Gå til innhold

Vil helelektrifisert tungtransport kunne ta over for fossildreven tungtransport i nær fremtid?


Bjørn Eng

Anbefalte innlegg

Og Teslakulten roper Hallelujah.

Hvor mange løgner skal Elon Fusk komme med, før de skjønner at mannen juger oftere enn han prater sant......

I løpet av noen mnd nå, så kommer Semien hans med 965 km rekkevidde også.
Det er helt sant, for det har Musk sagt......

Er det mulig.

 

Moderatormelding

 

Splittet ut ifra "Elon Musk: Ny Roadster vil få rekkevidde på mer enn 1000 kilometer".

Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien.

 

Uderzo
Moderator 

 

Endret av Uderzo
Splittet tråd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Teslakulten roper Hallelujah.

 

Hvor mange løgner skal Elon Fusk komme med, før de skjønner at mannen juger oftere enn han prater sant......

 

I løpet av noen mnd nå, så kommer Semien hans med 965 km rekkevidde også.

Det er helt sant, for det har Musk sagt......

 

Er det mulig.

 

 

 

Tesla har idag verdens mest effektive drivlinje i model 3. Og det er model 3 motor som skal i semien. Effektiv kjøling og oppvarming av batteripakke slik at motstand i celler, kabler og kontrollere er lav. Om Tesla bestemmer seg for at de skal levere Semi'n med en batteripakke som fikser 965 km rekkevidde så er jo ikke det er spørsmål om det er fysisk mulig. For det er jo mulig. Det handler bare om å stable så mange batterier man trenger i batteripakken. 

 

Semi'n vil nok komme i mange forskjellige varianter. For distribusjonskjøring lokalt, for mellom lang og lang transport. Batteripakkene må være kraftige nok til å levere ønsket rekkevidde, samt små nok i størrelse og vekt at de ikke ødelegger lastekapasitet. 

 

Ikke alle langtransporter veier 50 tonn. Noen har feks oppdrag der traileren går fast og det viktigste er volum og ikke vekt. Feks transport av blomster. Tar mye plass veier lite. Slike kjøretøy kan ha høy egenvekt uten at det ødelegger for bruken. Fordi volumet i trallen er den samme uansett vekten på trekkeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har idag verdens mest effektive drivlinje i model 3. Og det er model 3 motor som skal i semien. Effektiv kjøling og oppvarming av batteripakke slik at motstand i celler, kabler og kontrollere er lav. Om Tesla bestemmer seg for at de skal levere Semi'n med en batteripakke som fikser 965 km rekkevidde så er jo ikke det er spørsmål om det er fysisk mulig. For det er jo mulig. Det handler bare om å stable så mange batterier man trenger i batteripakken. 

Problemet er at det vil være bortkastet. Jo mer man stabler batterier, jo mer spiser det av det totale tillatte nyttelasten til kjøretøyet. 

Når mye av frakten går på anbud, så risikerer man å tape anbudene om du kan frakte mindre varer enn konkurrerende diesel kjøretøy på den samme tiden. 

 

Trur nok Nikola forteller sannheten der de sier at helelektriske lastebiler egner seg best til kortdistanse. Der kan de direkte konkurrere og slå knockout på diesel-flåten, og der gir dem mye mer mening. Såfremt man ikke skal peke seg inn på faste A til B turer med mye volum og lite vekt. Men igjen, det virker rart å kun lage lang-distanse lastebiler for slike formål. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla har idag verdens mest effektive drivlinje i model 3. Og det er model 3 motor som skal i semien. Effektiv kjøling og oppvarming av batteripakke slik at motstand i celler, kabler og kontrollere er lav. Om Tesla bestemmer seg for at de skal levere Semi'n med en batteripakke som fikser 965 km rekkevidde så er jo ikke det er spørsmål om det er fysisk mulig. For det er jo mulig. Det handler bare om å stable så mange batterier man trenger i batteripakken. 

Problemet er at det vil være bortkastet. Jo mer man stabler batterier, jo mer spiser det av det totale tillatte nyttelasten til kjøretøyet. 

Når mye av frakten går på anbud, så risikerer man å tape anbudene om du kan frakte mindre varer enn konkurrerende diesel kjøretøy på den samme tiden. 

Berre over eit visst punkt. Trekkvogna til ein semitrailer veg 7 tonn berre på framakslingen. Det er naudsynt for å få skikkeleg styring, stabilitet og bremser på eit so tungt køyrety. Du får svært god rekkjevidde med 7 tonn batteri. Litt frådrag for chassis og innbu, men det kan byggjast ganske lett. Her kan Tesla trekkje på erfaring frå SpaceX. Dei må byggje veldig lett og samstundes robust, noko som ikkje har vore eit mål i det heile i lastebilbransjen tidlegare.

 

Trur nok Nikola forteller sannheten der de sier at helelektriske lastebiler egner seg best til kortdistanse.

Nikola har ikkje sagt so mykje som er sant, men dei òg har jo fått plass til fleire Tesla-batteri i trekkvogna si. Truleg for å spare pengar, sidan det hadde vorte alt for dyrt å dekkje heile effekta som trengst med brenselceller. Kast ut dei overflødige hydrogengreiene, so får du plass til fleire. Rekkjevidda til Tesla Semi er ca den same som Nikola Motors hevdar dei skal få til med hydrogen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Berre over eit visst punkt. Trekkvogna til ein semitrailer veg 7 tonn berre på framakslingen. Det er naudsynt for å få skikkeleg styring, stabilitet og bremser på eit so tungt køyrety. Du får svært god rekkjevidde med 7 tonn batteri. Litt frådrag for chassis og innbu, men det kan byggjast ganske lett. Her kan Tesla trekkje på erfaring frå SpaceX. Dei må byggje veldig lett og samstundes robust, noko som ikkje har vore eit mål i det heile i lastebilbransjen tidlegare.

Prater du om akseltrykk? Du er klar over at mye av vekten til lasten bak, gjerne er plassert mellom akslene på lastebilen slik at forhjulene får det trykket den trenger? Det er en grunn til at du ofte ser den mellomste akselen hevet over bakken i trekkvogner med doble aksler bak, samt at det er spesifisert egenvekt på akslene, samt tillatt totalvekt.

