Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kroniske plager: Lett sykdomsfølelse. Kroppsverk. Utmattelse. Omtåket - Noen ideer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lang historie kort så gikk jeg meg på en kjempesmell når jeg var 18 år på grunn av søvnunderskudd, fysisk utmattelse og masse stress over en periode på flere år. Endte med depresjon og angst som jeg kom meg ut av etter et par år uten medisiner.

 

Jeg hadde imidlertid fortsatt utmattelsesproblematikk. I ettertid ser jeg at det lett kunne vært på ME-nivå når man leser symptomene. Sovnet overalt og hadde null energi. Men jeg pushet meg gjennom det og ved hjelp av viljestyrke greide jeg å fungere på et vis. Har aldri vært sykmeldt, men hadde et "studieår" hvor jeg sov veldig mye. 

 

Prøvde testosteronbehandling, men det hjalp ikke, så sluttet med det. 

 

Etter mange og mislykkede turer til lege (flere av de) for å prøve å finne ut av ting, gav jeg til slutt opp og bestemte meg for å bare gjøre det beste ut av det. Jeg reduserte kraftig koffeininntaket mitt og fikk en bedre døgnrytme. Vet ikke om det var dette alene, men jeg ble i hvert fall mye bedre og føler/følte at jeg endelig har en noenlunde normal hverdag om jeg ikke er helt på topp.

 

Men, jeg må erkjenne at jeg fortsatt har plager og det kommer og går i perioder. Kan våkne etter 8-9 timer og føle meg like trøtt. Føler meg ofte SYK. Er jeg syk eller bare føler jeg meg slik? Jeg aner ikke. Kjenner også litt på lett kroppsverk til tider. Og kan føle meg omtåket i hodet og ukonsentrert.

 

Trener ellers tre ganger per uke. Spiser sunt. Har en god fysikk. Men, jeg må ofte bruke viljestyrke for å komme meg gjennom dagene når jeg har det som verst. Føler ikke jeg har noen psykiske problemer eller depresjon. 

 

Noen som vet hva dette kan være? :) 

 

 



Anonymous poster hash: 853ca...d83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koffein oppregulerer binyrene som igjen nedregulerer stoffskiftet. I tillegg vil koffein redusere melatonin. Sånn sett bør man helst ikke drikke noe annet enn morgenkaffe. Noen tåler å drikke til lunch også og andre til middag og kveld. Andre igjen bør kutte den helt ut.

Har du målt blodtrykk og puls? Hva spiser du typisk ?

Lenke til kommentar

Hvordan står det til med stoffskiftet ditt?

 

Jeg tror det er bra. Alle tester gjennom flere perioder viser dette. Tror til og med det var ganske høyt på skalaen sist gang.

 

Imidlertid viste noen blodprøver fra da jeg hadde det på det verste at det var noe lavt, så jeg fikk selv overtalt en lege til å la meg prøve stoffskiftemedisin. Men det hadde ikke spesielt god effekt :) 

 

Koffein oppregulerer binyrene som igjen nedregulerer stoffskiftet. I tillegg vil koffein redusere melatonin. Sånn sett bør man helst ikke drikke noe annet enn morgenkaffe. Noen tåler å drikke til lunch også og andre til middag og kveld. Andre igjen bør kutte den helt ut.

Har du målt blodtrykk og puls? Hva spiser du typisk ?

 

Ja, jeg fikk en fantastisk forbedring ved å redusere inntaket. Mulig jeg burde gått enda lavere. Men noe sier meg at jeg ikke drikker nok kaffe per i dag til at det er "skadelig" eller kan fremkalle mine symptom alene.

 

Blodtrykk har alltid vært fint hos lege. Pulsen ligger vel på rundt 60.

 

Kosthold: Generelt spiser jeg uprosessert mat. Har eksperimentert med å spise veldig sunt i perioder, men spiser nok litt mer "normalt" nå.

