Gå til innhold

Har bestemt meg for D70, men?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 8 år senere...

Hehe dette var artig å titte på.

 

D70, 6 megapiksler og mini skjerm for 11650NOK for 8 år siden :D

 

Sikkert bra på den tiden, men et kompaktkamera av grei kvalitet kan vel slå dette omtrent? :)

 

EDIT: For å unngå misforståelser så er dette en ELDGAMMEL tråd jeg dro opp fra den første siden på hele dette forumet :) Gøy å mimre litt og se tilbake på hvordan ting og priser var før.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Sikkert bra på den tiden, men et kompaktkamera av grei kvalitet kan vel slå dette omtrent? :)

På lav ISO, så tror jeg du sliter med å finne et kompaktkamera som slår D70 med god optikk. Ser for meg to modeller som er bedre - Sony RX100 og Canon G1X. Er ikke sikker på at S100, LX5/7, XZ1 e.l. klarer å hamle opp med D70. Fuji X10 er muligens bedre

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg er blant dem som fortsatt bruker D70 med jevne mellomrom. D70 er ett dårlig eksempel på "jøss så fort utviklingen har gått"-anekdoter, det var ett framifrå kamera da det kom i 2004 og fortsatt den dag i dag står det seg meget godt med unike egenskaper som fortsatt ikke er tilstedeværende hos konkurrentene.

 

Mest kjent er det for CCD-sensoren med global elektronisk lukker som sammen med en smart implementasjon av den mekaniske lukkeren gjorde begrepet "maks blits-synk" i praksis irrelevant. Bruker du en Nikon-blits er maks blitssynk kunstig begrenset til 1/500 sekund, bare det ganske heftig sammenlignet med dagens kameraer som ikke klarer bedre enn maks 1/250, men bruker du andre blitser (eller Nikon-blitser koblet til kameraet med "dum" synkkabel) kan du synke med blits på alle lukkertider opp til 1/8000 sekund - dette greier ingen av dagens kameraer, hverken kompakt, speilløst, speilrefleks eller mellomformat med sentrallukker (juksetriks som high speed sync er ingen fullgod erstatning, det reduserer lysstyrken og fungerer bare med ett fåtall kompatible blitser).

 

Ellers er det også kjent for sin meget gode ergonomiske utforming som ligger meget godt i hånda. Mange som gikk fra D70 til D80 i sin tid ble meget skuffet over at D80 fikk samme hus som den mindre og simplere D50, som blir veldig ubalansert og slitsom å holde i over lengre tid med optikk fra Tamron 17-50mm 2.8 og større. Sammenlignet med dagens kameraer ligger D70 midt i mellom D7000 og D300s i størrelse, og jeg er temmelig sikker på at jeg ikke er alene om at det er en behagelig størrelse på ett kamerahus for gjennomsnittlig store hender.

 

Ellers er sensoren meget god på bildekvalitet (bedre enn D80, som jeg også har hatt, etter min mening) og heller ikke så håpløs på moderat høye ISO-verdier (opp mot ISO1000-1250), og kameraet kan ellers skilte med nyttige funksjoner som innebygget trådløs blitsstyring (5 år før Canon fikk på plass det samme...), muligheten for å skille autofokusaktiveringen fra utløserknappen, to innstillingshjul (hvorav det ene stiller eksponeringskompensasjon uten å trykke inn noen ekstra knapper i P/S/A-modus), manuell innstilling av blitsstyrke (essensielt ved bruk av eksterne blitser med optisk slave), tapsfri komprimering av råfiler og egen, strømgjerrig statusskjerm oppå kameraet som er med og bidrar til den enormt gode batterilevetiden kameraet kan skilte med (ikke vanskelig å skvise ett par tusen bilder eller mer ut av ett fulladet batteri).

 

Se gjerne også denne tråden.

 

Her noen bilder jeg har tatt med D70'en i nyere tid. Trykk på bildene for å se dem i stor størrelse.

 

1249414316_UZC5a-599x599.jpg

Vårblomstring i Praha. Tatt med Sigma 150mm macro.

 

1056330960_K85MN-599x599.jpg

Nype i vinterskrud. Tatt med Pentax 135mm 1:3.5.

 

1057810737_Bp9oU-599x599.jpg

Lønneblader. Pentax 135mm 1:3.5

 

Mojito-599x599.jpg

Mojito. Alle bildene i komposisjonen tatt med Nikon AF 35-70mm 1:2.8.

 

1240087212_toQxn-599x599.jpg

Tornemorgen. Sigma 150mm macro.

 

946919920_nJm9E-599x599.jpg

What's in it for me? Pentax 135mm 1:3.5

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...