Gå til innhold

AMD lanserer Turion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper det blir en kraftig suksess slik at Centrino får en verdig konkurrent. Håper Turion blir et navn folk vil kjenne igjen på linje med Centrino, først da tror jeg vi har en god konkurranse mellom Intel og AMD i det bærbare markedet.

 

Edit: Jeg kunne gjerne tenkt meg denne i min neste bærbare: AMD Turion 64 MT-32 $225. Den er rask og kun 25W men ikke av de dyreste på lista. Et godt kompromiss altså.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

b0nna: Er ikke det der en vanlig Mobile Athlon64 LV? (35W).

 

Turion skal jo ha en del andre nyheter, bl.a. kommer den i 25W-versjoner og har støtte for SSE3.

 

Bare det kommer noe chipset med ditto effektforbruk så.

Nå er vel de 4,5 timene inkludert brikkesettet også så jeg synes egentlig det er ganske bra. Ellers så tror jeg ikke brikkesettet har så høyt effektforbruk fordi de slipper jo å ha minnekontroller i brikkesettet, og slipper Intels ganske effektkrevende FSB-del. (HTT-delen bruker mindre effekt).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Wow, dette virker lovende. Bare $5 dyrere for en MT i forhold til ML er slettes ikke verst. Det betyr jo tilnærmet null prisforskjell på de. Men så skal vel prosessoren gjennom diverse ledd og selger skal ha sin del så forskjellen blir vel på $50 sikkert (bare tilfeldigt tall, men blir sikkert en god del dyrere for oss forbrukere ennn det tabellen tilsier).

 

Blir nok en Turion på meg til studiestart ja :)

Lenke til kommentar

Darth Kjell: 3000+ er like villedende spør du meg. Det er da vel ikke navnet som bør være avgjørende men ytelsen, og den har liten sammenheng med begge typer betegnelser.

 

Okay: Nei, det kommer nok like klokkevennlige og billige CPU'er til S939 snart: Athlon64 med kodenavn "Venice". Om du ønsker lav effekt så klokker du simpelthen ned...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Darth Kjell: 3000+ er like villedende spør du meg. Det er da vel ikke navnet som bør være avgjørende men ytelsen, og den har liten sammenheng med begge typer betegnelser.

Ja, du har da rett i det. Er egentlig ikke noe fan av xxxx+-betegnelsene heller, men når de først har startet med det, hvorfor ikke bruke det på alle?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ser ut som er dårlig cpu i forhold til intel når det kommer til spill. Håper den blir grisebillig, ellers har dem vel ingen sjans på markedet.

Er jo ikke bare spill. Av de testene som ble gjort der tapte Pentium-M bare èn benchmark. :thumbup:

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar
Her er en meget bra og utfyllende test av AMD Turion 64.

 

http://www.gamepc.com/labs/print_content.a...cookie%5Ftest=1

 

Kan se hvem som ruler der i gatan.

Tja, jeg synes faktisk ikke den testen er noe bra ettersom oppsettet de bruker ikke er særlig relevant for å teste prosessorer for bærbare. Til forskjell fra Pentium-M så benytter de et hovedkort (DFI LANParty UT NF3250GB) med desktop-brikkesett (NVIDIA nForce3 250Gb) for å teste Turion 64. Og dette hovedkortet støtter heller ikke Turion 64 skikkelig:

http://www.xbitlabs.com/news/mobile/displa...0417224556.html

Some stores in Tokyo, Japan, sell AMD Turion 64 processor MT-30 with 35W thermal envelope clocked at 1.60GHz and equipped with 1MB of level-two cache, for about $206, Akiba PC Hotline reports. It is unclear whether the chip is drop-in compatible with desktop mainboards for 754-pin processors, but it is known that such mainboards typically do not support PowerNow! energy saving technology with C3 Deeper Sleep state.

DFI LANParty UT NF3250GB som GamePC brukte i testen støtter opplagt ikke PowerNow! C3 Deeper Sleep state som Turion 64 krever for å fungere skikkelig:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...1_12663,00.html

Made for mobility
  • AMD PowerNow!™ technology extends battery life by dynamically switching the performance states (processor core voltage and operating frequency) based on processor performance requirements
     
  • Additional C3 Deeper Sleep state reduces power consumption during idle moments

Basert på dette så blir derfor sammenligningen av strømforbruket til disse prosessorene i denne testen helt feil. GamePC testet også Turion 64 mot Pentium-M med DDR400-minne og NVIDIA GeForce 6800 Ultra 256MB (AGP8X) som er lite representativt for hva man faktisk finner i en skikkelig bærbar og gjør testen sånn sett ganske uinteressant.

 

Forhåpentligvis kommer det skikkelige tester snart, som sammenligner bærbare med Turion 64 og Pentium-M som ellers er så like som mulig.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Veeeel... Knuste og knuste..

 

Pentium-M koster jo et hode og en arm, mens Turion er mer fornuftig priset. I tillegg støtter jo Turion 64-bits prosessering, SSE3 og 3DNOW.

 

Om jeg tar til fornuften og kjøper en Barebone til sommeren, så er det ingen tvil om at jeg vurderer Turion over Pentium M grunnet overnevnte ting. Iallefall om det kommer Barebone-hk som støtter Turion fullt ut.

 

Så det så! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...