 

Kjøtt, fisk, egg, havregryn, brødmat (har i lange perioder ikke spist dette), poteter, ris, mørk sjokolade, smør, nøtter, frukt, grønnsaker, osv. 

 

Anonymous poster hash: 853ca...d83

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg sterkt i å få målt følgende blodverdier:

 

- B12, kobalamin

- B9, folat

- ikke sikkert at B6 er nødvendig, men skader vel ikke

- D-vitamin

- MMA, methylmalmonic acid

- Homocystein

 

Om legen din ikke er villig til å ta disse blodprøvene, så spander en tur til privatlege for å få målt disse. Det er viktig at du ikke endrer særlig på kostholdet i større grad før du får målt dette. Spesiellt så må du ikke endre på vitamintilskuddene du eventuellt står på allerede, da du kan risikere å lukke vinduet for å få målt enkelte av disse blodverdiene om du gjør så.

 

Dersom du så skulle få en unormal status i blod for B12 (alt for lavt), MMA (høy) og Homocystein (høy), så kan du banne på at du har B12-mangel. Dersom ikke så har du fått sjekket ut noe som i samfunnskostnader er svært rimelig å få utføre. Dersom du har B12-mangel så har du fått sjekket ut noe som kan være viktigere enn å skrive ut dyre antidepressiva til deg.

 

Stol litt på meg for jeg har satt meg litt inn i dette pga. egen B12-mangel. Jeg kan likevel ikke bakke det opp med egne helsefaglige studier, annet enn helsefaglig materiell som jeg selv har lest fra forskjellige gode kilder. Og jeg er kildekritisk. Har også funnet en del materiell som stammer i fra Norge om B12, som er fra helsefaglige kilder.

 

B12-nivået ditt bør være over 258 sånn omtrentlig. Er det under så er det en viss fare for at du har en underliggende B12-mangel likevel, på tross av at referanseområdet går så lavt som til 167 på det laboratoriet min prøve ble sendt til. Det finnes selvsagt veldig mange forskjellige B12-nivåer som også er svært individuellt fra pasient til pasient å skulle tolke. Legene har ikke en entydig metode for å på strak arm skulle konkludere for sterkt. Da disse blodprøveresultatene kun vil støtte opp om å kunne finne en B12-mangel.

 

Det finnes ytterligere blodprøver og tester som kan nyttes for å forsøke å kartlegge årsaken bak en B12-mangel. Men de er ikke vanlige å starte med. Ikke glem både MMA og Homocystein, selv om de begge forteller noe om det samme, så kan det være smart å ikke utelukke den ene av de. MMA er en dyrere prøve enn Homocystein. Min privatlege utførte den ikke, men når jeg tok B12-mangelen videre med min fastlege så hang han seg noe veldig sterkt opp i å få utført den. Problemet var at MMA og Homocystein normaliserte seg hos meg når jeg noen uker hadde stått på TrioBe.

 

Dersom du har B12-mangel, så bør du takke nei til TrioBe som eneste behandling. Det kan være smart å få i deg TrioBe dersom du også har B9-mangel, noe jeg hadde. Men utfordringen er at TrioBe har i følge norsk medisinsk håndbok for lite B12-tilskudd. Det har stusselige 500 mikrogram B12. 800 mikrogram B9 og sykt sterk B6 på 3000 mikrogram. Noen kilder anbefaler likevel denne kombinasjonen som optimal i B12-behandling. Men, det finnes forskjellige grader av B12-mangel også. Så en terapeutisk dose ligger gjerne over 1000 mikrogram og opp i minst 2000 mikrogram for noen. Det selges over disk i andre vestlige land 5000 mikrogram B12.

 

Samt at det finnes B12-sprøyter som gjerne benyttes i Norge for å nå større doseringer. Noen har problemer med opptak av B12 gjennom fordøyelsen, og der benyttes spesiellt B12-sprøyter for å få dette livsviktige stoffet inn i blodet.

