Gå til innhold

TEST: Sony Xperia X Compact


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og når SE 2 kommer i vår med vanntetthet blir altså Sony grust av Apple i denne kompakt klassen.

 

 

Slått med grei margin allerede når Sony presterer å levere nye Xperia X Compact uten IP-sertifisering. Hva i allverden det er Sony driver med er det vanskelig å forstår. De har jo mer eller mindre drept all appell som var med Compact serien nå som de har gått bort ifra å gjøre den vannavstøtende, gått bort ifra å toppmodellspesifikasjoner og utformingen på den er strengtatt ikke spesielt "kompakt". Fremstår egentlig som en total skivebom fra Sony. Denne modellen er jo nærmest en hån mot hva tidligere Sony Z Compact modeller har stått for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og når SE 2 kommer i vår med vanntetthet blir altså Sony grust av Apple i denne kompakt klassen.

 

 

Slått med grei margin allerede når Sony presterer å levere nye Xperia X Compact uten IP-sertifisering. Hva i allverden det er Sony driver med er det vanskelig å forstår. De har jo mer eller mindre drept all appell som var med Compact serien nå som de har gått bort ifra å gjøre den vannavstøtende, gått bort ifra å toppmodellspesifikasjoner og utformingen på den er strengtatt ikke spesielt "kompakt". Fremstår egentlig som en total skivebom fra Sony. Denne modellen er jo nærmest en hån mot hva tidligere Sony Z Compact modeller har stått for.

Sony har i mange år hatt en inkompetent ledelse. De har flere ganger bygd opp et godt rykte i forskjellige produktkategorier for å så bare ødelegge det. Det eneste som går virkelig bra nå er vell spillkonsoll divisjonen deres. Jeg elsket xperia serien og samboeren min var strålende fornøyd med sin z1 compact. Nå ble det noe annet enn Sony mobil siden de ikke hadde noen appell lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når SE 2 kommer i vår med vanntetthet blir altså Sony grust av Apple i denne kompakt klassen.

 

Så du mener at samtlige Xperia Z-telefoner tidligere gruste samtlige Iphones og andre telefoner du da? For det er bare vanntetthet som teller?

 

Misforstå meg rett, jeg setter også pris på vanntetthet, og har selv brukt det som et argument for hvorfor folk skal kjøpe en Xperia kontra en annen telefon. Men for å være ærlig er det ikke altfor mange situasjoner der jeg faktisk har behøvd at telefonen har vært vann(og støv)tett. Den ene er de gangene jeg bruker telefonen ute i regnvær eller på skitur, og den andre de gangene jeg er på stranden eller i ørkenstrøk ( som faktisk er ganske ofte) med mye sand og grums både i lufta og ellers. Men uansett er det noe jeg er blitt såpass vant med nå at å gått tilbake til en telefon som ikke var det hadde vært rart.

 

Men spesielt om Iphone-brukere bruker plutselig dette som et argument nå, da det nettopp har vært et argument man har brukt mot dem siden den aller første Iphonen kom ut?

Lenke til kommentar

 

Og når SE 2 kommer i vår med vanntetthet blir altså Sony grust av Apple i denne kompakt klassen.

 

 

Slått med grei margin allerede når Sony presterer å levere nye Xperia X Compact uten IP-sertifisering. Hva i allverden det er Sony driver med er det vanskelig å forstår. De har jo mer eller mindre drept all appell som var med Compact serien nå som de har gått bort ifra å gjøre den vannavstøtende, gått bort ifra å toppmodellspesifikasjoner og utformingen på den er strengtatt ikke spesielt "kompakt". Fremstår egentlig som en total skivebom fra Sony. Denne modellen er jo nærmest en hån mot hva tidligere Sony Z Compact modeller har stått for.

Ser Xperia Compact-telefonene har vært populære i Norge, men som med alt annet er det vel bunnlinja som teller. Og Sony har vel helt sikkert funnet ut av en toppspekket kompakttelefon til en vesentlig lavere pris enn deres andre toppmodeller rett og slett ikke har vært god business globalt sett?

 

Som artikkelforfatter også påpeker, for entuasister er det nok en strek i regninga, men om Sony ikke tjener penger på det, hvorfor skal de være de eneste som tilbyr et slikt produkt når ingen andre gjør det?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de ikke være de eneste som gjør det? Kanskje fordi det skilte dem litt fra massen og tilsynelatende gjorde at de i det minst fikk en modell som solgte endel? De har jo nå fjernet mer eller mindre all appellen som Compact modellen har hatt, så jeg blir overrasket om denne vil selge allverden. Og nå er jo ikke Sony lenger alene om å tilby kompakttelefon med gode spesifikasjonen, Apple lanserte jo iPhone SE for en tid tilbake og den innehar jo spesifikasjoner som jevnt over overgår denne og er faktisk mindre aka mer "kompakt" og de er i samme prissiktet.

