Gå til innhold

Har du fått med deg at forumet snart skal oppgraderes?
Se vår siste utviklingsdagbok her: Utviklingsdagbok #3 - Mer om aktivitetsstrøm og kalenderarrangement

Foto

Ulyd på nesten nykjøpt bruktbil - rettigheter?


10 svar i denne tråden

#1 Frøken bilkjøper

Frøken bilkjøper

    Bruker

  • Nye medlemmer
  • 6 innlegg
  •   12. juni 2019

Skrevet 12. juni 2019 - 06:33

Hei,

 

Tidligere i år kjøpte vi en importbruktbil gjennom en forhandler. Bilen er fra 2017, og kostet drøyt 400'.

Nå har det begynt å komme noen "kneppelyser"/dunk foran i dashbordet som tydeligvis henger sammen med air condition, da lydene forsvinner helt når denne skrus av.

 

Vi sendte mail til forhandler (ikke merkeforhandler, men anerkjent/stor bruktbilforhandler i distriktet), og de var jo ikke videre behjelpelige.. 

Svaret var at "da fikk vi ta den på verksted da.. Og dersom vi mener at noe skal gå på garanti, så får vi ta kontakt med Autoconcept" (som jeg har skjønt er et drittselskap).

 

Har ikke selger noe ansvar uansett? Hva med evt fabrikkgaranti på en så ny bil når det kommertil noe som feks air condition?

Er det noen som vet hvordan det er best å gå frem her?

Forhandler har også et verksted (samme eiere), så vi forventet at de skulle ta inn bilen selv og se på den. Men det var tydeligvis ikke et tema. 


  • 0

#2 nomore

nomore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 781 innlegg
  •   18. juli 2002

Skrevet 12. juni 2019 - 06:54

Første som må på plass er jo å gi beskjed til selger at noe er galt med bilen, og at du vil ha dette fikset. Det har du gjort slik jeg forstår det.

Så får selger ta inn bilen på eget verksted eller instruere deg i hvilket verksted du skal levere inn på for å avklare hva det er som faktisk er galt.

Først når en vet hva som er galt kan en ta stilling til hvem som ha ansvar og hvem som skal ta regningen.
  • 0
Ydmyk og feilfri.
Tutti fratelli.

#3 sedsberg

sedsberg

    Bruker

  • Medlemmer
  • 18 683 innlegg
  •   4. november 2002

Skrevet 12. juni 2019 - 06:55

Bruk reklamasjonsretten i stedet for garanti. Da kan du kreve å reklamere mot selger.


  • 0

"Now the frontier has moved once again. Is digital audio really just ones and zeros? We don’t believe so."

http://wathifi.tumblr.com/


#4 Frøken bilkjøper

Frøken bilkjøper

    Bruker

  • Nye medlemmer
  • 6 innlegg
  •   12. juni 2019

Skrevet 12. juni 2019 - 07:00

Første som må på plass er jo å gi beskjed til selger at noe er galt med bilen, og at du vil ha dette fikset. Det har du gjort slik jeg forstår det.

Så får selger ta inn bilen på eget verksted eller instruere deg i hvilket verksted du skal levere inn på for å avklare hva det er som faktisk er galt.

Først når en vet hva som er galt kan en ta stilling til hvem som ha ansvar og hvem som skal ta regningen.

 

 

Bruk reklamasjonsretten i stedet for garanti. Da kan du kreve å reklamere mot selger.

 

Hvordan går jeg frem for å bruke reklamasjonsretten fremfor garanti?

Jeg skrev i mailen at vi ønsket å få sjekket bilen, men da viste selger null vilje til å ta den inn selv. Kan vi likevel kreve at de gjør dette? Det er for meg en selvfølge, særlig når de til og med har et "eget" verksted.

 

Ble litt overrasket over svaret fra de for å si det sånn. 


Dette innlegget har blitt redigert av Frøken bilkjøper: 12. juni 2019 - 07:01

  • 0

#5 nomore

nomore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 781 innlegg
  •   18. juli 2002

Skrevet 12. juni 2019 - 07:04

Du kan ikke kreve at de tar den inn, men du kan kreve at de ordner opp dersom det er en mangel som de har ansvar for. Om de velger å bruke eget verksted eller et annet er for deg egentlig likegyldig. :)
  • 0
Ydmyk og feilfri.
Tutti fratelli.

