Gå til innhold

Toshiba utvikler hybrid-DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er de to lagene helt separat? Man kunne jo se for seg HD som en utvidelse av det vanlige dvd-innholdet, slik at lag to inneholdt differansen mellom SD dvd og en HD referanse, komprimert...

Jeg skjønner ikke helt hva du mener :dontgetit:

 

Likevel synes jeg de kommer med nye formater ALT for tidlig!

Jeg synes de kommer med nye formater alt for tregt. Dvs. lagringskapasiteten er jo tragisk. Se bare 7-8 år tibake i tid: Da fikk man plater til 20 kroner (CDR) som kunne lagre alt innholdet på en hel harddisk (650MB). Nå for tiden må man jo ha en hel stabel av plater (ja selv blueray) for å kunne lagre alt innholdet fra en hel harddisk. For ikke å snakke om hvor mange enlags DVD-plater man måtte brukt. Nei, jeg synes selv DVD-plater er nær å dø på samme måte som floppydisketter. Gapet mellom lagringsplass på harddisk og på rimelige flyttbare media har aldri vært større enn nå, og 15GB/plate eller 23GB/plate er ikke i nærheten av nok for å lukke det gapet.

Lenke til kommentar
Se bare 7-8 år tibake i tid: Da fikk man plater til 20 kroner (CDR) som kunne lagre alt innholdet på en hel harddisk (650MB).

Tja. Kanskje litt drøy påstand? Dell pcen jeg bruker daglig kom i 98 (6 - snart 7 år siden) med 10GB harddisk. Det var ikke noe arbeidsstasjon, men en kjapp vanlig hjemmepc. Du skulle vel ha en 15 cd-r plater for å backe opp den. (At situasjonen var så radikalt anderledes året før tviler jeg på).

Nå får man kanskje en 160GB med de fleste hjemmepc tilsvarende (justert i tid) den som er min. Da trenger man 25DVD-R plater. Ikke et _ekstrem_ fall i media kontra disk, synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er alt for liten lagringsplass på HD-DVD og Blue-Ray til at det er verdt å skifte fra DVD. Det er vel kun snakk om 20-30 GB i starten og det er jo ikke mer enn 3 dual-layer DVD-plater. Nei, heller vent noen år til de kan lage 100 GB+ plater spør du meg, så jeg kan ta kjapp backup av harddisken uten å måtte styre med et tosifret antall plater (har 500 GB i skrivende stund og det øker jo bare på).

 

Dessuten er vel nå i det siste DVD virkelig begynt å ta av med opptaksbare DVD-spillere til stuebruk til under 3000 kroner...Herregud, det er jo ikke mer enn et år siden DVD tok igjen VHS når det gjelder utleie av video. Det er først nå i høst Elkjøp og andre har sluttet å solgt VHS-spillere.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Jeg synes det er alt for liten lagringsplass på HD-DVD og Blue-Ray til at det er verdt å skifte fra DVD. Det er vel kun snakk om 20-30 GB i starten og det er jo ikke mer enn 3 dual-layer DVD-plater. Nei, heller vent noen år til de kan lage 100 GB+ plater spør du meg, så jeg kan ta kjapp backup av harddisken uten å måtte styre med et tosifret antall plater (har 500 GB i skrivende stund og det øker jo bare på).

Ja nettopp. Det øker bare på. Så når 100GB platene kommer har du xTB på disk og er egentlig like ille ute med tanke på antall plater du må bruke. Akkurat på samme måten som det var når vi til utskiftbart medium brukte disketter.

Lenke til kommentar
Likevel synes jeg de kommer med nye formater ALT for tidlig!

Jeg synes de kommer med nye formater alt for tregt. Dvs. lagringskapasiteten er jo tragisk. Se bare 7-8 år tibake i tid: Da fikk man plater til 20 kroner (CDR) som kunne lagre alt innholdet på en hel harddisk (650MB). Nå for tiden må man jo ha en hel stabel av plater (ja selv blueray) for å kunne lagre alt innholdet fra en hel harddisk. For ikke å snakke om hvor mange enlags DVD-plater man måtte brukt. Nei, jeg synes selv DVD-plater er nær å dø på samme måte som floppydisketter. Gapet mellom lagringsplass på harddisk og på rimelige flyttbare media har aldri vært større enn nå, og 15GB/plate eller 23GB/plate er ikke i nærheten av nok for å lukke det gapet.

Enig i at det går alt for treigt med utviklingen innen optisk lagring (CD/DVD/Blu Ray/HD-DVD). Problemet er, som du sier, at det tar år og dag å ta backup av diskene. 100GB plater til 50 kr stk ville vært ok :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...