Gå til innhold

Asus A6K: Turion inside


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner multitasking. At en data ikke blir testet i det, er jo latterlig dårlig. Samme fanen om den får gode resultater i syntetiske tester så lenge den ikke kan skrive et word dokument, høre på mp3, ha vlc opp, msn, FF og ha dc oppe samtidig uten at det går til helvete så er ikke den maskinen vært den silikonen den er laget av. Dere var også glemske når det gjaldt den testen av dualcore amd, hvorfor det? :thumbdown:

 

Det ser ut til at det vil gå dårlig med Turion, det er få som trenger en 64-bit laptop. De som er så alt for glad i 64-bit stuff pleier ikke å være så lenge ute fra rommet sitt, så de trenger jo ikke en laptop. Hm eller kanskje når de skal på do hehehe :p

Lenke til kommentar
så er ikke den maskinen vært den silikonen den er laget av.

Nå er det sånn at det er silisium som brukes, ikke silikon. Ordene er svært like på engelsk, silicon og silicone, så det er vel derfor mange tar feil.

 

Ellers hadde jeg også håpet at den var stillere og hadde lengre batterilevetid.

Endret av tli
Lenke til kommentar
Savner multitasking. At en data ikke blir testet i det, er jo latterlig dårlig. Samme fanen om den får gode resultater i syntetiske tester så lenge den ikke kan skrive et word dokument, høre på mp3, ha vlc opp, msn, FF og ha dc oppe samtidig uten at det går til helvete så er ikke den maskinen vært den silikonen den er laget av. Dere var også glemske når det gjaldt den testen av dualcore amd, hvorfor det? :thumbdown:

Mobilemark 2002 tester ved å ha typiske kontorapplikasjoner oppe samtidig, og veksle mellom dem. Mye slik man vil gjøre i multitasking.

 

Word, Excel, Powerpoint, Photoshop osv.

 

Maskinen fikk 189 poeng i mobilemark 2002, noe som er et absolutt godkjent resultat og tyder på at maskinen vil yte godt under det bruket du spesifiserer.

 

Uansett når det kommer til multitasking er mengden RAM mye viktigere enn MHz på prosessoren.

 

Da det ikke var jeg som utførte testen så antar jeg Knut kanskje har lyst til å kommentere generelt bruk også :)

Lenke til kommentar

Ble litt overrasket over denne testen, turion ser jevnt over ikke til å holde følge med P-M. Som en annen sa lengre oppe her overrasker det litt ettersom "enkelte" her inne har uttrykt at dette kom til å bli en skikkelig P-M killer både på batteritid og ytelse. Skal sies at jeg ikke vet batterikapasiteten på de andre i testen, det betyr jo også noe, så denne hadde 69000mWh, noe som brukte å være bra... Mulig AMD igjen taper på å ikke lage en "pakke" liknende centrino med CPU, Chipsett etc som de kan tune inn til å bruke så lite strøm som mulig?

 

Vet ikke helt om jeg ser poenget i 64bit på denne fronten heller enda, når det er sagt ser jeg ikke poenget med 64bit på annet enn arbeidsstasjoner foreløpig. Dog mulig man ville fått bedre ytelse på Windows 64? Men der er vel muligens ikke grafikkdrivere etc særlig optimalisert enda?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
men det som gjør meg litt urolig, er den svake batterilevetiden på en såpass dårlig spesifisert Turion-maskin.

 

Jepp,dette var overraskende,spesielt med tanke på at noen har forespeilet en "enormt" bedre batterilevetid med denne prosessorn kontra pentium-m

Er glad eg kjøpte Dell X1 eg nå.

Meget fornøyd med den.

 

1. musestille! ikkje ei vifte

2. laaang batteritid.

3. god nok ytelse

 

For meg er det dei 3 tinga eg ser på, + så klart ting som vekt osv osv...

 

Og ha ei maskin som justerer vifta så ofte er plaging av brukern rett og slett.

Burde heller hatt større fart på vifta, men at den gjikk jamt.

Lenke til kommentar
Jepp,dette var overraskende,spesielt med tanke på at noen har forespeilet en "enormt" bedre batterilevetid med denne prosessorn kontra pentium-m

Enormt bedre batteritid i forhold til Pentium M? Hvordan i alle dager får man det til? Turion MT = 25W, Pentium M = 28-29 (ca slik?). Pentium M har en stor fordel når det kommer til brikkesettet, da det er spesialdesignet mtp batteritid.

 

Hvem er det som har sagt Turion skulle gi enormt mye bedre batteritid enn Pentium M?

Lenke til kommentar
Jepp,dette var overraskende,spesielt med tanke på at noen har forespeilet en "enormt" bedre batterilevetid med denne prosessorn kontra pentium-m

Enormt bedre batteritid i forhold til Pentium M? Hvordan i alle dager får man det til? Turion MT = 25W, Pentium M = 28-29 (ca slik?). Pentium M har en stor fordel når det kommer til brikkesettet, da det er spesialdesignet mtp batteritid.

