Gå til innhold

Lumia 1020-oppfølger kan sette ny megapikselrekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og som vanlig leverer den ikke råmaterialet til brukeren, men benytter gjennomsnittet til å finne ut mest mulig korrekt lys og farge til å lage et lavere oppløst bilde. Dette fungerer på sett og vis, men er fortsatt søppel i forhold til et godt kamera, med større piksler, som ikke driter på draget hele tiden. Denne "flertallet driter sikkert ikke på draget" tankegangen holder ikke mål.

 

Man kan igrunn se for seg et rom fylt med litt svaksynte kinesere, som alle forsøker å se i mørket. I taket er det malt et bilde. Om man grupperer sammen alle disse kineserne og ber hver gruppe om å beskrive en liten del av bildet, vil de nok gjøre en bedre jobb enn om det var færre svaksynte kinesere i rommet, men likevel en langt dårligere jobb enn om det var ugler som skulle beskrive det de såg (sett at de kunne kommunisere så vi forstod de).

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at Nokia i det hele tatt har lov til å reklamere med 41 megapiksler på 1020, å ta 2 bilder med 34 + 5 megapiksler er overhodet ikke det samme som å ta 1 bilde med 41 megapiksler.. villedene markedsføring.

 

Sensoren er på 41MP som gjør det mulig å ta et bilde i enten 38MP(4:3) eller 34MP(16:9) I tillegg så lagrer den en nedsamplet 5MP utgave av bildet.

Lenke til kommentar

Og som vanlig leverer den ikke råmaterialet til brukeren, men benytter gjennomsnittet til å finne ut mest mulig korrekt lys og farge til å lage et lavere oppløst bilde. Dette fungerer på sett og vis, men er fortsatt søppel i forhold til et godt kamera, med større piksler, som ikke driter på draget hele tiden. Denne "flertallet driter sikkert ikke på draget" tankegangen holder ikke mål.

 

Man kan igrunn se for seg et rom fylt med litt svaksynte kinesere, som alle forsøker å se i mørket. I taket er det malt et bilde. Om man grupperer sammen alle disse kineserne og ber hver gruppe om å beskrive en liten del av bildet, vil de nok gjøre en bedre jobb enn om det var færre svaksynte kinesere i rommet, men likevel en langt dårligere jobb enn om det var ugler som skulle beskrive det de såg (sett at de kunne kommunisere så vi forstod de).

 

Hvis det er RAW-support du sikter til, så er dette støttet på 1020, 930 og 1520, samt nye modeller. Hvis du mener noe mer utover det, så har jeg ikke peiling ;)

 

Quote: "..uncompressed Digital Negative (DNG) files".

Lenke til kommentar

Med min 1020 så tok jeg to bilder, begge i DNG format. Som jeg sydde sammen til ett panoramabilde på 10236x3320. Bildefila 97,8 MB fikk jeg skrevet ut på Plexiglass i dimensjonen 284x84 hvis jeg ikke husker feil. Resultatet ble jo upåklagelig. Hvis man hadde hatt HTC med sine 4 MP eller Iphone sine mer eller mindre oppløselige kamera på 8 MP så hadde det ikke vært det samme. Langt i fra.

 

MP er jo ikke alt, ettersom at flere MP krever bedre optikk. Men hvis optikken er jo meget god så ser jeg ingen grunn til at antallet MP verken skal stoppe på 8 , 13 eller 16 MP

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er RAW-support du sikter til, så er dette støttet på 1020, 930 og 1520, samt nye modeller. Hvis du mener noe mer utover det, så har jeg ikke peiling ;)

 

Quote: "..uncompressed Digital Negative (DNG) files".

Han mente å ta gjennomsnittet av flere små piksler versus å bare ha større piksler.

Små sensorpiksler er utsatt for støy når det blir lite lys og man må forsterke opp signalet.

Store piksler er ikke like utsatt for støy og man kan derfor hente ut et klarere signal i lite lys.

 

Lumia-kameraene prøver å omgå dette ved å dele opp bildebrikken i enda flere piksler og måle et gjennomsnitt av disse.

Men det blir litt uklart om det virkelig er bedre, like bra eller dårligere å gjøre det slik.

Jo mer komplisert man gjør det, jo mer fallgruver å tryne i får man.

 

23qyukp.jpg

 

Nå er jo en "piksel" på bildet man får ut av en kamerabrikke egentlig flere piksler i

utgangspunktet og med flere forskjellige måter å få frem farger på. Gjerne med ulikt antall

sensorer for hver farge avhengig av hva som er mest følsom for hvilken bølgelengde etc.

Så det blir fort komplisert om man virkelig vil gå inn i de tekniske detaljene.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor noen selskaper er så veldig sultne etter flere megapiksler. Liker bedre Apple og HTCs filosofi her. Selv om jeg synes begge kunne vært på 13 MP.

Som nevnt av KragHack er det mest for zooming, men også litt for PR-effekten. Det viktige her er derimot ikke antall Mp, men sensorstørrelsen.

Megapikselene er mest brukt for zoming.

Jeg brukte 1020'n til å ta bilder og fikk printet ut i 150*50 cm. Ble klart og fint. Det hadde det ikke blitt med kunn 4MP.

Er vel en grunn til at 1020 vinner alle foto tester. :)

Jepp, og grunnen til at 1020 vinner nesten alle tester av telefonkamera er sensorstørrelsen, god optikk og litt på grunn av mange Mp.

Lenke til kommentar

BlueShroom: Enig i det du skriver der. Skissen viser en liten og en stor sensor. En interessant ting er hvor mye lys disse klarer å fange og lagre per del av hele bildet. I utgangspunktet er lagringskapasiteten i fotoner/areal likt. Hvis man regner fotoner per 1/10 000 000 av hele bildet så vil kapasiteten "well capasity" være proporsjonalt med arealet. I utgangspunktet altså, det er en del kompliserende faktorer som blir fremtredende ved pikselstørrelser på rundt 1-2 mikron. Litt mer folkelig sagt, pikselstørrelsen spiller ingen rolle, det er den totale sensorstørrelsen som avgjør hvor mye lys som fanges totalt. En annen interessant ting er støy per del av bildet. Der spiller pikselstørrelsen en rolle av flere grunner. Både statistisk fotonstøy og diverse støy som genereres i kameraet og er pikselrelatert: dark current, kvantiseringsstøy osv. Signal/støy-forholdet er altså delvis uavhengig av antall piksler og delvis avhengig av det.

 

Det er ingen fasit på hva som er optimalt, men i grove trekk bør man se etter kamera med stor sensor, lysstkerk optikk, nok Mp til sitt bruk og ikke minst tester som avslører ting man ikke kan tolke ut fra spesifikasjonene. (Dark current, sjenerende mønster i støyen, optiske feil som er vanskelig å korrigere etc.) Mobiltelefoner har stort sett samme bildevinkel så det er ikke noe man bør se etter i utgangspunktet, men det kan man gjøre i ettertid og kjøpe tilbehør som klips med vidvinkel eller tele.

 

PS. Dagens telefonkamera er ikke så godt som det kan bli. Det er massevis av teknisk potensiale for ennå bedre telefonkamera, uten at telefonene trenger å bli tykkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...