Gå til innhold

Tid for skjermkort


Akrabra

Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for nytt skjermkort, og siden jeg ikke har ekstremt mye peiling på maskinvare, så tenkte jeg og søke litt tips her.

 

De siste årene har jeg brukt https://www.komplett.no/product/756496

Ett budsjett kort som har vært helt ok, jeg har ikke de høyeste standarder. Men nå med det nye Dragon Age og Witcher 3 på vei så er tiden kommet for en oppgradering.

 

Jeg vil helst ha ett AMD kort igjen, men er åpen for forslag. Min prisklasse denne gangen ligger på 3 - 4 tusen kroner. Ting om meg når det kommer til slikt. Jeg er ikke en som måler fps og kjører benchmark tests om og om igjen for å resultat av små endringer.

 

Jeg trenger ikke at alt skal kjøre på fullt, bare at det skal kjøre på høyt og være stabilt. Kortet jeg har nå går fort varmt i nye spill og bråker noe hinsides, redusering av støy ville også vært en fordel. Og nå som jeg først skal kjøpe et og putte en del penger i det så kan jeg like greit gå for noe av det beste i den prisklassen. Så forslag? Og litt hjelp for en som ikke har så god peiling på maskinvare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kortet skal du ha. 12-timers-tilbud hos Komplett til 2990,-
Jeg bestilte selv for 4 timer siden, da var det 39 tilgjengelig. Nå er det 4, så det kan være en fordel å være rask.

Har også en stk av denne og er kjempefornøyd med lydnivået. Kortet som er på tilbud nå skal visstnok ha enda bedre kjøler. Dette kortet, derimot, bråker som en flymotor og skal i retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ser jeg at flere her sier at 970 / 980 vil være ditt beste valg og trekker blant annet inn at det har en bedre driver , noe jeg gjerne påpeker at ikke lenger stemmer. Både Nvidia og Amd har mer eller mindre helt likeverdige drivere for Windows 8.1 og 10.

 

På linux kommer dog Nvidia litt foran.

 

Personlig når det gjelder produsenter av skjermkort så vil jeg påstå at Asus og Evga har de beste skjermkortene , MSI har desverre en del jalla løsninger der både kjøleløsning og strømregulering er de svake punktene på noen av kortene , men som regel er "premium" utgavene helt kurrante.

 

Om strømforbruk ikke er et problem for deg bør du ikke glemme 290 og 290x serien til Amd , avhengig av hvilke spill du spiller og om du kan godtgjøre deg av Mantle så vil du kunne få like god eller bedre ytelse enn med et tilsvarende Nvidia skjermkort. 290X serien er omtrent på høyde med 780 kortene og 970 , i noen få tilfeller like bra som 980.

 

Spesielt om man har en Amd Cpu fra før av så ser man godt at det er langt mer å hente på kombinasjonen med Amd skjermkort og Mantle som fikser noen av problemene i DX11.
Når vi går over til Windows 10 og DX12 så vil trolig denne fordelen forsvinne litt sånn at Nvidia + Amd cpu også yter bedre med siste versjon av dx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tiden er kommet for nytt skjermkort, og siden jeg ikke har ekstremt mye peiling på maskinvare, så tenkte jeg og søke litt tips her.

 

De siste årene har jeg brukt https://www.komplett.no/product/756496

Ett budsjett kort som har vært helt ok, jeg har ikke de høyeste standarder. Men nå med det nye Dragon Age og Witcher 3 på vei så er tiden kommet for en oppgradering.

 

Jeg vil helst ha ett AMD kort igjen, men er åpen for forslag. Min prisklasse denne gangen ligger på 3 - 4 tusen kroner. Ting om meg når det kommer til slikt. Jeg er ikke en som måler fps og kjører benchmark tests om og om igjen for å resultat av små endringer.

 

Jeg trenger ikke at alt skal kjøre på fullt, bare at det skal kjøre på høyt og være stabilt. Kortet jeg har nå går fort varmt i nye spill og bråker noe hinsides, redusering av støy ville også vært en fordel. Og nå som jeg først skal kjøpe et og putte en del penger i det så kan jeg like greit gå for noe av det beste i den prisklassen. Så forslag? Og litt hjelp for en som ikke har så god peiling på maskinvare.

 

Så vidt jeg vet er ihvertfall Dragon Age med i Gaming Evolved til AMD, mens Witcher 3 virker som om har nVidia optimaliseringer. Så jeg ville kanskje gått for 970 i dag.

Lenke til kommentar

Det er fryktelig få kort som faktisk krever 500W aleine, hva slags kort har du sett deg ut?

Men jeg vil tro 650w er nok for ett singelkort for nesten uansett hva du kjøper idag som er fornuftig å kjøpe.

Hvis du nå skulle oppleve noe problemer så kan du kjøpe ny strømforsyning seinere, men 650w burde holde.

Lenke til kommentar

Det hele kommer vel litt an på hvilken strømforsyning man har.

Er det et jalla merke så er ikke oppgitt effekt det samme som reel effekt , ei er det sikkert at man får nok ampere på den strømkretsen som behøves.

 

Hvis du er litt mer spesifikk så hadde det vært greit , merke på psu og når den er kjøpt.

 

Ytelsemessig når man har en Amd Cpu fra før av er man såpass Cpu begrenset i mange spill at det nytter lite å kjøpe seg et kraftig skjermkort , det er her i det Minste Mantle kommer på sitt beste og sørger for at de spillene som kan benytte seg av det balanserer lasten mellom skjermkort og Cpu.

 

Jeg har et Amd FX 8350 oppsett og valgte å gå for et R9 280 kort som jeg fikk svært billig , per dags dato kan jeg ikke si at jeg angrer da jeg mener at jeg har fått en fin oppgradering til en grei pris , trolig har jeg kunnet fått litt mer ytelse om jeg hadde punget ut for et 290 men akkurat da var prisforskjellen nesten på 1500kr. Husk at om du går for et amd skjermkort så er det noen av butikkene som også gir deg 3 spill med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Jaja det er bare og prøve, hvis det ikke holder så kjøp en ny med 750/850 watt som er kvalitet.

 

F.eks

 

Evga supernova 750/850g2

Cooler Master v750/850

Corsair hx750/850i (mindre anbefalt pga litt mer jalla oem)

Seasonic

Superflower

Corsair ax760/860 (non i) i funker greit men samme case som hx750/850i

Endret av ExpensiveGameFinder
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for kort, men så kom en ting til i veien. Jeg har bare en 650W strømforsyning akkurat nå. Jeg kjører AMD FX 8350 8 Core prosessor fra før av. Trenger jeg ny strømforsyning? Ser noen av kortene krever 500W, men krever de det til drift eller minimum?.

Hverken 970 eller 980 bruker 500 watt, de skriver dette som minimum for å drive alt du måtte ha av hardware i maskinen. Så lenge du ikke overklokker ligger begge kortene under 200 watts forbruk under full load.

 

Her har du typisk forbruk under spilling

 

post-88331-0-61558700-1424192465_thumb.jpg

 

Edit: CPUen din trekker 125 watt, GPU: 970 eller 980 ca 200 watt så du har enda +300 watt å gå på til resten av hardware du måtte ha i maskinen din som er mere enn nok.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...