Gå til innhold

Huawei hevder USAs forbud mot deres produkter er grunnlovsstridig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele Huawei-saken viser hvordan USA opererer. Globalisering så lenge det er de som globalisererer og tar markeder.

De har ingen bevis mot Huawei, og i vesten trodde jeg man var uskyldig til det motsatte var bevist.

Tydeligvis virker det bare ene veien.

 

Og før noen protesterer: Husker godt hvordan Norwegian sloss i over to år for å få fly til USA. Ble trenert og ignorert hele veien, helt til de klaget til EU. USA respekterer engang ikke Open Skies avtalen de selv stod for for å få fly fritt til alle land i Europa.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Saken høres mer ut som en proxy for krigen mellom USA og Kina over stjeling av industrihemmeligheter, design, patenter og lignende. Huawei selger internasjonalt og vil definitivt bli saksøkt i stor stil om de velger å omgå disse, ja det har vært mange søksmål både mot og fra Huawei slik som alle andre selskaper … og jeg kan ikke si at selskaper fra USA ikke har opplevd stjeling fra hverandre ….

 

Det virker jo veldig merkelig når et selskap som gjør det så bra at de vinner testene på mobiltelefoner (en modell bl.a. Nexus i samarbeid med GOOGLE!) og bærbare PC-er, som nå overgår salget til epletelefoner nå skal bli slått av en hammer og dø ut. Det er også merkelig at nå som Kina har standardisert og gjort klar til utbygging av 5G i hele verden så ringes det alarm om at ingen andre har klart god nok teknologi til å levere til teleoperatørene til god nok pris slik at man må komme med spionargumenter for å lukke de ute fra konkurransen og få seg ekstra tid til å få på plass spionfri 5G.

 

Jeg har mer troen på et ønske om å få bort en sterk konkurrent, og at de som sitter i styret og høyt i Huawei har nære forbindelser med myndighetene i Kina slik at de ønskes at disse straffes hardt økonomisk for å ta valg i handelsavtaler som ganger USA. Det minner også om bølletaktikk fra en viss Trump som han sikkert har benyttet og funket bra når han har gjort egne forhandlinger i USA.

 

Samfunnet i Kina er ikke fritt. Jeg garanterer deg at Huawei må følge loven og har laget hull i både telefoner og 5G utstyr for sine egne i tillegg til aktiv innsending av informasjon. Bare se tilbake på Nokia saken der en feilpakking førte til at norske folk med et uhell fikk mobiler med spionering aktivert. Jeg har dog liten tro på at de med vilje vil gjøre dette i utstyr som leveres til internasjonale kunder såfremst ikke Kina i seg selv går inn i fabrikkene og endrer på designet og kode siden dette vil ødelegge deres kredibilitet internasjonalt og dermed også deres inntektsgrunnlag.

Endret av ddb2002
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig Huawei vinner denne kampen.

Som andre sier har dette i lang tid luktet av skittent spill fra Trump og USA, og dette overasker vel få med tanke på hvordan det har vært de siste par årene med Trump......

Morsomste er jo spionallegasjonene USA kommer med..... Hva med NSA, Snowden osv??? De skal ikke se lengre enn i sin egen bakgård :-P At de aller fleste land har en grad av spionasje mot andre land er der vel ikke egentlig tvil om. Politikk er politikk, for ikke å snakke om verdenspolitikk..... For de som ikke har sett det. Søk opp Canada Spy Palace. Såkalt top hemmelig... But not really :-P

Lenke til kommentar

 

... eller internasjonale selskaper som brukte amerikansk teknologi

Skremmende at de kan tvinge ikke-amerikanske selskaper til å gjøre som de sier. Og inntil jeg får bevis på Huaweis bakdører, velger jeg å betrakte de som uskyldige. Kan godt være de ikke har helt rent mel i posen, men beviser må faktisk til! Hvor er rettssikkerheten? (Som jeg trodde vi i vesten holdt ganske høyt!)

Sier jo litt når sjefer i Huawei ikke bruker egne produkter, men går for Apple... Kina er helt enorme på industrispionasje. Jeg er overbevist om at Huawei er skurker og i ledtog med den kinesiske stat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sier jo litt når sjefer i Huawei ikke bruker egne produkter, men går for Apple... Kina er helt enorme på industrispionasje. Jeg er overbevist om at Huawei er skurker og i ledtog med den kinesiske stat.

Tro det eller ei, men toppsjefer er også mennesker som har forskjellig smak og foretrekker ulike mobiler av samme årsaker som oss vanlige folk.