 

Hvem er det som har sagt Turion skulle gi enormt mye bedre batteritid enn Pentium M?

Pentium 1.1 ulv, 5 watt.

Lenke til kommentar
Jepp,dette var overraskende,spesielt med tanke på at noen har forespeilet en "enormt" bedre batterilevetid med denne prosessorn kontra pentium-m

Enormt bedre batteritid i forhold til Pentium M? Hvordan i alle dager får man det til? Turion MT = 25W, Pentium M = 28-29 (ca slik?). Pentium M har en stor fordel når det kommer til brikkesettet, da det er spesialdesignet mtp batteritid.

 

Hvem er det som har sagt Turion skulle gi enormt mye bedre batteritid enn Pentium M?

jeg tror nok også at vi skal være litt forsiktige med å sammenlikne disse effekt tallene direkte. Skal vi gjøre det må vi vite at AMD og Intel opererer med samme tall(noe de ikke alltid har gjort hvertfall) og utenom er det vel også max effekt man snakker om? Mer interessant i denne sammenheng er kanskje gjennomsnittet?

 

Er som sagt enig i at AMD taper på brikkesett her, men dette har vel også tidligere vært problemet med de bærbare CPUene til AMD, nemlig at man ikke har hatt dugelige brikkesett. Virker som om historien fortsetter og vil sannsynligvis fortsette med det til AMD finner ut at de må gjøre noe med dette selv. Nå skal vi selvfølgelig heller ikke se bort fra at med litt oppdaterte drivere og BIOS at Turion kan vise seg fra en bedre side etterhvert, i motsetning til Centrino er tross alt dette ganske nytt.

 

Det var vel Snorreh som limte inn figurer og utklipp fra diverse artikler rundt om i verden for å bevise turion sin overlegenhet, men må innrømme at jeg somregel avventer litt før jeg kjøper disse historiene.

Lenke til kommentar

Det er et par ting som skurrer litt i denne testen:

 

På side 2 står det:

Spesifikasjoner

[...]

Minne: 512 MB PC3200

Mens det på side 4 står følgende:

Minnebåndbredden er på rett over 2000 MB/s, dette resultatet kan bedres ved bruk av PC-3200-minne.

Ble maskinen testet med PC2100-minne eller kjørte den PC3200-minne på DDR266-hastighet kanskje? :hmm:

 

På side 4 skriver dere også følgende:

Vi fikk utlevert nye drivere og et program for å kvalifisere maskinen som et Turion-system. Kvalifiseringsprogrammet vi mottok klarte 12 av de 13 testene. Den testen som A6K ikke klarte var 800 MHz P-State. Både C1, C2 og C3 blir gjenkjent og fungerer fungerer som de skal. C1, C2 og C3 er de tre frekvensene prosessoren kan operere på for å spare strøm ved lav prosessorbruk.

Men likevel konkluderer dere med følgende:

Den største svakheten med denne maskinen er likevel batterilevetiden. Under to og en halv time er rett og slett for svakt for en maskin i denne klassen. Om det er prosessoren, brikkesettet eller strømsparingsmulighetene som har skylden vites ikke, og vi ønsker ikke å spekulere i dette før vi har testet flere Turion-maskiner.

[...]

Støynivået er på sin side svært varierende. Under vanlig bruk hører man viften greit, og den øker tempoet under hard bruk. Dessverre varierer hastigheten på viften svært ofte, noe som er langt mer irriterende enn jevn viftesus.

Ettersom denne maskinen opplagt ikke kvalifiserer som et skikkelig Turion 64-system, så burde det være ganske opplagt at batteritid og støynivå ikke er som det skal. Det hjelper nemlig svært lite om maskinen støtter PowerNow! C3 Deeper Sleep state så lenge den ikke støtter 800MHz P-state, siden prosessoren derfor ikke kan klokke seg helt ned når den kjører i idle-modus som i praksis betyr både høyere strømforbruk, varmeutvikling og viftestøy enn normalt. Jeg regner likevel med at Asus kommer snarlig med en BIOS-oppdatering som fikser disse problemene.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er et par ting som skurrer litt i denne testen:

 

På side 2 står det:

Spesifikasjoner

[...]

Minne: 512 MB PC3200

Mens det på side 4 står følgende:

Minnebåndbredden er på rett over 2000 MB/s, dette resultatet kan bedres ved bruk av PC-3200-minne.

