Gå til innhold

Spotify dominerer strømmemarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg måtte gå litt grundig til verks for å finne noen konkrete tall, men ifølge denne artikkelen så betalte Spotify (i 2015) ut ca 90% av inntektene tilbake til industrien. Utrolig bra å se et selskap som ikke ribber kunstnerne. Dersom veksten fortsetter går de i pluss, samtidig som Spotify kan betale 3x bedre enn Youtube per stream (ifølge en linket artikkel).

 

https://www.musicbusinessworldwide.com/spotify-revenues-topped-2bn-last-year-as-losses-hit-194m/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg måtte gå litt grundig til verks for å finne noen konkrete tall, men ifølge denne artikkelen så betalte Spotify (i 2015) ut ca 90% av inntektene tilbake til industrien. Utrolig bra å se et selskap som ikke ribber kunstnerne. Dersom veksten fortsetter går de i pluss, samtidig som Spotify kan betale 3x bedre enn Youtube per stream (ifølge en linket artikkel).

 

https://www.musicbusinessworldwide.com/spotify-revenues-topped-2bn-last-year-as-losses-hit-194m/

 

Industrien er jo fremdeles plateselskapene som snyter artistene...

Lenke til kommentar

 

Jeg måtte gå litt grundig til verks for å finne noen konkrete tall, men ifølge denne artikkelen så betalte Spotify (i 2015) ut ca 90% av inntektene tilbake til industrien. Utrolig bra å se et selskap som ikke ribber kunstnerne. Dersom veksten fortsetter går de i pluss, samtidig som Spotify kan betale 3x bedre enn Youtube per stream (ifølge en linket artikkel).

 

https://www.musicbusinessworldwide.com/spotify-revenues-topped-2bn-last-year-as-losses-hit-194m/

 

Industrien er jo fremdeles plateselskapene som snyter artistene...

I disse strømning tider, Hvorfor er plateselskaper ennå relevante? Finnes det fortsatt folk som kjøper fysisker kopier av album? Hvor stor er andelen som kjøper musikk fysisk kontra strømning fra de ulike tjenestene? Kunne ikke disse artistene bare slutte å jobbe for plateselskapene, og gå direkte til Spotify selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

I disse strømning tider, Hvorfor er plateselskaper ennå relevante? Finnes det fortsatt folk som kjøper fysisker kopier av album? Hvor stor er andelen som kjøper musikk fysisk kontra strømning fra de ulike tjenestene? Kunne ikke disse artistene bare slutte å jobbe for plateselskapene, og gå direkte til Spotify selv?

Spotify tilbyr meg bekjent ikke innspillingsstudio og relevante teknikere for å ta opp musikk og postprosessere musikken. Nå skal en ikke se bort ifra at det i fremtiden vil dukke opp egne innspillingssteder som ikke tilbyr fysisk plateproduksjon. Uansett har jeg ikke inntrykk av at den fysiske produksjonen står for en vesentlig del av utgiftene.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg måtte gå litt grundig til verks for å finne noen konkrete tall, men ifølge denne artikkelen så betalte Spotify (i 2015) ut ca 90% av inntektene tilbake til industrien. Utrolig bra å se et selskap som ikke ribber kunstnerne. Dersom veksten fortsetter går de i pluss, samtidig som Spotify kan betale 3x bedre enn Youtube per stream (ifølge en linket artikkel).

 

https://www.musicbusinessworldwide.com/spotify-revenues-topped-2bn-last-year-as-losses-hit-194m/

 

Industrien er jo fremdeles plateselskapene som snyter artistene...

I disse strømning tider, Hvorfor er plateselskaper ennå relevante? Finnes det fortsatt folk som kjøper fysisker kopier av album? Hvor stor er andelen som kjøper musikk fysisk kontra strømning fra de ulike tjenestene? Kunne ikke disse artistene bare slutte å jobbe for plateselskapene, og gå direkte til Spotify selv?

Enkelt:

Et seriøst plateselskap tilbyr management, booking, promo, rådgivning... osv osv. De fleste artister vi hører om er ikke bare et produkt av egne visjoner og interesser, men et samarbeid som retter seg best mulig inn mot markedet. Mange artister hadde aldri fått den oppmerksomheten de får uten selskapet. Samtidig skal det sies at det er mange geniale artister i dag som behersker markedsføringsbiten ganske godt selv. Men det gjelder langt ifra alle, og tar veldig mye av oppmerksomheten vekk fra selve musikken.

 

Plateselskapet slik det var kjent i går, og delvis i dag, er kanskje en døende idé. Men plateselskapene er stadig i utvikling de også. Til forskjell fra kommunen, fortsetter som regel ikke private aktører å spy inn penger i en modell de mener ikke skaper profitt. De driter seg selvfølgelig ut et par ganger i overgangsfasen, før de virkelig forstår hva som skal til for å tjene på dette her.

 

Noe av det plateselskapene tjener mye på i dag er 360-deals. De skal ha en bit av alt du gjør. Salg, streaming, parfymesalget ditt, konserter, merch, reklamer... De tar masse av pengene dine, men skaffer deg også avtalene som regel raskere enn du hadde orket å gjøre selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...