Gå til innhold

E-SPORT: Norges beste lag sliter med å komme seg inn i Telenorligaen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel si at spiller man for et klubb og vinner serien for så å gå over til nye klubb eller miste plassen sin i klubben så følger vel ikke plassen spilleren, men klubben. Ville vært rart hvis serieplassen i Tippeligaen skulle fulgt spillerne og ikke klubben? Nå som ting begynne rå bli ordentlig, så bør man ha en kontrakt på dette om man så skal gjøre noe for å være kompis, slik at dette ikke skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solid dose entitlement her? Man burde kanskje sjekka før man gikk over, ikke bare regna med å gjøre som man vil, på tross av alle regler?

 

 

Hva mener du med dette? Sjekket før man gikk over? Om du da mener at vi skulle sjekka reglene før vi forlot demise, så var vi da helt klar over reglene. Demise og oss signerte kun en avtale om samarbeid i fjorårets sesong. Som de fleste andre norske orgaer har de små økonomiske krefter, så derfor er det ikke attraktivt å være der.

Lenke til kommentar

Må vel si at spiller man for et klubb og vinner serien for så å gå over til nye klubb eller miste plassen sin i klubben så følger vel ikke plassen spilleren, men klubben. Ville vært rart hvis serieplassen i Tippeligaen skulle fulgt spillerne og ikke klubben? Nå som ting begynne rå bli ordentlig, så bør man ha en kontrakt på dette om man så skal gjøre noe for å være kompis, slik at dette ikke skjer.

 

Les artikkelen. Det er cs ikke fotball, sammenligne en serie hvor ingen klubber har økonomiske krefter til å gi feks lønn, mot en serie der samtlige spillere i alle klub er gjør det fulltid med godt betalt.... Cs har alltid fulgt 60% av spillerne prinsippet av en grunn. Endringer skjer og da skal ikke fyren som er best bro med klubben beholde plassen, heller majoriteten av spillerne som gjorde seg fortjent for den. Dagens system skal bidra til kontinyitet og samhold i lagene, per idag er det ikke et eneste topplag som skal spille 1. Div med en satt lineup, alle er mixer. Nivået blir bare dårligere og dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med andz her. Latterlig om vi ikke ser denne gjengen i førstedivisjon nå da de er for øyeblikket norges beste lag. Når slike lag bestående av fire spillere som gjorde det sterkt i fjordårets sesong blir dannet burde de få et wildcard til toppdivisjonen. Tviler på jeg kommer til å følge med på ligaen om de beste i Norge ikke spiller, og regner med det ikke bare er meg som tenker slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Må vel si at spiller man for et klubb og vinner serien for så å gå over til nye klubb eller miste plassen sin i klubben så følger vel ikke plassen spilleren, men klubben. Ville vært rart hvis serieplassen i Tippeligaen skulle fulgt spillerne og ikke klubben? Nå som ting begynne rå bli ordentlig, så bør man ha en kontrakt på dette om man så skal gjøre noe for å være kompis, slik at dette ikke skjer.

Les artikkelen. Det er cs ikke fotball, sammenligne en serie hvor ingen klubber har økonomiske krefter til å gi feks lønn, mot en serie der samtlige spillere i alle klub er gjør det fulltid med godt betalt.... Cs har alltid fulgt 60% av spillerne prinsippet av en grunn. Endringer skjer og da skal ikke fyren som er best bro med klubben beholde plassen, heller majoriteten av spillerne som gjorde seg fortjent for den. Dagens system skal bidra til kontinyitet og samhold i lagene, per idag er det ikke et eneste topplag som skal spille 1. Div med en satt lineup, alle er mixer. Nivået blir bare dårligere og dårligere.

 

 

Majoriteten av fotballklubber gir da ikke lønn?

