Gå til innhold

Intel har lansert ny 18-kjerners Xeon-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

Lenke til kommentar

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

 

Må huske på at du får dobbel båndbredde også med ddr4. Det er vel veldig relevant for dagens servere med 15-30 vm's

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

Må huske på at du får dobbel båndbredde også med ddr4. Det er vel veldig relevant for dagens servere med 15-30 vm's

 

Uten at jeg kjenner detaljene, så vet jeg at DDR4 har optimaliseringer som kommer til syne med prosessorer med mange kjerner.

 

Ellers er det fint at hw viser et minimum av interesse for Xeon-cpu`ene, ikke bare i-whatever. For alle som driver med 3D, video eller andre krevende oppgaver, så finner man ofte det man vil ha i E5-serien. De kommer i utallige varianter med varierende cache, frekvens og kjerner. Produsenter som for eks. Supermicro og Tyan leverer hovedkort i alle mulige varianter. Til sammen betyr dette at man kan kjøpe omtrent akkurat den løsningen som passer best. Må si jeg synes det er litt rart at dette ikke får større oppmerksomhet ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

Må huske på at du får dobbel båndbredde også med ddr4. Det er vel veldig relevant for dagens servere med 15-30 vm's

 

Uten at jeg kjenner detaljene, så vet jeg at DDR4 har optimaliseringer som kommer til syne med prosessorer med mange kjerner.

 

Ellers er det fint at hw viser et minimum av interesse for Xeon-cpu`ene, ikke bare i-whatever. For alle som driver med 3D, video eller andre krevende oppgaver, så finner man ofte det man vil ha i E5-serien. De kommer i utallige varianter med varierende cache, frekvens og kjerner. Produsenter som for eks. Supermicro og Tyan leverer hovedkort i alle mulige varianter. Til sammen betyr dette at man kan kjøpe omtrent akkurat den løsningen som passer best. Må si jeg synes det er litt rart at dette ikke får større oppmerksomhet ...

 

 

Synes utvalget av hovedkort til slik ikke kvalifiserer til "alle mulige varianter". Tvert imot synes jeg ofte det er vanskelig å finne det jeg ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

 

Kommer veldig ann på hvilken ram som sammenlignes, men ytelsen til DDR4 er legendarisk - 42.7GB/S på Crucial's 2666mhz DDR4, ser man på en ganske mye brukt DDR3 ram på 1600mhz så er det 25.2GB/s.. Evt. 1866mhz på 30GB/s.

 

http://imagescdn.tweaktown.com/content/6/6/6619_04_crucial_ddr4_memory_performance_overview_early_look_vs_ddr2_ddr3.png

 

Koslig ram. :)

Lenke til kommentar

 

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

Kommer veldig ann på hvilken ram som sammenlignes, men ytelsen til DDR4 er legendarisk - 42.7GB/S på Crucial's 2666mhz DDR4, ser man på en ganske mye brukt DDR3 ram på 1600mhz så er det 25.2GB/s.. Evt. 1866mhz på 30GB/s.

 

http://imagescdn.tweaktown.com/content/6/6/6619_04_crucial_ddr4_memory_performance_overview_early_look_vs_ddr2_ddr3.png

 

Koslig ram. :)

 

 Hvis du sammenligner 2400 Mhz DDR3 til 2400 Mhz DDR4 er forskjellen liten. Du kan ha 2666 Mhz ddr3 RAM også. DDR4 gjør at du kan få høyere frekvenser derimot. Standardfrekvensen for brikken blir jo og oppgradert. Slik osm det er nå derimot, med DDR4 priser som er høye får du vel DDR3 med høyere frekvens enn DDR4 til samme pris? Da vil jo DDR3 yte bedre....

 

Dessuten, til vanlig PC bruk er RAM speed lite viktig. Hvis du ser på spilltester er det ingen forskjell mellom 1333 Mhz og 2400 Mhz. Derfor var jejg usikker på om en økning i frekvens i det hele tatt vil gi en fordel for servere.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket prisene nå TKongen, tydelig at det er helt andre priser enn hva jeg tidligere har sett på :) Du har nok rett der ja.