 

Det er slett ikke uvanlig at sentrale personer i mobilselskaper bruker konkurrerende mobiler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

nok ett bevis på at usa er ett forbanna dritt land som kun har egne interesser på agendaen (alt dette er for å få land til å kjøpe amerikanske produkter istede for kinesiske)

usa kan er i mine øyne værre enn kina når det gjelder spionering på andre (tydligtvis har alle glemt nsa skandalen)

kina har kanskje ikkje rent mel i posen, men de iallefall ikke bevist noe imot Huawei enda, i motsetning til amerikanske produkter *host*cisco*host*

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

... eller internasjonale selskaper som brukte amerikansk teknologi

Skremmende at de kan tvinge ikke-amerikanske selskaper til å gjøre som de sier. Og inntil jeg får bevis på Huaweis bakdører, velger jeg å betrakte de som uskyldige. Kan godt være de ikke har helt rent mel i posen, men beviser må faktisk til! Hvor er rettssikkerheten? (Som jeg trodde vi i vesten holdt ganske høyt!)

Du forsvarer ett selskap som er en integrert del av det kinesiske kommunist partiet, ett land som stjeler teknologi eller tvinger selskaper til å dele sin teknologi for markedstilgang. I ett land hvor alle borgere plikter å bistå i etteretningsarbeide.

 

 

Nei vi trenger alldeles ikke gi en fientlig nasjons forlengede arm rettsikkerheten vi gir andre nasjoners selskaper.

 

 

Kineserene er de frekkeste drittsekkene jeg kan tenke meg, VI KREVER å få spionere og stjele alt vi kommer over.

 

 

Ser vi har de samme apologetene i dag som vi hadde mens Sovjet drev med det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele Huawei-saken viser hvordan USA opererer. Globalisering så lenge det er de som globalisererer og tar markeder.

De har ingen bevis mot Huawei, og i vesten trodde jeg man var uskyldig til det motsatte var bevist.

Tydeligvis virker det bare ene veien.

 

Og før noen protesterer: Husker godt hvordan Norwegian sloss i over to år for å få fly til USA. Ble trenert og ignorert hele veien, helt til de klaget til EU. USA respekterer engang ikke Open Skies avtalen de selv stod for for å få fly fritt til alle land i Europa.

 

For noe tull, Huawei er en forlenget arm av det kinesiske kommunist partiet, ett land som styres av kleptokrater som stjeler og forsøker å stjele all vestlig teknologi de kommer over for å bli den dominerende makt i verden. Det er nok av indisier og bevis mot Kina, en vet nøyaktig hvor brorparten av alle cyberangrep kommer fra og en tar jevnlig spioner for dette landet. Det skremmende er slike som deg som forsvarer ett av verdens verste diktaturer, og en reell trussel mot hele verden inkludert lille Norge. Her også risikerer våre bedrifter å bruke milliarder på produktutvikling for å få dette stjålet av kineserne og måtte konkurrere mot sitt eget produkt eller varianter av det samme.

 

De har allerede blitt tatt i å legge hardware backdoors i server systemer i Kina, selvsagt vil de bruke og ha tilgang til å bruke Huawei også. Vi er jo fullstendig idioter i vesten om vi lar en fiende bygge infrastruktur de kan bruke mot oss når de trenger det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hele Huawei-saken viser hvordan USA opererer. Globalisering så lenge det er de som globalisererer og tar markeder.

De har ingen bevis mot Huawei, og i vesten trodde jeg man var uskyldig til det motsatte var bevist.

Tydeligvis virker det bare ene veien.

 

Og før noen protesterer: Husker godt hvordan Norwegian sloss i over to år for å få fly til USA. Ble trenert og ignorert hele veien, helt til de klaget til EU. USA respekterer engang ikke Open Skies avtalen de selv stod for for å få fly fritt til alle land i Europa.

 

For noe tull, Huawei er en forlenget arm av det kinesiske kommunist partiet, ett land som styres av kleptokrater som stjeler og forsøker å stjele all vestlig teknologi de kommer over for å bli den dominerende makt i verden. Det er nok av indisier og bevis mot Kina, en vet nøyaktig hvor brorparten av alle cyberangrep kommer fra og en tar jevnlig spioner for dette landet. Det skremmende er slike som deg som forsvarer ett av verdens verste diktaturer, og en reell trussel mot hele verden inkludert lille Norge. Her også risikerer våre bedrifter å bruke milliarder på produktutvikling for å få dette stjålet av kineserne og måtte konkurrere mot sitt eget produkt eller varianter av det samme.