#6 Frøken bilkjøper

Frøken bilkjøper

    Bruker

  • Nye medlemmer
  • 6 innlegg
  •   12. juni 2019

Skrevet 12. juni 2019 - 07:09

Du kan ikke kreve at de tar den inn, men du kan kreve at de ordner opp dersom det er en mangel som de har ansvar for. Om de velger å bruke eget verksted eller et annet er for deg egentlig likegyldig. :)

 

Ok, skjønner :-)

 

Er det et krav jeg har? Altså at forhandler selv er ansvarlige for å få sjekket hva som er feilen?

De viser kun til Autoconcept, men da kan jeg skrive at jeg forventer at de selv må ta inn bilen/vi leverer bilen på valgfritt verksted om de heller ønsker det?

 

Blir jo litt skeptisk til å bruke forhandlers eget verksted for å finne ut hva som er galt og om det går som en mangel...

Men ønsker heller ikke å sitte med en regning selv hos noen andre, dersom det viser seg at forhandler nekter å betale.

 

Beklager at dette blir veldig inn med teskje, men ukjent felt for meg.


  • 0

#7 zanta

zanta

    Bruker

  • Medlemmer
  • 11 578 innlegg
  •   23. september 2002

Skrevet 12. juni 2019 - 07:12

Hvilket bilmerke er dette? Siden den er fra 2017, kan det være at den fortsatt er dekket av fabrikkgarantien, og da kan du bruke det merkeverkstedet du vil. 


  • 0
Zanta Claws

#8 Frøken bilkjøper

Frøken bilkjøper

    Bruker

  • Nye medlemmer
  • 6 innlegg
  •   12. juni 2019

Skrevet 12. juni 2019 - 07:17

Hvilket bilmerke er dette? Siden den er fra 2017, kan det være at den fortsatt er dekket av fabrikkgarantien, og da kan du bruke det merkeverkstedet du vil. 

 

Det er VW. Importert fra Sverige av forhandler. 

 

Hvordan går man evt frem for å undesøke dette? Kan vi ta kontakt med Møller direkte og høre feks?

 

Update: Jeg ringte Møller, og fabrikkgarantien på importert er 2 år (jeg trodde 3). Så den er utgått.


Dette innlegget har blitt redigert av Frøken bilkjøper: 12. juni 2019 - 07:40

  • 0

#9 zanta

zanta

    Bruker

  • Medlemmer
  • 11 578 innlegg
  •   23. september 2002

Skrevet 12. juni 2019 - 08:52

Det er VW. Importert fra Sverige av forhandler. 

 

Update: Jeg ringte Møller, og fabrikkgarantien på importert er 2 år (jeg trodde 3). Så den er utgått.

Mange merker, bl.a. VW, har 2 års fabrikkgaranti. Den norske importøren sponser de siste 3 årene på de bilene de tar inn, for at kjøper skal få 5 års nybilgaranti i Norge. Det du ser nå er en av ulempene med å kjøpe bruktimportert nesten ny bil. 

 

Edit: Jeg sjekket med VW i Sverige, i tilfelle du kunne kjørt over grensen og få den fikset på svensk garanti. I Sverige selges VW med kun 2 års fabrikkgaranti, uten det tillegget som Møller gir i Norge.


  • 0
Zanta Claws

#10 Frøken bilkjøper

Frøken bilkjøper

    Bruker

  • Nye medlemmer
  • 6 innlegg
  •   12. juni 2019

Skrevet 12. juni 2019 - 08:56

Tusen takk for alle svar :-)

 

Jeg har tatt kontakt med Forbrukerrådet, og de mener det er sannsynlig at denne feilen går under reklamasjon (5 år). Så da har jeg svart selger at vi ønsker at de skal få sett på bilen og finne feilen og evt utbedre.. 

Forbrukkerrådet viste også til at dersom forhandler mener det er garanti etter sjekk av bilen, så skal de selv ta dette med Autoconsept.

 

Så da får vi se hva som skjer. 

 

Andre tips tas selvføgelig imot med takk.


  • 0

#11 syar2003

syar2003

    Bruker

  • Medlemmer
  • 22 697 innlegg
  •   10. november 2003

Skrevet 12. juni 2019 - 10:10

Til etterretning
https://vgd.no/forbr...-garanti-bloeff
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere