Gå til innhold

HTPC - trinn for trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, det var virkelig en lang artikkel. Har ikke fått tid til å lese så mye ennå men dette blir godt lesestoff utover kvelden.

 

Jeg la bare merke til en liten ting jeg ville kommentere:

Jeg flyttet PC-en til kinoen og fikk et bilde som var mye bedre på NTSC enn det som kom fra min daværende DVD-spiller, og samtidig ble PAL-filmene nesten like gode. Det var problemer med teksten på PAL-filmer, siden den nederste linjen falt ut, men jeg var fornøyd. Og det var min første HTPC - en Celeron på 450 MHz og med 128 megabyte minne. En ganske kraftig maskin på den tiden…

Godt å se du drev/driver med overklokking også :p

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Celeron 300A ja. Celeron hadde kun 66MHz FSB helt opp til 766MHz-modellen. Siden ingen mulig multiplier vil gi en hastgihet på 450MHz med 66MHz FSB så kan det ikke stemme at den kjørte på 450MHz ortginalt. De nærmeste modellene som har eksistert er Celeron 433MHz (6,5x66MHz) og Celeron 466MHz (7,0x66MHz). Hvis du mener den gikk på akkurat 450MHz så kan det hende du blander sammen Celeron med PentiumII eller PentiumIII som gikk på akkurat den hastigheten (4,5x 100MHz FSB).

Lenke til kommentar

Den måtte jeg bort i hylla for å sjekke - jeg har hovedkortet og prosessoren liggende der fremdeles! Det var Celeron 466, ja... Jeg har rettet det i artikkelen.

 

Og takk, Øyvind. Jeg syntes jo at noen burde konsentrere informasjonen litt mer enn du gjorde, ja... :roll::D

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Gøy!! :thumbup:

 

Etter å ha lest artikkelen til Dahle fikk jeg veldig lyst til å prøve dette på egen hånd, men etter å ha lest denne av Mastiff er det ikke noen tvil en gang!! Her skal det en HTPC i hus :)

 

Synes også artikkelen var bra skrevet Mastiff. Enkelte artikkler jeg leser kan ofte bli litt langdryge, men jeg likte tonen og tema i denne så bra at det bare var gøy!

Lenke til kommentar

Grundig og interessant artikkel som for min egen del har stor nytteverdi etterhvert som pesten (=interessen) holder på å få grepet. Dessverre vokser interessen noe raskere enn økonomien, men da får man jo god tid til å sette seg grundig inn i saker og ting.

 

Ellers en god argumentasjon omkring HTPC-begrepet, og det er lett å bli enig...etterhvert.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Nydelig mastiff! Sjokket var småstort da jeg leste hvem forfatteren var, men dette var utelukkende positivt.

 

Jeg skal ikke tilbake til HTPC-verden på nåværende tidspunkt, men greit å lese uansett. Gleder meg til neste artikkel! :D

 

Edit: Står forresten fortsatt på at du må ha blåst istykker ørene dine i hjemmekinoen hvis du ikke hører forskjell på analoge signalkabler... :hmm:

Endret av MaxCPU
Lenke til kommentar

Synes det virkelig litt merkelig når du uttaler deg om kinoene i Norge. Man vil jo aldri kunne oppnå samme type lydtrykk hjemme i stuen som man kan i en kinosal. Dette er pga fysisk størrelse på en kinosal.

 

Det at du ikke har opplevd en skikkelig kino synes jeg også virker litt rart. Vet ikke hvordan det er ellers i Norge, men her i Bergen er nesten samtlige kinosaler THX-sertifiserte, som betyr at akkustikk og anlegg, bilde og plassering av seter er godkjent gjennom en standard som skal gjøre at man opplever filmen slik den virkelig skal oppleves. For å få dette i stuen må man mest sannsynlig bygge et rom fra bunn av for å oppnå rett akkustikk.

 

Har jo vært på kino i Oslo også, og kan ikke huske at det der har vært spesielt dårlig heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...