 

AtW

Lenke til kommentar

Helt enig med andz her. Latterlig om vi ikke ser denne gjengen i førstedivisjon nå da de er for øyeblikket norges beste lag. Når slike lag bestående av fire spillere som gjorde det sterkt i fjordårets sesong blir dannet burde de få et wildcard til toppdivisjonen. Tviler på jeg kommer til å følge med på ligaen om de beste i Norge ikke spiller, og regner med det ikke bare er meg som tenker slik.

 

Hvordan skal isåfall regelverket være? Når får man wildcard og ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Helt enig med andz her. Latterlig om vi ikke ser denne gjengen i førstedivisjon nå da de er for øyeblikket norges beste lag. Når slike lag bestående av fire spillere som gjorde det sterkt i fjordårets sesong blir dannet burde de få et wildcard til toppdivisjonen. Tviler på jeg kommer til å følge med på ligaen om de beste i Norge ikke spiller, og regner med det ikke bare er meg som tenker slik.

 

Hvordan skal isåfall regelverket være? Når får man wildcard og ikke?

 

AtW

 

Om det laget består av tre eller flere fra et lag som deltok i førstediv burde de få wildcard. Gjelder selvsagt ikke om de er fra lag som rykker ned til andrediv. IMO.

Lenke til kommentar

 

 

Helt enig med andz her. Latterlig om vi ikke ser denne gjengen i førstedivisjon nå da de er for øyeblikket norges beste lag. Når slike lag bestående av fire spillere som gjorde det sterkt i fjordårets sesong blir dannet burde de få et wildcard til toppdivisjonen. Tviler på jeg kommer til å følge med på ligaen om de beste i Norge ikke spiller, og regner med det ikke bare er meg som tenker slik.

 

Hvordan skal isåfall regelverket være? Når får man wildcard og ikke?

 

AtW

 

Om det laget består av tre eller flere fra et lag som deltok i førstediv burde de få wildcard. Gjelder selvsagt ikke om de er fra lag som rykker ned til andrediv. IMO.

 

 

Hvordan begrenser man antallet lag da? Hypotetisk sett kan man da inntil doble antallet lag fra en sesong til en annen (dvs faktsik enda mer)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil starte med å si at ligaen har gjort og vil fortsette å gjøre en fantastisk jobb for norsk e-sport, ære være alt arbeid og engasjement for de som har stått på og fått dette til å fungere! Men, jeg mener ligaen bommer kraftig når de snakker om breddeengasjement. Ligaen neglisjerer det faktum at en sterk toppdivisjon, med alle topplag og de største profilene, tiltrekker langt mer engasjement og motivasjon fra lag i lavere divisjoner og ikke minst fra tilskuere, media og sponsorer enn det en toppdivisjon som ikke har disse elementene vil gjøre.

 

Det er per dags dato ingen norsk klubb som tilbyr levedyktige vilkår, altså ingen lønner spillerne sine, allikevel så er struktureringen av ligaen nesten slavisk fulgt fra sporter der dette er tilfelle: Altså fra ligaer der spillerne i toppdivisjonen lever av det de gjør. Også forventes det samme kontinuitet i topp norsk CS som i for eksempel topp norsk fotball, hallo?

 

Problemet her er ikke at Epiphany Bolt ikke får en plass (De kan åpenbart ikke bare få en plass helt uten videre), problemet her ligger i at ligaen har bommet kraftig i strukturering av divisjoner og opprykk/nedrykk-system og de bommer når de påstår at divisjonene har stabilisert seg og er moden for å ha ett slikt seiglivet opprykk/nedrykk system som det er nå, og nå ser vi starten på konsekvensene av det. Vi har ingen sterkt etablert toppscene i Norge, når ingen er lønnet, så er samhold og kontinuitet ekstra vanskelig - spesielt i motgang som alle lag og spillere møter på mer enn en gang iløpet av livet, og vi sliter også med at eSport heller ikke er mainstream her i landet - det gjør satsing ytterligere vanskelig. Så argumentasjonen om at struktureringen er slik den er for å sikre kontinuitet blir mest bare svada i mine ører, vi er ikke på ett slikt nivå i norsk topp CS idag at det er forsvarlig at man skal måtte bruke nærmere 2 år på å spille seg fra bunn til toppdivisjon. Det er ikke særlig motiverende, og det gjør det særdeles vanskelig for de norske toppspillerne som eventuelt vil ta steget mot å kunne tjene fast lønn: Det kan de gjerne gjøre, men da kan de ikke spille toppdivisjon i Telenorligaen på de neste par årene siden de må starte fra bunn av om de forlater de norske klubbene som ikke kan tilby lønn.. Er dette rimelig? Overfor spillerne selv og ikke minst ovenfor publikum? Jeg mener ikke det..