 

Ser dog på resultater her at Read/write så er DDR4 ganske sterke selv på samme frekvens, noe jeg vil tro kan være en "stor" fordel på servere, ofte er det jo også slik at penger "ikke er et tema" når man bygger operasjonskritiske servere også - på en annen side, DDR4 er veldig nytt og stabiliteten er ikke dokumentert like godt som DDR3 :>

 

Spennende tid fremover hvertfall!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Er vel gjerne mulig at DDR4 lønner seg i servere, på grunn av strømbruken. Kommer jo selvfølgelig mye an på levetiden til brikkene. Ellers trodde jeg ikke servere var avhengige av å ha de raskest mulige RAM-brikkene. Jeg vet svært lite om det derimot, så kan godt være jeg tar feil. DDR4 gir jo dessuten ikke så mye forbedring i forhold til DDR3, så 16% økning i ytelse pga DDR4 virker litt i overkant høyt.

Må huske på at du får dobbel båndbredde også med ddr4. Det er vel veldig relevant for dagens servere med 15-30 vm's

 

Uten at jeg kjenner detaljene, så vet jeg at DDR4 har optimaliseringer som kommer til syne med prosessorer med mange kjerner.

 

Ellers er det fint at hw viser et minimum av interesse for Xeon-cpu`ene, ikke bare i-whatever. For alle som driver med 3D, video eller andre krevende oppgaver, så finner man ofte det man vil ha i E5-serien. De kommer i utallige varianter med varierende cache, frekvens og kjerner. Produsenter som for eks. Supermicro og Tyan leverer hovedkort i alle mulige varianter. Til sammen betyr dette at man kan kjøpe omtrent akkurat den løsningen som passer best. Må si jeg synes det er litt rart at dette ikke får større oppmerksomhet ...

 

 

Synes utvalget av hovedkort til slik ikke kvalifiserer til "alle mulige varianter". Tvert imot synes jeg ofte det er vanskelig å finne det jeg ønsker.

 

AtW

 

 

Sorry, da må du lete litt bedre enn not at all.

Supermicro kjører HAUGEVIS av ulike varianter. Ta en kikk her. Den første delen av lista er socket 2011-3 i toveis konfigurasjon i diverse ATX-former. Om du vil ha hovedkort med for eks. en haug med PCIex4-porter eller andre litt mer spesielle oppsett, så må du kikke på proprietary-formatene. Da må du riktignok ha kabinett og PSU fra Supermicro. 

 

Tyan har "bare" ni ulike varianter av toveis socket 2011-3.

Jeg vet at Asus og Gigabyte også har noen toveis hovedkort.

 

Jeg nevner toveis hovedkort her. Grunnen er at disse koster ikke noe særlig mer enn serverhovedkort med kun en slot, og det går fint an å bruke kun en cpu i disse, om ønskelig. Og jeg tviler på at noen klager på utvalget av single socket 2011 hovedkort ... :p

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Synes du virkelig hovedkort som ikke følger standard-formater kvalifiserer til godt utvalg? I tillegg er ofte utvalget av feks chipsetst dårlige på disse xeon-variantene. Synes det er mye mer stress å finne et passende hovedkort på xeon enn til "desktop-CPUer" rent funksjonmessig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du virkelig hovedkort som ikke følger standard-formater kvalifiserer til godt utvalg? I tillegg er ofte utvalget av feks chipsetst dårlige på disse xeon-variantene. Synes det er mye mer stress å finne et passende hovedkort på xeon enn til "desktop-CPUer" rent funksjonmessig.

 

AtW

 

Spørs hva du er ute etter, Xeon maskiner er laget for å stå i rack og være servere.

Ikke dag til dag maskiner eller en entusiast maskin, skal du ha noe slikt så må du handle sære hovedkort slik som EVGA Sitt Classified SR2 hovedkort for 1366 sokkelen til eksempel.

 

Lenke til kommentar

 

Synes du virkelig hovedkort som ikke følger standard-formater kvalifiserer til godt utvalg? I tillegg er ofte utvalget av feks chipsetst dårlige på disse xeon-variantene. Synes det er mye mer stress å finne et passende hovedkort på xeon enn til "desktop-CPUer" rent funksjonmessig.

 

AtW

 

Spørs hva du er ute etter, Xeon maskiner er laget for å stå i rack og være servere.

Ikke dag til dag maskiner eller en entusiast maskin, skal du ha noe slikt så må du handle sære hovedkort slik som EVGA Sitt Classified SR2 hovedkort for 1366 sokkelen til eksempel.

 

 

 

Vel, her var det snakk om 3D og video, dvs workstation, og dette er jo også et entusiastforum, ikke et typisk forum der man diskuterer bedriftsservere. TIl førstnevnte bruk vil jeg si det er mer stress å finne "hovedkortet du vil ha"

 

AtW

Lenke til kommentar

Det å finne hovedkortet til en rackmontert server er ganske enkelt å få tak på.

Du har ikke noen spesielle sære krav som USB porter og lignende, du finner riktignok ikke slik hardware på komplett.no men iwill.no har lettere utvalg samt Nextron.no om du er selvbygger i server markedet.

 

Ellers handler de fleste ferdigbyggede løsninger ala HP / Dell, og de som er sære drar til firma som Ixsystems hvor du også får ting spesialbygget til dine krav.

Lenke til kommentar

Det å finne hovedkortet til en rackmontert server er ganske enkelt å få tak på.

Du har ikke noen spesielle sære krav som USB porter og lignende, du finner riktignok ikke slik hardware på komplett.no men iwill.no har lettere utvalg samt Nextron.no om du er selvbygger i server markedet.

 

Ellers handler de fleste ferdigbyggede løsninger ala HP / Dell, og de som er sære drar til firma som Ixsystems hvor du også får ting spesialbygget til dine krav.

 Vel, han sa vel at han ikke var interessert i servere? Han tenker på workstations, som du har for deg selv. Det er jo noe annet enn server HK. Det var jo det han synes var vanskelig å finne, ikke slike bedriftsløsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og disse CPUene reiser sjelden til Workstations, det er markedet for enkelt CPU sokkeler basert på Xeon, og disse CPUene artikkelen snakker om kan ikke benyttes i slike maskiner, akkurat som du ikke kan sette Core iX CPUene i ett hovedkort med flere CPU sokler.

De har en egen arkitektur for enkelt sokkel hovedkort som de tilbyr, men denne CPUen i artikkelen som vi prater om her er kun for flere CPUer, og disse hovedkortene finner du kun for rackmonterte  servere, du er velkommen til å presse inn noe slikt i en workstation maskin, men du er ikke det tiltenkte markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og disse CPUene reiser sjelden til Workstations, det er markedet for enkelt CPU sokkeler basert på Xeon, og disse CPUene artikkelen snakker om kan ikke benyttes i slike maskiner, akkurat som du ikke kan sette Core iX CPUene i ett hovedkort med flere CPU sokler.

De har en egen arkitektur for enkelt sokkel hovedkort som de tilbyr, men denne CPUen i artikkelen som vi prater om her er kun for flere CPUer, og disse hovedkortene finner du kun for rackmonterte servere, du er velkommen til å presse inn noe slikt i en workstation maskin, men du er ikke det tiltenkte markedet.

Se posten jeg først svarte på, det er fra den denne lille underdiskusjonen har kommet. AtW
Lenke til kommentar

Synes du virkelig hovedkort som ikke følger standard-formater kvalifiserer til godt utvalg? I tillegg er ofte utvalget av feks chipsetst dårlige på disse xeon-variantene. Synes det er mye mer stress å finne et passende hovedkort på xeon enn til "desktop-CPUer" rent funksjonmessig.

 

AtW

Det er da mange E-ATX-hovedkort å velge mellom i linken jeg la ved?Og det var bare ett eksempel. Som jeg nevnte er det flere produsenter enn Supermicro.

SSI-EEB\CEB er da også helt standard form når man skal ha flere CPU`er. Og skal du ha kun èn CPU kan du jo bruke alt fra vanlige forbruker-hovedkort til profesjonelle enkelt-slot og toveis hovedkort.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...