Gå til innhold

Her åpner Telia sin første 5G-pilot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Etter å ha lest igjennom artikkelen så slo en lettere komisk tanke meg.

 

Eksempellet jeg kom med i forbindelse med restriksjonene Chili nå innfører fra 1.Jan.2019, der en må sende en SMS etter å ha sett på "UHD-4k" i grovt regnet 16 minutter.

 

Det er gale nok det, men sammtidig så er det da snakk om en mer eller mindre låst båndbredde bruk.

 

Ved full båndbredde, som hintet til i artikkelen så er det i alle fall ikke snakk om et 16 minutters vindu ved bruk.

 

Og det blir bare verre når, som også nevnt i artikkelen, båndbredden blir enda bredere og hastighetspotensialet blir høyere.

 

5G er foreløpig relativt langt unna, så forhåpentligvis så blir det forandret på den praksisen til dess.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det blir mye tjenester med brudd på nettnøytraliteten alá Music Freedom om du vil utnytte 5G-potensialet i fremtiden. 

 

- Du har lyst til å streame nyeste James Bond-filmen i 8K UHD? Kjøp den fra Telia Store eller en av Telia's samarbeidspartnere og du kan nyte filmen uten å spise av datapakken din!

 

Mens om du vil streame den selv fra NAS- eller Plex-serveren din så flyr gigabytene avgårde.

 

Så bare å vente på at NKom konkluderer med at dette brudd på nettnøytraliteten men positivt for kundene og si "tja joda" bare kjør på Telia og co. Toppers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tipper det blir mye tjenester med brudd på nettnøytraliteten alá Music Freedom om du vil utnytte 5G-potensialet i fremtiden. 

 

- Du har lyst til å streame nyeste James Bond-filmen i 8K UHD?

Kjøp den fra Telia Store eller en av Telia's samarbeidspartnere og du kan nyte filmen uten å spise av datapakken din!

 

Mens om du vil streame den selv fra NAS- eller Plex-serveren din så flyr gigabytene avgårde.

 

Så bare å vente på at NKom konkluderer med at dette brudd på nettnøytraliteten men positivt for kundene og si "tja joda" bare kjør på Telia og co.

Toppers.

 

 

 

 

- Jeg forsto/forstår tanken bak, men bare en liten ting...

 

Selv med svært høy kompresjon så er det alikevel snakk om ei ganske stor fil(eller sett med filer), så dataen flyr nok ut av vinduet uansett.

 

Og Mobil-TLF'en fylles kjappere opp i så måte i motsetning til ved streaming.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det blir mye tjenester med brudd på nettnøytraliteten alá Music Freedom om du vil utnytte 5G-potensialet i fremtiden. 

 

- Du har lyst til å streame nyeste James Bond-filmen i 8K UHD? Kjøp den fra Telia Store eller en av Telia's samarbeidspartnere og du kan nyte filmen uten å spise av datapakken din!

 

Mens om du vil streame den selv fra NAS- eller Plex-serveren din så flyr gigabytene avgårde.

 

Så bare å vente på at NKom konkluderer med at dette brudd på nettnøytraliteten men positivt for kundene og si "tja joda" bare kjør på Telia og co. Toppers.

Tror du Nkom vil gjøre noe her da? de gjorde ikke noe når telenor og telia kom med sine krampestrek imot større kvoter alla Music Freedom

Lenke til kommentar

Tror du Nkom vil gjøre noe her da? de gjorde ikke noe når telenor og telia kom med sine krampestrek imot større kvoter alla Music Freedom

Det er det jeg skriver, de kommer til å si det er brudd på nettnøytraliteten men flotte greier likevel slik de gjorde med Music Freedom og tillate det.

 

Er min teori om hvordan operatørene skal gi illusjonen av mer "fri bruk" men kun bruk de tillater i fremtiden. Nkom har jo alt vist at de vil tillate den slags forfordeling av databruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Telia har dårlig dekning mange steder i Norge, så dette blir for de som bor i ei gryte. Vi landlige får nok ikke delta etterpå.

 

Jaha? Jeg bor utenfor noe by eller "gryte" og har ekstremt bra dekning med Telia.

Da bor du vel i flatlandet østpå eller Jæren kan jeg tenke meg. Men i Møre og Romsdal og omegn er det mye høye fjell.

Lenke til kommentar

Nei takk til 5g. Ioniserende stråling er farlig. Bevis at det er 100% trygt før dere implementerer dette.

 

Er du du helt på vidda nå eller? 5G er radiobølger, ikke ioniserende stråling som røntgen og gamma. Det er ingen forskningsrapporter som tilsier at så lange bølgelengder som radiobølger på noen måte er farlig for mennesker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://themillenniumreport.com/2018/01/5g-the-most-dangerous-technological-development-of-the-millennium/

 

Norske versjon: https://einarflydal.com/2017/09/22/forsker-advarselen-mot-5g-pa-norsk/

 

Men foreløpig ikke sett på som bevis.

Nå er vel 5g neppe farligere siden det er så få sendere.

Verre vil det nok bli. Nå sender vel 5g 10 ganger mere stråling en 4g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...