 

Om du ikke er helt avhengig av Android så ser jeg nesten ikke en eneste grunn til å velge denne fremfor en iPhone SE, spesielt ikke når de koster ca det samme. Om de på død og liv skal gå bort ifra det å ha toppspesifikasjoner på Compact så må de prise den lavere enn det her.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

MEN hvor mange minus grader tåler den? hvorfor er det nesten ingen tester i Norge som undersøker dette når de tester telefoner i vårt arktiske land?

 

Jeg har med meg telefonen mye utendørs vinterstid og er mye i naturen også om vinteren og har opplevd flere ganger telefoner som går som enten går i sirup fart eller bare slukner helt når det blir kaldt nok.

 

På Iphone 4 i sin tid så mistet du jo garantien hvis du hadde benyttet telefonen i klima under 0 grader celsius. Det hendte med meg, Og når jeg skulle klage den gangen så fikk jeg beskjed om at minusgrader og kuldeskader ikke var dekket av forsikringen. Noe som var litt komisk da jeg kjøpte den om vinteren i Tromsø og det var -10 grader ute.

 

Så i realiteten røyk garantien min på vei fra inngangspartiet til Elkjøp og på vei til bilen på parkeringsplassen :p

 

Burde vel være noen form for lov mot å selge slikt på våre breddegrader, Ihvertfall ha en stor feit varseltrekant på pakningen at den kun kan benyttes innendørs om vinteren.

 

Men iallefall hadde vært fint med en kuldesjekk av telefoner nå før vinteren da det er VELDIG relevant for alle oss som trives godt utendørs vinterstid noe som nok er relativt mange med tanke på at vi visstnok blir født med ski på bena her på berget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal de ikke være de eneste som gjør det? Kanskje fordi det skilte dem litt fra massen og tilsynelatende gjorde at de i det minst fikk en modell som solgte endel? De har jo nå fjernet mer eller mindre all appellen som Compact modellen har hatt, så jeg blir overrasket om denne vil selge allverden. Og nå er jo ikke Sony lenger alene om å tilby kompakttelefon med gode spesifikasjonen, Apple lanserte jo iPhone SE for en tid tilbake og den innehar jo spesifikasjoner som jevnt over overgår denne og er faktisk mindre aka mer "kompakt" og de er i samme prissiktet.

 

Om du ikke er helt avhengig av Android så ser jeg nesten ikke en eneste grunn til å velge denne fremfor en iPhone SE, spesielt ikke når de koster ca det samme. Om de på død og liv skal gå bort ifra det å ha toppspesifikasjoner på Compact så må de prise den lavere enn det her.

 

Igjen, det handler om fortjeneste.

 

Hvis Sony taper penger på compact - telefonene så kan de ikke fortsette å selge dem. Jeg bor i Japan og kan ikke huske å sett en compact xperia noensinne faktisk. Hverken på tog, tbane eller blant bekjente. Mens hjemme har/hadde "halve bygda" den. Så tviler egentlig på den var noen suksess internasjonalt, som høres logisk ut mtp denne modellen også.

 

Sony hadde også en musikktjeneste som hadde større utvalg og bedre lydkvalitet enn Spotify , men de fikk aldri nok kunder til at det ble lønnsomt.

 

De lsgde også noen av de bedre og mest driftssikre laptopene, men la ned den avdelingen også. Rett og slett pga mangel på fortjeneste.

 

Så uansett hvor bra disse produktene er /var så hjelper ikke det når salget uteblir. Så hvis man skal skylde på noen må det nesten bli markedskreftene og saueflokkmentalitet. Og selvsagt Sony sin markedsavdeling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og når SE 2 kommer i vår med vanntetthet blir altså Sony grust av Apple i denne kompakt klassen.

Så du mener at samtlige Xperia Z-telefoner tidligere gruste samtlige Iphones og andre telefoner du da? For det er bare vanntetthet som teller?

 

Nei selvfølgelig ikke. Men det var noe som Sony tidligere har hatt, som Apple ikke har kunne tilby. Nå blir det satt helt på hode, og i tillegg til at en SE 2 vil ha andre spesifikasjoner som er objektivt bedre enn denne nye Sony kompakt modellen.

 

Nå er vel verken en SE 2 vanntett eller ikke bekreftet. Så det blir bare spekulasjoner.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

"Borte er altså de gamle dagene hvor selv Compact-modellene kom i glass eller metall. Personlig synes jeg utseendet er helt greit, men flere har påpekt at det ser for billig ut, litt som iPhone 5C i sin tid."

 

Det at Xperia serien ofte kom med glass på baksiden var en av de største bakdelene med xperia. Plast er overlegent byggematriale. Synd at sony tok etter apple og ødela ellers gode telefoner. Plast kan riktignok føles kjipt ut, men er vel få som klager på at thinkpad for eksempel kommer i plast. Mer solid laptop skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...