Gå til innhold

Som en GoPro med bedre bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig at det slå gopro på bildekvalitet, tviler på at det slår gopro på noen andre områder.

 

Sånn er det jo med alle store kamera, man betaler med "alt annet" for å få bedre bildekvalitet.

 

Ellers blir det spennende å se hvordan dette påvirker landskapet, det er jo nettopp slike muligheter som er fint med et litt mer åpent kamera-system som mFT, synd ikke flere ser nytten av et slikt system.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror folk som bruker slike action kameraer heller ønsker høy oppdateringsfrekvens enn høy oppløsning. Altså mye bedre med 1080p @ 120 FPS enn 4k @ 30 FPS.

 

Det står jo at det skal komme med 120 Fps?

 

AtW

"Z Camera jobber med støtte for 120 fps i 720-oppløsning, men GoPro for eksempel greier 120 fps i 1080."

 

Som sagt så tror jeg selv også at de fleste vil ha flest mulige bilder i sekundet da GoPro ofte blir brukt i filmer som krever høy FPS for å få et fint og klart bilde.

Endret av deaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott med utskiftbar optikk. For de som liker fisheye (som Gopro) så vil kanskje en Samyang 7,5mm f/3,5 falle i smak? Ellers så er det jo deilig å få muligheten til å velge noe mindre vrang(distorted) optikk. Man får fort overdose av fisheye-effekten.

 

Synd det var maks 60 fps i FullHD ennå, men det gir jo i nødsfall 2-2,5x slow motion.

 

deaf: Det er bare ett fåtall av Gopros mange flere kameraer som klarer 120 fps i FullHD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en 4K, Micro Four Thirds variant av action kamera må man styre fokus under opptak for å oppnå bedre bildekvalitet enn GoPro. Eventuelt kan man velge enda mer ekstrem vidvinkel enn GoPro, og dermed få litt større blender for tilsvarende dybdeskarphet. Er det praktisk?

 

Har mer tro på dronekamera som bruksområde for et slikt system.

Lenke til kommentar

For en 4K, Micro Four Thirds variant av action kamera må man styre fokus under opptak for å oppnå bedre bildekvalitet enn GoPro. Eventuelt kan man velge enda mer ekstrem vidvinkel enn GoPro, og dermed få litt større blender for tilsvarende dybdeskarphet. Er det praktisk? 

Bullshit!

 

Med MikroFireTre kan du sette på den fantastiske 12mm f/2 og faktisk bruke den på f/2. Med 25mm f/1.8 kan du fint bruke den på f/4 uten å tenke på fokusering. Google hyperfocal distance. 

 

GoPro er ikke verdt pengene, spesielt når man kan få tak i noe med nesten like bra kvalitet til en brøkdel av prisen.

 

 

På forrige GoPro måtte man justere focusen for at de skulle fungere bra med multikopter og fly. Grunnen til dette er at GoPro ikke er laget for å filme langt unna, men ment som action kamera med vidvinkel der all action skjer nært kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For en 4K, Micro Four Thirds variant av action kamera må man styre fokus under opptak for å oppnå bedre bildekvalitet enn GoPro. Eventuelt kan man velge enda mer ekstrem vidvinkel enn GoPro, og dermed få litt større blender for tilsvarende dybdeskarphet. Er det praktisk? 

 

Har mer tro på dronekamera som bruksområde for et slikt system.

Bullshit!

 

Med MikroFireTre kan du sette på den fantastiske 12mm f/2 og faktisk bruke den på f/2. Med 25mm f/1.8 kan du fint bruke den på f/4 uten å tenke på fokusering. Google hyperfocal distance. 

 

GoPro er ikke verdt pengene, spesielt når man kan få tak i noe med nesten like bra kvalitet til en brøkdel av prisen.

 

 

På forrige GoPro måtte man justere focusen for at de skulle fungere bra med multikopter og fly. Grunnen til dette er at GoPro ikke er laget for å filme langt unna, men ment som action kamera med vidvinkel der all action skjer nært kameraet.

Legg merke til at jeg sa "action camera" ikke "drone kamera". Og at jeg definerte bildekvalitet i form av dybdeskarphet og tilsvarende blender. Kanskje du bør lese deg litt opp på "camera equivalence"?

 

Motsier du ikke deg selv i første og andre del av innlegget ditt? Hyperfocal distance for 25mm f/4 eller 12mm f/2 gir rimelig skarpt bilde fra ca 5.3 meter til uendelig. Men da er man litt snill med hva man kaller skarpt i forhold til nærgrensen på 4K. GoPro Hero4 klarer vel skarpt bilde fra ca 1 meter til uendelig om man ikke stiller seg vekk fra default fokus. Igjen er man antakelig litt snill med hva man kaller skarpt ved nærgrensen.

 

Greit nok at du bruker hyperfokalt system og ikke gidder å tenke på fokus. Men når du viser en sekvens fra et hodemontert action kamera med 5 meter nærgrense som du foreslår, der stort sett alt er ute av fokus bortsett fra når kameraet titter opp mot horisonten, så er vel ikke det helt hva man forventer av et actionkamera?

 

Til slutt ender du likevel opp med omtrent samme konklusjon som meg, at det er mer akseptabelt med lang minimum fokusavstand på dronekamera enn action kamera. Altså vil dette forslaget til miniatyr kamera med micro four thirds sensor passe bedre for droner enn som action kamera.

 

GoPro har faktisk gjort en rimelig god jobb i å velge fokallengde, blender og sensorstørrelse som kan brukes i et hyperfokalt system og riktig fokus uansett hva man filmer, inntil man kommer rimelig nær kameraet. Det du refererer til om at Gopro har feilfokusert enkelte modeller så horisonten ikke er skarp er vel et historisk problem? Så vidt jeg vet er Hero4 skarp helt ut til uendelig, og kan sånn sett brukes som dronekamera også, selv om det ikke er hovedformålet bak det optiske designet. Det går åpenbart an å bruke større blender og større sensor på en drone som filmer fra minst 5 meter høyde over bakken.

 

Hva var bullshit?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror folk som bruker slike action kameraer heller ønsker høy oppdateringsfrekvens enn høy oppløsning. Altså mye bedre med 1080p @ 120 FPS enn 4k @ 30 FPS.

 

Det står jo at det skal komme med 120 Fps?

 

AtW

I 720p ja

 

 

 

Ja? Kvaliteten er allikevel bedre enn et normalt action-kamera, og uansett var jo posten jeg svarte på at folk "heller ønsker høy oppdateringsfrekvens enn høy oppløsning", og det kan de jo tilsynelatende få?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...