Gå til innhold

Apple iPod 3 20 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dere kritiserer Itunes, noe som ikke bryr meg.

 

Men støttes ikke Ipod med Media JukeBox også ???

Det følger vel tilogmed i bundelen....

 

Eller husker jeg feil nå ???

 

Stemmer Enden MusicMatch var det....

Er ikke det testa ???

 

Revidert test av Ipod i bruk ønskes :D

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

Som alltid: man får det man betaler for!

 

etter nøye gjennomgang av Apples iPod Hardware-messig, ikke hva som er oppi boksen :tease:

Det blir benyttet gode komponenter i iPod, i motsettning til Creative sin Zen som benytter seg av andre- og kanskje tredjesorterings komponenter. på Zen er det et markant rykk når man slår den på og harddisken begynner å spinne (40GB versjonen iallefall)

 

Apple benytter seg av en PP5002D Prosessor (denne har noen svakheter, men er lydmessig god) mens Creative bruker den obskure Texas Instruments TMX320 en DSP (Digital Sound Procsessor) Jeg har ikke lykkes å finne noe datablad på TMX320 men det virker som den er en "billig utgave" av TMS320. Så iPod har større utbyggningspotensiale (klåfaktor for entusiastene:) ) en det Zen har siden Apple bruker prosessor mens Creative bruker en billig lydspesifik brikke.

 

I Creatives forsvar har de over 50% bedre batterilevetid 12,5 timer mot iPod sine 8. vet ikke om denne ekstra batterilevetiden forårsakes av de ~50g i vekt forskjell mellom de to.

 

Men uansett hva man sier er det designet til iPod'en som selger, det handler jo om image :thumbup: Jeg vet jeg skal ha en, men jeg venter til iPod mini kommer. mp3 samlingen min er ikke større en 1.8GB så den passer perfekt :w00t:

 

det var mine 2 cent

Lenke til kommentar
Som alltid: man får det man betaler for!

 

etter nøye gjennomgang av Apples iPod Hardware-messig, ikke hva som er oppi boksen :tease:

Det blir benyttet gode komponenter i iPod, i motsettning til Creative sin Zen som benytter seg av andre- og kanskje tredjesorterings komponenter. på Zen er det et markant rykk når man slår den på og harddisken begynner å spinne (40GB versjonen iallefall)

 

Apple benytter seg av en PP5002D Prosessor (denne har noen svakheter, men er lydmessig god) mens Creative bruker den obskure Texas Instruments TMX320 en DSP (Digital Sound Procsessor) Jeg har ikke lykkes å finne noe datablad på TMX320 men det virker som den er en "billig utgave" av TMS320. Så iPod har større utbyggningspotensiale (klåfaktor for entusiastene:) ) en det Zen har siden Apple bruker prosessor mens Creative bruker en billig lydspesifik brikke.

 

I Creatives forsvar har de over 50% bedre batterilevetid 12,5 timer mot iPod sine 8. vet ikke om denne ekstra batterilevetiden forårsakes av de ~50g i vekt forskjell mellom de to.

 

Men uansett hva man sier er det designet til iPod'en som selger, det handler jo om image :thumbup: Jeg vet jeg skal ha en, men jeg venter til iPod mini kommer. mp3 samlingen min er ikke større en 1.8GB så den passer perfekt :w00t:

 

det var mine 2 cent

I Creatives forsvar har de over 50% bedre batterilevetid 12,5 timer mot iPod sine 8. vet ikke om denne ekstra batterilevetiden forårsakes av de ~50g i vekt forskjell mellom de to.

 

I tillegg kan batteriet på Zen byttes ut, noe som gjør at man ikke må betale masse for å få nytt hvis batteriet dør (var hvertfall et problem på tidligere gen. Ipod) og man kan lett bytte hvis man går tom for batteri, slik at man dobler kapasiteten. Når det gjelder prosessorer bryr jeg meg ikke om det, men lydkvaliteten på Zen er hvertfall IKKE noe dårligere enn på Ipod, snarer tvert imot.