 

De norske klubbene må gjerne eie plassene sine i Telenorligaen, det sikrer deres satsing i Norge. Men her må det andre omstruktureringer til. For det første burde toppdivisjonene utvides, dernest burde opprykk/nedrykk-system få en komplett overhaling. Wildcard er ett alternativ man kan bake inn som en del av hele systemet for i å best mulig grad sikre at toppdivisjonen holder seg sterkt kompetitiv fra sesong til sesong. Ta eksempel ESL/ESEA Pro league: Der er det en plass som rykker direkte ned til Premier league, en plass som må spille relegation kamp mot vinneren av Premier league, og 1 plass som avgjøres på wildcard(Wildcard blir da en subjektiv beslutning fra ligaen selv.). Det er mange måter å løse dette på, det er bare å titte litt rundt på hva de andre e-sport ligaene gjør. Alt kan ikke gjøres slik det gjøres i tradisjonell sport, det er en forskjell på e-sport som ennå er ett relativt nytt fenomen og sporter som har vart i århundrer.

 

Om man ser på toppdivisjonen nå så er det ikke ett eneste vell etablert lag der (selv om de norske klubbene er representert), det er bare mixlag og attpåtil uten noe produksjon så har jeg har som spiller i førstedivisjon lite forventninger til denne sesongen. Forhåpentligvis blir det gjort omstruktureringer av ligaen frem til neste sesong slik at lag som Epiphany Bolt (Som per dags dato på papiret er Norges beste lag) får sjansen til å delta i toppdivisjonen der de hører hjemme..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt litt enig med begge sider i denne saken. Faktum er at det er vanskelig for nye organisasjoner og lag å etablere seg i toppdivisjonene i Telenor-Ligaen.

Det burde kanskje vært etablert en betalt kvalifisering som kunne gitt totalt 2 plasser i 1 og 2 divisjon. Slik at de seriøse lagene med en virkelig mulighet til å komme inn i seriesystemet hadde deltatt.

Jeg er derimot helt uenig i at det bør deles ut wildcards.

Det blir alt for objektivt at noen skal sitte å vurdere hvilke nyetablerte lag/organisasjoner som bør innvilges i divisjonene.

Det er også en mulighet at laveste plassering på tabellen i 1 og 2 divisjon gir direkte nedrykk mens nest siste og tredjesiste plass gir plass i kvalifiseringen til neste års divisjoner. Dette ville kanskje sikret god kvalitet i de øverste divisjonene.

Jeg mener organisasjonene som har backet opp spillere til 1 og 2 div for så og miste laget sitt til andre mer lukrative aktører ikke bør skje. Og man bør derfor være veldig forsiktig med å trekke organisasjonen ut av telenorligaen basert på hvilke lag de til en hver tid stiller med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er per dags dato ingen norsk klubb som tilbyr levedyktige vilkår, altså ingen lønner spillerne sine, allikevel så er struktureringen av ligaen nesten slavisk fulgt fra sporter der dette er tilfelle: Altså fra ligaer der spillerne i toppdivisjonen lever av det de gjør. Også forventes det samme kontinuitet i topp norsk CS som i for eksempel topp norsk fotball, hallo?

