyttet båndbredden på slike moduler når AMD kommer med sokkel M2 for DDR2 i andre kvartal neste år.

 

 

Det er jeg helt enig i "Simen1"

 

Er det planlagt noen andre chipset for AMD med DDR2 støtte før dette? Har dettet litt av lasset i det siste, men vuderer en oppgradering i nærkommelig framtid. Kanskje det er noe å vente på at AMD har mer støtte for DDR2 ?

Endret av Folo
Lenke til kommentar
Er det planlagt noen andre chipset for AMD med DDR2 støtte før dette? Har dettet litt av lasset i det siste, men vuderer en oppgradering i nærkommelig framtid. Kanskje det er noe å vente på at AMD har mer støtte for DDR2 ?

I motsetning til "i gamle dager" er det ikke brikkesettet som står for minnestøtten. Minnekontrolleren er jo som kjent innebygget i CPU nå ;)

 

Jeg ser ikke bort i fra at det kommer hovedkort med både nforce4 og andre nåtidens brikkesett som støtter sokkel M2 og DDR2-minne. Men det blir nok klart egne hovedkort for dette siden DIMM-soklene må være annerledes og spenningsregulatorene til DIMM-soklene må være annerledes. I tillegg så trengs det nok en annen minnekonfigurering via BIOS.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på en ting. Jepp dette er litt off-topic :)

 

Hvis enkelte av hovedkortene basert på det nye ULI brikkesettet skal være kompatibel med m2, hvordan løser de da problemet med forskjellige minnesocketer.

Leste blant annet om asrock sitt hovedkort her:

http://forums.anandtech.com/messageview.as...7&enterthread=y

 

Jeg synes det er veldig rart hvis m2 skulle være bakoverkompatibel med ddr1.

 

Det er forresten tydelig at 1gig moduler yter ufattelig bedre med ddr2 teknologien, enn ddr1. De som vil ha ekstrem ytelse og 2gig minne, venter nok på amd m2.

 

Edit: Enda en link i forbindelse med asrock kortet:

http://forums.techwatch.com.au/viewtopic.php?t=4482

 

Edit2: Leste litt mer og fant det ut selv. :blush:

For de som lurer, det er mulig å utvide med et ekstra kort som har ddr2socketer sammen med ny cpu socket.

Endret av StigK
Lenke til kommentar

StigK: Mye av det som står der virker uforklarlig for meg. Brikkesettene skal vistnok være kompatible med M2. (Elektrisk sett er det jo samme HT-bussen som i dag som kommunsierer med brikkesettet).

 

Men jeg ser ikke for meg at det skal finnes hovedkort med samtidig støtte for dagens sokkel 939 og M2, eller hovedkort med samtidig støtte for DDR og DDR2. Samme brikkesett kan nok benyttes på hovedkort med M2 og DDR2 som på andre hovedkort med dagens s939 og DDR. Men jeg tror altså ikke at ett og samme hovedkort skal ha støtte for flere av disse tingene samtidig.

 

Det med 1GB-moduler til DDR2 tror jeg på. DDR2 skal være bedre tilpasset store moduler enn DDR. Jeg tror veikartet peker i retning av moduler på opp til 8GB, noe som aldri har vært på veikartet til DDR. Men skal man ha noe mer enn det så tror jeg man må gå over til flere moduler og kanaler og FBDIMM (eller XDR hvis det skulle vise seg å bli bra).

 

Edit: Ok, da forstår jeg StigK. Det blir altså på samme måte som de skjeldne prototype-kortene i dag som støtter både sokkel 939 og 754, eller ennå villere: De som støtter både sokkel 939 og LGA775. Jepp, de finnes, men de er dyre og svært uhensiktsmessige på mange måter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det planlagt noen andre chipset for AMD med DDR2 støtte før dette? Har dettet litt av lasset i det siste, men vuderer en oppgradering i nærkommelig framtid.  Kanskje det er noe å vente på at AMD har mer støtte for DDR2 ?

I motsetning til "i gamle dager" er det ikke brikkesettet som står for minnestøtten. Minnekontrolleren er jo som kjent innebygget i CPU nå ;)

 

Jeg ser ikke bort i fra at det kommer hovedkort med både nforce4 og andre nåtidens brikkesett som støtter sokkel M2 og DDR2-minne. Men det blir nok klart egne hovedkort for dette siden DIMM-soklene må være annerledes og spenningsregulatorene til DIMM-soklene må være annerledes. I tillegg så trengs det nok en annen minnekonfigurering via BIOS.

hehe, ja har fått me meg såpass at det ikke er brikkesettet, var bare litt dårlig/feilaktig formulert fra min side.

 

Så det jeg egentlig lurte på om M2 er den første socket som er planlangt fra AMD sin side med DDR2 støtte :) og det er det vel altså ?

Lenke til kommentar
Så det jeg egentlig lurte på om M2 er den første socket som er planlangt fra AMD sin side med DDR2 støtte :) og det er det vel altså ?

Det stemmer.

 

Men jeg ser ikke for meg at det skal finnes hovedkort med samtidig støtte for dagens sokkel 939 og M2, eller hovedkort med samtidig støtte for DDR og DDR2. Samme brikkesett kan nok benyttes på hovedkort med M2 og DDR2 som på andre hovedkort med dagens s939 og DDR. Men jeg tror altså ikke at ett og samme hovedkort skal ha støtte for flere av disse tingene samtidig.

Tror ikke det, nei :) For at et hovedkort skal støtte begge RAM-typer på AMD-systemer, må det jo ha både S939 og M2, i tillegg til begge typer minnesloter. Pinnene i DIMM-slotene er jo "hardwired" direkte til CPU-sokkelen, som er grunnen til at AMD må introdusere en ny sokkel ved overgangen til DDR2. DDR1 har 184 pinner, og socket 939 har 185 flere pinner enn socket 754, så den ekstra minnekanalen er hele forskjellen mellom de soklene.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Dagens Intel HK har ju "upclock" på ram i mot cpu så 500 mhz är ingen omöjlighet alls. Däremot så har jag liten förståelse för DDR2 HK som inte har upclock, Aopen i915Gmm (Dothan) är ett sådant. man får ut max 150 fsb (DDR300) innan det säger stopp. Idiotiskt med DDR2 i ett sådant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...