Gå til innhold

Zuckerberg: – Ja, vi satser på utvidet virkelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hvordan man tenker seg augmented reality i praktisk bruk her. Man sammenligner mye med google glass, men er ikke forskjellen at man bruker google glass hele dagen (til/fra/på skole/jobb etc.) altså som en vanlig brille, mens aumgented reality blir vel noe som brukes i forbindelse med pc,console og kanskje aller helst i spillehaller? Hvis ja ser jeg ikke hvorfor augmented reality brillene må se sosialt akseptable ut (siden man altså ikke går rundt ute med disse).

 

Evt. hvis man tenker seg å gå rundt med augmented reality briller hele dagen (jobb/skole), hva slags innhold skulle det gi? Det er vel ikke vits å gi vanlig vegger, gater etc. nye teksturer (fortsatt at de ikke er veldig triste eller slitte). I så fall må det være for veødig få spesielt interesserte...

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan man tenker seg augmented reality i praktisk bruk her. Man sammenligner mye med google glass, men er ikke forskjellen at man bruker google glass hele dagen (til/fra/på skole/jobb etc.) altså som en vanlig brille, mens aumgented reality blir vel noe som brukes i forbindelse med pc,console og kanskje aller helst i spillehaller? Hvis ja ser jeg ikke hvorfor augmented reality brillene må se sosialt akseptable ut (siden man altså ikke går rundt ute med disse).

 

Evt. hvis man tenker seg å gå rundt med augmented reality briller hele dagen (jobb/skole), hva slags innhold skulle det gi? Det er vel ikke vits å gi vanlig vegger, gater etc. nye teksturer (fortsatt at de ikke er veldig triste eller slitte). I så fall må det være for veødig få spesielt interesserte...

 

Her tar du nok veldig feil.. Jeg ser at du ser eneste bruksområdet til augmented reality som spill.. men dette er kun et lite område av det slikt vil brukes på.. I mange jobbsammenhenger vil man ha stort utbytte av Augmented reality.

eks: Arkitekt som vil vise frem et bygg der det vil bli bygget - man tar på brillene eller hva det skulle være - å den lager en digital utgave av bygget/broen/vegen osv. som er tenkt å andre kan se den plassert i virkeligheten..

eks2: man er helt grønn på bil, men ønsker å fylle på olje - da kan man få vist med brillene på hva man skal gjøre... det vises hvor man åpner panseret, hvor oljen skal fylles på osv..

eks3: du er i en ny by å prøver å finne frem, istedenfor å se konstant på mobilen med gps for å finne frem vil man se piler og markeringer på hvor man skal gå fremfor seg.

eks4: man kan logge seg på noe alla Tinder, hvor man når man er ute vil kunne få opp navn og status - evt. enkel farge overlay som viser hvem andre som er på samme tjeneste og singel.

Det kan nevnes haugevis av eksempler som ikke har noe med spilling eller annen 'home entertainment' å gjøre som vil være mulige områder for slike briller - men selvsagt vil de også kunne brukes til spilling, som helt sikkert blir en av de drivende kreftene for å dra igang teknologien (og allerede er det)

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke helt hvordan man tenker seg augmented reality i praktisk bruk her. Man sammenligner mye med google glass, men er ikke forskjellen at man bruker google glass hele dagen (til/fra/på skole/jobb etc.) altså som en vanlig brille, mens augmented reality blir vel noe som brukes i forbindelse med pc,console og kanskje aller helst i spillehaller? Hvis ja ser jeg ikke hvorfor augmented reality brillene må se sosialt akseptable ut (siden man altså ikke går rundt ute med disse).

 

Evt. hvis man tenker seg å gå rundt med augmented reality briller hele dagen (jobb/skole), hva slags innhold skulle det gi? Det er vel ikke vits å gi vanlig vegger, gater etc. nye teksturer (fortsatt at de ikke er veldig triste eller slitte). I så fall må det være for veldig få spesielt interesserte...

Her tar du nok veldig feil.. Jeg ser at du ser eneste bruksområdet til augmented reality som spill.. men dette er kun et lite område av det slikt vil brukes på.. I mange jobbsammenhenger vil man ha stort utbytte av Augmented reality.

eks: Arkitekt som vil vise frem et bygg der det vil bli bygget - man tar på brillene eller hva det skulle være - å den lager en digital utgave av bygget/broen/vegen osv. som er tenkt å andre kan se den plassert i virkeligheten..

eks2: man er helt grønn på bil, men ønsker å fylle på olje - da kan man få vist med brillene på hva man skal gjøre... det vises hvor man åpner panseret, hvor oljen skal fylles på osv..

eks3: du er i en ny by å prøver å finne frem, istedenfor å se konstant på mobilen med gps for å finne frem vil man se piler og markeringer på hvor man skal gå fremfor seg.

eks4: man kan logge seg på noe alla Tinder, hvor man når man er ute vil kunne få opp navn og status - evt. enkel farge overlay som viser hvem andre som er på samme tjeneste og singel.

Det kan nevnes haugevis av eksempler som ikke har noe med spilling eller annen 'home entertainment' å gjøre som vil være mulige områder for slike briller - men selvsagt vil de også kunne brukes til spilling, som helt sikkert blir en av de drivende kreftene for å dra igang teknologien (og allerede er det)

 

 

Takk for den! ;-) (bold) Hensikten var ikke å ha rett, feil eller på annen måte kritisere, men prøve å finne ut hvorfor de tenker sosial akseptanse. Dette da jeg kun har sett eksempler i underholdningsøyemed så langt. Derfor var jeg nysgjerrig på hvilke andre bruksområder man tenker seg, simpelthen fordi jeg ikke visste. Ift underholdning støtter du opp under det i eks4. I eks og eks2. tenker jeg også at det ikke er så farlig med sosial akseptanse, da dette mest sannsynlig vil foregå på et arkitektkontor eller gjemt bak en bil. I eks. 3 dog kan jeg se "behovet" for sosial akseptanse. Sånn sett har jeg fått svar på det jeg lurte på og lært noe nytt. :-)

 

Beklager hvis jeg antydet at dette ikke kommer til å ta av. Det har jeg ikke noe forutsetning for å anta, annet enn at Google Glass ihvertfall ikke har tatt av enda (men det er enda ikke for seint til det). Men det er vel ikke helt urealistisk at det vil være for spesielt interesserte å gå rundt med dette hele tiden, Ihvertfall til å begynne med....(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...