Gå til innhold

Fjerner rabattordning på prosessorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er svært usansynlig at Intel setter opp prisene. De vil vel heller kutte et led, for å presse prisene ned.

De setter ikke opp listeprisene, men de kutter ut rabattordninger i følge The Inquirer. På lik linje med det Intel gjorde på hovedkort for litt siden.

 

Jeg ser heller ikke hvilket ledd du mener at Intel skal droppe, men utdyp gjerne.

Lenke til kommentar
Det er svært usansynlig at Intel setter opp prisene. De vil vel heller kutte et led, for å presse prisene ned.

De setter ikke opp listeprisene, men de kutter ut rabattordninger i følge The Inquirer. På lik linje med det Intel gjorde på hovedkort for litt siden.

 

Jeg ser heller ikke hvilket ledd du mener at Intel skal droppe, men utdyp gjerne.

Fjerne distributørene, at intel selger selv til forhandlerene.

Lenke til kommentar
Fjerne distributørene, at intel selger selv til forhandlerene.

Les litt om Compaq sine tidligere forsøk på dette.... Å kanibalisere egne kanaler slår ofte hardt tilbake. I tillegg har neppe Intel et ønske om det, da det vil medføre så utrolig mye mer arbeid for de.

Lenke til kommentar
i følge The Inquirer.

troverdige..? :whistle:

En må tolke The Inq. som om det meste er rykter (som regel påpekes dette også) som går ut på at det og det trolig skal skje. Eks. at to selskaper vurderer å samarbeide (Dell og AMD?). Om de til slutt ender opp med å gjennomføre det er en annen sak.

 

Poenget mitt er at mye av det som The Inq. skriver om som er "feil" er feil fordi selskapene ombestemte seg, eller ikke gjennomførte det de hadde planer om. Litt medieoppmerksomhet er ofte nok til å få ulike selskaper til å revurdere sine beslutninger.

Lenke til kommentar
Fjerne distributørene, at intel selger selv til forhandlerene.

Les litt om Compaq sine tidligere forsøk på dette.... Å kanibalisere egne kanaler slår ofte hardt tilbake. I tillegg har neppe Intel et ønske om det, da det vil medføre så utrolig mye mer arbeid for de.

Compaq og Intel er veldig forskjellig. Både i størelse og i posisjon. Du kan ikke nødvendig vis overfører det som skjedde med Compaq til Intel.

Lenke til kommentar
Compaq og Intel er veldig forskjellig. Både i størelse og i posisjon. Du kan ikke nødvendig vis overfører det som skjedde med Compaq til Intel.

Det er korrekt. HP/Compaq er vel godt større enn Intel og situasjonen er mye vanskeligere for Intel enn den var for Compaq i sin tid. Det taler derimot ikke for at det er lettere for Intel å gjøre det du mener de skal gjøre snarere motsatt.

 

Les litt om hva som skjedde med Compaq når de prøvde seg på dette så kan du se om du fortsatt mener Intel (uten videre) kan droppe distributører og selge rett til de mange millionene av nettbutikker med elendig økonomisk situasjon der ute. Lykke til sier jeg bare!

Lenke til kommentar
i 8-9/10 tilfeller, ja, jeg vil si det...

 

kanskje Dell vil starte med AMD CPU'er for hjemmemarkedet da? :D

Det er kun offisielle rabatter som fjernes. Dell har offisiellt ikke hadd noen tilleggs-rabatter fremfor de andre konkurrentene, men de skyr likevel AMD som pesten.... til tross for at mange ønsker AMD-CPU'er i dell maskiner, og dell påstår at kunden er i fokus og de lytter på kundene og tilbyr det som ønskes.

 

Her har det luktet ugler i mosen i mange år.

Lenke til kommentar
i 8-9/10 tilfeller, ja, jeg vil si det...

 

kanskje Dell vil starte med AMD CPU'er for hjemmemarkedet da? :D

Det er kun offisielle rabatter som fjernes. Dell har offisiellt ikke hadd noen tilleggs-rabatter fremfor de andre konkurrentene, men de skyr likevel AMD som pesten.... til tross for at mange ønsker AMD-CPU'er i dell maskiner, og dell påstår at kunden er i fokus og de lytter på kundene og tilbyr det som ønskes.

 

Her har det luktet ugler i mosen i mange år.

Da skjønner jeg litt mer. Trodde abselutt alle former rabatt skulle vek. Takker Simen1 for å klare tingene opp. :yes:

Lenke til kommentar

Litt av Intel sitt problem er vel at Intel cpuer er dyre å kjøpe utenom de store rabattavtalene. Dermed spres oppfatningen av at intel = dyrt - selv om de for eksempel Dell så er Intel billig.

 

AMD har jo på en måte sneket seg inn bakveien, ved å konkurere mot Intel sine priser i et marked der Intel ikke gir store rabatter. Så det vi kan håpe på er at Intel cpuer blir billigere i lengden i norske webshops. Jeg er uenig i slutningen at ingen rabatter betyr dyrere cpuer.

 

Jeg er ikke så uhyre bekymret for at Intel kommer til å kannibalisere sine distribusjonskanaler - tross alt så er det ikke slik at andre selger samme produktet. Amd selger lignende produkter. Compaq solgte pcer som er lik alle andre pcer (enkelt å skifte leverandør)

 

Problemet med rabattavtaler er når et firma bruker markedsandelene sine til å presse ut konkurenter - kontrakter med innehold i retning av:

"Hvis du kjøper billig fra oss (Intel) - så får du ikke lov til å kjøpe fra andre (Amd ++)"

Lenke til kommentar
Litt av Intel sitt problem er vel at Intel cpuer er dyre å kjøpe utenom de store rabattavtalene.

Tror ikke Intel har noe problem med pris, de tjener et GROVT på P4 (marginer rundt 50%) så om markedet krevde det hadde de hatt alle muligheter til å kutte prisen kraftig.

 

Hos komplett koster (alle prisene er for boxed utgaver):

 

P4 3.0C 1.970,-

P4 3.2C 2.490,-

P4 3.4C 3.690,-

 

A64 3000+ 1.970,-

A64 3200+ 2.490,-

A64 3400+ 3.690,-

 

Akkurat det samme prisen. Joda, Intel er dyrt det (bare du velger en stor nok modell) men AMD er ikke noe billigere ;)

 

Dermed spres oppfatningen av at intel = dyrt - selv om de for eksempel Dell så er Intel billig.

Nåja, de fleste (vanlige mennesker) tror jeg ikke er av den oppfattningen, den vanlige mannen på gata, har nok hørt om "Pentium", trolig også "Intel" men neppe AMD. Noen formening om hva som er dyrt tror jeg ikke han har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...