Gå til innhold

Utdanning i elektrofag


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en VG3 elektro elev som har fullført vg1, vg2 og ett år på vg3 elektro. Om et halvt år skal jeg ta fagprøven som gjør at jeg kan søke i bedrifter som hjelpearbeider. Jeg og klassen min følte oss skikkelig nedfor det første året pga av at vi ikke hadde fått læreplass. Jeg var også litt nedfor pga andre ting i livet mitt som ikke gikk bra på den perioden. På grunn av dette var vi ikke like produktive som vi burde ha vært. Vi holdt på med en del praksis, men ikke så effektivt så det ble for det meste samme om og om ikke (Trekke rør, installere varmekabler, installere lys, brytere, litt automasjon osv. Jeg gruer meg litt til å bli ferdigutdannet på grunn av dette. Jeg vet ikke om jeg vil være klar til å håndtere egne arbeidsoppgaver helt alene etter ett år i et elektrofirma. Når det kommer til teori så greier jeg meg helt fint, men jeg er litt bekymret når det kommer til praksisen. Noen tanker rundt dette?

Endret av Pizzamakeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok mye igjen å lære, særlig det med å jobbe selvstendig og tenke selv. Det du har holdt på med er i stor grad det jobben handler om også, stort sett helt vanlig enkle jobber. 3 år på skole har selvsagt lært deg mye, du mangler bare å sette det ut i praksis, få føle mestring og bli med noen som du kan lære av og vokse med erfaringen. Du må ikke være for hard med deg selv når det gjelder dette. Ingen er mestre når de først begynner med noe og det skjønner alle. Men det forventes at folk lærer raskt, tar ansvar og blir selvstendig forholdsvis fort. Det er jo dette man ser på folk som kommer rett fra skolene, mange er svært usikre på seg selv, holder seg i bakgrunnen, redd for å snakke med folk og engasjere seg, redd for å gjøre noe feil. Det verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe, og ikke snakke med noen. Da kommer du overhodet ingen vei. Det er jo heller ikke sikkert at den retningen du har tatt hittil er rett for deg som person, etter du har jobbet f.eks 5 år som det kan det hende du innser at du burde gjort noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har gjort typiske arbeidsoppgaver, altså trekking, kobling osv. Dette er største delen av jobben. Når det kommer til feilsøking, slutttester osv så lærer du deg triksene etterhvert som en jobber. Ingen kommer til å slenge deg alene på ett prosjekt i starten etter en slik utdanning, så du kan ta det helt med ro :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette første året på Vg3 har jeg ikke vært motivert til å jobbe så mye som jeg burde, men nå er jeg engasjert og tar tak selv om jeg ikke føler for det.  Jeg lærer ganske kjapt praksis, litt tid med teori men ikke alt for mye. Jeg tror på at jeg kommer til å klare det til slutt og jeg er en ganske utadvent person så jeg kommer nok ikke til å holde tilbake når jeg først kommer ut i et firma. Jeg vet jeg ikke er så veldig erfaren når det kommer til praksis, men jeg håper at jeg kan lære nok til at jeg greier meg der ute.

Lenke til kommentar

Du har gjort typiske arbeidsoppgaver, altså trekking, kobling osv. Dette er største delen av jobben. Når det kommer til feilsøking, slutttester osv så lærer du deg triksene etterhvert som en jobber. Ingen kommer til å slenge deg alene på ett prosjekt i starten etter en slik utdanning, så du kan ta det helt med ro :)

Ja hahaha, Jeg var utplassert i Bravida i 6 uker, det jeg gjorde var å koble lamper og legge kabler hahaha. Takk for den positive tilbakemeldingen, jeg trenger det i denne perioden av livet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...