 

Om du tar en B12-pille som jeg tror selges i sterkeste dosering uten resept på 400 mikrogram, så risikerer du å fylle leveren med B12 slik at det må gå over 1 år før du kan finne ut om du har B12-mangel i fra blodet igjen.

 

Om du tar B9-tilskudd, så demper du også på MMA, Homocystein og størrelsen på de røde blodlegemene normaliseres. Da risikerer du å kamuflere en B12-mangel avlesning fra blodet.

 

I Japan så har de på 1980-tallet økt referanseområdet sitt betydelig i forhold til vestlige land vi kan sammenlikne oss med. Da til 500 - 1300 Pmol. Referanseområdet fra det norske laboratoriet var 167 - 650 på min B12-blodprøve. Så du ser at de overlapper.

 

Stol på meg når jeg sier at tallet bør ligge over 258 som nevrologene i Norge er enige om. Jeg selv har ikke klart å kommer over 260 enda. Forrige blodprøve etter 5 sprøyter cyanocobalamin á 1000 mcg, etter ca. 4-5 uker uten tilskudd var på lave 206.

 

Før jeg startet på B12, så lå nivået mitt på 105, med Homocystein på 18,4. Jeg ønsker å havne på ca. 600 jevnt om jeg kan klare det. Sprøyter virker ikke å gi en jevn dosering, og store doser B12 i pilleform selges ikke på resept en gang i Norge. B12-sprøyter gir en vanvittig høy B12 i blodet rett etter at du har fått det, også taper det seg fram til neste sprøyte. Noen pasienter føler seg dårlige også i en god stund etter B12-behandlingen har startet (kanskje opp til 6 mnd.) Andre pasienter føler en stor bedring straks de har begynt på B12. Noen taper B12 fortere enn andre, og krever en jevnere tilførsel enn de der langpinings månedene det gjerne kan bli om du får minste doseringsregime. 3 mnd. mellom hver depotsprøyte hydroxocobalamin er ikke uvanlig.

 

Det finnes minst 4 typer B12-tilskudd som går an å få. De heter:

 

- cyanocobalamin, krever 4 sykluser i metabolismen for å bli til nyttig B12.

- hydroxocobalamin, krever 3 sykluser i metabolsimen for å bli til nyttig B12.

- methylcobalamin, krever 1 syklus i metabolismen for å bli til nyttig B12, men den er kofaktor med en annen B12 type som kalles adenosylcobalamin.

 

- adensylcobalamin, krever 1 syklus i metabolismen for å bli til nyttig B12.

 

Noen hevder at cyanocobalamin avgir cyanid i metabolismen. Og det er helt sant, men det er i ufarlige mengder som kroppen takler fint å ta seg av. Når du spiser enkelte typer frukt så får du sannsynligvis i deg mye større mengder cyanid som kroppen også fint takler. Så ikke stol helt på kvakksalvere som f.eks. Edward Group.

 

Riktignok så gis hydroxocobalamin sprøyter som antidote (motgift) til cyanidforgiftede personer. Da det metyliserer cyanidgiften (tror jeg det var).

 

I nord-amerika så selges det to typer B12 over disk. Det er cyanocobalamin som brukes mye matvareindustrien for å vitaminforsterke forskjellige matvarer. Og det er methylcobalamin. Jeg tenker at methylcobalamin danner den nødvendige adenosylcobalamin i metabolismen. Jeg har ikke lett nok på det, men jeg kan aldri tenke meg at de ville ha solgt methylcobalamin som den andre mest brukte B12 i pilleform om det ikke fungerer. Jeg har såvidt skumlest en kilde på engelsk som jeg tror bekrefter dette.

 

Utover det så selges det helsekostprodukter i dråpeform som gjerne forfektes å skulle virke bedre av disse alternative healerne. De forfekter også at de inneholder adenosylcobalamin, og i fra bio-organiske kilder må vite. Det er mulig det virker godt, men virker det bedre enn piller og sprøyter av ensformige B12-typer som cyano- og methyl- ?

