Gå til innhold

Første "Nocona" hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iwill kommer også snart ut med flere dual Opteron-hovedkort basert på nForce3 Pro 250-brikkesettet:

http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/di...0212022037.html

 

"The first 2P Opteron workstation platform with NVIDIA nForce3 Pro 250 core-logic onboard, IWILL DK8N, will come in the second quarter 2004. The part will feature 8 DIMM slots for up to 16GB of DDR SDRAM, AGP 8x slot, 4 PCI-X 64-bit 133MHz slots (AMD 8131 controller), 1 PCI slot, Gigabit Ethernet, Serial ATA-150 with RAID 0,1, 0+1, USB 2.0 ports, FireWire ports, 6-channel audio and so on.

 

Another mainboard for 2 AMD Opteron CPUs based on NVIDIA’s chipset – IWILL DK8E – is scheduled to come in the third quarter. This one will carry 8 DIMM slots, PCI Express x16 for graphics, ATI Rage XL graphics chip, PCI-X 2.0 slots, Gigabit Ethernet, Serial ATA-150 support, USB 2.0 and other essential features and controllers. The DK8E2 that is scheduled for late Q4 2004 or early Q1 2005 will boast with some performance and feature-set improvements."

 

Det blir snadder det! :thumbs:

 

Noen som også har peil på om det er mulig å få tak i S-ATA PCI-X kontroller i Norge?

Ja, men den eneste jeg vet om er denne hos Komplett.no:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121237&cks=PRL

 

Komplett.no selger også 64-bit S-ATA kontrollere fra LSI og Promise, mens Quad.no selger kontrollere fra bl.a. 3ware som også er meget bra :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes det kortet på pyton.no var litt dyrt. Hadde ventet at prisen skulle legge seg noe nærmere ASUS PCDL.

 

Uansett så ser det ut til at det blir mulig å kjøre Xeon 2.4GHz 533FSB med M0 stepping på 3.6GHz 800FSB. Det systemet blir like dyrt som Dual Opteron 240 (1.4GHz) og er en tanke jeg må si frister meg kraftig. Må nesten se hvor mye bedre de nye (32bit) Xeon prosessorene som kommer 14. april blir til å overklokke først.

Lenke til kommentar

Synes kortet var dyrt jeg også. Ringte å lurte på hvorfor og fikk høre at kortet fra ASUS ikke hadde støtte for PCI-X - og bruker ICH5 istedenfor HR som IWILL bruker (HR er PCI-X, ADAPTEC Seriell ATA og støtte for 8X). Kortet fra ASUS støtter heller ikke høyere enn 533FSB - sjekket dette opp med ASUS.

 

Så tror nok derfor dette kortet er dyrere på grunn av at det har mere muligheter :)

Lenke til kommentar
Uansett så ser det ut til at det blir mulig å kjøre Xeon 2.4GHz 533FSB med M0 stepping på 3.6GHz 800FSB.

Jeg tror du bare kan glemme å oppnå 800FSB eller mer stabilt på et Asus PC-DL uten ekstrem modding, siden dette hovedkortet mangler både volt-kontroll og PCI/AGP-lås i BIOS:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1857&p=4

 

"CPU FSB can be adjusted from stock 133 to 165, but there are no adjustments for Voltage or a “Fixed PCI/AGP” setting. This severely limits overclocking of the Dual-Xeon board."

 

Og hvis du har planer om å bruke S-ATA så kan du ikke engang endre FSB pga. den manglende PCI/AGP-låsen. Husk også på at dette hovedkortet krever EPS12V-strømforsyning.

 

Det systemet blir like dyrt som Dual Opteron 240 (1.4GHz) og er en tanke jeg må si frister meg kraftig. Må nesten se hvor mye bedre de nye (32bit) Xeon prosessorene som kommer 14. april blir til å overklokke først.

Dual Opteron 240 er såvidt jeg vet både rimeligere og generelt sett raskere enn dual Xeon 2.4GHz (533FSB), og C0-stepping og nyere støtter også DDR400-minne helt fint :)

 

Synes kortet var dyrt jeg også. Ringte å lurte på hvorfor og fikk høre at kortet fra ASUS ikke hadde støtte for PCI-X - og bruker ICH5 istedenfor HR som IWILL bruker (HR er PCI-X, ADAPTEC Seriell ATA og støtte for 8X). Kortet fra ASUS støtter heller ikke høyere enn 533FSB - sjekket dette opp med ASUS.

Ja, Iwill DH800 var ganske dyrt med tanke på at PCI-X bussen bare kjører på 66MHz sammenlignet med 133MHz på tilsvarende dual Opteron-hovedkort. Det krever også en EPS12V-strømforsyning, og vil trolig ha meget begrensede overklokkingsmuligheter som de fleste andre Xeon/Opteron-hovedkort fra Iwill.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Uansett så ser det ut til at det blir mulig å kjøre Xeon 2.4GHz 533FSB med M0 stepping på 3.6GHz 800FSB.

Jeg tror du bare kan glemme å oppnå 800FSB eller mer stabilt på et Asus PC-DL uten ekstrem modding, siden dette hovedkortet mangler både volt-kontroll og PCI/AGP-lås i BIOS:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1857&p=4

 

"CPU FSB can be adjusted from stock 133 to 165, but there are no adjustments for Voltage or a “Fixed PCI/AGP” setting. This severely limits overclocking of the Dual-Xeon board."

 

Og hvis du har planer om å bruke S-ATA så kan du ikke engang endre FSB pga. den manglende PCI/AGP-låsen. Husk også på at dette hovedkortet krever EPS12V-strømforsyning.

 

Det systemet blir like dyrt som Dual Opteron 240 (1.4GHz) og er en tanke jeg må si frister meg kraftig. Må nesten se hvor mye bedre de nye (32bit) Xeon prosessorene som kommer 14. april blir til å overklokke først.

Dual Opteron 240 er såvidt jeg vet både rimeligere og generelt sett raskere enn dual Xeon 2.4GHz (533FSB), og C0-stepping og nyere støtter også DDR400-minne helt fint :)

 

Synes kortet var dyrt jeg også. Ringte å lurte på hvorfor og fikk høre at kortet fra ASUS ikke hadde støtte for PCI-X - og bruker ICH5 istedenfor HR som IWILL bruker (HR er PCI-X, ADAPTEC Seriell ATA og støtte for 8X). Kortet fra ASUS støtter heller ikke høyere enn 533FSB - sjekket dette opp med ASUS.

Ja, Iwill DH800 var ganske dyrt med tanke på at PCI-X bussen bare kjører på 66MHz sammenlignet med 133MHz på tilsvarende dual Opteron-hovedkort. Det krever også en EPS12V-strømforsyning, og vil trolig ha meget begrensede overklokkingsmuligheter som de fleste andre Xeon/Opteron-hovedkort fra Iwill.

Planen var selvsagt å bruke Iwill DH800 siden den støtter 200MHz FSB offisielt og 400MHz i BIOS. Altså godt med overklokkingsmuligheter. Asus PC-DL støtter bare 133MHz FSB offisielt og 165MHz i BIOS.

 

Jeg tror DH800 vil synke i pris om ikke lenge. Kortet går for $375 i statene så det er nok noe overpriset her i Norge foreløpig.

 

At kortet krever EPS12V er ikke noe problem. Jeg har hatt Antec TruePower 550W EPS12V i siktet en god stund!

