Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

IPTV boks - Hva er lovlig?


Zafar Iqbal

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg blir litt fortvilet når jeg forsøker å finne informasjon om dette på nettet.

Jeg vet det er en stor industri og at det selges IPTV bokser av forskjellige art til miliard summer i Norge som er ulovlig.

 

Men er alle IPTV bokser ulovlige? og hvilket innhold gjør at de blir ulovlige. Jeg ser at enkelte produsenter som selger IPTV bokser skriver at de ikke står ansvarlig for innholdet i boksen.
 

Jeg vet endel IPTV bokser har betalte kanaler som gjerne koster penger, slik som f.eks VISAT og andre norske kanaler.

Men hvordan er det med IPTV bokser som viser asiatiske kanaler?
Tenker da på Jaddo boks og Real TV boks. Disse boksene innholder som regel kanaler som kringastes av nasjonale tv distributører. Ofte er det jo flere tuen kaneler på disse boksene, så ikke greit å vite hva som er betalt tv også.

Forøskte også og se om det fantes noen informasjon sider / kontakt informasjon hos Politiet men uten hell. Svært takknemmelig for alle svar:) Kona mistet Star Pluss(Indisk tv kanal) som vi hadde på Canal Digital da vi var abonenter der.

 


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har idag ikke lovverk som direkte regulerer streaming som du beskriver, men ny lov om åndsverk som regulerer dette er under utarbeidelse. Dette vil ikke ta spesielt lang tid.

 

Etter ny lov om åndseverk vil det være ulovlig å streame eller på annen måte bruke åndsverk som åpenbart ulovlig er gjort tilgjengelig for allmennheten på Internett.

 

Bruk av iptv-bokser til å streame beskyttet materiale vil dermed bli ulovlig.

 

Du kan lese mer her:

http://www.side3.no/teknologi/na-kan-du-straffes-for-a-streame-pa-nett/3423330459.html

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har idag ikke lovverk som direkte regulerer streaming som du beskriver, men ny lov om åndsverk som regulerer dette er under utarbeidelse. Dette vil ikke ta spesielt lang tid.

 

Etter ny lov om åndseverk vil det være ulovlig å streame eller på annen måte bruke åndsverk som åpenbart ulovlig er gjort tilgjengelig for allmennheten på Internett.

 

Bruk av iptv-bokser til å streame beskyttet materiale vil dermed bli ulovlig.

 

Du kan lese mer her:

http://www.side3.no/teknologi/na-kan-du-straffes-for-a-streame-pa-nett/3423330459.html

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

 

Ser ut til å være android-basert alle disse boksene - betyr det at bare man finner riktig app kan man streame norske kanaler gratis på telefonen(lovlig frem til ovennevnte endring trer i kraft)?

NRK og ViaFree kan streames helt lovlig, via deres apper og nettsider.

 

Det gikk kanskje ikke klart frem, jeg tenkte på betal-kanaler, derfor setningen i parantesen. Jeg var ikke ute etter tips, men nysgjerrig på teknologien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

NRK og ViaFree kan streames helt lovlig, via deres apper og nettsider.

TV/Film industrien lever fortsatt etter regelverk oppfunnet før internett.

 

Så, det meste innen media opererer etter regionale avtaler om innhold. F.eks. er streaming av NRK er prinsipp bare lovlig i Norge. Fordi NRK kun kjøper rettigheter til å vise innholdet i Norge (av det NRK ikke lager selv).

 

Dersom TS har tenkt seg utenlandske kanaler tviler jeg på at noen av disse egentlig er lovlige å se om du befinner deg her i landet. Unntaket må være kanaler som kun viser egenprodusert innhold og at dette innholdet er fritt verden over (dersom det finnes noe sånt).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

NRK og ViaFree kan streames helt lovlig, via deres apper og nettsider.

TV/Film industrien lever fortsatt etter regelverk oppfunnet før internett.

 

Så, det meste innen media opererer etter regionale avtaler om innhold. F.eks. er streaming av NRK er prinsipp bare lovlig i Norge. Fordi NRK kun kjøper rettigheter til å vise innholdet i Norge (av det NRK ikke lager selv).