 

Leveren vil ikke være i stand til å binde alt B12-tilskuddet du får selv om det kommer i sprøyte. Mye av det er fordi det er et vannløselig vitamin som krever spesielle transportører blant annet i fra fordøyelsen for å bli intracellulære. B12 er vel det eneste vannløselige vitaminet som lar seg langtidslagre i kroppen i lever-organet. Det som kroppen der og da ikke klarer å ta opp skilles ut gjennom både avføring og urin.

 

Det er dessuten påstander om at B12 krever et enzym i fra spyttet i det man tygger maten, for å overleve turen gjennom fordøyelsen.

 

Lykke til. Jeg håper ikke at du har B12-mangel, men det kan gjerne godt være en av mange mulige forklaringer på hvorfor du har slike symptomer som du beskriver. Ihvertfall så stemmer symptomene du beskriver på en prikk med B12-mangel. Men, det er mange tilstander som har tilsvarende symptomer, så ikke bli innbilsk selv om jeg sier at de stemmer overens med B12-mangel symptomer.

 

Viktig å få det sjekket uansett  :)



Anonymous poster hash: 4c420...6e2
Lenke til kommentar

Først av alt, takk for veldig grundig svar :)

 

Det er pussig at du nevner B12, fordi jeg har faktisk hatt høyt B12 nivå. Faktisk har den vært like over skalaen i flere år, men samtlige leger har ment at det ikke er noe å bry seg om. Om jeg husker riktig var den rundt 900.

 

For noen år tilbake hadde jeg samtlige prøveverdier i hodet ettersom jeg gikk veldig grundig til verks for å finne ut av dette. Brukte mye tid frem og tilbake hos ulike leger i håp om å finne svar, leste mye selv, osv., før jeg til slutt gav blaffen og bestemte meg for å bare gjøre det beste ut av ting.

 

Jeg kan selvsagt ta en tur til legen igjen, men når B12 har vært så høyt som det er, tror du det utelukker de andre verdiene du nevnte også? 

 

D-vitamin har vært bra. Har i perioder supplert ekstra d-vitamin (en av de få tilskuddene som jeg tror kan ha effekt basert på vitenskapelige studier) og det har vært høyt de siste gangene jeg har målt.

 

Tror jeg har testet for det meste man kan teste seg for på et vanlig legekontor og ingen varsellamper går av. Testosteron har vært noe lavt, men har selv konkludert med at det trolig er akseptabelt, særlig når jeg ikke merket noen forskjell av testosterontilskudd.

 

 

 

Men, det er mange tilstander som har tilsvarende symptomer, så ikke bli innbilsk selv om jeg sier at de stemmer overens med B12-mangel symptomer.

 

Viktig å få det sjekket uansett  :)

 

Det er nettopp det som er problemet og som er så kjedelig med slike ting. Det kan være alt mulig rart :(

 

Jeg leste beskrivelsen om autoimmune sykdommer for litt tilbake og følte det passet meg perfekt. Betennelser, lett sykdomsfølelse og PERIODEVIS symptomer. Jeg kan nemlig i periodevis følte meg 100% frisk, før jeg plutselig blir "slått ut" igjen. 

 

Men i følge legen min har jeg testet for dette og det var negativt.

 

Jeg kan nevne at jeg hadde kyssesyken nå i januar. Har vel følt meg 100% frisk den siste tiden, men har tenkt tanken på om det jeg nå opplever kan være et lite tilbakefall eller syken som fortsatt sitter i. Samtidig har jeg hatt disse problemene i en årrekke, så jeg er ikke så sikker.

 

En siste ting kan jo være at jeg faktisk ofte ER syk/småsyk og at det ikke bare er et symptom. Men i så fall har jeg vel et veldig svakt immunforsvar? Og det kan kanskje være en tilstand eller noe som er galt?