 

Prisen på 2.4GHz Xeon og Opteron 240 er forøvrig den samme i prisguiden. (pussig Mamoz hadde inn en 2.4GHz OEM CPU senest i går til 2055,- den var nå borte :( Vel det kommer ny s-spec på Xeon om 8 dager så det må bli en av de uansett)

 

Nå ryktes det forøvrig at Intel har fått ned varmetapet i sin 90nm prosess og at Nocona vil bli priset likt med 32bit Xeon. Så kanskje det er fordel å vente på den likevell.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt meg DH800 + kabinett m/esktra PSU fra pyton, så får jeg se om hva jeg gjør med CPUene. Jeg har en 2.4 XEON fra før, så hvis det om Nacoma stemmer så venter jeg med å gjøre noe drastisk her før de kommer. FarCry går sikkert strålende på DH800 med XEON 2.4, 1024 ECC og ATI 9800 PRO :p

 

Kan i allefall hente maskinen neste uke :cool:

Lenke til kommentar
Planen var selvsagt å bruke Iwill DH800 siden den støtter 200MHz FSB offisielt og 400MHz i BIOS. Altså godt med overklokkingsmuligheter. Asus PC-DL støtter bare 133MHz FSB offisielt og 165MHz i BIOS.

Jeg har ikke hørt noe om at Iwill DH800 kan stille FSB høyere enn 200MHz i BIOS, men selv om det var mulig så kommer du ikke langt siden hovedkortet mangler PCI/AGP-lås. Med mindre du vil prøve deg på ekstrem-modding på eget ansvar, så risikerer du å få et ustabilt system hvis du overklokker ;)

 

Pyton.no får visst inn både Iwill DK8X og Iwill DK8N iløpet av noen uker visstnok, og prisen på disse vil være omtrent lik som for Iwill DH800 såvidt jeg forstod :)

 

Prisen på 2.4GHz Xeon og Opteron 240 er forøvrig den samme i prisguiden. (pussig Mamoz hadde inn en 2.4GHz OEM CPU senest i går til 2055,- den var nå borte :( Vel det kommer ny s-spec på Xeon om 8 dager så det må bli en av de uansett)

Sikkert vært en feil det da. Akkurat nå koster den rimeligste Opteron 240 kr. 1857,- hos Databutikken.com mens den rimeligste Xeon 2.4GHz koster kr. 2162,- hos Techline.no, altså en prisdifferanse på 305 kroner til fordel for Opteron 240 :)

 

Nå ryktes det forøvrig at Intel har fått ned varmetapet i sin 90nm prosess og at Nocona vil bli priset likt med 32bit Xeon. Så kanskje det er fordel å vente på den likevell.

Det ryktes om så mye, men Nocona vil nok slite med samme problemer som 32-bit Xeon har i dag dessverre. Hvis Intel setter ned prisen på Xeon så er vel det et direkte svar på at AMD satt ned prisen på Opteron inntil 53% nå nylig. Xeon må regne med å se seg slått på det meste av Opteron i år, selv med 800FSB, IA32E og mer cache. Xeon vil ikke få PCI-Express eller DDR2-støtte med det første heller. Det ryktes også om at AMD-8000 brikkesettet vil komme ut med ny revisjon med støtte for PCI-Express allerede til høsten :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nå har jeg bestilt meg DH800 + kabinett m/esktra PSU fra pyton, så får jeg se om hva jeg gjør med CPUene. Jeg har en 2.4 XEON fra før, så hvis det om Nacoma stemmer så venter jeg med å gjøre noe drastisk her før de kommer. FarCry går sikkert strålende på DH800 med XEON 2.4, 1024 ECC og ATI 9800 PRO :p

Kjøpte du et dual Xeon-system for å spille FarCry? :wow: Det er et spill som kommer til å dra spesiell nytte av AMD64 etterhvert, bare se her:

http://www.amd.com/farcry

 

Du får i det minste brukt Xeon du har fra før, men jeg tror ikke du kan regne med bedre ytelse enn P4C 2.4GHz hvis du er heldig. Xeon med 800FSB vil nok gjøre dual levelig med Xeon, men vil nok dessverre ligge bak Opteron mhp. minneintensive programmer/spill ytelsesmessig :p

Lenke til kommentar

snorreh: de 305,- kronene tar jeg kjapt inn på non-REG RAM'en. Men poenget er at 2x3.6GHz @ 800FSB tilsvarer systemer en må ut med rundt 20.000++ for (CPU+HK) ikke 8000,- +vannkjøling. Det er ca halv pris! ;)

 

En kan vel også justere ned multiplier på Xeon :w00t: men bare ned vel og merke.