 

Så nei, dette argumentet tar jeg ikke for en femmer. Akseltrykk er viktig for stryring, stabilitet og bremser, men det fikser man med lasten man frakter uansett, i utformingen av hvor vekten på lasten havner mellom akslingene på trekkvognen. Jo mindre egenvekt på lastebilen, jo mer nyttelast kan man frakte. Vekten på lasten havner uansett på akslingene på trekkvognen, så styring, stabilitet og bremser har man ingen problemer med å få. 

 

Nikola har ikkje sagt so mykje som er sant, men dei òg har jo fått plass til fleire Tesla-batteri i trekkvogna si. Truleg for å spare pengar, sidan det hadde vorte alt for dyrt å dekkje heile effekta som trengst med brenselceller. Kast ut dei overflødige hydrogengreiene, so får du plass til fleire. Rekkjevidda til Tesla Semi er ca den same som Nikola Motors hevdar dei skal få til med hydrogen.

 

Hva er det Nikola har sagt som er løgn? De siste argumentene du hadde ble jo spist opp etter Nikola World hvor de viste seg å være i rute til hva de har sagt. 

 

De har alltid brukt en batteripakke i fuel cell vognene sine, hva snakker du om her? Nikola One ble presentert med et 320kWh batteripakke fra dag én. Det trengs for ekstra effekt og regenerering. Fuel cellen har alltid kun vært brukt for ei bonus i effekt og en rekkeviddeforlenger. 

 

Rekkevidde til Tesla Semi er spesifisert uten total i nyttelast, og egenvekt. Noe Nikola åpenlyst prater om angående sine produkter. De skal nå både selge Fuel Cell lastebiler og full elektriske lastebiler. De stopper opp ved 1000kWh batteripakker, ettersom jeg regner med at etter dette, så gir det mer mening å tilby rekkevidde i form av en fuel cell. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at det vil være bortkastet. Jo mer man stabler batterier, jo mer spiser det av det totale tillatte nyttelasten til kjøretøyet. 

Når mye av frakten går på anbud, så risikerer man å tape anbudene om du kan frakte mindre varer enn konkurrerende diesel kjøretøy på den samme tiden. 

 

Trur nok Nikola forteller sannheten der de sier at helelektriske lastebiler egner seg best til kortdistanse. Der kan de direkte konkurrere og slå knockout på diesel-flåten, og der gir dem mye mer mening. Såfremt man ikke skal peke seg inn på faste A til B turer med mye volum og lite vekt. Men igjen, det virker rart å kun lage lang-distanse lastebiler for slike formål. 

 

 

Du valgte å bare sitere deler av innlegget mitt, jeg skrev jo vitterlig at om det stemmer at Tesla vil ha en versjon med 965 km rekkevidde så kommer det nok også andre modeller med mindre batteripakke. 

 

Du og jeg vi kjenner jo ikke til hvilke kunder Tesla alt har fått på sin semi. Kanskje er det pre-order kunder som prioriterer lang rekkevidde fremfor maksimal nyttelast, og da vil Tesla gi dem det. Alle kunder med andre behov kan velge en modell og en batteripakke som passer bedre til deres behov. 

 

Også USA har begrensninger på kjøretid for tungtransport, det har krav om døgnhvile, kanskje også hvilepauser det husker jeg ikke. Mens vi i europa er nedlesset i hviletid. Så for europeiske Tesla Semi og med Tesla's store satsing på hurtiglading så tror jeg nok svært mange bedrifter vil forsøke å finne en måte der de kan tilpasse transporten slik at de kan kjøre elektrisk Tesla. Om vi ser bort fra evt. innkjøringsproblemer helt i starten så bør jo en elektrisk trekker være mer driftssikker enn en diesel-drevet trekker. Og med langt mindre slitasje på bremser. 

 

Hva Tesla kommer med vet vi jo ikke. Men det vi vet er at Tesla jobber hardt for å få ned ladetid, øke effektiviteten, bedre de termiske egenskapene og samlet sett vil det gjøre at Tesla nok klarer å klemme langt mer ut av batteripakkene på lastebilene enn det nei-gjengen tror. Og det kommer nok også egne ladepunkter for Tesla Semi. Helt sikkert med ennå mer effekt enn det vi ser på personbilene. 

 

Hva Nikola sier og mener bryr jeg meg ikke veldig om - all den tid de fronter noe helt annet enn det Tesla forsøker. En del analytikere har forresten i det siste snakket om at Nikola kanskje ikke har tenkt å beholde eller markedsføre hydrogen særlig hardt. Mellom linjene mener de da at Nikola også vil tilby rene BEV trekkere også for mellomlang og langtransport. 

 

Ingen av dem har semi i produksjon og det vil nok ennå skje ganske mye både med lading og batterikjemi før Semiene fra Tesla og Nikola ruller ut til kundene. Og fram til det så blir jo alt bare gjetting og synsing uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du valgte å bare sitere deler av innlegget mitt, jeg skrev jo vitterlig at om det stemmer at Tesla vil ha en versjon med 965 km rekkevidde så kommer det nok også andre modeller med mindre batteripakke. 

Vi er allerede innenfor det året hvor Tesla Semi skal bli lansert, men det har vært veldig stille på den fronten i det siste syns jeg. Er klar over at Tesla også som Nikola kommer til å ha forskjellige versjoner. Dog det er vell snakk om 2 stykker? 300 og 500 miles. Spørsmålet da blir vell hvor populær 500 miles versjonen blir om den ekstra rekkevidden spiser av nyttelasten til kjøretøyet. 

 

Du og jeg vi kjenner jo ikke til hvilke kunder Tesla alt har fått på sin semi. Kanskje er det pre-order kunder som prioriterer lang rekkevidde fremfor maksimal nyttelast, og da vil Tesla gi dem det. Alle kunder med andre behov kan velge en modell og en batteripakke som passer bedre til deres behov. 

 

Ja, som sagt. Det er fult mulig at det finnes enkelte som trenger rekkevidde over nyttelast, men da prater vi nok ikke om noe en vil kalle en "standard". Folk flest ønsker muligheten til å frakte mest mulig. 

 

Også USA har begrensninger på kjøretid for tungtransport, det har krav om døgnhvile, kanskje også hvilepauser det husker jeg ikke. Mens vi i europa er nedlesset i hviletid. Så for europeiske Tesla Semi og med Tesla's store satsing på hurtiglading så tror jeg nok svært mange bedrifter vil forsøke å finne en måte der de kan tilpasse transporten slik at de kan kjøre elektrisk Tesla. Om vi ser bort fra evt. innkjøringsproblemer helt i starten så bør jo en elektrisk trekker være mer driftssikker enn en diesel-drevet trekker. Og med langt mindre slitasje på bremser. 

 

Jeg har ikke noe imot elektriske lastebiler. Jeg sier bare at jeg er en smule skeptisk til hvor populær denne "500 miles" versjonen til Tesla blir, når diesel og muligens hydrogen klarer å gjøre ting bedre. Det blir ikke bedre når dette er året hvor Tesla Semi skal lanseres, uten at vi har sett eller hørt noe om Megachargers på ei stund. Disse burde jo allerede startet å falle på plass, særlig for de større ordrene som Walmart etc. 

 

I USA så er det ganske vanlig med "team driving", så da blir det verre med hviletid for en elektrisk lastebil - og dette er et fenomen som blir mer og mer vanlig ettersom man tjener mer penger på det. 

 

Hva Tesla kommer med vet vi jo ikke. Men det vi vet er at Tesla jobber hardt for å få ned ladetid, øke effektiviteten, bedre de termiske egenskapene og samlet sett vil det gjøre at Tesla nok klarer å klemme langt mer ut av batteripakkene på lastebilene enn det nei-gjengen tror. Og det kommer nok også egne ladepunkter for Tesla Semi. Helt sikkert med ennå mer effekt enn det vi ser på personbilene. 

 

CEO fra Daimler har jo sagt at de skal kjøpe to Tesla Semier. En for å bygge den helt fra hverandre for å se hva greia egentlig er for noe, og en for testing. Rett og slett pga han ikke har særlig tiltro til at tallene som det er blitt reklamert for er reelle.

 

Hva Nikola sier og mener bryr jeg meg ikke veldig om - all den tid de fronter noe helt annet enn det Tesla forsøker. En del analytikere har forresten i det siste snakket om at Nikola kanskje ikke har tenkt å beholde eller markedsføre hydrogen særlig hardt. Mellom linjene mener de da at Nikola også vil tilby rene BEV trekkere også for mellomlang og langtransport. 

 

Nikola fronter da det samme som Tesla? De skal selge rene BEV trekkvogner de også, men de er åpne på at BEV trekkvogner kun egner seg til kortdistanse frakt. 

 

Analytiker greiene får du komme med kilder på, da Nikola selv har bekreftet at de forventer å selge flere Fuel Cell trekkvogner enn helelektriske trekkvogner, rett og slett pga problematikken rundt vekt på langdisanse BEV trekkvogner. 

 

Ingen av dem har semi i produksjon og det vil nok ennå skje ganske mye både med lading og batterikjemi før Semiene fra Tesla og Nikola ruller ut til kundene. Og fram til det så blir jo alt bare gjetting og synsing uansett. 

 

Da må det skje noe med batterier nå idag, og batterier som allerede er under produksjon. Tesla Semi skal lanseres i 2019. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Berre over eit visst punkt. Trekkvogna til ein semitrailer veg 7 tonn berre på framakslingen. Det er naudsynt for å få skikkeleg styring, stabilitet og bremser på eit so tungt køyrety. Du får svært god rekkjevidde med 7 tonn batteri. Litt frådrag for chassis og innbu, men det kan byggjast ganske lett. Her kan Tesla trekkje på erfaring frå SpaceX. Dei må byggje veldig lett og samstundes robust, noko som ikkje har vore eit mål i det heile i lastebilbransjen tidlegare.

Prater du om akseltrykk? Du er klar over at mye av vekten til lasten bak, gjerne er plassert mellom akslene på lastebilen slik at forhjulene får det trykket den trenger?
Svingskiva ligg fast, og nesten rett over bakakslingen eller mellom akslingane på ein boggi. Vekta på hengaren påverkar akseltrykket bak mykje, men svært lite av vekta kjem på framakslingen.

 

Det er en grunn til at du ofte ser den mellomste akselen hevet over bakken i trekkvogner med doble aksler bak, samt at det er spesifisert egenvekt på akslene, samt tillatt totalvekt.

 

Mmm, og maks akseltrykk framme er som regel 7,5-9 tonn, og du vil kunne fylle hengaren med alt frå 1 til 40 tonn Dermed kan ikkje svingskiva ligge mykje framfor bakakslingen.

 

Eg har ikkje veldig god greie på trekkvogner, so eg tok turen over til https://www.anlast.no/trekkvogn/ og sjekka spesifikasjonar og studerte bilete. Eg gjorde meg fylgjande observasjonar:

 

o Ei trekkvogn som skal kunne trekkje ei vogn med maks nyttelast på over 20 tonn, veg typisk mellom 10 og 15 tonn. (Det finst nokre mindre, men dei har lågare maks nyttelast.)

 

o Dreieskiva er typisk montert rett bak den nest bakerste akslingen dersom trekkvogna har fleire.

 

Med ein slik konfigurasjon går praktisk talt heile vekta av hengaren på bakakslingen. Svært lite av vekta går på framakslingen.

 

Så nei, dette argumentet tar jeg ikke for en femmer. Akseltrykk er viktig for stryring, stabilitet og bremser, men det fikser man med lasten man frakter uansett, i utformingen av hvor vekten på lasten havner mellom akslingene på trekkvognen. Jo mindre egenvekt på lastebilen, jo mer nyttelast kan man frakte. Vekten på lasten havner uansett på akslingene på trekkvognen, så styring, stabilitet og bremser har man ingen problemer med å få.

Nettopp eigenvekta til trekkvogna gjer at eg vil tru det er fornuftig å få den mest mogeleg over på framakslingen, for å få betre fleksibilitet i akseltrykket bak. Det kan då varierast ved å flytte på last i vogna og heve/senke ein av bakakslingane. Spesielt sidan trekkvogna allereie veg 10-15 tonn. For å kunne laste mest mogeleg, er det då lurt å ikkje ha for mykje vekt på bakakslingane i utgangspunktet. Samstundes må trekkvonga vere køyrbar utan hengar, so det må vere litt på bakaslingen òg, men å nesten makse ut framakslingen med trekkvogna, når ho allereie har den vekta som trengst, verkar fornuftig på meg. Då har ho god styring og bremser på framhjula, uansett korleis semitraileren er lasta.

