Gå til innhold

Hvor blir selvpåført smerte "sykt"?


Hvor begynner "sykt"?  

260 stemmer

  1. 1. Hvor begynner "sykt"?

    • Fjerning av kroppshår
      5
    • Piercing i øreflipp
      2
    • Tatovering
      3
    • Piercing andre steder
      4
    • Korrigering av tenner
      4
    • Kroppsbygning
      4
    • Fjerning av skavanker (føflekker, etc.)
      4
    • Plastisk kirurgi (fettsuging, større pupper)
      43
    • Ekstrem kroppsbygning
      36
    • Scarification
      71
    • Branding
      2
    • Implantater
      6
    • Amputasjon
      76


Anbefalte innlegg

Denne tråden/pollen ble laget som et resultat av en liten diskusjon i SO3. Denne diskusjonen ble utløst av et innlegg med link til denne tråden på et annet forum (bilder av en scarification, inneholder blod). Siden det ikke går an å føre en diskusjon i SO3, lager jeg heller denne tråden.

 

Først og fremst, før dere leser videre, ha dette i bakhodet: skjønnhet er i øyet som ser. Diskusjonen handler ikke om hvorvidt voksete legger, en piercing, kroppsbygning eller scarification er pent, og hvis du har tenkt å komme med et fjasete innlegg av typen "omgomg, dt r helt sykt fordi d ser helt for jævlig styggt ut!!11", ikke gidd. Pell deg tilbake til "søppel".

 

Tråden handler om hva som er en sosialt akseptert smertegrense. Svært mye av det som faller innunder kategorien "forskjønnelse" innebærer smerte i en viss grad. Det å vokse leggene er vondt, å nappe nesehår eller øyenbryn er vondt, å ta en piercing er vondt, å ta en tatovering er vondt, å bygge opp kroppen sin er vondt, å bli fettsugd er vondt, å få brystimplantater er vondt, å få rettet nesen sin er vondt, å få fikset tennene sine er vondt, å gå med streng er vondt, å fjerne føflekker og andre skavanker er vondt.. kort sagt, det å forandre kroppen sin til det du definerer som "penere", er vondt.

 

Et par spørsmål som jeg ønsker at folk svarer på:

 

1: Fyren i tråden som er linket over taklet to timer med kontinuerlig smerte for å markere datterens fødselsdag. Hadde det vært bedre om han hadde fått en tatovering hvor det stod "datterens navn og fødselsdato"? Hvis ja, hvorfor hadde dette vært bedre?

 

2: Hadde det vært mindre "sykt" om han hadde fått scarificationen utført med lokalbedøvelse? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Si ifra hva du stemte på, og argumentér gjerne hvorfor grensen din går her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på hva jeg skal synes. Jeg mener at hvis man amputerer fordi det ser tøft ut, er man bra syk. Det skal være relativt lite omløp i hodet på en om man ønsker å påføre seg selv et handicap. Tattovering, (som regel) piercing, scarification, branding osv. gir ikke handicap/man hindrer ikke seg selv i å gjøre ting seinere. Noe f.eks implanter og ekstrem kroppsbygging kan gjøre.

 

fiksing av utseende (for å få en "optimalt deilig" kropp) er også bra sykt, men i enkelte tilfeller, hvor "eier av kroppen", har direkte problemer med å se seg selv i speilet (skal litt mer til enn anoeksia og bulimi), kan det være greit. Men i utgangskpunktet er jeg mot fiksing av kropp for skjønnhetens skyld.

Lenke til kommentar

Er sjølv av den oppfattning at sjølvpåført smerte uansett grunn umogleg kan være heilt bra. Kroppen er lagt opp på det enkle faktum at visst noke gjorde vondt, så ikkje gjær det igjen.

Som sykt, regner eg alt som for meg virker unormalt eller meiningslaust.

Å påføre seg "skader" som kan få seinare følger anser eg som mindre smart og gjære. Og sjølv skjære av seg hud virker for meg unormalt sidan du lett kan risikere infeksjonar og eventuelt smittefare.

Men det har også litt med grunnen til at dette blir gjort, visst det blir gjort for å provosere andre i samfunnet, det være seg om det er tatoeringer eller farget hår, så synest eg at det er egoistisk og ein mindre smart måte å stikke seg ut på. Men har du f.eks ei tatoering som kun du ser til vanlig så er det ingen som kan legge seg ut med det.

 

Dette er berre mine tanker om denne saka. Å tøye grenser berre fordi du kan synest eg er litt feil. Uansett om det er snakk om kroppskunst, bodybuilding eller ekstremsport.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Tenker jeg henviser til Kardemommebyloven. Man må stå fritt til å gjøre hva man vil med kroppen sin. Du må gjerne rispe deg opp på badet hvis du synes arrene blir vakre, dog vil jeg synes du er en idiot. Og hvis du ved et uhell kutter av deg hovedpulsåren (Da må man vel bruke motorsag, menmen.), får du klare deg selv.

 

Det er ikke enkelt å avgjøre hvor grensen går for hva som kan aksepteres for at enkelte skal få seg et kick. (Det virker som vår venn synes smerten er en viktig del av opplevelsen, så det gjøres ikke kun for "skjønnhet.") Er det så store forskjeller på å basehoppe fra en fjellhylle og å kutte seg til blods, når begge deler fremstår som urasjonelt og dumdristig..?

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke keen på noen av tingene som er nevnt i pollen, men jeg synes ikke de er syke. Det avhenger helt av måten de gjøres på. Å pumpe først litt silikon, så mer silikon, så enda mer silikon, i puppene er sykt om det fører til at hele livet til dama ender med å dreie seg om hvor store pupper hun har. Kroppsbygging er sykt om det tar over livet ditt. Jeg mener vel at scarification, branding og amputasjoner har lite med vår kultur å gjøre, men i USA kutter de jo forhuden av tissefanten til gutter og ser på det som normalt. Gjøres noe som et fast rituale innenfor en bestemt kultur er det ikke sykt i den kulturen. Nå kan det finnes syke kulturer, som enkelte steder i Øst-Afrika, hvor de graver ut halve innmaten av vagina til damene ved overgangen til puberteten, men da er da kulturen som er syk. Selve handlingen er ikke syk innen den kulturen. I Tyskland skar forresten unge menn fra den gamle overklassen seg i ansiktet for å få duellarr inntil ganske nylig. Sykt koker dermed ned til hva man er vokst opp med som naturlig. Mennesker har til alle tider brukt smertefulle ritualer for å markere ulike overganger i livet.

Lenke til kommentar
Scarification = GRØSSE!

 

Hvem f*en gjør sånt? Det er jo dritekkelt!

 

og hvis du har tenkt å komme med et fjasete innlegg av typen "omgomg, dt r helt sykt fordi d ser helt for jævlig styggt ut!!11", ikke gidd. Pell deg tilbake til "søppel".

 

:whistle:

HÆ? :ermm:

 

Jeg syntes det rett og slett er teit med folk som skader seg selv fordi de tror at de blir automatisk kule selv om de gjør det. Ta det med å rispe seg opp. "Oi, jeg er kul som lager store arr på meg selv". Amputering må være det værste. Hvem i svarte vil amputere vekk f.eks beinet bare fordi de er med i en satanistisk sekt som har huet på feil plass?

Lenke til kommentar
Det er ikke noe "Aldri" alternativ. Og dreier dette seg om kun for utseendes skyld eller andre motiver?

 

"Hvem i svarte vil amputere vekk f.eks beinet bare fordi de er med i en satanistisk sekt som har huet på feil plass?"

 

Jeg har ikke hørt at satanister er motstandere av to bein.

Neinei, men de har vell kanskje en greie om det da.

Lenke til kommentar

Disse bildene var jo passe gross da.. og det var ikke akkurat slik jeg så for meg at scarification foregikk.. Generelt sett så synes jeg ikke scarification er noe sykt, men de bildene så ganske syke ut. Det finnes vel forskjellige grader av dette også? (eller?). Amputasjon synes jeg er å gå over grensen. Det er ikke å pynte på noe, det er jo rett og slett å fjerne en del av kroppen. Hm.. jeg må vel konkludere med at jeg synes det er OK å tilføre kroppen noe, men ikke å fjerne?

Lenke til kommentar

darkness|: dette er én måte å lage ett arr på. Scarification kan være så enkelt som å lage et lite snitt i huden med et barberblad, til å fjerne hud (som i dette eksemplet). På samme måte som en tatovering, kan den være alt fra enkle linjer (liten nål), til massive, fylte flater (jumbo-nål).

 

ahpadt: du har tydeligvis ikke skjønt tråden handler om. Den handler ikke om kulhet, den handler ikke om hva du syns er fint, den handler om hvorfor det å kutte opp puppene for å fylle dem med silikon er mindre "sykt" enn å kutte opp huden for å lage et mønster der.

 

Svar gjerne på spørsmålene som står i det første innlegget. Ingen har gjort det ennå, og det hovedsakelig det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
1: Fyren i tråden som er linket over taklet to timer med kontinuerlig smerte for å markere datterens fødselsdag. Hadde det vært bedre om han hadde fått en tatovering hvor det stod "datterens navn og fødselsdato"? Hvis ja, hvorfor hadde dette vært bedre?

 

2: Hadde det vært mindre "sykt" om han hadde fått scarificationen utført med lokalbedøvelse? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Si ifra hva du stemte på, og argumentér gjerne hvorfor grensen din går her.

1: Tja. Bedre og bedre. Mindre "drastisk"? Ja. Mer akseptert? Ja. Om det hadde vært bedre? Tja.. Kommer vel an på øyet som ser?

 

2: Ja, det synes jeg. Hvorfor skal man påføre seg selv smerte? Det ligger vel ikke akkurat til vår natur å like smerte? Å like smerte er vel litt psykt?

Lenke til kommentar
ahpadt: du har tydeligvis ikke skjønt tråden handler om. Den handler ikke om kulhet, den handler ikke om hva du syns er fint, den handler om hvorfor det å kutte opp puppene for å fylle dem med silikon er mindre "sykt" enn å kutte opp huden for å lage et mønster der.

Roger.

 

1: Fyren i tråden som er linket over taklet to timer med kontinuerlig smerte for å markere datterens fødselsdag. Hadde det vært bedre om han hadde fått en tatovering hvor det stod "datterens navn og fødselsdato"? Hvis ja, hvorfor hadde dette vært bedre?

 

Jeg syntes det hadde vært bedre. Det er jo langt mindre smerte samt at det ihvertfall har en liten mulighet til å fjernes. Et slikt sår/arr kan neppe fjernes.

 

2: Hadde det vært mindre "sykt" om han hadde fått scarificationen utført med lokalbedøvelse? Hvis ja, hvorfor? Hvis nei, hvorfor ikke?

 

Nei. For meg er det like sykt å ripe opp huden sin uansett. Det fosser jo ut blod! :no:

 

Edit: Jeg skulle nesten få kunne stemme to ganger. Amputering er no jeg syntes er veldig ekkelt, unaturlig og rett og slett umennesklig.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ikke hva jeg synes jeg. Fjerning av skavanker, silikonbryst, fjerning av arr, neseopperasjon og slik er greit hvis det virkelig plager en og man får bedre selvbilde av det. Slike ting er helt greit :yes: og blir mer på samme måte som tannregulering.

 

Folk som opperer brystene så store at de nesten snubler i dem og folk på 40 kilo som fettsuger seg til de omtrent er gjennomsiktige blir litt vel mye etter min mening.

 

Tatoveringer og piercing er helt greit. Dette har jo også blitt så vanlig at med mindre du har tattovert hele annsiktet eller har utvidet øreflippene til tallerken-størrelse er det ingen som snur seg og stirrer.

 

Grensen går vel omtrent med scarfication, forstår egentlig ikke at folk vil ha et svært rosa arr når de kan få en mye penere fargerik tattovering istedet. Det er ikke pga. blodsølet som på bildene oppfor men brennmerking som ikke blør så mye (tror jeg) går på det samme.

 

Å begynne å amputere bort ting er jo helt på jordet da. Gjøre seg selv handicapet likssom :hmm:. Forstår egentlig ikke hva som er så utrolig kult med det

 

angående han fyren med scarficationen:Det hadde egentlig ikke vært mindre sykt om han hadde gjort det med lokalbedøvelse, det er ikke smerten jeg mener at er syk, men selve resultatet blir litt sykt.

 

Ville vel ikke vært mindre "sykt" med en tatovering, men kanskje mer akseptert. Scarfication er ikke helt stuerent ennå og det er ikke så mange med dette enda.

 

Jeg mener også at en liten tribal på underarmen eller korsryggen er mindre sykt enn en komplett body suite der 80% av kroppen er dekket. Det samme er det piercing, hull i øret er jo vanlig og det er sikkert 90% av befolkningen som har det, men en stang tvers gjennom pikken blir noe litt annet.

 

Hårfjerning kan vel egentlig ikke sammenlignes med scarfication og amputering. Dette er jo vidt forskjellige ting

 

Men synes at folk skal få lov til å velge om de vil gjøre slike ting selv, det er jo opp til dem. Folk må gjerne amputere både armer og ben for min del.

 

Leste litt i et blad i en bladkiosk igår. Der var det noe som het suspension, der folk hang seg opp etter kroker i taket og ble heist rundt i rommet....vel litt for ekstremt for meg :!:

 

Disse tatovering/piercing postene er virkelig intressante psilocybe :thumbup: har lært mye om emnet etter å ha lest den andre tatoo tråden

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...