 

 


Anonymous poster hash: 853ca...d83



Anonymous poster hash: 853ca...d83
Lenke til kommentar

Anyone? :) 

 

Har hatt litt aftesår i munnen siste tiden også. Ser at det kan være symptom på virus i kroppen. 

 

Må nok ha meg en legetur i neste uke om jeg ikke skulle bli bedre. Akkurat slik jeg har det nå tenker jeg at jeg faktisk kanskje er syk, men i så fall er jeg ofte syk. Dårlig immunforsvar? 

 

Men er innstilt på at legen ikke kommer til å finne noe...



Anonymous poster hash: 853ca...d83
Lenke til kommentar

Gurkemeie er både immundempende og antiviralt, kanskje du skulle prøve det? Det fås i tabletter på helsekost.

 

Og å kutte ut all koffein burde være naturlig, når du ble bedre av å redusere forbruket.

 

Kan være verdt å prøve, men føler også det blir litt å skyte i blinde. Skulle gjerne likt å vite hva som feiler meg. Å ikke vite hva som er galt er en belastning i seg selv.

 

Har ellers blitt bedre siden jeg laget denne tråden. Er for eksempel fortsatt rimelig trøtt akkurat nå og sov mindre enn jeg skulle ønske, MEN det er normal trøtthet. Føler meg ikke syk. Føler meg ikke kvalm.

 

Pussige greier. 

 

Tror det hjalp meg å redusere koffein da jeg hadde et meget høyt inntak (og gjerne også før leggetid), men tror ikke det forårsaker meg plager i dag. Skal dog være forsiktig.

 

Anonymous poster hash: 853ca...d83

Lenke til kommentar

Så fint at du har en god periode i øyeblikket. Vi skal selvfølgelig fortsette å prate ut om ting dersom det er til nytte for deg.

 

En ting som er verdt å kanskje ikke helt utelate, selv om det kan føles som et nederlag på det å skulle finne svar på ting. Det er at du kanskje ikke vil finne noe svar. Hva skal en så gjøre?

 

Jo en bør ihvertfall fortsette å bruke lege, kanskje psykolog for å manipulere ens egne tanker. Kognitive metoder. En vet aldri om en slik omlegging i seg selv faktisk kan være noe som vipper situasjonen til det bedre. Selv de som vet konkret at de har smerte et sted i kroppen, og det vet hva som forårsaker det til og med, men legene kan ikke operere eller medisinere det helt bort. De har fått beskjed om at et visst smertenivå må de kanskje regne med å måtte leve med livet ut. Selv de får kognitiv hjelp i det å forsøke å få fokus på andre ting, slik at de kan orke noen måneder til.

 

Å teste immunforsvaret er jo noe legene bør kunne utføre og finne svar på for deg. Et munnsår er helt normalt som skjer oss alle i fra tid til annen. Om du så blør i munnen så kan det også være helt normalt, men selvfølgelig så kan det være et symptom på at du er i ferd med å få dårlig tannhelse. Så blødninger bør ikke oversees. Men den lille blødningen i seg selv må ikke tas til astronomiske høyder slik at man får helseangst.

 

Jeg er ikke helsefaglig utdannet. Om det utelukker noen av de andre tingene jeg nevnte. Vet ikke helt. Eneste jeg kommer på er i såfall B9 som også virker inn på nervesystemet. Jeg vet bare at B12 er utrolig viktig, så det var den som stod i mitt hovedfokus. Du får nesten lese deg litt opp nå og da, uten å overdrive. Ta det litt over tid. Kunnskap er makt.

 

Å lære mer om vitaminer og mineraler kan være en gullgruve. F.eks. kan jeg dra ut av hatten noe som heter Magnesium. Er utrolig viktig for hjertehelsen eksempelvis. Finnes i matprodukter som sjokolade, nøtter med flere ting:

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=nuts%20magnesium

 

Var kun et eksempel på hvor viktig et balansert kosthold er. Nøtter er ikke nødvendigvis fetende, men de kan bidra til å bremse opptak av andre næringsmidler. Fordøyelsen må jobbe kanskje mye for å nyttegjøre seg noe i fra nøtter. Rå gulerøtter er mye tyngre å fordøye enn kokte. Faktisk så bruker du mer energi enn du får ut av den rå guleroten på å fordøye den. Mange faktorer med kostholdet som er verdt å lære seg mere om.