 

 

Nikola har ikkje sagt so mykje som er sant, men dei òg har jo fått plass til fleire Tesla-batteri i trekkvogna si. Truleg for å spare pengar, sidan det hadde vorte alt for dyrt å dekkje heile effekta som trengst med brenselceller. Kast ut dei overflødige hydrogengreiene, so får du plass til fleire. Rekkjevidda til Tesla Semi er ca den same som Nikola Motors hevdar dei skal få til med hydrogen.

Hva er det Nikola har sagt som er løgn? De siste argumentene du hadde ble jo spist opp etter Nikola World hvor de viste seg å være i rute til hva de har sagt.
Nikola World har eg ikkje lese noko om i dei media som pleier å skrive om slikt, so det har gått meg hus forbi. Då var det nok ganske lite imponerande. Har dei no faktisk prototypar på vegane, eller synte dei fram ein ny modell, slik som sist dei skulle presentere ein fungerande prototyp? Med Nikola Motors pleier det å vere veldig mykje snakk og få faktiske demonstrasjonar. Det motsette av lanseringane til Tesla.

 

Tesla har fleire prototypar i aktiv bruk: https://electrek.co/2019/04/08/tesla-semi-electric-truck-prototype-deliver-model-x-customer-video/

 

De har alltid brukt en batteripakke i fuel cell vognene sine, hva snakker du om her? Nikola One ble presentert med et 320kWh batteripakke fra dag én. Det trengs for ekstra effekt og regenerering. Fuel cellen har alltid kun vært brukt for ei bonus i effekt og en rekkeviddeforlenger.

Ja, det tek jo veldig lang tid å fylle hydrogen på tankane òg, so eg mistenkjer heile hydrogengreiene berre er for å skape blest om bilen. Sidan Tesla har dei mest energitette batteria på marknaden, kan nok dei klare seg fint utan hydrogengreiene.

 

Rekkevidde til Tesla Semi er spesifisert uten total i nyttelast, og egenvekt. Noe Nikola åpenlyst prater om angående sine produkter. De skal nå både selge Fuel Cell lastebiler og full elektriske lastebiler. De stopper opp ved 1000kWh batteripakker, ettersom jeg regner med at etter dette, så gir det mer mening å tilby rekkevidde i form av en fuel cell. 

Brenselceller gjev ikkje meining i det heile i ei trekkvong. Det er berre fordyrande og tilfører ingenting av verdi.

 

Rekkjevidda til Tesla Semi spesifisert som minst 800 km (500 miles) med full last. I tillegg vart 1000 km (620 miles) nemnt som rekkjevidde utan last.

 

Produksjonsstart av Tesla Semi er utsett til neste år. Dei har vel meir enn nok med Model 3 no og prioriterer Model Y før Semi, tenkjer eg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svingskiva ligg fast, og nesten rett over bakakslingen eller mellom akslingane på ein boggi. Vekta på hengaren påverkar akseltrykket bak mykje, men svært lite av vekta kjem på framakslingen.

Svingarmen ligger alltid mellom akslingene, så uansett hvordan du vrir og vender på dette så havner vekt både på fremakslingen og bakakslingen. Det er en selvfølge at bakakslingen tar imot mest vekt her. Jeg trudde ikke jeg måtte spesifisere det? 

 

Om du kikker på trekkvogner med doble bakakslinger, så ligger svingarmen nærmest aksling som da havner i midten. Først tar imot den bakerste akslingen mest vekt samt det forreste under førerhuset, så hvis totaltvekten er for høy, så "hjelper" den midterste til.

 

Mmm, og maks akseltrykk framme er som regel 7,5-9 tonn, og du vil kunne fylle hengaren med alt frå 1 til 40 tonn Dermed kan ikkje svingskiva ligge mykje framfor bakakslingen.

 

Eg har ikkje veldig god greie på trekkvogner, so eg tok turen over til https://www.anlast.no/trekkvogn/ og sjekka spesifikasjonar og studerte bilete. Eg gjorde meg fylgjande observasjonar:

 

o Ei trekkvogn som skal kunne trekkje ei vogn med maks nyttelast på over 20 tonn, veg typisk mellom 10 og 15 tonn. (Det finst nokre mindre, men dei har lågare maks nyttelast.)

Bakakslingen er designet slik at den tar imot mesteparten av vekten, men det forandrer ikke det faktum at noe av det blir belastet front akslingen også. Har du noen gang sett og vært på en vekt og veid en lastebil, med og uten last? 

 

Argumentet ditt om at front akslingen "må" ha X eller Y vekt er likegylding nå når man uansett kan designe en helt ny trekkvogn, både innenfor BEV og FCEV. Man kan rett og slett justere hvor svingskiva blir mellom akslingene for å få den effekten og den vekten man trenger basert på hvilken klasse og formål trekkvognene må ha. 

 

o Dreieskiva er typisk montert rett bak den nest bakerste akslingen dersom trekkvogna har fleire.

 

Med ein slik konfigurasjon går praktisk talt heile vekta av hengaren på bakakslingen. Svært lite av vekta går på framakslingen.

 

 

Som er hele poenget. Fjøropplegget på bakakslingene samt dekkene og felgene er designet og dimensjonert slik av en grunn. Det er en selvfølge at de må ta seg av majoriteten av lasten, og at bremsene er dimonsjonert stort der. Når man bremser, og hvis man har et høyt CG punkt på lasten, så havner majoriteten av vekten mellom to do bakerste akslingene (der dreiskiven er), slik at det er der man faktisk bremser mest og har mest effekt under opp-bremsning. Om du søker opp "glowing brakes" eller lignende på semi trucker på nett, så vil du se at det stort sett er bakakslingene som er rødglødende, eller brenner eller hva nå det er. Rett og slett fordi det er der majoriteten av vekten havner ved nedbremsning på trekkvogner. 

 

Nettopp eigenvekta til trekkvogna gjer at eg vil tru det er fornuftig å få den mest mogeleg over på framakslingen, for å få betre fleksibilitet i akseltrykket bak. Det kan då varierast ved å flytte på last i vogna og heve/senke ein av bakakslingane. Spesielt sidan trekkvogna allereie veg 10-15 tonn. For å kunne laste mest mogeleg, er det då lurt å ikkje ha for mykje vekt på bakakslingane i utgangspunktet. Samstundes må trekkvonga vere køyrbar utan hengar, so det må vere litt på bakaslingen òg, men å nesten makse ut framakslingen med trekkvogna, når ho allereie har den vekta som trengst, verkar fornuftig på meg. Då har ho god styring og bremser på framhjula, uansett korleis semitraileren er lasta.

