Gå til innhold

TEST: Fitbit Ionic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Klokken har dessuten det aller mest nødvendig av varslinger fra mobilen din. Du får vite hvem som prøver å ringe deg, samt at den også viser meldingene du mottar.

For å være en skikkelig smartklokke må den jo støtte mer enn SMS og telefon?

Jeg trodde noe av det nye med Ionic var at en Fitbit-modell endelig støttet alle varsler, ikke bare de grunnleggende?

 

Både Pebble og Vector (som Fitbit har kjøpt) gjør jo det...

Lenke til kommentar

 

Klokken har dessuten det aller mest nødvendig av varslinger fra mobilen din. Du får vite hvem som prøver å ringe deg, samt at den også viser meldingene du mottar.

 

For å være en skikkelig smartklokke må den jo støtte mer enn SMS og telefon?

Jeg trodde noe av det nye med Ionic var at en Fitbit-modell endelig støttet alle varsler, ikke bare de grunnleggende?

 

Både Pebble og Vector (som Fitbit har kjøpt) gjør jo det...

Vel.. Fitbit Blaze støtter, i tillegg til sms og tlf, varsler fra f.eks email, Gmail, Messenger, Facebook, Snapchat, Hangout osv. Man kan velge utifra hvilke apper som er installert, de du vil ha varsler fra. Om det gjelder absolutt alle apper vet jeg ikke. Sms og messenger, og email f.eks viser også tekst fra mld. Du kan også besvare eller avvise inngående samtaler fra klokken. Det vil være ganske naturlig å anta at Ionic som nyere klokke med forbedret smartklokke-funksjonalitet også støtter dette. Og mer? Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Fitbit har en lang historie med å lage utmerkede ENKLE aktivitetsklokker og med sine enkle og oversiktlige menyer har de blitt en fin representant. Fitbit er omtrent som Doro er for mobil verdenen, litt enklere enheter rettet mot de med litt under medium behov eller som har begrenset med kunnskap.

Men med denne prisen ypper de seg i en kategori de strengt tatt blir litt avkledd i.

Å sammenlikne den mot Apple watch og samsung blir vel litt i overkant. Fitbit er langt enklere og byggekvaliteten er heller ikke på smarttelefon nivå. Den har heller ikke sjangs mot Tomtom, Garmin eller Polar. Så hva er dette?

Den blir et kryssningspunkt mellom en småstilig aktivitetsklokke, som samtidig forsøker å henge med de store gutta som kan ta seg betalt for premium produkter, mao dedikerte smartklokker. Faller litt mellom to stoler her altså og jeg skal like å se salgstallene for denne om et års tid. Ladingen er forøvrig noe de ikke mestrer ennå, Charge HR var elendig på dette, så også Blaze. 

Dette området er ikke Fitbit sin paradegren, gå tilbake til det dere kan, små nette aktivitetsbånd til rundt 1000-1500.-

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fitbit er jo veldig fokusert på trening og helse, og dette har vel egentlig blitt primærbruskområdet til smartklokker/armbånd. Det er vel hovedsaklig dette + notifikasjoner som er det folk flest benytter de til. Nesten mer det enn å bruke det som en faktisk klokke.

 

Syntes det er litt merkelig at dette får såpass lite fokus i disse anmeldelsene? Ser at dere nevner at pulsmålingen har blitt bedre, men det skulle vel nesten bare mangle da Fitbit har vært veldig svake på dette på tidligere modeller. Hadde det ikke vært greit å faktisk forsøke å komme med noen faktiske verdier? Hva med å ha et godt og anerkjent pulsbelte samtidig som dere tester smartklokka og sammenlign? Finn ut hvor store sprik dere normalt ser i verdiene.

 

Dette er jo superrelevant data, og er jo noe som fryktelig enkelt kan settes opp og sammenlignes med konkurrerende produkter. Alt jeg vet ut ifra denne anmeldelsen er at Fitbit som har vært fryktelig dårlig på måling av høy puls nå har blitt bedre. Men hva betyr egentlig det? Hvordan ligger de sammenlignet med et pulsbelte? Er variasjonene store nok til at det er noe vits å bry seg? Hvordan er det sammenlignet med konkurrerende produkter fra Polar, Garmin, Apple, Samsung osv..?

 

 

Det å ikke gå i dybden på slike detaljer gjør at hele anmeldelsen fremstår fryktelig middelmådig. Hele anmeldelsen er på en enkelt side, helt blottet for detaljer og gode sammenligner med andre produkter. Blir jo mer en litt mer detaljert informasjonside enn en skikkelig anmeldelse spør du meg,

 

Fitbit har jo også hatt store utfordringer med kvaliteten, det har vært fryktelig mye defekter og returer. Er litt rart at slike problemstillinger ikke nevnes. Jeg jobbet en periode i butikk og solgte latterlig mye Fitbit, folk elsker de av en eller annen grunn og antallet returer var jo skyhøyt. Remmer som sprekker, lading (som er proprietær) slutter og fungere osv osv.. Har vel aldri vært borte i et produkt med like mye retur, med unntak av Koss Porta Pro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

men det er styggt

Det er Apple Watch også, men det selger jo likevel...

 

 

Godt å se at vi fremdeles holder et greit barnehagenivå her inne. 

 

Var det noen tvil? ;)

 

 

Hva pokkern skal man med smartklokke. Mye flottere og ha et skikkelig mekanisk ur.

