Gå til innhold

Beholde kameraprofil på raw-bilder ved import til Lightroom CC (primært på iPad)


Anbefalte innlegg

Hei! LR har nå fått støtte for profiler, et godt steg i riktig retning. Jeg er en aktiv bruker av mitt kamera sine innebygde profiler (for sort-hvitt etc). Selv om 80% av bildene mine går urørt fra kamera til ferdig utgave hender det seg at jeg ønsker å justere WB eller lysstyrke, og skyter derfor i raw.

 

Min arbeidsflyt (på reise) er å laste over bilder på iPad for så å importere til LR CC. Her oppstår problemer, også med nye CC. Bildene settes automatisk til Adobe Color uavhengig av valgt profil i kamera. Dette gjør at jeg må innom hvert bilde for å bytte profil til den opprinnelige, noe som er irriterende.

 

Er det noen som vet en løsning/workaround for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke inne på de svært tekniske detaljene, men: slik jeg forstår det er det ikke selve fargerommene som Adobe RGB eller sRGB det er snakk om her, men profilen som kameraprodusenten benytter for å tolke en råfil. Altså den profilen (sett med instrukser) kameraet ville benyttet for å lage en jpg med det ønskede utseendet. Denne skulle jeg ønske at LR tok utgangspunkt i ved redigering av råfilen. Nå er det slik at dersom jeg benytter Fujis utmerkede Acros/Velvia/Chrome-filmsimuleringsprofil så nullstilles disse til Adobes standard fargeprofil, også sort-hvittbilder.

Lenke til kommentar

Du kan godt ha et svart/hvit bilde i både srgb og argb, det er to forskjellige ting. Du snakker om en profil som du setter i kamera og ønsker at LR skal lese den, det gjør den ikke. LR, som alle andre tredjeparts raw konvertere gjetter som best de kan med å tolke en raw fil, siden denne er proprietær til kameraprodusenten. Den eneste måten å få med seg alt som er satt i kamera på riktig måte er sammen med kameraprodusentens eget program. Da vil du få med en hvilken som helst justering eller profil du har satt i kamera over til det som leses og vises 100% riktig på dataskjermen din, ingen andre programmer gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja her går det nok i ball for oss. Som jeg nevnte over, dette er ikke snakk om fargerom som feks sRGB.

 

Det er snakk om profilen for å «render’e» en raw-fil.

 

Disse er riktig nok proprietære, men LR kan lese de spesifikke profilene for hvert kamera. Et eksempel slik det er nå:

 

1. Jeg tar et bilde i råformat, men med kameraet innstilt på sort-hvitt (i dette tilfellet Fuji Acros simulering med gul-filter).

2. Lastes over til iPad via adapter. iPad viser bilder som sort-hvitt (sikkert pga embedded jpg)

3. Importeres til LR CC på iPad. Bildet er nå konvertert til Adobe Color og vises i farge.

4. Jeg må inn i den nye profil-menyen i LR og velge Fuji Acros for å få den riktige renderingen av filen.

Dette er arbeidssomt med 500+ bilder med variende profiler som alle settes til Adobe Color ved import.

 

For 4-5 år siden kunne jeg med min 5D og LR på EM desktop velge at kameraprofilen skulle være default ved import, mener jeg. Kan man ikke dette lengre?

 

Om profiler i LR:

 

http://blogs.adobe.com/jkost/2018/04/lightroom-cc.html

Lenke til kommentar

Når du importerer til LR finner du til høyre en bolk som heter "apply during import" der finner bla. develops settings, presets, etc.

 

Den profilen du bruker "Fuji Acros" er vel en presets for og etterligne Fuji sin style ?

 

Edit: du kan også i developmode redigere 1 bilde og synkronisere med alle bildene du ønsker og bruke samme parameteren på, merk de bildene du ønsker og overføre parameteren til (CTRL+A hvis alle bildene/CTRL+tab hvis utvalgte bilder) nederst til høyre står det synkroniser trykk på den og velg hvilken parameter du ønsker og overføre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...