Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

G9 X har ikke elektronisk søker som G5 X, eller mulighet for å koble det til som ekstrautstyr, som G7 X. Vi må rett og slett nøye oss med skjermen. I motsetning til de to andre kameraene i serien, og flere av kameraets nærmeste konkurrenter, kan ikke skjermen vris ut fra kamerakroppen. Den sitter bom fast. Dette har nok hjulpet med å holde kameraet så slankt og lommevennlig som mulig, men det gjør det litt vanskeligere å ta bilder fra lave eller høye perspektiver, som for eksempel hvis du skal holde kameraet høyt over hodet for å ta et gruppebilde.

 

Du har ikke nevnt at man kan bruke en smarttelefon til denne jobben, egentlig kan man ta bilder på mer vanskeligere posisjoner og enkelt ta bilder via telefonen.

Lenke til kommentar

 

Synes ikke det så veldig skarpt ut når man ser på greinene på trærne.

På hvilken bilde ?, stort sett alle bildene inneholder trær og på flere av bildene er det dybdeskarphet som gir uskarphet.

 

Ja, jeg sjekket kanskje ikke f-nummer så godt. Det eneste reelle eksempelet er vel første bilde på side 3, som er tatt på f8.

Lenke til kommentar

 

 

Synes ikke det så veldig skarpt ut når man ser på greinene på trærne.

På hvilken bilde ?, stort sett alle bildene inneholder trær og på flere av bildene er det dybdeskarphet som gir uskarphet.

 

Ja, jeg sjekket kanskje ikke f-nummer så godt. Det eneste reelle eksempelet er vel første bilde på side 3, som er tatt på f8.

 

For meg ser det ut som det bildet lider av bevegelseuskarphet og/eller litt cromafeil, ser man på skiltet nede til høyre er det ikke skarpt men det kan også være at skiltet er helt ute i kanten av bilderuten og der yter ikke optikken best.

Lenke til kommentar

 

G9 X har ikke elektronisk søker som G5 X, eller mulighet for å koble det til som ekstrautstyr, som G7 X. Vi må rett og slett nøye oss med skjermen. I motsetning til de to andre kameraene i serien, og flere av kameraets nærmeste konkurrenter, kan ikke skjermen vris ut fra kamerakroppen. Den sitter bom fast. Dette har nok hjulpet med å holde kameraet så slankt og lommevennlig som mulig, men det gjør det litt vanskeligere å ta bilder fra lave eller høye perspektiver, som for eksempel hvis du skal holde kameraet høyt over hodet for å ta et gruppebilde.

 

Du har ikke nevnt at man kan bruke en smarttelefon til denne jobben, egentlig kan man ta bilder på mer vanskeligere posisjoner og enkelt ta bilder via telefonen.

 

Jeg har til gode å se telefoner der du kan vippe ut skjermen.

Lenke til kommentar

 

 

G9 X har ikke elektronisk søker som G5 X, eller mulighet for å koble det til som ekstrautstyr, som G7 X. Vi må rett og slett nøye oss med skjermen. I motsetning til de to andre kameraene i serien, og flere av kameraets nærmeste konkurrenter, kan ikke skjermen vris ut fra kamerakroppen. Den sitter bom fast. Dette har nok hjulpet med å holde kameraet så slankt og lommevennlig som mulig, men det gjør det litt vanskeligere å ta bilder fra lave eller høye perspektiver, som for eksempel hvis du skal holde kameraet høyt over hodet for å ta et gruppebilde.

 

Du har ikke nevnt at man kan bruke en smarttelefon til denne jobben, egentlig kan man ta bilder på mer vanskeligere posisjoner og enkelt ta bilder via telefonen.

 

Jeg har til gode å se telefoner der du kan vippe ut skjermen.

 

Man fjernstyrer vel kameraet fra mobiltelefonen via wi-fi. Litt ekstra mikkmakk, men det er da mulig.

Lenke til kommentar

 

 

 

G9 X har ikke elektronisk søker som G5 X, eller mulighet for å koble det til som ekstrautstyr, som G7 X. Vi må rett og slett nøye oss med skjermen. I motsetning til de to andre kameraene i serien, og flere av kameraets nærmeste konkurrenter, kan ikke skjermen vris ut fra kamerakroppen. Den sitter bom fast. Dette har nok hjulpet med å holde kameraet så slankt og lommevennlig som mulig, men det gjør det litt vanskeligere å ta bilder fra lave eller høye perspektiver, som for eksempel hvis du skal holde kameraet høyt over hodet for å ta et gruppebilde.

 

Du har ikke nevnt at man kan bruke en smarttelefon til denne jobben, egentlig kan man ta bilder på mer vanskeligere posisjoner og enkelt ta bilder via telefonen.

 

Jeg har til gode å se telefoner der du kan vippe ut skjermen.

 

Man fjernstyrer vel kameraet fra mobiltelefonen via wi-fi. Litt ekstra mikkmakk, men det er da mulig.

 

Ah, misforstod den.

Ja, selvsagt kan man det. Da er det jo best å sette kameraet på stativ, men det er vel en fordel uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har krav til kamera at man skal kunne ta bilder i RAW uten at det skal gå nevneverdig ut over hastigheten,

Jeg sluttet for fire år siden å ta bilder i JPEG fordi RAW gir meg gode muligheter for å rette opp farger, hvitbalanse og flere andre ting, noe som er svært vanskelig, for ikke å si umulig med JPEG.

Lenke til kommentar

 

 

Canon legger opp til mye bruk av berøringsskjermen på deres minste entusiastkompakt hittil. Det fungerte bedre enn fryktet.

 

TEST: Canon G9 X

PS!

En liten avsporing, men kommer det omtale av den nye Olympus PEN-F, snart? :hmm::whistle::innocent:

Hei smort1, og beklager sent svar. Men ja, det kommer, vi regner med å ha en test på Pen-F om et par uker :-)

 

Takk! Da kommer det sent, men godt, håper jeg!  :dribble:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

 

Neppe bedre enn Panasonic GM-5, hvor du også kan bytte ut objektiver etc. Valget mellom de to er lett...

Jepp, kjempeenkelt valg siden GM-5 ikke går nedi bukselomma.

 

Sludder og vas.   GM-5 passer i samtlige bukselommer jeg har. Også sammen med objektiver som Panasonic sitt 20mm, noen av superzoom-objektivene og selvsagt alle pinhole-objektiv.  Det sier seg selv at det ikke passer med Olympus sitt 75mm objektiv, men det trodde jeg var gitt på forhånd...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...