 

. Det er ikke særlig motiverende, og det gjør det særdeles vanskelig for de norske toppspillerne som eventuelt vil ta steget mot å kunne tjene fast lønn: Det kan de gjerne gjøre, men da kan de ikke spille toppdivisjon i Telenorligaen på de neste par årene siden de må starte fra bunn av om de forlater de norske klubbene som ikke kan tilby lønn.. Er dette rimelig? Overfor spillerne selv og ikke minst ovenfor publikum? Jeg mener ikke det..

 

Det er jo endel bedre kontinuitet også i ikke-lønnet del av norsk fotball? Feks lavere divisjoner? Eller kvinnefotball, der svært få er lønnet.

 

Kan ikke spillere bli overtatt av klubber i de høyere divisjonene? Om de er i norgestoppen burde det være ganske lett å bli rekruttert av en klubb?

 

Men det er kanskje ikke så dumt å gjøre deler av plassene om til noe man kan spille for å oppnå med et "ukjent lag".

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt litt enig med begge sider i denne saken. Faktum er at det er vanskelig for nye organisasjoner og lag å etablere seg i toppdivisjonene i Telenor-Ligaen.

Det burde kanskje vært etablert en betalt kvalifisering som kunne gitt totalt 2 plasser i 1 og 2 divisjon. Slik at de seriøse lagene med en virkelig mulighet til å komme inn i seriesystemet hadde deltatt.

Jeg er derimot helt uenig i at det bør deles ut wildcards.

Det blir alt for objektivt at noen skal sitte å vurdere hvilke nyetablerte lag/organisasjoner som bør innvilges i divisjonene.

Det er også en mulighet at laveste plassering på tabellen i 1 og 2 divisjon gir direkte nedrykk mens nest siste og tredjesiste plass gir plass i kvalifiseringen til neste års divisjoner. Dette ville kanskje sikret god kvalitet i de øverste divisjonene.

Jeg mener organisasjonene som har backet opp spillere til 1 og 2 div for så og miste laget sitt til andre mer lukrative aktører ikke bør skje. Og man bør derfor være veldig forsiktig med å trekke organisasjonen ut av telenorligaen basert på hvilke lag de til en hver tid stiller med.

 

Dette skulle jeg spesifisert, men jeg mener ikke nødvendigvis at vi skal få en direkte "hei dere er i 1. Div " men i alle fall muligheten igjennom en kval der de beste potensielle lagene enten er invitert eller kvalifisert. Vinneren får plass i ligaen feks.

Lenke til kommentar

Majoriteten av fotballklubber gir da ikke lønn?

 

AtW

 

Dette er en sak som omhandler den øverste divisjonen, alt under det er irrelevant.

 

Majoriteten av fotballklubber gir ikke lønn (blant kvinner er det tilfellet også i øverste divisjon), og blant divisjonene som ikke gir lønn er det også ganske godt organisert.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Majoriteten av fotballklubber gir da ikke lønn?

 

AtW

 

Dette er en sak som omhandler den øverste divisjonen, alt under det er irrelevant.

 

Majoriteten av fotballklubber gir ikke lønn (blant kvinner er det tilfellet også i øverste divisjon), og blant divisjonene som ikke gir lønn er det også ganske godt organisert.

 

AtW

 

Hva i all verden er det du prøver å si? Majoriteten av klubber ( alle) i tippeligaen ( som er navnet på øverste divisjon ) har godt lønnede spillere. Derfor kan man ikke sammenligne verdien av å spille i en slik klubb, mot en esportklubb uten noen økonomiske krefter når utenlandske klubber er villige til å ta opp lagene. Eller skal vi sammenligne det mot fotball også? Poenget er derfor at strukturen i ligaen gir organisasjonene gode muligheter, men de ender opp med å ikke ha de beste norske lagene og verdien på ligaen synker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...