 

Probiotika, helst prebiotika er viktig. Holde fordøyelsen i orden er så viktig på så mange helseaspekter, at man egentlig burde starte der. Men legene vil jo aldri starte med fordøyelsen. De liker å skrive ut piller for alt mulig, og de liker også å komme til bunns i ting basert på en skolemedisinsk arbeidsplan.



Anonymous poster hash: 4c420...6e2
Lenke til kommentar

Vel, siden sist jeg oppdaterte er jeg fortsatt inne i en god periode. For eksempel sov jeg bare 6 timer i natt. I minste laget ettersom jeg har sovet litt lite tidligere i uken også.

 

Våknet naturligvis trøtt, men NORMALT trøtt. Ikke den kvalmende og overveldende trøttheten og energiløsheten som jeg ofte kan føle, akkompagnert av lett sykdomsfølelse. Bottom line: Jeg føler meg frisk og normalt "sliten". 

 

Det som er så pussig er at det ikke er NOEN ytre endringer som jeg kan tenke på. Ingenting har skjedd. Ingen gode nyheter i livet. Ikke mer søvn. Ikke mindre kaffe/koffein. Drakk faktisk mer enn min "anbefalte" dose i går og jobbet 12 timer med skole. Ingen endringer i kosthold.

 

Jeg forstår det rett og slett ikke...

 

Det hele er for meg et stort mysterium.

 

***

 

Har tenkt på om det kan være noe psykisk, men jeg har generelt veldig gode og positive tankemønster. Ser som regel lyst på livet. Så ser ikke helt den heller.

 

Finnes det noe som heter lett mani? Manisk depressiv light?

 

Jeg er aldri manisk og aldri sterkt depressiv, men merker at ting er "tyngre" når jeg er inne i en dårlig periode. Men har alltid tenkt at det er en naturlig konsekvens av at kroppen ikke fungerer som den skal og verker og er uvel.

 

***

 

Forventet ikke å få en diagnose i denne tråden, men hadde kanskje et håp om at noen med noe lignende skulle lese og si at de har akkurat på samme måte og at de kanskje visste hva det var :) 



Anonymous poster hash: 853ca...d83
Lenke til kommentar

Jeg lever sammen med noen som har den kraftigste bipolardiagnosen.

 

Ærlig så kan jeg si at jeg ikke har så god greie på light versjoner av "lett mani". Jeg vet godt hva det vil si når ting er i full blomst, og det kan være like overraskende neste gang mens det er i ferd med å bryte ut. Personen sliter mest med den maniske fasen, og er ikke så mye opp og ned, men mest på det maniske. Personen er svært deprimert for tiden etter et sykehusopphold.

 

Tipper at noen av de andre som har besøkt tråden tidligere kan besvare dette mye bedre enn meg. Ellers generellt om bipolar lidelse:

 

http://psykiskhelse.no/bipolar-lidelse

 

 

Fantastisk at det vedvarer en god periode. Naturlig ekstra trøtthet kan skyldes ting som snorking/søvnapne. Det går mange udiagnostiserte individer rundt omkring tror jeg. Jeg snorker selv og har tenkt å ta opp spørsmålet med lege. Personen jeg lever med snorker mer enn meg, men jeg snorker da til gjengjeld ganske høylytt har jeg fått høre. Legen til denne personen tar veldig lett på dette spørsmålet, og jeg forventer faktisk også at min egen lege vil ta svært lett på det. Dessverre kanskje.