 

PS de som sier de har dette kortet sier det kan stilles til 400MHz FSB i BIOS (1600FSB som en kan kalle det). Jeg tar det for god fisk, men regner med det uansett er uopnåelig. 800FSB er mer en nok for meg. Det gir 50% overklokking om en ikke reduserer multiplieren. Ved 800FSB er selvsagt AGP/PCI ved standard hastighet som alle andre i875 baserte HK, med unntak av ASUS PC-DL som er et svært spesielt kort, og som heller ikke støtter denne hastigheten.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Knick Knack: Jeg tror nok du vil bli mektig skuffet hvis du tror du kan overklokke en Xeon 2.4GHz/533FSB til 3.6GHz/800FSB stabilt med Iwill DH800. Hvis du ikke ønsker problemer så gir et Opteron-system bedre ytelse uklokket på det aller meste.

 

Jeg har vært borti flere Iwill-hovedkort selv, inklusive for Xeon, og jeg kan fortelle deg at overklokkingsmulighetene er svært begrenset sammenlignet med P4/Athlon XP-hovedkort så derfor tviler jeg sterkt at du kan stille FSB til så mye høyere enn 200MHz i BIOS på Iwill DH800. Iallefall ikke uten hjelp av volt-mod, clockgen e.l.

 

Overklokking av dual-systemer er generelt sett mye vanskeligere enn single-CPU systemer naturligvis, likevel er det ikke mange som har klart å overklokke en P4B 2.4GHz til 3.6GHz uten problemer selv med en fungerende PCI/AGP-lås ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det er greit snorreh. Håper det er greit at jeg forholder meg til de som faktisk har kortet og har overklokket!

Helt greit det, du må værsågod sløse bort pengene dine på tull for min del men prøv i det minste å være litt realistisk. Det blir iallefall et system som multitasker bedre enn P4C 2.4GHz, men yter dårligere enn de fleste Opteron-system :cool:

Lenke til kommentar
Det er greit snorreh. Håper det er greit at jeg forholder meg til de som faktisk har kortet og har overklokket!

Helt greit det, du må værsågod sløse bort pengene dine på tull for min del men prøv i det minste å være litt realistisk. Det blir iallefall et system som multitasker bedre enn P4C 2.4GHz, men yter dårligere enn de fleste Opteron-system :cool:

:laugh::laugh::laugh:

 

"I have a PC-DL because I simply can't afford one of the higher-end Opteron Dual setups , but even if I could , I would really have a hard time justifying spending a lot more , for a little more performance . In the 3D S/W I use , SSE2 is not supported at all , and the Dual Opteron248 still is the king in the benches , but only beats my 2.4Ghz OC'd -> 3.2Ghz dual Xeon by around 8% . My Dual rig cost me $1500USD complete with 1G of 2-2-2-5 ram and HD (no video card) . I have no idea what a complete dual 248 Opteron would cost , barebones like my PC-DL rig , but from what I've seen , the CPU's are very expensive."

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Knick Knack: Hvis poenget ditt er et rimelig og stabilt dual-system som også kan overklokkes så er ikke Xeon det beste valget. Da vil jeg heller anbefale deg et MSI K7D Master-L hovedkort og 2 stk. AMD Athlon MP 2600/2800+ (Barton) prosessorer som du kan få kjøpt for under kr. 5000,- totalt. Du kan også bruke vanlig ATX12V-strømforsyning og DDR-minne på dette systemet.

 

Les mer om det her:

Hva gjelder Opteron vs. Xeon så anbefaler jeg at du leser dette hvis du ikke allerede har gjort det:

Masse interessant stoff der :thumbs:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...