Gå til innhold

TEST: Drobo 5N


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ca like mye jeg brukte for å kjøpe komponentene i min FreeNAS server, som har Xeon E5 2670, 32GB ECC RAM, Asus WS hovedkort for socket 2011 med en ekstra SAS-kontroller (LSI 9211).

 

Diskene kom da også utenom såklart. Men til gjengjeld kan jeg konfigurere ting som jeg vil.

 

Softwaren i Drobo høres ut som gode gamle Windows Home Server V1 (kjørte denne selv i mange år). Hvor man kan skalere opp lagringsplassen ved å sette inn flere disker og OSet sørger for å ha en kopi av hver enkelt fil på en av de andre harddiskene som står i NASet.

 

Om dette verdt å betale så mye ekstra for, er jeg usikker på, men jeg kan definitivt se tiltrekningene.

Lenke til kommentar

Denne var en stund svært populær blant fotografer og "creatives", sikkert fordi den i stor grad ble markedsført gjennom Mac-relaterte kanaler og i markeder der Mac bruk var spesielt utbredt. Mange foto-relaterte blogger, youtube kanaler, osv skrøt den opp i skyene for enkelhet og fleksibilitet (som i stor grad allerede hadde vært tilgjengelig en god stund i xraid osv), men så begynte problemene å dukke opp, og flere profilerte personer har trukket anbefalingene sine. Hvis selve dingsen ryker (ikke diskene, men noe i droboen - som ikke er helt sjelden virker det som) og du ikke har serviceavtale på den, må du kjøpe deler til relativt solid pris fra produsenten. Og hvis du synes det er litt ukult og heller vil bytte til noe annet, så kan du ikke bare putte diskene i en x86 PC med linux og lvm slik du kan med disker fra flere andre NAS produsenter. Men den er blank, da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ca like mye jeg brukte for å kjøpe komponentene i min FreeNAS server, som har Xeon E5 2670, 32GB ECC RAM, Asus WS hovedkort for socket 2011 med en ekstra SAS-kontroller (LSI 9211).

 

Diskene kom da også utenom såklart. Men til gjengjeld kan jeg konfigurere ting som jeg vil.

 

Softwaren i Drobo høres ut som gode gamle Windows Home Server V1 (kjørte denne selv i mange år). Hvor man kan skalere opp lagringsplassen ved å sette inn flere disker og OSet sørger for å ha en kopi av hver enkelt fil på en av de andre harddiskene som står i NASet.

 

Om dette verdt å betale så mye ekstra for, er jeg usikker på, men jeg kan definitivt se tiltrekningene.

 

Du bør vel plusse på prisen for en liten UPS, siden denne har det innebygd. Men ja, synes det var heftig pris.

 

Ellers synes jeg det var fristende å slippe å kave selv med å sette opp alt dillet, men at dette tas vare på av NASen som standard. Dette bør være en målestokk flere av produsentene burde hige etter, så kan heller avanserte brukere få de avanserte mulighetene, som denne mangler, til å styre egne innstillinger om behovet er der.

 

Synes også det er fristende med løsningen med disker, som er veldig fleksibelt, selv om jeg ser utfordringen med defekt boks. Ville kanskje vært greit å ha en DAS som speiling ihvertfall for de mest kritiske dataene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en QNAP NAS for snart ett år siden. Jeg er relativt misfornøyd med den. Kanskje fordi jeg er en enkel sjel... Jeg så for meg en disk som kan stues bort på et gjesterom, som jeg kan aksessere fra flere PC-er, som jeg kan skrive til som om det er en ekstern disk, og som jeg kan spille av musikk og film fra. REALITY?

* Det er ikke mulig å lagre data på NAS'en uten at man har opprettet et "directory" og gitt seg selv skrive-/slette-rettigheter. Og det er ikke trivielt å finne ut av hvordan det skal gjøres.

* For at oppsettet skulle virke, måtte jeg bruke samme brukernavn og passord som jeg har på PC'en... Eh??

* VLC kan ikke lese filmer fra QNAP'en uten videre, og det er ikke trivielt å finne ut av hvordan man eventuelt kan omgå det...

* Så vidt jeg vet er det ikke mulig å ta ut diskene fra QNAP'en, putte dem inn i en PC, og lese dem. Så slik stiller vel QNAP i samme liga som Drobo?

--

Jeg endte opp med å kjøpe en Drobo 5C (USB-basert), med 8x5 TB disk. Og jeg bruker QNAP'en som "back-up". Dog -- jeg har ikke funnet noe program som tar "ekte" back-up -- jeg tar manuell back-up ved å kopiere nye filer, og det er jo ikke helt bra.

 

I sum: etter mitt syn er ikke NAS'er noe for den jevne forbruker. Tester synes å gi QNAP og Synology gode karakterer for brukervennlighet, men etter min erfaring må man han rimelig bra greie på IT for å bruke dem.

 

Jeg vet ikke om Drobo 5N er bedre enn QNAP -- testen nevner ingen av de problemer jeg har hatt med QNAP.

Lenke til kommentar

Har hatt Drobo 5N no i 3-4 år. 

Eineste "problemet" eg har hatt er at 2 disker har daua på seg inni der. 

Utskiftingen av disker og gjennoppretting var uproblematisk. Ut med disken det blinka rødt på og inni med ei ny disk og la den jobbe. 

Alle data var tilgjenglig heile tida. 

 

Eineste som trekker ned i mine auger er no prisen. 

 

5 bays for 7k imens Synology ds1815+ 8 bay. 9500 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...