 

Men designet til apple slår creative ganske så kraftig.

Lenke til kommentar

Er et par helt åpenbare feil i artikkelen som burde rettes opp...

 

Det som derimot er litt dumt er at man ikke kan generere lister selv med selve spilleren, men kun overføres fra iTunes.

Man kan lage on-the-go playlists selv, og disse blir til og med overført til iTunes etter synkronisering.

 

Sletter du en sang fra maskinen, vil den slettes fra iPod ved neste synkronisering, og sletter du en sang fra iPod, ja da slettes den fra maskinen også. Denne varianten kan være svært farlig, og vi har hørt om personer som har mistet hele MP3-samlingen sin på grunn av denne funksjonen.

Det er ikke mulig å slette sanger fra iPod. Det er meningen at brukergrensesnittet skal være så enkelt og intuitivt som mulig, og ikke ha redigeringsfunksjoner og mulighet for å endre på playlister. Alt dette gjøres uansett mye enklere via iTunes.

 

Man kan selvfølgelig miste hele musikksamlingen sin hvis man først overfører alt til iPod og så sletter alt fra harddisken. Jeg kan ikke forstå at dette skal være et problem, det er vel ingen som sletter mp3er fra harddisken for bare å ha de på en mp3 spiller?

 

Det er også noe upresist formulert å påstå at det trengs en tilleggsmodul for å kunne bruke USB 2.0 med iPod. Det du trenger er en ny kabel med både Firewire og USB 2.0. Denne koster ca 180,-

 

Det er bare en ting å si om iPod. :thumbup:

Lenke til kommentar

Enig med deg der magGen! iPod er knas.

 

Angåande det med å miste musikksamlinga. Tok ikkje heilt den eg...kan du i det heile tatt slette låter frå spelaren? Har ikkje eg sett enda :blush:

 

Dersom du kobler iPoden til ei maskin med iTunes, og den finner sanger på iTunes som iPoden ikkje har, så oppdaterer den spelaren, den sletter ikkje sangene frå harddisken. Dette var merkeleg formulert syns eg.

 

Etter at eg fekk iPod og iTunes var det slutt på Winamp og WMP :D Genialt program.

Lenke til kommentar

Det som overrasker meg når hw.no endelig har fått testet iPod'en så er det mye jeg føler mangler i artikkelen:

 

F.eks. var det nevnt at man ikke "kunne lage spillelister på spilleren"

Dette er feil, iPod'en har mulighet for å lage "on-the-go playlist". Dette gjelder kun for 3G-iPod'er.

 

iTunes er ikke påtvunget, man kan selv velge å bruke tredjeparts programvare, men iTunes setter visse sperrer for iPod'en. Man trenger heller ikke å legge inn noen programvare for å bruke iPod'en på PC'en. Den skal så vidt jeg vet bli oppdaget som en hardisk via SBP2 protokollen til fireWire. (dette gjelder i alle fall for de to første generasjonene av iPod). Jeg har da heller ikke hørt noe som skulle avkrefte dette fra personer jeg kjenner som er eiere av denne iPod'en. (En kamerat av meg presterte å glemme igjen iPod'en sin i baklomma da buksa gikk til vask - en uke før han skulle på ferie... :!: )

 

Selv bruker jeg et program som heter ephpod til iPod'en min, og jeg synes at dette er et mye bedre program siden jeg på den måten har bedre kontroll over hva som er inne på iPod'en og spillelistene enn det jeg hadde med MusicMatch Jukebox som fulgte med iPod'ene før iTunes kom for Windows.

Selv tror jeg likevel at det å ha iTunes kan lønne seg når iTunes Music Store blir lansert i norge. For dette virker som en tjeneste med kvalitet og stort potensiale for lovlig salg av musikk, mye bedre enn det Musikkonline.no og MS sin tjeneste.

 

Over til tag-systemet, jeg for min del liker å ha gode tag'er på filene mine og kan ikke se hvordan det skal være et problem for noen å måtte ordne dette, det er jo mye herligere på den måten....