 

Som sagt, dette kan man fint justere gjennom plasseringen av dreiskiven. Man ønsker mest mulig trykk over bakakslingene under nedbremsning, rett og slett fordi dimensjonene til dekkene og alt annet er mye større der. En annen uønskelig effekt om du bremser for mye på fremakslingen er saksing. Søk det opp. Dette kan skje om du har lastet lastebilen din feil, og har mest vekt bakerst i planet, fremfor direkte over bakakslingene. 

 

Det jeg har uthevet i bold her, burde holde rundt det å vise at du ikke skriver om noe du kan. Logikk må ofte læres innenfor visse temaer, og her må du nok lese deg litt mer opp. 

 

Nikola World har eg ikkje lese noko om i dei media som pleier å skrive om slikt, so det har gått meg hus forbi. Då var det nok ganske lite imponerande. Har dei no faktisk prototypar på vegane, eller synte dei fram ein ny modell, slik som sist dei skulle presentere ein fungerande prototyp? Med Nikola Motors pleier det å vere veldig mykje snakk og få faktiske demonstrasjonar. Det motsette av lanseringane til Tesla.

 

 

Når du i det hele tatt tørr skrive at det var lite imponerende mens du samtidig innrømmer at du ikke har sett, eller lest om det burde være nok her. 

 

Ja, det tek jo veldig lang tid å fylle hydrogen på tankane òg, so eg mistenkjer heile hydrogengreiene berre er for å skape blest om bilen. Sidan Tesla har dei mest energitette batteria på marknaden, kan nok dei klare seg fint utan hydrogengreiene.

 

Regner med du bruker gamle tall for fylling av hydrogen. Nikola World kan nok gi deg et annet tall. :) 

 

Når skal megachargers komme sa du? Tesla Semi skal altså lanseres i år, 2019, så det burde jo være på tide å se megachargers dukke opp både her og der? Særlig hos de større firmaene som Walmart og lignende? Rart vi ikke har sett noenting til det. Samt rart at skravlebøtta selv ikke hyper opp Tesla Semi som han gjør ellers?

 

Samtidig leser man på diverse "trucker" forum at svært mange er skeptiske til Tesla Semi grunnet nyttevekt alene. CEO hos Daimler har sagt at han ønsker å kjøpe 2 Tesla Semier. En for å skru den helt fra hverandre, og den andre for å teste, da han er svært skeptisk til spesifikasjonene Musk hevner den skal ha, og samtidig være konkurransedyktig. Ref. nyttevekt. 

 

Brenselceller gjev ikkje meining i det heile i ei trekkvong. Det er berre fordyrande og tilfører ingenting av verdi.

 

  • Kort fylletid.
  • Konkurrerende rekkevidde.
  • Gunstigere enn diesel.

Noe stort mer trenger man ikke for at en teknologi skal gi mening, og selv du vet at hydrogen og grønn energi blir billigere og billigere. 

 

Rekkjevidda til Tesla Semi spesifisert som minst 800 km (500 miles) med full last. I tillegg vart 1000 km (620 miles) nemnt som rekkjevidde utan last.

 

Jada, Tesla Semi kan ha 10,000 km rekkevidde den. Det hjelper lite om du kun kan laste 100 kg med de 10,000 km i rekkevidde. 

Det er jo bare å stable nok batterier, er det ikke det? :) 

 

Produksjonsstart av Tesla Semi er utsett til neste år. Dei har vel meir enn nok med Model 3 no og prioriterer Model Y før Semi, tenkjer eg. 

 

Mener jeg leste den var utsatt på ubestemt tid? 

Men godt du tipper at det er Model 3 og Y da som er i "veien" her, og ikke det at trekkvognen i seg selv ikke er klar ennå. Det ville jo vært dumt. En skulle jo tru at om den var så overlegen som Musk sier, at de ikke ville fått problemer med finansiering for å kaste opp egne produksjonslinjer for den? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi er allerede innenfor det året hvor Tesla Semi skal bli lansert, men det har vært veldig stille på den fronten i det siste syns jeg.

 

Nikola fronter da det samme som Tesla? De skal selge rene BEV trekkvogner de også, men de er åpne på at BEV trekkvogner kun egner seg til kortdistanse frakt. 

 

Analytiker greiene får du komme med kilder på, da Nikola selv har bekreftet at de forventer å selge flere Fuel Cell trekkvogner enn helelektriske trekkvogner, rett og slett pga problematikken rundt vekt på langdisanse BEV trekkvogner. 

 

Da må det skje noe med batterier nå idag, og batterier som allerede er under produksjon. Tesla Semi skal lanseres i 2019. 

 

Jeg ikke husker når årstallet Tesla lovte å starte leveringen på semi'n. Om du har rett og Tesla har lovet at den skal ut til kunder i 2019 er det jo ennå greit med tid igjen, men da er jeg enig med deg i at det er rart det ikke er større fokus på semi. Kanskje er det forsinkelser. Eller kanskje vi blir overrasket. Vi får se. 

 

Nikola har jo primært fokusert på hedging. Først skulle Nikola bruke gass. Da skulle de bruke en type fuel cell jeg ikke husker hva kalles men som spinner som en turbin på ekstremt turtall. Beskjeden i størrelse men stor på støy. Så halverte Nikola max effekten på Nikola One fra 2000 hk, som først lovet og ned til 1.000 hk. Så ble det full fokus på hydrogen. Og så ble det BEV. Så det eneste man vel kan si sikkert om Nikola er at de hedger, eller helgarderer. Hva de lander på får vi se. Og om løsningen fra Nikola er det markedet ønsker gjenstår også å se. 

 

Model S vil med m3 motor og m3 21700 celler og 100 kw batteripakke ha en rekkevidde på ca 800 km. Temmelig vilt og det har gått styggfort. Dette vil vi kanskje se fra Tesla i år. Snakk om å levere varene. Markant økning av rekkevidde på noen få år for en helt ny bilprodusent. Om Tesla nå også har noe ny batterikjemi på gang  etter et par oppkjøp så er vi alt hinsides rekkevidde i forhold til hva vi er vant med idag. Så det er slett ikke sikkert at Nikola har rett i at langtransport innom hydrogen. Kan være at vi klarer oss helt uten å hydrogen også på lengre strekk når bare infrastrukturen står ferdig. 

