Gå til innhold

KORTTEST: Weber Pulse 2000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen på denne og stekepannen på kjøkkenet?

 

At man griller og ikke steker :)

Blir nok ganske likt resultat som en kull og gassgrill.

Grilleffekten har ingenting med at det du griller blir svidd, røyket av tennvæske røyk osv. Det er når saften fra f.eks kjøttet drypper ned på "varmeplatene" eller kullet og antenner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det noen som vet poenget med å "grille" maten uten røyk som man bare får med kullgrill?

Hva er forskjellen på elektrisk grill og en stekepanne? Eller rett og slett bare varme i ovnen med marinade. Er ikke det lettere, like bra og mye billigere?

Dette har jeg alltid lurt på

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som vet poenget med å "grille" maten uten røyk som man bare får med kullgrill?

Hva er forskjellen på elektrisk grill og en stekepanne? Eller rett og slett bare varme i ovnen med marinade. Er ikke det lettere, like bra og mye billigere?

Dette har jeg alltid lurt på

 

Jeg har akkurat svart Dubious på det :)

Lenke til kommentar

Ganske mye penger, men er et alternativ hvor borretslaget man bor  har nazi regler og ikke tillater gass. 

Selv har jeg brukt weber electric grill q1400 nå i flere år( kanskje 10 til sammen) og den funker fortsatt som bare det, beste elektriske grillen jeg har hatt) og den kosta rundt 1500 kr den gangen om jeg ikke husker feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet poenget med å "grille" maten uten røyk som man bare får med kullgrill?

Hva er forskjellen på elektrisk grill og en stekepanne? Eller rett og slett bare varme i ovnen med marinade. Er ikke det lettere, like bra og mye billigere?

Dette har jeg alltid lurt på

 

Jeg har akkurat svart Dubious på det :)

Men hva er egentlig forskjell på å grille istedet for å steke? Stekepannen er like varm, maten blir jo stekt uansett, og smaken og resultatet blir vel det samme? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

"En ting vi savner med denne appen er tips til når kjøttet bør vendes."

Seriøst?! Vi har stekt mat siden steinalderen eller der omkring, og nå klarer ikke folk å se/forstå når kjøttet bør vendes. Er vi (eller noen av oss) blitt helt hjernedøde eller? Noen ting klarer vi da fint uten at en app må fortelle oss hva vi skal gjøre og når. Skjerpings!

Og prisen er jo bare latterlig. De som kjøper denne i steden for en skikkelig og stor gassgrill (så fremt man har lov og plass), må jo enten ha altfor god råd eller være litt dumme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som vet poenget med å "grille" maten uten røyk som man bare får med kullgrill?

Hva er forskjellen på elektrisk grill og en stekepanne? Eller rett og slett bare varme i ovnen med marinade. Er ikke det lettere, like bra og mye billigere?

Dette har jeg alltid lurt på

 

Jeg har akkurat svart Dubious på det :)

Men hva er egentlig forskjell på å grille istedet for å steke? Stekepannen er like varm, maten blir jo stekt uansett, og smaken og resultatet blir vel det samme? Eller tar jeg feil?

Du vil jo ikke få samme resultatet om du steker i stekepanne. Hele forskjellen ligger som sagt mest i at det er en spesiell effekt som skjer på en grill med at kjøttsaften drypper ned på varmeristene/kullet og fordamper å gir aroma til kjøttet. Du vet når det lager sånn ¨tsssh¨lyd :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De som kjøper denne i steden for en skikkelig og stor gassgrill (så fremt man har lov og plass), må jo enten ha altfor god råd eller være litt dumme.

 

Jeg ville sagt det samme om de som kjøper gass fremfor kull, men forstår samtidig at folk har ulike preferanser og holder istedenfor kjeft (med unntak av denne kommentaren til deg).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

De som kjøper denne i steden for en skikkelig og stor gassgrill (så fremt man har lov og plass), må jo enten ha altfor god råd eller være litt dumme.

 

Jeg ville sagt det samme om de som kjøper gass fremfor kull, men forstår samtidig at folk har ulike preferanser og holder istedenfor kjeft (med unntak av denne kommentaren til deg).

https://www.tv2.no/a/9846367/

 

Ikke alle som klarer smake forskjell :) Grilleffekten er til stedet uansett hva du bruker til oppvarming.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som vet poenget med å "grille" maten uten røyk som man bare får med kullgrill?

Hva er forskjellen på elektrisk grill og en stekepanne? Eller rett og slett bare varme i ovnen med marinade. Er ikke det lettere, like bra og mye billigere?

Dette har jeg alltid lurt på

Jeg har akkurat svart Dubious på det :)

Men hva er egentlig forskjell på å grille istedet for å steke? Stekepannen er like varm, maten blir jo stekt uansett, og smaken og resultatet blir vel det samme? Eller tar jeg feil?

