Gå til innhold

RYKTE: AMDs nye grafikk-monster kan hete Radeon R9 Gemini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om dette kan konkurere mot GTX 980 TI SLI gjenstår det å se.

Man får jo 2 slike til litt over 12 000 kr.

 

HDMI v2 og displayport 1.4 burde være på plass i denne prisklassen?

 

Det vil den sansynligvis ikke. Akkurat slik GTX 690 var langt dyrere enn 2 stk. GTX 670 med tilsvarende ytelse, og slik nVidias ryktede dobbeltkjernede kort vil være betydelig dyrere enn to stk. nVidia-kort med samme ytelse. Endret av La Menthe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er vitsen for AMD da å selge denne?

Med mindre den er beregnet på bedrifts markedet?

 

AMD sine kort fungerer tradisjonelt sett bedre enn nvidia sine ved veldig høye oppløsninger (4K+) og/eller flere skjermer. Har selv tre skjermer med 2560x1600 oppløsning, og valgte derfor AMD med stor suksess.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen for AMD da å selge denne?

Med mindre den er beregnet på bedrifts markedet?

 

Eller vil konkurere mot amd firepro eller nvidia Quadro

 

Ingen vil kjøpe AMD med mindre de vil sette ned prisene sine.

Det er vel ikke helt riktig.

 

R9 380 er å foretrekke over GTX 960. Og nå ser vi at R9 390 har gått rett i strupen på GTX 970 også. Så AMD er ikke helt på jordet, iallfall ikke i mid-range klassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dobbeltkjerne kort fra ATI/AMD har vel tradisjonelt sett vært litt dyrere enn 2 kort av samme klasse ved release, men droppet fort i pris.

295x2 begynte vel rimelig høyt, rundt 15k mener jeg å huske, men det var fremdeles langt under Titan Z til 23-25k. Prisen på 295x2 gikk vel rimelig kjapt nedover.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Problemet med

Radeon R9 390 8GB er at det kun er forbedret R9 290x

 

Men mangler mye av de nyeste funksjoner som HDMI v2 og displayport 1.4a.

Så ja med mindre man har flere skjermer er de lite poeng å vurdere.

 

AMD skjermkort trekker også mere strøm en nvidia men det er vel ikke største problemet.

Lenke til kommentar

 

Om dette kan konkurere mot GTX 980 TI SLI gjenstår det å se.

Man får jo 2 slike til litt over 12 000 kr.

 

HDMI v2 og displayport 1.4 burde være på plass i denne prisklassen?

 

Det vil den sansynligvis ikke. Akkurat slik GTX 690 var langt dyrere enn 2 stk. GTX 670 med tilsvarende ytelse, og slik nVidias ryktede dobbeltkjernede kort vil være betydelig dyrere enn to stk. nVidia-kort med samme ytelse.

Du får nok langt i fra samme fps med 2x gtx 670 som ett gtx 690, med tanke på at det er to gtx 680 gpu'er i ett gtx 690 kort.

Lenke til kommentar

Problemet med

Radeon R9 390 8GB er at det kun er forbedret R9 290x

 

Men mangler mye av de nyeste funksjoner som HDMI v2 og displayport 1.4a.

Så ja med mindre man har flere skjermer er de lite poeng å vurdere.

 

AMD skjermkort trekker også mere strøm en nvidia men det er vel ikke største problemet.

 

Jeg vet ikke om jeg synes det er noe problem at 390 er en oppdatert 290(uten X), så lenge den yter bedre enn en 970 og koster det samme. Da er eneste problemet med 390 at den bruker for mye strøm, og for noen, at den ikke har HDMI2.0. Det er ingen skjermkort i dag som kommer med Displayport 1.4, mye fordi displayport 1.3 heller ikke er kommet enda. Selv mitt GTX980ti har bare DP1.2, så vi kan jo ikke med god samvittighet klandre AMD for mye for at den mangler 1.4. ;)

 

Personlig har jeg litt OCD, så jeg synes HDMI2.0 er viktig for spilling på UHD TV. Men om man kan sende YCbCr 4:0:0 til TV med AMD skjermkort slik man kunne med Nvidias HDMI1.4 utstyrte skjermkort, så kan man få 4K@60Hz fra AMD skjermkort også. til Film og spill finnes det ingen som ville kunnet sett forskjell på normal sitteavstand. (Men vi hadde visst det :p)

 

Ellers kan man jo si at "vitsen" med kortet kan blant annet være at man kan få "ekte" CrossFire på et hovedkort som bare har en PCIe port til skjermkort. Eller om man har plasshensyn å ta med lite kabinett, så er jo et slikt kort perfekt. AMDs Fury kort har kommet til "kort" ( :blush: ) mot Nvidias alternativer til nå. Men har i gjennomsnitt kanskje skalert litt bedre i dual, triple og quad GPU oppsett, og tar da litt innpå i ytelse. Så det vil sannsynligvis ikke skade "Gemini" at det må sammenliknes med 2xGTX980ti. Når nå, ingen forventer at det skal vinne. Kan det være at "close enough" blir en liten seier. Det blir spennende å se hva prisen havner på.

