Gå til innhold

Dell lanserer projektor for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen si meg hva de store forskjellene fra billigprojektorer som denne fra Dell, og Epson EMP-S1H, og til de dyrere 15-20000,- projektorene er? Vil en normal bruker kunne nøye seg med en EMP-S1H til drøye 5500,- i forhold til de mye dyrere projektorene?

Vil anta bedre kontrastforhold er den største grunnen til å kjøpe denne fremfor Epson sin. For tiden duger 800x600 mer enn nok for vanlige dødlige vil jeg påstå :) Duger iallefall for meg.

Lenke til kommentar
Kan noen si meg hva de store forskjellene fra billigprojektorer som denne fra Dell, og Epson EMP-S1H, og til de dyrere 15-20000,- projektorene er? Vil en normal bruker kunne nøye seg med en EMP-S1H til drøye 5500,- i forhold til de mye dyrere projektorene?

Når er jeg ikke spesialist - men noe har jeg fått med meg.

 

For det første bruker Dell projectoren og Epson projectoren to helt ulike teknologier, nemlig DLP og LCD. LCD har problemet at den ofte har lav kontrast, dvs at svart ikke blir så veldig svart. Mens DLP prosjektorene (særlig de rimelige) har problemer med regnbueeffekt.

 

Fin guide på projectorer.

 

Men jeg har testet noen projectorer i den rimelige prisklassen, opp til noe over kr 20.000. Prisforskjellen skyldes nesten uten unntak bedre kvalitet, dvs bedre kontrast, bedre optikk, høyere oppløsning, bedre tilkoblingsmulighet og bedre brikker. Min vurdering er at projectorer til under kr 15 000,- og med lavere oppløsning enn 1024 x 768 (4:3) eller 1024 x 576 (16:9) bør man ikke kjøpe. Videre bør kontrast ikke være under 1000:1 (gjerne 2000:1).

 

Er det DLP projector er det viktig at man tester den før kjøp, slik at man kan sjekke ut om man ser regnebueeffekten.

 

Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt projector til 5 - 8.000,-. Skal man bruke den til å se film på et 2 meter bredt lerret, så er det greit med kvalitet.

 

Panasonic PT-AE700E 16:9 LCD projektor med HD oppløsning til ca kr 13.00 skal visst være noe av det bedre i den rimelige enden av skalaen til å se film på. Har glimrende kontrast, brukbar lysstyrke og skikkelig høy 16:9 oppløsning.

 

Civilix: Dell projectoren kan ikke vise skikkelig HDTV i og med at den har for lav oppløsning. Skal den vise 1080i må den interpolere. Må nok opp i 1280*720 (16:9) for å sikre seg skikkelig HDTV.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Bra pris til å være DLP, men det skorter dessverre på mye annet:

  • Lav oppløsning (og dermed ikke HD-oppløsning)
  • Kort levetid på pære (2000timer = 83 døgn i ett strekk)
  • Dyre pærer 289$ = ca 2000kr (som på alle prosjektører)
  • Mangler DVI
  • Litt høyt støynivå
  • Strømforbruk 250W

Mange av disse tingene gjelder nok alle prosjektører men det er like fullt ut ulemper likevel.

 

Edit: Jeg søkte litt og fant et nyttig verktøy som beregner passe avsdtand til lerretet ut i fra type prosjektør, lysstyrke, zoom, rombelysning og flere andre faktorer:

 

Projection Calculator Pro

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt grunnen til å lage et stort oppstyr av dette. Man får andre rimelig DLP projektorer. Som feks Benq sine rimelig modeller.

 

Og ja.. Man ser KLAR forskjell mellom en rimelig og en dyr projektor.. Sortnivået og oppløsning er mine 2 viktigste kriterier ,men det er viktig med rett fargegjenngivelse også.

 

Uansett.. Tviler på at denne kan hevde seg blandt andre projektorer.

Lenke til kommentar
finnes det ingen "billige" som kan vise 1080? altså 1920x1080?

1080 er ikke støttet idag ,men standarden i Europa er uansett 1280*720p så dette er det jeg regner at dette vil holde en god stund. Selv projectiondesign sine modeller til 50.000kr har bare 1280*720.

Lenke til kommentar
finnes det ingen "billige" som kan vise 1080? altså 1920x1080?

Niks - ikke nativ oppløsning!

 

Må nok over på LCOS projector for å få denne oppløsningen, og da snakker vi om 50 000 pluss pluss pluss, dvs Canon har en 1400 x 1050 til ca 30.000.

 

Men Projectiondesign har en som heter Cineo3 (pris ca 100 000) som er laget for dette interpolert. Ellers klarer de fleste på bedre med 1280 x 720 å vise bra bilder i HDTV. Må ellers si at Projectiondesing Action! Model One MKIII til rundt 45.000,- er noe av det beste jeg har sett.

Lenke til kommentar
finnes det ingen "billige" som kan vise 1080?  altså 1920x1080?

1080 er ikke støttet idag ,men standarden i Europa er uansett 1280*720p så dette er det jeg regner at dette vil holde en god stund. Selv projectiondesign sine modeller til 50.000kr har bare 1280*720.

Javel... Du har kanskje ikke hørt om Euro 1080? Som sender 1080i 50hz? Eller at European Broadcast Union foreslår å satse på 720p og 1080p for Europa (dvs droppe interlaced).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...