Ble maskinen testet med PC2100-minne eller kjørte maskinen PC3200-minne på DDR266-hastighet kanskje? :hmm:

 

En liten feil som har oppstått under skrivingen på spesifikasjonene, maskinen ble levert med PC2700 minne. Du kan se helt nøyaktige spesifikasjoner på systemet her: http://www.hardware.no/tester/laptop/asus/a6k/report.htm

 

Ettersom denne maskinen opplagt ikke kvalifiserer som et skikkelig Turion 64-system, så burde det være ganske opplagt at batteritid og støynivå ikke er som det skal.  Det hjelper nemlig svært lite om maskinen støtter PowerNow! C3 Deeper Sleep State så lenge den ikke støtter 800MHz P-state, siden prosessoren da ikke kan klokke seg helt ned når den kjører i idle-modus som i praksis betyr både høyere strømforbruk, varmeutvikling og viftestøy enn normalt sett.  Jeg regner likevel med at Asus kommer snarlig med en BIOS-oppdatering som fikser disse problemene.

 

Maskinen gikk på 800 MHz det meste av tiden når jeg sjekket med AMD PowerNow Dashboard. På grunn av at Asus kun hadde eldre drivere til systemet, tok vi kontakt med AMD for å få nye drivere, dette hjalp ingenting på batterilevetiden. Men jeg antar at batterilevetiden vil bedres noe når Asus kommer med en ny firmware. Siden vi hadde denne enheten til test i flere uker sa vi fra til Asus med en gang vi merket oss dette uten at det har kommet en oppdatering enda.

Lenke til kommentar
En liten feil som har oppstått under skrivingen på spesifikasjonene, maskinen ble levert med PC2700 minne. Du kan se helt nøyaktige spesifikasjoner på systemet her: http://www.hardware.no/tester/laptop/asus/a6k/report.htm

Ok, men maskinen burde selvsagt ha vært testet med PC3200-minne for at ytelsestestene skulle være særlig relevante i forhold til hva Turion 64 MT-30 faktisk er i stand til. Minnebåndbredden som er målt med ScienceMark Membench tyder heller ikke på at PC2700-minnet kjører på DDR333-hastighet engang. Hvis du kjører CPU-Z, hva står det under Memory->Frequency?

 

Maskinen gikk på 800 MHz det meste av tiden når jeg sjekket med AMD PowerNow Dashboard. På grunn av at Asus kun hadde eldre drivere til systemet, tok vi kontakt med AMD for å få nye drivere, dette hjalp ingenting på batterilevetiden. Men jeg antar at batterilevetiden vil bedres noe når Asus kommer med en ny firmware. Siden vi hadde denne enheten til test i flere uker sa vi fra til Asus med en gang vi merket oss dette uten at det har kommet en oppdatering enda.

P-state vil si at både klokkefrekvens (multiplier/FID) og spenning (Vcore/VID) settes ned til minimum ved idle-modus, som jeg antar er 800MHz (4X) og 0.8V på Turion 64 MT-serien. Så det hjelper derfor lite om klokkefrekvensen går ned så lenge spenningen forblir høyere, noe som igjen stadfester seg i høyere strømforbruk, varmeutvikling og viftestøy enn normalt. Dette kan du forøvrig også sjekke med enten Central Brain Identifier eller RightMark CPU Clock Utility.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ok, maskinen burde selvsagt ha vært testet med PC3200-minne for at ytelsestestene skulle være særlig relevante for hva Turion 64 er i stand til. Minnebåndbredden målt med ScienceMark Membench tyder heller ikke på at PC2700-minnet kjører på DDR333-hastighet engang. Hvis du kjører CPU-Z, hva står det under Memory->Frequency?

 

P-state vil si at både klokkefrekvens (multiplier/FID) og spenning (Vcore/VID) settes ned til minimum ved idle, som jeg antar er 800MHz (4X) og 0.8V på Turion 64 MT-serien. Så det hjelper derfor lite om klokkefrekvensen går ned så lenge spenningen forblir høyere, noe som igjen stadfester seg i høyere strømforbruk, varmeutvikling og viftestøy enn normalt. Dette kan du forøvrig også sjekke med enten Central Brain Identifier eller RightMark CPU Clock Utility.

Som du ser utifra everest rapporten kjørte minnet på 333 MHz, men husk også at skjermkortet er av Turbocache typen, noe som kan redusere minneytelsen ytterligere.

 

Klokkefrekvensen i Powernow Dashboard var på 800 MHz, mens volt var på 0,9 på den hastigheten.

Lenke til kommentar
Jepp,dette var overraskende,spesielt med tanke på at noen har forespeilet en "enormt" bedre batterilevetid med denne prosessorn kontra pentium-m

Enormt bedre batteritid i forhold til Pentium M? Hvordan i alle dager får man det til? Turion MT = 25W, Pentium M = 28-29 (ca slik?). Pentium M har en stor fordel når det kommer til brikkesettet, da det er spesialdesignet mtp batteritid.

 

Hvem er det som har sagt Turion skulle gi enormt mye bedre batteritid enn Pentium M?

Vel nevner ikke navn her,men det er sagt at når amd kom ut med denne ville den "knuse" alt fra Intel både med tanke på batteritid og ytelse :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...