Lenke til kommentar

 

 

Om dette kan konkurere mot GTX 980 TI SLI gjenstår det å se.

Man får jo 2 slike til litt over 12 000 kr.

 

HDMI v2 og displayport 1.4 burde være på plass i denne prisklassen?

Det vil den sansynligvis ikke. Akkurat slik GTX 690 var langt dyrere enn 2 stk. GTX 670 med tilsvarende ytelse, og slik nVidias ryktede dobbeltkjernede kort vil være betydelig dyrere enn to stk. nVidia-kort med samme ytelse.

Du får nok langt i fra samme fps med 2x gtx 670 som ett gtx 690, med tanke på at det er to gtx 680 gpu'er i ett gtx 690 kort.

 

Mulig du ikke husker historien så veldig godt, men da GTX 670 kom ut ble GTX 680 helt irrellevant.

Ytelsesforskjellen mellom de to kortene var på hele 5% mens prisforskjellen var 1000 kr.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om dette kan konkurere mot GTX 980 TI SLI gjenstår det å se.

Man får jo 2 slike til litt over 12 000 kr.

 

HDMI v2 og displayport 1.4 burde være på plass i denne prisklassen?

Det vil den sansynligvis ikke. Akkurat slik GTX 690 var langt dyrere enn 2 stk. GTX 670 med tilsvarende ytelse, og slik nVidias ryktede dobbeltkjernede kort vil være betydelig dyrere enn to stk. nVidia-kort med samme ytelse.

Du får nok langt i fra samme fps med 2x gtx 670 som ett gtx 690, med tanke på at det er to gtx 680 gpu'er i ett gtx 690 kort.

 

Mulig du ikke husker historien så veldig godt, men da GTX 670 kom ut ble GTX 680 helt irrellevant.

Ytelsesforskjellen mellom de to kortene var på hele 5% mens prisforskjellen var 1000 kr.

 

 

I tillegg var det vel to nedklokkede versjoner av 680 som befant seg inni 690, man fikk flere Cuda cores, men lavere klokk. 2x670 ville nok som oftest fått bedre kjøling også, og holdt seg lenger på max boost enn 690 klarer. Det er nok veldig riktig å sammenlikne 2x670 med en 690 ja. 

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

Endret av litera
Lenke til kommentar

Hæ? Før skatter og avgifter, antas kortet i norske kroner å være 11.000? Med en kurs på 8,4(NOK):1(USD)? Eller bruker dere en annen dollar her? Jeg kommer frem til  ca.9200 NOK jeg da, før skatter og avgifter blir lagt på.

 

Hvis det er sånn at man legger på 2 kroner i kursverdi for å kompansere for noe her, må noen oppdatere meg på hva dette er, for her har jeg gått glipp av noe..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

De har ingenting å komme med for mainstream. Det tar tid å utvikle nye design, og det virker som om Nvidias Maxwell tok dem på senga. Mest sannsynlig er dagens Fury-kort bare en tilpasning av GCN for å få HBM-kontrolleren til å fungere på 28nm før man krymper designet og legger på ny minnekontroller pluss arkitekturendringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

De har ingenting å komme med for mainstream. Det tar tid å utvikle nye design, og det virker som om Nvidias Maxwell tok dem på senga. Mest sannsynlig er dagens Fury-kort bare en tilpasning av GCN for å få HBM-kontrolleren til å fungere på 28nm før man krymper designet og legger på ny minnekontroller pluss arkitekturendringer.

 

 

Da bør de kanskje gå i seg selv.. Ta en kaffepause og vurdere hva de holder på med, og om de har prioritert rett.

 

Nå synser jeg selvsagt bare, men det er kanskje noen av dere som har tall på hvordan ulike skjermkort bidrar i omsetningen? Jeg kan aldri tenke meg at skjermkort til over 10k er det som skal redde AMD.

Lenke til kommentar

Det som ser ut til å være greie med AMD generelt er at joda de klarer å lage ting med høy ytelse, men som da buker mye strøm, som igejn da gnererer mer varme. Nvidia er etter min mening "flinkere" til å lage kort med høy ytlese men likevel broker lite strøm. For jo mer strøm noe broker jo varmere blir det. Altså er amd sine lsøninger mindre effektiv pr watt.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

 

Du får sende inn en jobbsøknad. Du er sikkert en attraktiv kandidat.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

 

Du vet at disse "problemene" AMD har på skjermkortmarkedet har stort sett vært i hodet til uopplyste grønne fanboys? Helt fram til nVidia dyttet ut Maxwell har AMD vært bedre på ytelse per krone.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo helt latterlig. Her ligger AMD nede med kniven på strupen, og så er det überkortklassen de har fokus på? Virkelig, AMD? Trenger dere rådgivning? Tror dere at satsning på et nisjemarked kommer til å redde dere? Hva med mainstream?

 

Du vet at disse "problemene" AMD har på skjermkortmarkedet har stort sett vært i hodet til uopplyste grønne fanboys? Helt fram til nVidia dyttet ut Maxwell har AMD vært bedre på ytelse per krone.

Men AMD kort yter dårligere pr watt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...