Når de får varslinger som en smartklokke, så kan de være aktuelle. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

men det er styggt

Det er Apple Watch også, men det selger jo likevel...

 

 

Godt å se at vi fremdeles holder et greit barnehagenivå her inne. 

 

Var det noen tvil? ;)

 

 

Hva pokkern skal man med smartklokke. Mye flottere og ha et skikkelig mekanisk ur.

Når de får varslinger som en smartklokke, så kan de være aktuelle. :)

 

Jaja hver sin smak. Foretrekker min Tissot med et godt gammeldags mekanisk urverk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

men det er styggt

Det er Apple Watch også, men det selger jo likevel...

 

 

Godt å se at vi fremdeles holder et greit barnehagenivå her inne. 

 

Var det noen tvil? ;)

 

 

Hva pokkern skal man med smartklokke. Mye flottere og ha et skikkelig mekanisk ur.

Når de får varslinger som en smartklokke, så kan de være aktuelle. :)

 

Jaja hver sin smak. Foretrekker min Tissot med et godt gammeldags mekanisk urverk.

 

 

Jeg blir litt oppgitt av slike kommentarer. Når du først har lest denne testen, skjønner du virkelig ikke at disse "klokkene" er mer enn bare klokker? Klokke er kanskje feil navn å bruke (som er noe av grunnen til de ofte omtales som fitnesstrackere), men dette er altså myntet for oss som primært bruker produktet til andre ting enn å vise tiden (selv om de kan det også). Dette kan være notifikasjoner, kalorimåler, stegteller og så videre. 

 

Mao. disse produktene er ikke myntet for de som bare skal se hvor mye klokka er. 

Endret av Woods
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

 

men det er styggt

Det er Apple Watch også, men det selger jo likevel...

 

 

Godt å se at vi fremdeles holder et greit barnehagenivå her inne. 

 

Var det noen tvil? ;)

 

 

Hva pokkern skal man med smartklokke. Mye flottere og ha et skikkelig mekanisk ur.

Når de får varslinger som en smartklokke, så kan de være aktuelle. :)

 

Jaja hver sin smak. Foretrekker min Tissot med et godt gammeldags mekanisk urverk.

 

 

Problemet var vel ikke at folk har hver sin smak osv.. Var vel mer måten du valgte å ordlegge deg på som hadde en sterk undertone av at folk som velger mekaniske ur er bedre og smarte, mens de som velger disse smartklokkene nærmest må være fullstendig idiot.

 

Det er jo forståelig at noen verdsetter mekanikk og urverk, mens andre verdsetter funksjonalitet og finesser. Det er to temmelig forskjellige bruksområder og markeder når alt kommer til alt.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Microsoft Band 2 var den beste trenings klokken. Men den var ikke solid nok, så den er borte nå.

 

Fitbit Change 2 er en brukbar erstatter, men jeg savner mitt Band 2 hver dag.

 

Men Fitbit Change 2 ser ut til å være relativt solid og er ganske grei å lade, og varer flere dager på en ladning.

Lenke til kommentar

Fitbit er jo veldig fokusert på trening og helse, og dette har vel egentlig blitt primærbruskområdet til smartklokker/armbånd. Det er vel hovedsaklig dette + notifikasjoner som er det folk flest benytter de til. Nesten mer det enn å bruke det som en faktisk klokke.

 

Syntes det er litt merkelig at dette får såpass lite fokus i disse anmeldelsene? Ser at dere nevner at pulsmålingen har blitt bedre, men det skulle vel nesten bare mangle da Fitbit har vært veldig svake på dette på tidligere modeller. Hadde det ikke vært greit å faktisk forsøke å komme med noen faktiske verdier? Hva med å ha et godt og anerkjent pulsbelte samtidig som dere tester smartklokka og sammenlign? Finn ut hvor store sprik dere normalt ser i verdiene.

 

Dette er jo superrelevant data, og er jo noe som fryktelig enkelt kan settes opp og sammenlignes med konkurrerende produkter. Alt jeg vet ut ifra denne anmeldelsen er at Fitbit som har vært fryktelig dårlig på måling av høy puls nå har blitt bedre. Men hva betyr egentlig det? Hvordan ligger de sammenlignet med et pulsbelte? Er variasjonene store nok til at det er noe vits å bry seg? Hvordan er det sammenlignet med konkurrerende produkter fra Polar, Garmin, Apple, Samsung osv..?

 

 

Det å ikke gå i dybden på slike detaljer gjør at hele anmeldelsen fremstår fryktelig middelmådig. Hele anmeldelsen er på en enkelt side, helt blottet for detaljer og gode sammenligner med andre produkter. Blir jo mer en litt mer detaljert informasjonside enn en skikkelig anmeldelse spør du meg,

 

Fitbit har jo også hatt store utfordringer med kvaliteten, det har vært fryktelig mye defekter og returer. Er litt rart at slike problemstillinger ikke nevnes. Jeg jobbet en periode i butikk og solgte latterlig mye Fitbit, folk elsker de av en eller annen grunn og antallet returer var jo skyhøyt. Remmer som sprekker, lading (som er proprietær) slutter og fungere osv osv.. Har vel aldri vært borte i et produkt med like mye retur, med unntak av Koss Porta Pro.

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at Fitbit har vært fryktelig dårlig på pulsmåling. Så vidt jeg har fått med meg er Fitbit blant de beste på pulsmåling og har visst nå blitt enda bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...