Gå til innhold

LP plater til et litt greiere format


Demonfudge

Anbefalte innlegg

Har ca 2000 LP plater her som jeg arvet av min far da han døde.

Det jeg lurer på er:

 

Finnes det noen mulighet for å få tatt opp noen av disse LP platene, for så å legge de inn på pcen? Vil gjerne bevare disse platene så klart, og da det er mye bra musikk der :)

 

Takker for svar :)

Endret av Volcov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Det er fullt mulig! Det er bare å koble platespilleren på line-in på lydkortet. Du må sannsynligvis også ha en RIAA-forsterker (phono pre-amplifier), hvis platespilleren ikke har det innbygd. Hvilken programvare som er best til å ta opp med, er jeg ikke sikker på.

 

:)

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig! Det er bare å koble platespilleren på line-in på lydkortet. Du må sannsynligvis også ha en RIAA-forsterker (phono pre-amplifier), hvis platespilleren ikke har det innbygd. Hvilken programvare som er best til å ta opp med, er jeg ikke sikker på.

 

:)

Men hvorfor?

En slik fantastisk stor vinylsamling fortjener ikkje å bli digitalisert, uansett vil

dette bli såpass dårlig i forhold til en cd av samme album at det ikke er verdt

strevet. Du vil måtte bruke fantastisk mange timer på justere nivå og fjerne

støy for å få en perfekt musikkopplevelse.

 

Lyden er også bedre på LP, større dynamikk og mye mer levende.

 

Ingenting er som en god LP.

 

Ville heller lastet ned/ kopiert musikken, er enda lov i Norge, iallefall frem til

sommeren. Det vil gå raskere og du vil få bedre kvalitet... ser heller ingen

moralske kvaler her, du har jo musikken uansett på et orginalmedium..

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Men hvorfor?

En slik fantastisk stor vinylsamling fortjener ikkje å bli digitalisert, uansett vil

dette bli såpass dårlig i forhold til en cd av samme album at det ikke er verdt

strevet. Du vil måtte bruke fantastisk mange timer på justere nivå og fjerne

støy for å få en perfekt musikkopplevelse.

 

Lyden er også bedre på LP, større dynamikk og mye mer levende.

 

Ingenting er som en god LP.

 

Ville heller lastet ned/ kopiert musikken, er enda lov i Norge, iallefall frem til

sommeren. Det vil gå raskere og du vil få bedre kvalitet... ser heller ingen

moralske kvaler her, du har jo musikken uansett på et orginalmedium..

 

Er vel mer det at jeg vil ha en backup av hele samlinga. Hvis samlinga mi blir stjålet etc etc, dreper jeg meg selv...

 

Vet at lyd osv er bedre på LP, men jeg vil ha en kopi allikevel. Er jo en god del her som ikke finnes på CD osv, og har lyst til å få en rimelig bra samling med GOD musikk.. Har også ca 800 cder som jeg skal kaste meg over, og det tar jo kort tid å kopiere hver cd, i forhold til tiden det vil ta å kopiere en LP. Nå i en tid da mange hører på techno osv (som i mine ører er :yucky: ) synes jeg det er digg å sette seg ned å høre på Jethro Tull, Zappa, Marillion osv..

 

Skal også lage en liste over alt jeg har, så hvis noen er interessert i å se hva jeg har, bare si ifra :)

Lenke til kommentar

2000 LPer, dvs album LP. eller singler? si at det gjennomsnittlig er 15 sanger pr. LP da, 15x2000=30000, da tenker jeg det vil ta, hvis du tar opp med 192 kbps i bitrate, bli en rundt 200-300 GB (roughly). Jeg har hvertfall 3200 sanger i min musikk folder, og den er ikke mer enn 30 GB...

Lenke til kommentar

Som det allerde har blitt nevnt, så er nok dynamikken bedre på LP, men hvis du først skal overføre alt til CD, så vil jeg anbefale programmet Magix Audio Cleaning Lab Deluxe.

 

Har selv brukt det programmet til å overføre en hel del LP-plater til CD. Programmet kan fjerne støy/klikk/hakk osv om du ønsker det, oppretter selv egne spor til hver låt (fungerer som oftest bra), og programmet kan selv brenne opptaket til CD når du er ferdig med å ta opp musikken. Å lagre som WAV/MP3 er heller ikke noe problem.

 

Jeg er meget fornøyd med det programmet og resultatene ihvertfall og vil absoultt anbefale det. Det finnes nok mange andre programmer som er like bra og kanskje bedre til dette formålet, men jeg har ingenting å utsette på Magix'en.

 

Ihvertfall kan du lese mer om det på Magix sine websider om du er interessert.

