Gå til innhold

Brikkesett med AMR-støtte klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oki... det er slik ati sli bassert ting eller  ?

ATI's svar på SLI

Forskjellen skal visstnok være at man kan bruke forskjellige skjermkort, men at ytelsen alikevel skal bli bedre enn det beste av dem.. Var snakk om at man brukte ett sjakkmønster og at den beste/dårligste GPUen tok seg av sin relative del i forhold til ytelse..

 

Er ett skritt nærmere den gamle drømmen at man bare kan putte komponenter oppi boksen uten å fjerne de gamle :)

Lenke til kommentar
Deet blir vel ikke slik at det blir 100fps på venstre og 95fps på andre halvdel av skjermen! :!:

Hehe.. Nei bildet blir delt inn i små ruter, som et sjakkbrett. Hvor store disse rutene har eg ingen peiling på. SLI fungerer vell slik at bildet blir delt i to.

Lagde et "paint bilde" for å illustrere.

 

SVART-område skjermkort 1 rendrer

HVITT-område skjermkort 2 rendrer

post-107-1115208316_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Deet blir vel ikke slik at det blir 100fps på venstre og 95fps på andre halvdel av skjermen!  :!:

:) Det var vel det som var poenget med sjakkbrettet, dvs at den beste GPUen tar seg av flest ruter. Dersom de er like bra stemmer vel illustrasjonen til furyfax.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
NVIDIAs SLI-løsning gir kun én PCIe x8-kanal til rådighet til hvert av skjermkortene, mens løsningen til VIA gir totalt 20 kanaler (16 + 4). Hva slags tekniske spesifikasjoner vi får se på dette området fra ATI er ikke kjent, men det får uansett neppe noe utslag for ytelsen hvorvidt man benytter 8, 16 eller 20 PCIe-kanaler.

Vet vi noe mer nå om hvor mange PCIe-kanaler ATi vil bruke til de to PCI-e portene?

 

Går det forresten an å bruk det andre PCI-e sporet til andre ting enn grafikkort på ATi's AMR og Nvidias SLI?

Lenke til kommentar
Vet vi noe mer nå om hvor mange PCIe-kanaler ATi vil bruke til de to PCI-e portene?

Jeg har funnet litt mer info nå. Denne siden sier så vidt jeg klarer å tolke at det skal få to fulle 16x PCI-e spor:

ATI devrait proposer d'ici peu des solutions dérivées du Radeon Xpress 200 gérant deux ports PCI-Express 16x. Nous vous avions déjà parlé du chipset RD400 (cf. cette news), chipset destiné aux processeurs Intel.

 

Det finnes også et digert bilde av et testhovedkort her: (Edit: flere bilder)

http://www.formulapc.net/modules/news/images/Abril/rd480.jpg

http://img.zol.com.cn/article/3/269/liamdcFJGm6d.jpg

http://img.zol.com.cn/article/3/268/liizBMqQJC0s.jpg

http://www.hardware-mag.de/news/37714_1.jpg

http://www.hardware-mag.de/news/37714_2.jpg

 

På sidene her og her kan det se ut som om det blir laget en Intel-versjon av AMR-brikkesettet som heter RC410.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vet vi noe mer nå om hvor mange PCIe-kanaler ATi vil bruke til de to PCI-e portene?

Jeg har funnet litt mer info nå. Denne siden sier så vidt jeg klarer å tolke at det skal få to fulle 16x PCI-e spor:

ATI devrait proposer d'ici peu des solutions dérivées du Radeon Xpress 200 gérant deux ports PCI-Express 16x. Nous vous avions déjà parlé du chipset RD400 (cf. cette news), chipset destiné aux processeurs Intel.

Tviler meget sterkt på at ATi kommer til å bruke to fulle PCIe x16 kannaler. Tror ikke de har nok PCIe lanes til det...

 

Nyeste Intel chipset (955X) støtter har vel 24 PCIe lanes, tror nForce4 har 22

Da tviler jeg på at ATi-chipsetet har over 32

 

Tror de enten kopierer nvidia og kjører 8+8 eller kanskje 16+4.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Dersom de er like bra stemmer vel illustrasjonen til furyfax.

Trodde det beste kortet ble nedskalert til det dårligere kortet eller tar eg feil ?