 

Det er neppe snakk om noe begrensinger på maks last for de modellene av Tesla Semi med kortest rekkevidde. Husk de skal jo ikke ha en svær 16 liters dieselmaskin under hytta og heller ikke frakte 1 tonn diesel. Ikke er det tunge gearkasser, mellomaksler og differ heller. Så det er nok fort gjort å spare noen tonn bare der. Og Tesla kan jo ha et helt eget design på chassis. Kanskje benytter de skateboard chassi på sin semi? Eller noe annet som gjør at batteripakken blir en bærende del av chassi og dermed bidrar til stivhet og plassering av batteripakken og dermed lavt tyngdepunkt. 

 

Kort sagt. Det er helt umulig å se for seg hva slags sprell Tesla gjør med sin semi. Husk at de kan ha startet med helt blanke ark. Så det er ikke sikkert batteripakken vil spise av maks nyttelast i det hele tatt. Om de virkelig skal levere 965 km rekkevidde på dagens celler på en modell så tenker nok det blir noen begrensninger på nyttelasten. Men vi får jo se hva Tesla har gjemt opp i ermet. 

 

Har ikke noe link i hodet på kilde. Snubla innom en av disse internasjonale elbilsidene og de hadde en sak med en youtube video i, kanskje noen andre husker hvem nettside dette var og tilfeldigvis kommer opp med en link?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nikola har jo primært fokusert på hedging. Først skulle Nikola bruke gass. Da skulle de bruke en type fuel cell jeg ikke husker hva kalles men som spinner som en turbin på ekstremt turtall. Beskjeden i størrelse men stor på støy. Så halverte Nikola max effekten på Nikola One fra 2000 hk, som først lovet og ned til 1.000 hk. Så ble det full fokus på hydrogen. Og så ble det BEV. Så det eneste man vel kan si sikkert om Nikola er at de hedger, eller helgarderer. Hva de lander på får vi se. Og om løsningen fra Nikola er det markedet ønsker gjenstår også å se. 

For min del så høres det bare logisk og smart ut at de bruker teknologien de uansett bruker i FCEV'ene sine til å også lansere og selge BEV lastebiler. Dette med en fuel cell som spinner har jeg ladri lest om, har du kilde? 

 

Samt jeg trur du har lest feil. De har sagt at potensialet vil være å kunne levere 2000 hk, men at det så absolutt ikke er noe mening med det, så de nøyer seg med 1000 hk. Dette sa de allerede ved lanseringen av Nikola One, om du ser videoen der de er i cockpit. Du roter veldig med hva du sier her. Det at de skulle levere hydrogenlastebiler kom før lanseringen av Nikola One. 

 

Hva mener du med "hva de lander på"? Det blir ikke enten eller, det blir både og. 

 

Model S vil med m3 motor og m3 21700 celler og 100 kw batteripakke ha en rekkevidde på ca 800 km.

 

Kilde på dette? Det er ingenting som tilsier at de skal levere Model S med 21700 celler. Det blir som å kaste penger ut vinduet så lenge de utviklet de andre cellene, og har dem under produksjon. Som ei stor "fuck you" til panasonic om så er tilfellet. 

 

Så det er slett ikke sikkert at Nikola har rett i at langtransport  innom hydrogen. Kan være at vi klarer oss helt uten å hydrogen også på lengre strekk når bare infrastrukturen står ferdig. 

 

Lading vil alltid være et problem. Jo flere folk som blir avhengig av lading, jo større blir problemet. Megachargers har vi uansett ikke sett snurten av, så ladetidene Tesla opererer med er til nå bare teoretiske. Da kan det jo bli spennende om Supercharger plassene blir tatt av lastebiler.

 

Det er neppe snakk om noe begrensinger på maks last for de modellene av Tesla Semi med kortest rekkevidde. 

 

Som jeg har skrevet. BEV trekkvogner egner seg fint til kortdistanse, og gjerne faste oppdrag.

 

Og Tesla kan jo ha et helt eget design på chassis. Kanskje benytter de skateboard chassi på sin semi? 

 

Nikola har sitt batteri lavt nede i chassisen de også, så det skulle forundret meg om de ikke bruker det for å stive opp, sånn siden det er blitt standard i dag på nyere elektriske biler. 

 

Har ikke noe link i hodet på kilde. Snubla innom en av disse internasjonale elbilsidene og de hadde en sak med en youtube video i, kanskje noen andre husker hvem nettside dette var og tilfeldigvis kommer opp med en link?

 

Om du ikke kan dokumentere argumentene, så er det nok heller bedre å la de være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del så høres det bare logisk og smart ut at de bruker teknologien de uansett bruker i FCEV'ene sine til å også lansere og selge BEV lastebiler. Dette med en fuel cell som spinner har jeg ladri lest om, har du kilde? 

 

Samt jeg trur du har lest feil. De har sagt at potensialet vil være å kunne levere 2000 hk, men at det så absolutt ikke er noe mening med det, så de nøyer seg med 1000 hk. Dette sa de allerede ved lanseringen av Nikola One, om du ser videoen der de er i cockpit. Du roter veldig med hva du sier her. Det at de skulle levere hydrogenlastebiler kom før lanseringen av Nikola One. 

 

Hva mener du med "hva de lander på"? Det blir ikke enten eller, det blir både og. 

 

Kilde på dette? Det er ingenting som tilsier at de skal levere Model S med 21700 celler. Det blir som å kaste penger ut vinduet så lenge de utviklet de andre cellene, og har dem under produksjon. Som ei stor "fuck you" til panasonic om så er tilfellet. 

 

Lading vil alltid være et problem. Jo flere folk som blir avhengig av lading, jo større blir problemet. Megachargers har vi uansett ikke sett snurten av, så ladetidene Tesla opererer med er til nå bare teoretiske. Da kan det jo bli spennende om Supercharger plassene blir tatt av lastebiler.

 

Som jeg har skrevet. BEV trekkvogner egner seg fint til kortdistanse, og gjerne faste oppdrag.

 

Nikola har sitt batteri lavt nede i chassisen de også, så det skulle forundret meg om de ikke bruker det for å stive opp, sånn siden det er blitt standard i dag på nyere elektriske biler. 

 

Om du ikke kan dokumentere argumentene, så er det nok heller bedre å la de være. 