 

Med årene så skal en ikke se bort i fra at artrose kan være en tilstand som kan tenkes vil gi plager for enkelte:

 

https://www.revmatiker.no/diagnose/artrose/?#section2

 

 

Man kan ikke forvente å bli skannet opp og ned over alt heller. Har selv noen plager, og vet at jeg har mild påleiring i noen ledd som tilfeldigvis ble oppdaget på et MRI (MR). Da et det også viktig å ikke sitte i ro for mye. Men du virker da svært ung, siden du nevner studier, uten at jeg vet din riktige alder for det om. Eldre studerer jo også da naturligvis, selv om det er litt færre av dem.

 

Det kan selvsagt være noe psykisk, da er det ikke helt feil å be lege om å få prate med psykolog. Men du sier du har positive tankemønstre så, du får svinge innom spørsmålet av og til, og forsøke å ikke la det drive deg til vannvidd. Nyt det gode høstværet mens du kan  :)



Anonymous poster hash: 4c420...6e2
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Lang historie kort så gikk jeg meg på en kjempesmell når jeg var 18 år på grunn av søvnunderskudd, fysisk utmattelse og masse stress over en periode på flere år. Endte med depresjon og angst som jeg kom meg ut av etter et par år uten medisiner.

 

Jeg hadde imidlertid fortsatt utmattelsesproblematikk. I ettertid ser jeg at det lett kunne vært på ME-nivå når man leser symptomene. Sovnet overalt og hadde null energi. Men jeg pushet meg gjennom det og ved hjelp av viljestyrke greide jeg å fungere på et vis. Har aldri vært sykmeldt, men hadde et "studieår" hvor jeg sov veldig mye. 

 

Prøvde testosteronbehandling, men det hjalp ikke, så sluttet med det. 

 

Etter mange og mislykkede turer til lege (flere av de) for å prøve å finne ut av ting, gav jeg til slutt opp og bestemte meg for å bare gjøre det beste ut av det. Jeg reduserte kraftig koffeininntaket mitt og fikk en bedre døgnrytme. Vet ikke om det var dette alene, men jeg ble i hvert fall mye bedre og føler/følte at jeg endelig har en noenlunde normal hverdag om jeg ikke er helt på topp.

 

Men, jeg må erkjenne at jeg fortsatt har plager og det kommer og går i perioder. Kan våkne etter 8-9 timer og føle meg like trøtt. Føler meg ofte SYK. Er jeg syk eller bare føler jeg meg slik? Jeg aner ikke. Kjenner også litt på lett kroppsverk til tider. Og kan føle meg omtåket i hodet og ukonsentrert.

 

Trener ellers tre ganger per uke. Spiser sunt. Har en god fysikk. Men, jeg må ofte bruke viljestyrke for å komme meg gjennom dagene når jeg har det som verst. Føler ikke jeg har noen psykiske problemer eller depresjon. 

 

Noen som vet hva dette kan være? :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 853ca...d83

 

 

Det kan være....jeg vet ikke. Jeg har ingen anelse. Jeg er ingen lege. Du bør kontakte fastlegen din. Og ikke skriv til Lommelegen. Og folk her inne er ikke leger eller kvalifiserte til å gi deg noen utdannede svar på dette.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Fantastisk at det vedvarer en god periode. Naturlig ekstra trøtthet kan skyldes ting som snorking/søvnapne. Det går mange udiagnostiserte individer rundt omkring tror jeg. Jeg snorker selv og har tenkt å ta opp spørsmålet med lege. 

 

Det kan selvsagt være noe psykisk, da er det ikke helt feil å be lege om å få prate med psykolog. Men du sier du har positive tankemønstre så, du får svinge innom spørsmålet av og til, og forsøke å ikke la det drive deg til vannvidd. Nyt det gode høstværet mens du kan  :)

 

Jepp :)

 

Jeg tror jeg snorker og har fått vite at jeg snakker i søvne. Men synes i så fall at det er rart at det er i perioder. Trodde dette var noe man gjorde konstant om man gjorde det? Har også tenkt tanken på søvnapne.

 

Psykisk? Helt ærlig har jeg alltid stilt meg tvilende til det. Har ingen traumer som jeg vet om. God oppvekst. Høy selvtillit. Ser lyst på livet og er generelt løsningsorientert.

 

Men, når jeg er i mine tunge perioder kan jeg oppleve tungsinn. Har dog alltid tenkt at det er en konsekvens av at jeg føler meg så tung og syk i kroppen. Men kan selvsagt være at det er en sammenheng der som jeg ikke vet om at at begge deler spiller inn. Føler i så fall ikke at det har noe med tankemønstre å gjøre. Da må det være mer en psykisk/fysisk ubalanse som gjør seg gjeldende i hjernen eller noe slikt.

 

 

Mani light kalles hypomani. https://sml.snl.no/hypomani

 

Takk!

 

Det kan stemme. Står dog ikke noe om de dårlige periodene. Må undersøke dette nærmere.

 

 

 

Det kan være....jeg vet ikke. Jeg har ingen anelse. Jeg er ingen lege. Du bør kontakte fastlegen din. Og ikke skriv til Lommelegen. Og folk her inne er ikke leger eller kvalifiserte til å gi deg noen utdannede svar på dette.

 

 

Jeg har vært til utallige fastleger uten hell.

 

Sistnevnte har veldig gode omtaler på nett og jeg fikk en følelse av å endelig ha kommet til en lege som tok meg på alvor og kunne hjelpe meg å finne ut av ting. MEN, han finner ikke noe på standard prøver og for et år eller to tilbake "gav jeg opp" og bestemte meg for å bare leve med problemene mine.

 

Det vil si, jeg har faktisk hatt forhøyet kortisol i urin (en prøve jeg selv fikk overtalt til å teste) over flere forsøk, men siden kortisol i blod var normalt samtidig besluttet spesialist og fastlege å ikke gjøre noe mer med den saken.

 

Har også hatt en forhøyet B12. Men tror alt ellers skal være normalt.

 

Anonymous poster hash: 853ca...d83

Lenke til kommentar

De dårlige periodene kan være i ulik styrke. 

Jeg synes du skal be om å bli henvist til en spesialist i psykiatri (eller klinisk psykolog) som er god på utredning.

Hvis du har en bipolar lifelse av ett eller annet slaget, tregs det ikke noe traume eller en dårlig oppvekst. Det er etter det vi vet i dag en biologisk sykdom i hjernen, genetisk betinget. De fleste som har bipolar lidelse får god hjelp av behandling. 

Lenke til kommentar

Så psykiske sykdommer finnes ikke, de er bare noe man 'føler'? Det kan du ikke mene Emancipate.

 

Det er ikke noe klart skille mellom kropp og psyke, det skillet er bare noe man har funnet på -  vi er alle i kroppene våre; det er der vi opplever oss selv, andre mennesker og verden rundt oss.

Klart psykiske sykdommer kan oppleves som fysiske - og motsatt: det er en rekke somatiske tilstander som kan gi psykiske symptom.

 

Hvorfor skal man unngå gurkemeie om man har bipolar lidelse?

Lenke til kommentar

Det var dårlig formulert av meg å bruke ordet "syk" på den måten. Jeg mente i betydningen "sånn man føler seg når man er litt forkjølet". For det var sånn jeg tolket at TS brukte "syk" og "sykdomsfølelse".

Jeg mener at mennesket har et instinkt som i svært mange tilfeller forteller kvalitativt hvor problemet sitter, slik at man kan man sanse forskjellen på å være forkjølet, utrent eller deprimert. Man bare "vet" det.

Selvsagt finnes det mange unntak fra denne regelen. Både fordi man feiltolker, fordi man mangler kunnskap og ord for å forstå, fordi akkurat den sykdommer gir symptomer fra et annet system, og fordi noen sykdommer ikke gir noen signaler.
 

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...