 

Dersom TS har tenkt seg utenlandske kanaler tviler jeg på at noen av disse egentlig er lovlige å se om du befinner deg her i landet. Unntaket må være kanaler som kun viser egenprodusert innhold og at dette innholdet er fritt verden over (dersom det finnes noe sånt).

 

Litt usikker på hva du mener nå. Men det jeg forsøker å forstå er dersom jeg har en boks som viser f.eks 10 indiske kanaler. Hvorfor skulle det være ulovlig i Norge dersom kanalene vises over kabel nettet gratis i hjemlandet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Litt usikker på hva du mener nå. Men det jeg forsøker å forstå er dersom jeg har en boks som viser f.eks 10 indiske kanaler. Hvorfor skulle det være ulovlig i Norge dersom kanalene vises over kabel nettet gratis i hjemlandet?

Fordi kanaler kjøper (en del av) innholdet de sender (innhold de ikke lager selv; filmer, serier etc). De har kjøpt dette innholdet slik at de kan vise det i landet (regionen) de opererer.

Kanalen har derimot ikke kjøpt rettigheter for å vise innhold i Norge, så de har dermed ikke lov å vise det til deg i Norge.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener nå. Men det jeg forsøker å forstå er dersom jeg har en boks som viser f.eks 10 indiske kanaler. Hvorfor skulle det være ulovlig i Norge dersom kanalene vises over kabel nettet gratis i hjemlandet?

 

Grunnen er at du manglar avtale med dei kanalane. Slik som det er med NRK nett-TV så er NRK bunden av ein del lisensavtalar med dei som har produsert TV-programma som blir sendt på TV'en. NRK kan for eksempel ikkje rette sendinga av Game of Thrones mot amerikanera som eit gratisalternativ utan at NRK kjem i konflikt med sin lisens. NRK har ordna dette ved å ha unntak for sendingar som rettar seg mot sjåarar som snakkar norsk, og på den måten kan NRK fortsette å tilby nett-TV over heile verden. Andre aktørar har måtte ty til regionsperrer for å ikkje bryte sine lisensavtalar med innholdsprodusentar.

 

Så dei indiske kanalane kan være gratis i india når dei er retta mot indiske statsborgarar, men ulovlege dersom sendinga blir retta mot utlendingar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Isåfall er det kanalen i India som bryter loven, ikke seeren i Norge.

Ja, enten kanalen selv eller en "mann i midten" bryter loven pd.

 

Det nye lovverket vil imidlertid gjøre det ulovlig også for seeren.

 

Når det er sagt så legger jo lovskrivere opp til bruk av skjønn så en kommer muligens unna med "Jeg trodde det var lov, jeg".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og hvorvidt kanalen i India bryter loven, eller ikke, avhenger av loven i India, ikke loven i Norge.

Det avhenger av lovverket der mannen i midten befinner seg

Jepp.

 

En bemerkning;

Du har rett mht. lov, den som gjelder er der hvor forbrytelsen foretas (bortsett fra enkelte litt underlige lover, bla. sexkjøp loven her til lands).

 

Kanalen (om det er de selv som legger innhold fritt) bryter i tillegg en avtale med rettighetshaver. Dette bruddet vil alltid være en sak mellom kanal og rettighetshaver, evt. også rammes av lov i det land avtalen ble underskrevet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Kanalen (om det er de selv som legger innhold fritt) bryter i tillegg en avtale med rettighetshaver.

Du forutsetter at dette er tilfellet, men faktum at du ikke har noen holdpunkt for påstanden ...

 

Påstanden er en nødvendighet for diskusjonen.

 

Kanaler som kun sender egenprodusert fritt innhold eller andres frigitte innhold kan jo selvfølgelig sende når-som-helst og hvor-som-helst. Slikt gjøres i stor stil på bl.a. gjennom youtube og twitch.

 

Dog, langt de fleste nasjonale TV kanaler har avtaler med mange ulike rettighetshavere. Så det blir derfor rimeligere å anta at alike avtaler eksisterer enn at de ikke gjør det.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...