 

Vegard

Lenke til kommentar
Har på følelsen av at dette kommer til å ta et par timer. To-tre, kanskje fire.

Hehe, kommer nok til å ta noen dager tror jeg, visst han kanskje må spille av sangene for å få dem over så tar det kanskje ca

 

ca lengde på sang: 3 min?

antall sanger per plate: 15 stk

 

(3*15)*2000 = 90 000 min = 1500 timer = 63 dager = 2 måneder i strekk sann ca..

 

Om jeg ikke tar helt feil da :D

 

edit: typo

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Ihvertfall kan du lese mer om det på Magix sine websider om du er interessert

 

Skal gjøre det ja! :)

 

Jeg vil!

 

Skal si ifra i denne tråden så snart jeg har lagd liste!

 

Hvis du tar opp med 192 kbps i bitrate

 

Regner vel å ta litt høyere, ca 320 kbps

 

Har på følelsen av at dette kommer til å ta et par timer. To-tre, kanskje fire.

 

:p

Regner med å bruke fra 6-12 måneder på dette... ;)

Men spørs om jeg kommer til å gå for å kopiere så fort som mulig, eller få best resultat.. Regner vel med at jeg går for det beste resultatet (lyd osv)

 

 

Er arbeidsløs nå.. Så det tar litt tid før jeg får råd til å kjøpe meg forsterker osv.. Og når jeg en gang får meg jobb, kommer jeg ikke til å ha såååå mye tid heller.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Har på følelsen av at dette kommer til å ta et par timer. To-tre, kanskje fire.

Hehe, kommer nok til å ta noen dager tror jeg, visst han kanskje må spille av sangene for å få dem over så tar det kanskje ca

 

ca lengde på sang: 3 min?

antall sanger per plate: 15 stk

 

(3*15)*2000 = 90 000 min = 1500 timer = 63 dager = 2 måneder i strekk sann ca..

 

Om jeg ikke tar helt feil da :D

 

edit: typo

Det var vel det jeg mente, egentlig. Huff, spydigheter egner seg dårlig på internett, men nok om den saken.

 

Blir et spennende prosjekt dette. Ser frem til musikklista.

Lenke til kommentar
Har ca 2000 LP plater her som jeg arvet...

Bare vær klar over at du gir deg ut på et enormt prosjekt her.

 

Jeg rippet CD-samlingen min (opp mot 1500 CD'er) over til MP3 høsten 2003 og det var ikke gjort på en måned eller to for å si det sånn. Og det til tross for at ripping fra CD skjer i relativt høy hastighet i forhold til spilletiden, så jeg rakk vel over 20 CD'er hver dag i forbindelse med at jeg alikevel satt foran PC'en og gjorde andre ting.

 

Med LP blir du vel nødt til å spille av i riktig hastighet og bruker dermed minst 45 minutter pr. LP - i praksis opp mot en time hvis ting går glatt. Setter du av 4 timer hver eneste dag til dette så bruker du over et år på hele samlingen - husk at det er snakk om over 60 døgn bare i ren spilletid... Det er vel verdt å sjekke ut om det finnes programvare som (med god kvalitet) kan rippe album ved 45rpm for så å automatisk sette ned hastigheten etterpå - mye tid å spare her, ulempen er selvfølgelig at det ikke er særlig ok å høre på mens du gjør jobben.

 

Mitt råd er derfor at når du først gjør denne mammutjobben så bør du velge relativt høy kvalitet på filene og ikke la deg begrense av hva du har tilgjengelig av diskplass nå idag - før du er ferdig så koster en 300GB harddisk en slikk og ingenting.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jepp, går for den beste kvaliteten, når jeg likevel skal gjøre dette. Nå for tiden har jeg nok av tid, og regner med at dette kan ta en god stund. Nye harddisker skal uansett kjøpes, kun for dette prosjektet, pluss at jeg skal ta backup av alt når jeg er ferdig (vet ennå ikke om dette skal gjøres med harddisker eller dvdr)

 

Det første jeg skal gjøre er hvertfall å lage liste, så tar jeg det derfra :)

Endret av Volcov
Lenke til kommentar
Nye harddisker skal uansett kjøpes, kun for dette prosjektet, pluss at jeg skal ta backup av alt når jeg er ferdig.

Veldig viktig med backup ja - jeg kjøpte en egen ekstern harddisk kun for å ha en backup av de rippede MP3'ene mine - den ligger trygt i skuffen på kontoret mitt :)

 

Jeg hadde vel nesten tatt kvelden hvis all jobben jeg har lagt ned hadde forsvunnet i en diskkræsj, brann eller lignende.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...