 

Det var helt i starten når de først startet å gi ut informasjon om Nikola. Da hadde de ingen offisielle planer om bruk av hydrogen. Tvert imot flagget de høyt at de skulle bruke naturgass til å drive en fuel cell - den "turbo spinneren". 

 

Les mer her: https://www.digitaltrends.com/cars/nikola-one-now-hydrogen-fuel-cell-powered/

 

 

Nikola Motor Company just changed lanes. In May, when Nikola first announced itself and its plans for a zero-emissions long-haul truck, the truck was going to run on battery power backed up by a natural gas turbine. Scratch that. Today Nikola announced the Nikola One Class 8 truck will actually be powered by a hydrogen fuel cell, as reported by Electrek.

 

 

Det er du som tar feil. Den gangen de skulle bruke gass turbin som fuel cell skrøt de av 2000 hk. Det var ikke noe kanskje, det var det de skulle levere. Om du ikke vet om dette så har du enten ikke fulgt med lenge nok, nøye nok eller så bare underslår du dette faktum fordi det ikke passer din egen argumentasjon. 

 

Tesla gjør helt sikkert som de gjorde sist de startet med superchargers. De første ladestasjonene bygger de på eksisterende infrastruktur for å kunne bygge raskest mulig. Feks bygger de ut på en eller flere truck-stop kjeder. Slik at de kan levere lading på knutepunkter, utenfor store byer, langs stamveier etc. Så bygger de nok også opp egne semi-ladere, dimensjonert for vogntog, trailere og med rikelig plass til rigger tett i tett. 

 

Det er ikke utenkelig at semi vil komme med en annen ladeplugg enn personbilene til Tesla, både fordi de kan fores med mer ampere og sikkert også for å unngå at

 

Hvordan skal jeg komme med kilder på dette? Det er mange år siden, og spec er jo endret på deres egen nettside og fra de landet på hydrogen så justerte de også ned til 1000 hk. Men forsøk google om du ikke tror meg, er sikkert noen som har skrevet om dette men nå gidder jeg ikke bruke mer tid på dette. 

 

Kilder på at Tesla vil endre til 21700? Selvfølgelig ikke. Tesla går ikke ut med det før det er klart. Men det er klart de vil bruke 21700 rundt baut før eller siden. Og jeg tror altså at det blir før. Innen ett år. Det er heller utenkelig at samarbeidet med Panasonic ryker, mtp de to siste oppkjøpene. Kanskje har Tesla nå en ennå bedre batterikjemi og dermed ikke trenger ekspertisen fra Panasonic. Det samarbeidet brytes neppe over natten pga kontrakter og løpende avtaler, men det er ikke sikkert Tesla vil fornye avtalen. Eller det kan være at ny batterikjemi faktisk endrer produksjonsmåten så drastisk, feks når de ikke trenger lange tørke linjer, og at dette vil presse produksjonskostnadene så langt ned kontra dagens modell at Tesla faktisk kan tjene på å løse ut Panasonic. Vi vet ingenting annet enn bruddstykker, vi kan se hvilke oppkjøp Tesla gjør og merke oss hva disse selskapene drev med før oppkjøpet. Av det kan vi foreta analyser, spekulasjoner og forsøke å se hva som kommer. Noe mer får vi ikke gjort sålenge Tesla holder korta til brystet. 

 

Let sjøl etter resten. Eller dropp innom andre nettsteder som skriver primært om EV så vil du se at det er mange slike spekulasjoner. De trenger ikke være korrekte, fasit har vi kun ved en lansering. Men slik er det jo også med Nikola. De sier en ting, men gjør kanskje noe annet som vi ikke vet noe om. Slik de sa de skulle bruke naturgass. Men landet på hydrogen. Og droppet ant hk. Også for dem vil fasit være lansering. Og hva jeg og du måtte mene, tro og spekulere i fram til lansering har ikke særlig stor betydning. 

 

Ha en fin dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var helt i starten når de først startet å gi ut informasjon om Nikola. Da hadde de ingen offisielle planer om bruk av hydrogen. Tvert imot flagget de høyt at de skulle bruke naturgass til å drive en fuel cell - den "turbo spinneren". 

 

Les mer her: https://www.digitaltrends.com/cars/nikola-one-now-hydrogen-fuel-cell-powered/

Ja, det er jeg klar over. Men jeg spurte etter kilder på den roterende fuel cellen du pratet om. Det var nytt for min del. Uansett, så spiller det jo liten rolle at Trevor undersøkte ulike teknologier for hva som ville fungere for lang-distanse "trucking"? Formålet hans var jo å finne noe grønt, som kunne ta over for fossile alternativer. Om hydrogen allerede på det tidspunktet viste seg å være en bedre løsning, så er det jo naturlig at man skifter beitet etter mindre tester i lab? 

 

Det er du som tar feil. Den gangen de skulle bruke gass turbin som fuel cell skrøt de av 2000 hk. Det var ikke noe kanskje, det var det de skulle levere. Om du ikke vet om dette så har du enten ikke fulgt med lenge nok, nøye nok eller så bare underslår du dette faktum fordi det ikke passer din egen argumentasjon. 

 

Det er jo ikke noe problem å generere 2000 hk med 4 elektriske motorer, så det at det var reelt er nok sant. Det samme gjelder jo for FCEV versjonen også. Den kan også fint produsere mye mer enn 1000 hk, men man velger å stoppe der, da det ikke er behov for mer enn det. 

 

Som sagt, det jeg ble "confused" av var at du snakket om en "roterende fuel cell". Nå prater du om en gass turbin, og den viste jeg jo om. 

 

Tesla gjør helt sikkert som de gjorde sist de startet med superchargers. De første ladestasjonene bygger de på eksisterende infrastruktur for å kunne bygge raskest mulig. Feks bygger de ut på en eller flere truck-stop kjeder. Slik at de kan levere lading på knutepunkter, utenfor store byer, langs stamveier etc. Så bygger de nok også opp egne semi-ladere, dimensjonert for vogntog, trailere og med rikelig plass til rigger tett i tett. 

 

Problemet ligger fremdeles der at det ikke skjer. Vi vet ikke engang hvor lastebilene skal produseres, og utgangspunktet med produksjon i 2019 er blitt så stille som mulig hysjet ned til at de skal starte produksjonen neste år. Men problemet vil jo fremdeles være der, rundt hvor de skal lade. Om Megachargers ikke er på plass for kundene når lastebilene ankommer, så må de altså bruke Superchargers? Hvor lang tid vil det ta å lade batteriene hver dag da isåfall? 