 

De har allerede blitt tatt i å legge hardware backdoors i server systemer i Kina, selvsagt vil de bruke og ha tilgang til å bruke Huawei også. Vi er jo fullstendig idioter i vesten om vi lar en fiende bygge infrastruktur de kan bruke mot oss når de trenger det.

Hvorfor er Kina fiende!? Hvor mange kriger er det Kina som har påbegynt? Hvem leker verdens politi og "sprer" demokrati? Hvorfor er det så ekstremt viktig for folk i vesten måten Kina behandler sine innbyggere på? Hvem er mer maktsyk av Kina og USA? Hvem ikke stjeler industrihemligheter?

 

Hvor mange vestlige bedrifter har bygget seg opp takket være billig arbeidskraft i Kina?

 

Jeg syns at dette er rein proteksjonisme fra USA sin side. Kan forstå hvis de nekter utbygging av 5G men ikke resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forsvarer ett selskap som […]

 

Nei, helt feil.

 

Jeg forsvarer vestlige prinsipper om at man er uskyldig inntil man er dømt. Jeg forsvarer noen av våre grunnverdier. Jeg forsvarer verdier som er med på å definere oss.

 

En stat, et land, en regjering, en konge eller president: ingen av disse skal ha makt til å stoppe andre. Det kreves en domstol til å stoppe motparten.

 

Maktfordelingsprinsippet er ikke noe som kommer av seg selv. Maktfordelingsprinsippet må vi verne om, og fortsette å kjempe for i fremtiden. Det finnes nemlig sterke krefter som ønsker å bryte ned maktfordelingen. For en domstol er det eksempelvis tungt å se at de ikke kan lage nye lover. For lovmakere er det tungt å ikke kunne dømme folket. Og ikke minst; for landets ledere vil det alltid være en hemsko å ikke kunne heve seg over lover og regler.

 

Vi har flere ganger sett tendenser til at Trump prøver å agere på tvers av regelverket - men dette er egentlig ikke noe nytt. Presidenter har nok i all tid utfordret og forsøkt å overgå lover og regler. Dagens media er kanskje bare i overkant flinke til å fortelle oss om det?

 

Men uansett om det er Obama eller Trump: maktfordeling er viktig. Må vernes om! Rettsikerhet er viktig og må vernes om!

 

Huawei kan være så onde og medskyldige som bare det. Spiller (dessverre?) ingen rolle, dersom vi ikke klarer å fremlegge bevis. For sånn må det neste være: vi MÅ kreve bevis!

 

Jeg forstår din skepsis mot Huawei, men å konkludere med skyld bare fordi bedriften har sete i Kina er ganske latterlig. Og du forsvarer iallefall ikke vestlige verdier på en god måte ved å holde på sånn ..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hele Huawei-saken viser hvordan USA opererer. Globalisering så lenge det er de som globalisererer og tar markeder.

De har ingen bevis mot Huawei, og i vesten trodde jeg man var uskyldig til det motsatte var bevist.

Tydeligvis virker det bare ene veien.

 

Og før noen protesterer: Husker godt hvordan Norwegian sloss i over to år for å få fly til USA. Ble trenert og ignorert hele veien, helt til de klaget til EU. USA respekterer engang ikke Open Skies avtalen de selv stod for for å få fly fritt til alle land i Europa.

 

For noe tull, Huawei er en forlenget arm av det kinesiske kommunist partiet, ett land som styres av kleptokrater som stjeler og forsøker å stjele all vestlig teknologi de kommer over for å bli den dominerende makt i verden. Det er nok av indisier og bevis mot Kina, en vet nøyaktig hvor brorparten av alle cyberangrep kommer fra og en tar jevnlig spioner for dette landet. Det skremmende er slike som deg som forsvarer ett av verdens verste diktaturer, og en reell trussel mot hele verden inkludert lille Norge. Her også risikerer våre bedrifter å bruke milliarder på produktutvikling for å få dette stjålet av kineserne og måtte konkurrere mot sitt eget produkt eller varianter av det samme.

 

De har allerede blitt tatt i å legge hardware backdoors i server systemer i Kina, selvsagt vil de bruke og ha tilgang til å bruke Huawei også. Vi er jo fullstendig idioter i vesten om vi lar en fiende bygge infrastruktur de kan bruke mot oss når de trenger det.

Hvorfor er Kina fiende!? Hvor mange kriger er det Kina som har påbegynt? Hvem leker verdens politi og "sprer" demokrati? Hvorfor er det så ekstremt viktig for folk i vesten måten Kina behandler sine innbyggere på? Hvem er mer maktsyk av Kina og USA? Hvem ikke stjeler industrihemligheter?

