Gå til innhold

Foto

Efan 2.0 – elektrisk luftfart rykker stadig nærmere


3 svar i denne tråden

#1 9LY982NH

9LY982NH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 31 innlegg
  •   12. april 2016

Skrevet 3. juni 2016 - 17:01

DSC_2268.300x169.jpg

Airbus har elektrisk trekkplaster på ILA-flyshowet i Berlin.

Efan 2.0 – elektrisk luftfart rykker stadig nærmere
  • 0

#2 Bruker-245639

Bruker-245639

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 766 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 3. juni 2016 - 17:07

Vet ikke... Airbus sin oppførsel etter Turøy-ulykken innbyr ikke til tillit, tvert imot. Det er nesten så en har lyst å slå av en prat med Michel Asseline.
  • 1

#3 aomt

aomt

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 407 innlegg
  •   10. februar 2012

Skrevet 3. juni 2016 - 17:08

Skeptisk...

Ein bruker 10min på start-up/sjekk av motor/utstyr og taxi, ta av, fly ut til practice-area (5-15m unna). Så må ein rekne like mye tid tilbake... Då er ikke det mye tid igjen å "jobbe" med. 30-45m? Alt for lite.

Eneste den kan fungere til er landinger, men igjen, det er litt dumt å lære landinger med den, mens ein bruker cessna/piper til alt annet?


Øke batteri til 2 timer + reserve, då begynner det å likne på noe.


  • 0

#4 9LY982NH

9LY982NH

    Bruker

  • Medlemmer
  • 31 innlegg
  •   12. april 2016

Skrevet 6. juni 2016 - 15:38

En elektromotor står ikke på tomgang i 10 minutter før oppstart, slik en bensinmotor gjør. Heller ikke er det olje å varme opp. Flynytt har egenhendig testet et annet elektrofly, E-Genius, og så i den sammenheng at energiforbruk til taksing/start-up er neglisjérbart (nærmere bestemt 0,2 kWh for et fly som veier 30 prosent mer). Med den ekstremt lave støyprofilen vil man dessuten kunne trene på flyplasser hvor det i dag ikke er tillatt, slik at ferging til og fra treningsområder blir et mindre problem.

Når det gjelder å lære å lande, er dette til en viss grad generisk kunnskap på tvers av de minste småflyene. Du kan i dag ta lappen på en Aquila A211 og deretter fly en Cessna 210 uten annet enn "papirtrening". Forskjellen mellom E-Fan 2.0 og Aquila A211 er neppe mye større.

Når regelverket kommer på plass for elektrofly i de høyere vektklasser enn CS-LSA, vil man dessuten kunne sertifisere fly a la E-Genius (som allerede har ca tre timers endurance).

Kostnadsmessig vil elektriske fly kunne halvere prisen for flylappen. Det er en så vesentlig reduksjon at en ulempe med maks 58 minutter i luften for hver treningsøkt er mer enn akseptabel.
  • 1


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere