Gå til innhold

10 Gigabit nettverk fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke vanlige HDer problemer med å takle 1Gbit ?

så absolutt, teoretisk skal SATA klare 150MB/s for øyeblikket, men det er bare teoretisk, og jeg er sikker på at SATA-300 ikke kommer over 200MB/s når det først kommer...

 

men husk også på at det er snakk om 10 giga_bit_, det er ikke på langt nær så raskt som 10 giga_byte_... faktisk bare 1/8 :)

Endret av Da_Assassin
Lenke til kommentar
PCI-bussen dette kortet bruker er t.o.m for tregt for nettverket. 10Gb gir en båndbredde på 1,25GB/s. Så dette er nok et stykke over de fleste harddisker ja. Skal man utnytte noe slikt mot disker må man sette opp et godt RAID basert på SCSI/ Fibrechannel.

...og bruker du 40 000 kr på et nettverkskort har du jo sikkert råd til det også :)

Lenke til kommentar

Det tar nok mange år før denne typen kort kommer for vanlige folk, siden det rett og slett er for mange andre flaskehalser. Denne typen kort er beregnet for datasentre der enorme mengder data skal prosesseres gjennom en maskin, og ikke nødvendigvis være innom en harddisk i det hele tatt. Antar DHCP-servere eller brannmurer kan være av den typen.

 

Etter å ha hatt 1 Gbps støtte på hovedkortet i snart halvannet år, har jeg ennå ikke prøvd å kjøre det på den hastigheten, rett og slett fordi kablene i veggene her i hybelhusene ikke er bedre enn kat5.

Lenke til kommentar
Det tar nok mange år før denne typen kort kommer for vanlige folk, siden det rett og slett er for mange andre flaskehalser. Denne typen kort er beregnet for datasentre der enorme mengder data skal prosesseres gjennom en maskin, og ikke nødvendigvis være innom en harddisk i det hele tatt. Antar DHCP-servere eller brannmurer kan være av den typen.

DHCP'er tar ikke store båndbredden. Er jo et par tre pakker på noen få kB hver (eller enda mindre).

 

Filservere derimot ... de kan spise en del båndbredde hvis det er mange nok brukere.

Lenke til kommentar

dette er nesten tåpelig å diskutere, ingen har råd til, brukt for, eller mulighet til å utnytte dette med mindre man kjører en storserver, og det er det vel ingen som gjør her? :hmm:

 

1,25gB pr sek er jo helt vanvittig overføring, 125mB i sek(1gbit) er mer enn nok! :yes:

Lenke til kommentar
Når ikke engang alle nerdene på TG klarte å bruke opp 1Gbit internett, hvem skal da bruke 10Gbit hjemme i stua? Selv trafikken over NIX er jo nesten aldri over 5Gbit.

NTNU tyner sin 2GBit/s internettlinje så mye at de må legge ut begrensninger på hva folk får lov til å bruke av internetttrafikk. (ekstern fildeling ønskes ikke, og brukere med ekstrem trafikk som 100GB+ per måned får ofte disablet aksessen sin og pålegg om å redusere bruken) Jeg tror nok at NTNU fint kunne brukt 5GBit/s alene på enkelte tider av døgnet, så den samlede trafikken til norge ligger på 5GBit (NIX) tror jeg er en underdrivelse.

 

Forøvrig så ble det diskutert litt om båndbredde her i sted. Tenkte jeg skulle gi dere en liten rangert oversikt:

25,6 Gbit/s: En vanlig PC3200 rambrikkes overføringshastighet

10,0 Gbit/s: Det nye nettverkskortets maksimale teoretiske hastighet

8,53 Gbit/s: PCI-X 64bit 133MHz tilkoblingen til det nye nettverkskortet

2,56 Gbit/s: 320MB/s fiberchannel SCSI max teoretisk båndbredde dersom det er nok disker i RAID

1,20 Gbit/s: SATA max teoretisk hastighet på kabelen (ikke disken)

1,06 Gbit/s: ATA133 max teoretisk hastighet på kabelen (ikke disken)

1,06 Gbit/s: Vanlig PCI max teoretisk hastighet

1,00 Gbit/s: "Vanlige" nettverkskort max hastighet

0,80 Gbit/s: ATA100 max teoretisk hastighet på kabelen (ikke disken)

0,62 Gbit/s: 1 stk verdens raskeste harddisk (Fujitsu MAS3735 15k SCSI320) max transfer på begynnelsen av disken på store filer.

0,58 Gbit/s: 1 stk verdens raskeste SATA-harddisk (Raptor 74GB) max transfer på begynnelsen av disken på store filer.

0,48 Gbit/s: USB 2,0 max teoretisk hastighet

0,40 Gbit/s: Vanlig Firewire400 max teoretisk hastighet

0,36 Gbit/s: Ca tall for gjennomsnittlig hastighet over hele diskområdet på 1 vanlig harddisk

0,03 Gbit/s: Vanlig hastighet på flash-baserte minnebrikker.

 

Legg merke til at grensesnittene (kabler og kontrollere) er mye raskere enn selve hadddiskene, og at det dermed må mange disker i raid0 for å få noen særlig hastighet. Legg også merke til at 10 Gbit/s nettverk umulig kan utnyttes helt ut på et PCI-X kort siden PCI-X begrenser det hele til 8,53 Gbit/s.

Lenke til kommentar
men husk også på at det er snakk om 10 giga_bit_, det er ikke på langt nær så raskt som 10 giga_byte_... faktisk bare 1/8

 

uhm , så vidt jeg vet, så bruker vel pcer i dag 16bit per byte? :hmm:

Nope, 8 bit per byte, men i noen tilfeller må man regne med to ekstra bit (start og stoppbit)

 

 

...men prosessorer kan regne med 64bit nøyaktighet

Lenke til kommentar
NTNU tyner sin 2GBit/s internettlinje så mye at de må legge ut begrensninger på hva folk får lov til å bruke av internetttrafikk. (ekstern fildeling ønskes ikke, og brukere med ekstrem trafikk som 100GB+ per måned får ofte disablet aksessen sin og pålegg om å redusere bruken) Jeg tror nok at NTNU fint kunne brukt 5GBit/s alene på enkelte tider av døgnet, så den samlede trafikken til norge ligger på 5GBit (NIX) tror jeg er en underdrivelse.

Enn liten oppklaring, NTNU sperrer de som uploader/downloader mer en 10 GB i døgnet. 100 GB+ per måned kan nesten ikke kalles ekstrem trafikk engang på det nettet :). Trafikken har pga av dette blitt relativt kraftig redusert, ut i fra moholt ligger gjennomsnittet på kanskje 100 Mbit hver vei, med peaks på kanskje 300, for hele ntnu, tilsvarer dette kansje 1 Gbit i gjennomsnitt? (spekualsjon fra min side), så trafikk er nok ikke så enorm i sjennomsnitt ut fra ntnu.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...