Derfor trodde eg min illustrasjon skulle stemme uansett hvilke kort du har i maskinen ( les: ATI )

Dersom jeg ikke har totalt misforstått en tidligere artikkel så er ikke dette tilfelle, der hevdet man at den kraftigste GPUen tar brorparten av skjermbildet(sjakkbrettet om du vil) og den mindre kraftige tar en mindre del, på denne måten burde man(slik jeg forstår det) unngå den effekten du sikter til. Dersom de hadde tatt en like stor del av sjakkbrettet ville det ikke vært noe poeng i den analogien?

Lenke til kommentar
Dersom de er like bra stemmer vel illustrasjonen til furyfax.

Trodde det beste kortet ble nedskalert til det dårligere kortet eller tar eg feil ?

Derfor trodde eg min illustrasjon skulle stemme uansett hvilke kort du har i maskinen ( les: ATI )

Dersom jeg ikke har totalt misforstått en tidligere artikkel så er ikke dette tilfelle, der hevdet man at den kraftigste GPUen tar brorparten av skjermbildet(sjakkbrettet om du vil) og den mindre kraftige tar en mindre del, på denne måten burde man(slik jeg forstår det) unngå den effekten du sikter til. Dersom de hadde tatt en like stor del av sjakkbrettet ville det ikke vært noe poeng i den analogien?

Det har vært ganske mye frem og tilbake her... først var det rykter om at du kunne bruke ulike kort, så skrev flere nyhetssider (Anandtech og Xbitlabs) fra Cbit at kortene måtte være identiske, så har det igjen kommet rykter om at du kan bruek ulike kort...

 

Mesteparten av det vi vet om AMR er bare bassert på rykter...

 

Uansett, ser det som sansynlig at du kan kombinere kort fra samme generasjon, alså kombinere X850XT PE og X800XT siden de har samme teknologi. skal vel ikke se bort i fra at X850 kortet klokker seg ned til X800 kortet sin hastighet...

 

Tviler derrimot på at du kan kombinere R520 (som kommer med shader model 3 støtte) og X8x0 (som bare støtter shader model 2). Isåfall må R520 kortet skru ned kvaliteten...

 

Blir også spennende å se hvordan de løser det med å sende data over PCIe bussen....

Lenke til kommentar
Raptor' date='04/05/2005 : 14:31']
Dersom de er like bra stemmer vel illustrasjonen til furyfax.

Trodde det beste kortet ble nedskalert til det dårligere kortet eller tar eg feil ?

Derfor trodde eg min illustrasjon skulle stemme uansett hvilke kort du har i maskinen ( les: ATI )

Dersom jeg ikke har totalt misforstått en tidligere artikkel så er ikke dette tilfelle, der hevdet man at den kraftigste GPUen tar brorparten av skjermbildet(sjakkbrettet om du vil) og den mindre kraftige tar en mindre del, på denne måten burde man(slik jeg forstår det) unngå den effekten du sikter til. Dersom de hadde tatt en like stor del av sjakkbrettet ville det ikke vært noe poeng i den analogien?

Det har vært ganske mye frem og tilbake her... først var det rykter om at du kunne bruke ulike kort, så skrev flere nyhetssider (Anandtech og Xbitlabs) fra Cbit at kortene måtte være identiske, så har det igjen kommet rykter om at du kan bruek ulike kort...

 

Mesteparten av det vi vet om AMR er bare bassert på rykter...

 

Uansett, ser det som sansynlig at du kan kombinere kort fra samme generasjon, alså kombinere X850XT PE og X800XT siden de har samme teknologi. skal vel ikke se bort i fra at X850 kortet klokker seg ned til X800 kortet sin hastighet...

 

Tviler derrimot på at du kan kombinere R520 (som kommer med shader model 3 støtte) og X8x0 (som bare støtter shader model 2). Isåfall må R520 kortet skru ned kvaliteten...

 

Blir også spennende å se hvordan de løser det med å sende data over PCIe bussen....

Nye instrukser på nyeste kort vil nok deaktiveres ja, dvs i praksis kan det nok være surt å kombinere ett X700 med ett R520 kort :) Men poenget er at man fremdeles kan få ganske gode "framerates" på akseptable innstillinger, dersom det funker slik jeg har tolket det... tiden vil vise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...