 

Kilder på at Tesla vil endre til 21700? Selvfølgelig ikke. Tesla går ikke ut med det før det er klart. Men det er klart de vil bruke 21700 rundt baut før eller siden. Og jeg tror altså at det blir før. Innen ett år. Det er heller utenkelig at samarbeidet med Panasonic ryker, mtp de to siste oppkjøpene. Kanskje har Tesla nå en ennå bedre batterikjemi og dermed ikke trenger ekspertisen fra Panasonic.

 

Skal du bruke det som et argument, så kan du jo i det minste innrømme at det er ønsketenkninger om det kun kommer fra deg og ditt hode. Det er ingenting som tyder på at Model S og X vil få 21700 celler. Da finner jeg det merkelig at de annonserte oppgraderinger der, uten dette. Jeg trur nok at det koster for mye å bare avskaffe 18650. Samt det å annonsere ny Model S og X modell med nyere celler (og 800 km rekkevidde) vil bare straffe salget av dagens modeller. Noe de så absolutt ikke har råd til. 

 

800 km med 21700 celler må du også komme med bevis for. Matten for dette går ikke helt opp. 

 

Om Tesla brått avslutter avtalen med Panasonic før avtalen er naturlig avsluttet vil nok koste dem for mye i runder i retten. 

 

Let sjøl etter resten. 

 

Det blir litt håpløst å kun argumentere rundt ønsketenkninger. For det er jo det dette til slutt ruller opp i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en slik hurtig roterende kompressor aktig sak Nikola snakka om i starten. Hurtigroterende brukte jeg for å reflektere at den spant på utrolig høyt turtall, over 50 000 RPM iirc. Har aldri sagt at det var snakk om noen wankel motor eller hva du nå sier du ble forvirret av. På meg virker det som du nå bare padler for harde livet når du fikk en kilde, også forsøker du å spille forvirret kortet. 

 

Har ikke tid eller ork til å lete etter noen flere kilder. Når jeg tenker meg om er det forresten likegyldig for meg hva du tror og tenker om akkurat dette. Det er ikke noe poeng å bruke mer tid på dette for hverken deg eller meg. For planene ble skrotet av Nikola. Jeg og skjønner at det ER mulig å ha 2000 el-hk. Bare syntes det var litt merkelig med alle endringene Nikola har gjort etter første publisering, en publisering der de selv hadde regi og som var initiert av dem selv - og dette før den offisielle live streamen de gjorde på youtube. Hva Nikola til sist bringer til bords får vi se ved levering, også tar det kanskje et år eller to før alle modellene er sluppet. 

 

Mtp den skrekken du har for ladestasjoner. Når Google lanserte Gmail var det første gang noen tilbød gratis epost og voksende innboks. Etterhvert som du fikk mer og mer epost så økte Google kapasiteten på gmail kontoene. Så lar vi alt om lesing av email og slikt ligge....

 

Det er litt på samme måten Tesla gjør med superchargerne sine. De bygger ut konstant. Og som vi har sett denne vinteren så gjør de mer enn å øke antallet ladestasjoner, de øker også ladehastigheten. 

 

Blir nok på samme måten når de bygger ut Megachargers for Semi'n. Etterhvert som de bygger ut og selger flere Semi så får de også et bedre datagrunnlag for å tilby ennå bedre ladetjenester. Da vet de mer om hvor behovet er størst, de kan endre ladehastigheten, og de kan bygge ut både helt nye megachargers, og utvide eksisterende. Etter 8-10 år med Semi, tenker jeg rekkeviddeangst for Semi ikke er et tema lengre. Både fordi batterikjemien har utviklet seg, ladehastigheten er optimalisert, og antallet ladepunkter har økt slik at en kan kjøre Europa el USA på kryss og tvers med plenty av ladere. 

 

I starten må det nok planlegges noe for lengre turer, men jeg tror nok at utbyggingstakten vil være langt raskere for megachargers enn det vi har sett på superchargers. Både fordi de aktørene som kjøper inn Semi vil stille høyere krav enn hva de første el-bil eierne gjorde, og fordi Tesla nå har lang erfaring med å bygge ut hurtigladenettverk.  

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Det var en slik hurtig roterende kompressor aktig sak Nikola snakka om i starten. Hurtigroterende brukte jeg for å reflektere at den spant på utrolig høyt turtall, over 50 000 RPM iirc. Har aldri sagt at det var snakk om noen wankel motor eller hva du nå sier du ble forvirret av. På meg virker det som du nå bare padler for harde livet når du fikk en kilde, også forsøker du å spille forvirret kortet. 

 

Har ikke tid eller ork til å lete etter noen flere kilder. Når jeg tenker meg om er det forresten likegyldig for meg hva du tror og tenker om akkurat dette. Det er ikke noe poeng å bruke mer tid på dette for hverken deg eller meg. For planene ble skrotet av Nikola. Jeg og skjønner at det ER mulig å ha 2000 el-hk. Bare syntes det var litt merkelig med alle endringene Nikola har gjort etter første publisering, en publisering der de selv hadde regi og som var initiert av dem selv - og dette før den offisielle live streamen de gjorde på youtube. Hva Nikola til sist bringer til bords får vi se ved levering, også tar det kanskje et år eller to før alle modellene er sluppet. 

Hurtig roterende kompressor sak? Wankel motor? Får du bestemt deg, og hvor i allverden har jeg nevnt "wankel motor"? 

 

Da skulle de bruke en type fuel cell jeg ikke husker hva kalles men som spinner som en turbin på ekstremt turtall.

 

Dette er utgangspunktet i hva du sa, altså en roterende fuel celle som jeg ønsket kilder på. Så ble det roterende gass turbin, så wankel motor som jeg liksom skal ha nevnt? I alle dager... 

 

Tid til å lete etter "flere kilder"? Du har jo ikke kommet med noen i utgangspunktet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke wankel, jeg spurte om du mente wankel. Det var du som sa du ble forvirret uten at du spesifiserte hva du trodde.....derfor spurte jeg. 

Jeg nevnte aldri "wankel" før du gjorde det. Jeg ønsket kun kilder på den spinnende eller roterende fuel cellen du pratet om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...