 

Forresten så tror jeg heller ikke at det å skrive iPod 3.0 er korrekt. Det er tredjegenerasjons iPod, men det er ikke versjon 3.0. Dette er bestemt av programvaren på pod'en, ikke av generasjon. Min ipod 10GB hadde originalt programvare versjon 1.2 inne på spilleren, men nå har jeg 1.3 i stedet, og akkurat nå holder jeg på å laste ned enda en oppdatering til spilleren min.

3G iPod'en er forresten versjon 2 i mine øyne...

Lenke til kommentar
@ Tresprit: Korleis kan eg bruke iTunes til å endre mp3 tag? Kan det gjerast automatisk og manuelt? Kva andre program kan eventuelt brukast?

Høyreklikk på filnavnet. Velg Get Info. Velg Info. Der kan du endre på den.

 

Det du også kan gjøre er å markere alle sangene i f. eks et album og gjøre det samme, for så å endre albumnavnet på alle samtidig :)

Lenke til kommentar

Er flere som har nevnt alternativer til itunes, selv vil jeg nevne at det både til Winamp og Total Commander(aka windows commander) finnes plugins slik at man kan kopiere musikk til/fra iPoden. Søker man litt finner man mange flere alternativer.

 

Det er heller ikke nødvendig med gode ID3 tags som ble sagt i artikkelen, det er ikke vanskelig å autogenerere playlists med iTunes ved drag n'drop av mapper med album. Tror også man kan kopiere over vanlige playlists. Utover det er jeg enig med Tresprit at gode Tag'er er en fordel uansett og ikke vanskelig å lage.

 

Man kan også skifte batteri på iPoden, de selger blant annet disse her:

http://ipodbattery.com/

eller

http://www.cheap-battery.co.uk/acatalog/Ipod_Batteries.html

Erstatningsbatteriene gir lengre levetid enn originalbatteriet, 850mAH vs 600 mAH.. Skulle gi gode 2 timer ekstra.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Dersom du kobler iPoden til ei maskin med iTunes, og den finner sanger på iTunes som iPoden ikkje har, så oppdaterer den spelaren, den sletter ikkje sangene frå harddisken. Dette var merkeleg formulert syns eg.

 

Kjenner en som gjorde dette. Han hadde fått ny ipod, kopiert masse mp3 fra kompiser osv. og da han koblet opp ipod'en hjemme autosyncet den med maskinen og han mistet en del musikk (slettet musikk fra ipoden). Han fant jo ut at det kan skrus av, men "the hard way". Dette burde muligens være av som default, og heller noe man kan skru på, for for mange er det jo en grei funksjon.

Lenke til kommentar
Dersom du kobler iPoden til ei maskin med iTunes, og den finner sanger på iTunes som iPoden ikkje har, så oppdaterer den spelaren, den sletter ikkje sangene frå harddisken. Dette var merkeleg formulert syns eg.

 

Kjenner en som gjorde dette. Han hadde fått ny ipod, kopiert masse mp3 fra kompiser osv. og da han koblet opp ipod'en hjemme autosyncet den med maskinen og han mistet en del musikk (slettet musikk fra ipoden). Han fant jo ut at det kan skrus av, men "the hard way". Dette burde muligens være av som default, og heller noe man kan skru på, for for mange er det jo en grei funksjon.

Mener å huske at du må klikke OK for auto-oppdatering under innstall av iPod'en, uansett kan du som du sier deaktivere dette i samme vindu som du aktiverer HD funksjonen.

 

Kva tar Apple for å skifte batteri? Meiner å ha lest at det var rundt 700

 

Jo, lurer på om det ikke var 99$ de tok.. Mener også å ha lest at de reduserte dette pga alle klagene, om det ble gratis(kun betale frakt) husker jeg ikke, men var snakk om noe slikt.. Mulig det bare gjaldt isolerte tilfeller i USA, husker ikke.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...