 

 

Denne artikkelen forklarer det nokså greit: http://www.businessinsider.com/chemistry-reactions-of-barbeque-grilled-meat-2015-6?r=US&IR=T&IR=T

 

Veldig kort forklart: kull inneholder lignin (i og med det stammer fra tre). Når kullet brenner brytes det ned til "Guaiacol", som da gir den gode røyka smaken. I tillegg kommer smak fra saft som drypper ned fra kjøttet. Anbefaler å ta en titt på artikkelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

De som kjøper denne i steden for en skikkelig og stor gassgrill (så fremt man har lov og plass), må jo enten ha altfor god råd eller være litt dumme.

 

Jeg ville sagt det samme om de som kjøper gass fremfor kull, men forstår samtidig at folk har ulike preferanser og holder istedenfor kjeft (med unntak av denne kommentaren til deg).

https://www.tv2.no/a/9846367/

 

Ikke alle som klarer smake forskjell :) Grilleffekten er til stedet uansett hva du bruker til oppvarming.

 

 

Kjemien er ikke enig med deg. Det er vel litt vanskelig å lage en gass-smoker til eksempel, så spørs vel hvilken type grilling du er på jakt etter.

 

Men for al del; kjøp deg du foretrekker, samme om det er gass, elektrisk eller kull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt for dyrt, bruker selv en Weber til kr 2000 (gass) som er mer en bra nok, hva man skal med en grill til kr 8000 uforstålig for meg!

 

Det kommer selvsagt helt an på behov, men forskjellene i kvalitet og funksjonalitet er ganske tydelig når man beveger seg mellom de ulike prisklassene. Når jeg kjøpte grillen min tok jeg godt tak i de forskjellige grillene i butikken og ga de et godt rist. Det fjernet mange skranglete kandidater. Jeg ville også ha minst 3 brennere for å kunne styre varmen mer nøyaktig, når man f.eks griller pølser, burger, fisk, grillspyd, biff (indirekte) og grønnsaker samtidig. En Weber til 2000 har vel neppe plass til det, men om du ikke trenger mer er det jo heller ikke nødvendig med noe annet.

 

Man skal heller ikke undervurdere gleden av å grille med godt utstyr. Noen bruker titusener på pc, hjemmekino osv, andre legger pengene i matglede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

De som kjøper denne i steden for en skikkelig og stor gassgrill (så fremt man har lov og plass), må jo enten ha altfor god råd eller være litt dumme.

 

Jeg ville sagt det samme om de som kjøper gass fremfor kull, men forstår samtidig at folk har ulike preferanser og holder istedenfor kjeft (med unntak av denne kommentaren til deg).

https://www.tv2.no/a/9846367/

 

Ikke alle som klarer smake forskjell :) Grilleffekten er til stedet uansett hva du bruker til oppvarming.

 

 

Kjemien er ikke enig med deg. Det er vel litt vanskelig å lage en gass-smoker til eksempel, så spørs vel hvilken type grilling du er på jakt etter.

 

Men for al del; kjøp deg du foretrekker, samme om det er gass, elektrisk eller kull.

 

 

https://www.weber.com/US/en/grill-skills/mastering-smoke/smoker-setup/smoking-on-a-gas-grill/weber-34484.html

 

Ser ut til å være en smal sak, med mindre jeg misforstår noe. Har ikke testet selv enda.

Lenke til kommentar

 

 

 

De som kjøper denne i steden for en skikkelig og stor gassgrill (så fremt man har lov og plass), må jo enten ha altfor god råd eller være litt dumme.

 

Jeg ville sagt det samme om de som kjøper gass fremfor kull, men forstår samtidig at folk har ulike preferanser og holder istedenfor kjeft (med unntak av denne kommentaren til deg).

https://www.tv2.no/a/9846367/

 

Ikke alle som klarer smake forskjell :) Grilleffekten er til stedet uansett hva du bruker til oppvarming.

 

 

Kjemien er ikke enig med deg. Det er vel litt vanskelig å lage en gass-smoker til eksempel, så spørs vel hvilken type grilling du er på jakt etter.

 

Men for al del; kjøp deg du foretrekker, samme om det er gass, elektrisk eller kull.

Er klar over at det er en reell forskjell på kull og andre oppvarmingskilder. Hvis du skal drive med røyking f.eks.

Og med at kull i seg selv skal sies å avgi en spesiell aroma, men som testen over så er det marginale forskjeller. Har selv blindtestet med en sta kullgrill forkjemper kompis så plent mente han kunne smake forskjell ;)

Lenke til kommentar

Hvordan vet naboen at du har gassgrill og ikke elektrisk grill?

 

Største "problemet" med grill er jo lukt og eventuelt røyk, noe begge avgir

 

Det er vel risikoen for brann som er den vanligste årsaken til at kull, og noen steder gass, ikke er tillatt i alle borettslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...