 

Hvor mange vestlige bedrifter har bygget seg opp takket være billig arbeidskraft i Kina?

 

Jeg syns at dette er rein proteksjonisme fra USA sin side. Kan forstå hvis de nekter utbygging av 5G men ikke resten.

Kina er en fiende som allerede har erklært oss økonomisk krig, og har drevet denne for fullt i flere tiår allerede. Ingen vestlige nasjoner driver storstilt industrispionasje på alle nivåer slik Kina gjør, alle nasjoner prøver selvsagt å avdekke militære hemmeligheter hos motstanderene eller potensielle motstandere. Dette er noe helt annet, dette er i en dimensjon verden ikke har sett maken til og den er både sivil og militær og alt omfattende.

 

Slikt kan en ikke konkurrere mot på like vilkår, og vi har ingen forpliktelser til dette heller. Kina er heller ingen snill gutt fordi de ikke "kriger" de har hundretusener av muslimer i konsentrasjonsleire, og de driver brutal undertrykking av befolkningen i Tibet og sin egen. De gjør utallige Afrikanske stater til vasall stater gjennom lån som aldri kan betales tilbake, Kineserene er midt i ett forsøk på å overta verdensdominansen, Vestlige mennesker som hyller dette har fullstendig mistet vettet i sitt hysteriske USA hat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du vil gi Kina de samme rettighetene de ikke engang gir sin egen befolkning, det blir bare absurd.

 

 

Det er heller ikke alt som kan fremlegges som bevis uten å samtidig gi hele resten av verden tilgang til den samme informasjonen, USA agerer slik det må og så får Kina reagere som de ønsker med de konsekvensene det får. Alt dette kan slutte når Kineserne går med på fair handel og slutter med disse stadige angrepene og det massive konstante tyveriet

 

Men arrogansen til partiet og dets ledere vil neppe gjøre noe slikt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kina er en fiende som allerede har erklært oss økonomisk krig, og har drevet denne for fullt i flere tiår allerede. Ingen vestlige nasjoner driver storstilt industrispionasje på alle nivåer slik Kina gjør, alle nasjoner prøver selvsagt å avdekke militære hemmeligheter hos motstanderene eller potensielle motstandere. Dette er noe helt annet, dette er i en dimensjon verden ikke har sett maken til og den er både sivil og militær og alt omfattende.

 

Slikt kan en ikke konkurrere mot på like vilkår, og vi har ingen forpliktelser til dette heller. Kina er heller ingen snill gutt fordi de ikke "kriger" de har hundretusener av muslimer i konsentrasjonsleire, og de driver brutal undertrykking av befolkningen i Tibet og sin egen. De gjør utallige Afrikanske stater til vasall stater gjennom lån som aldri kan betales tilbake, Kineserene er midt i ett forsøk på å overta verdensdominansen, Vestlige mennesker som hyller dette har fullstendig mistet vettet i sitt hysteriske USA hat.

 

Veldig mye rett i det du skriver. Men her er det ikke snakk om politiske virkemiddler som tas i bruk av Trump, men økonomiske. Og du sier at de tar mange Afrikas land som vasaler og gjør dem til gjeldslaver. Hva er det vesten gjør når de tar patenter på fa. eks. planter som gror i afrikanske land og tjenner store penger på det mens de som faktisk har det ikke får en drit!?  Gjeld kan man bli kvitt men når en mister retten på noe man eier får man det aldri tilbake før det blir verdiløst.

 

Leste veldig mye om en Black seed plante som vokser i Afrika. Har visst rimmelig god effekt hos folk med mat alergi. Hvem var det som prøvde å ta patent på den? Jo, Nestle? Og Nestle kommer fra Afika!?

 

Konkurere på like vilkår!? Hvem sine vilkår? Vesten sine vilkår? Med tollmurer og subsidier til dit og dat for å utkonkurerre utenlandske aktører? Like vilkår??? Tror du virkleig på den? Virkelig??????????

 

Hvorfor er det slik at vestlige land tjener store penger på kaffe når den ikke produseres av noen av vestlige land, mens de stakkarene som produserer det får slik og ingeting!? Jo fordi vesten nekter å kjøpe ferdig produkt men vil bare ha rå varer og ikke ferdig produkt. Har du sett Kolumbiansk produsert kaffe klar til bruk i butikken? Men kaffe fra Kolumbia ferdistillt i vesten finner du over alt.

 

Verden er ikke rettferdig gutten min og vesten og Kina har samme mål men metodene er forskjellige. Med Kina så vet du hvem du har med å gjøre med vestlige land er det en annen historie.

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...