Gå til innhold

1 GB DDR400 CAS2 fra Corsair


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende, disse minnebrikkene vil passe perfekt til Athlon 64. Jeg håper Corsair også kommer med en REG-versjon av dette minnet snart slik at det også kan brukes til Opteron. Med slikt raskt DDR-minne så blir DDR2-minne bare en dårlig spøk med bare CAS4, selv om at Corsair ennå ikke tilbyr 1GB DDR2-minnebrikker.

Lenke til kommentar
Glimrende, disse minnebrikkene vil passe perfekt til Athlon 64.  Jeg håper Corsair også kommer med en REG-versjon av dette minnet snart slik at det også kan brukes til Opteron.  Med slikt raskt DDR-minne så blir DDR2-minne bare en dårlig spøk med bare CAS4, selv om at Corsair ennå ikke tilbyr 1GB DDR2-minnebrikker.

Da mangler bare å få brikken uten REG men med ECC. Altså ECC unbuffered, yes please :!:

 

Den hadde passet godt sammen med AMD64 på Socket 754 og nForce3 brikkesettet.

nForce 3 brikkesettet støtter ikke REG minne på ASUS 754-socket kortet (ASUS K8N-E Deluxe).

 

Jeg ønsker meg ECC som gir mindre sjanse for feilskriving/-lesing av data. Ellers en glimrende brikke fra Corsair. REG brikker kan ikke overklokkes. Ikke det at jeg er så ivrig på å overklokke akkurat. Jeg vet at REG brikker som oftest (eller alltid?) kommer med ECC, men hovedkortet nevnt over støtter jo ikke REG.

 

Det er tynt utvalg av ECC unbuffered brikker for tiden. Jeg kan bare finne Crucial. Og Kingston er helt uaktuellt. Crucial har en CAS på 3. Det er dårlig når TwinMOS en gang i forhistorien hadde samme type brikke med CAS 2. :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
REG brikker kan ikke overklokkes.

Corsair har faktisk lansert DDR433 ECC/REG med timings 2-3-2-6. Det er jo rimelig sinnsykt...

Egentlig ikke så ille det.

 

Da får du raskere maskin med det minne enn om du velger en minnebrikke med dårligere timings.

 

Selvfølgelig kan du ikke overklokke REG minne da hele poenget med REG er å få minne til klokke seg inn på samme nivå som de andre faktorene i systemet. Tror det har med FrontSideBus og CPU og sånt noe.

 

Tror at REG minne vil kjøre raskere enn unbuffered minne på samme klokkefrekvens. Det vil si at du ikke overklokker ditt unbuffered minne. Fordi unbuffered minne vil streve med å hold tritt med systemet da det mangler det spesielle signalet som REG minne gir. REG minne har et slags styringsignal tror jeg.

 

Er ikke helt sånn oppegående på minne. Men har skrevet dette basert på hvilket inntrykk jeg har dannet meg ved å lese ting her og der. :whistle:

Lenke til kommentar

Hvem sa at Reg-minne ikke kan klokkes? Veit dere hva Registered minne er?

 

På registered moduler, sitter det et buffer/register (derav navnet; registered eller buffered moduler) som tar imot adresse-signalet fra minnekontrolleren. Dette blir så sendt ut til alle minne-chip'ene på brikka.

 

På vanlige brikker, blir adresse-signalet sendt videre til ALLE minne-chip'ene på minnebrikka. Dette fører naturlig nok til at signalet kanskje ikke blir sterkt nok (rett og slett for liten strøm) til å nå ut til at alle minnechippene. Dette problemet blir større, jo flere minnechip'er det er i systemet og dette er grunnen til at de største brikkene som regel er registered.

 

(dette er for øvrig grunnen til at noen hovedkort støtter DDR400 hastighet med 2 moduler, men skal du ha 4 brikker i, blir hastigheten redusert til DDR333 osv).

 

Registered minnemoduler vil av samme grunn få høyere tilgangstider, siden adressesignalet, buffres før de sendes videre. En CAS2 brikke, vil bli til CAS3 hvis man setter på et register.

 

Det er ingenting med registeret som hindrer frekvens. Snarer tvert imot, siden registered brikker, har langt lavere krav til minnekontrolleren. Spesielt i systemer med mange minnebrikker som hver har mange minnechip'er, altså MYE ram. Registered brikker oppfører seg på nøyaktig samme måte som vanlige brikker, så lenge hovedkortet støtter registered minne. Går fint ann å klokke livskiten ut av et par Reg. brikker... det har jeg selv gjort i et dual AMD XP-system.

Lenke til kommentar

Skal ha ny maskin nå, og trenger 2GB RAM. Men er denne brikken virkelig verdt å vente på? Har mest lyst til å bestille innen en uke! Er litt smålei all ventingen ved å kjøpe ny datamaskin. Først vente på 939, så dvdbrenner-DL, så skjermkort... urk. blir litt grønn av all ventingen! :green: Men nå er det bare minnet som gjenstår, så; er det verdt det?

Lenke til kommentar
Sevfølgelig kan du ikke overklokke REG minne da hele poenget med REG er å få minne til klokke seg inn på samme nivå som de andre faktorene i systemet. Tror det har med FrontSideBus og CPU og sånt noe.

Merkelig at det er så selvfølgelig når jeg faktisk selv har hatt REG/ECC brikker. Disse var PC2100, kjørte de på ~PC2400 (155 MHz, 133 std). Hvorfor tror du at det ikke skulle gå an? :whistle::thumbdown::nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...