Gå til innhold

Kjapt GPU & HK spørsmål - GTX 970 - AM3+ socket


OutrageousXSM

Anbefalte innlegg

Hei folks,

Kjapt spørsmål da jeg ble veldig usikker og fant ikke et helt "svar" på det jeg var ute etter, når jeg surfet.
Har seg sånn at jeg bestiller nytt skjermkort, PSU og CPU idag på www.komplett.no og trenger å vite om jeg kjøper riktig iforhold til hovedkortet. Jeg er egentlig bare usikker på GPUen men slenger med de andre specsa for sikkerhetsskyld

*GPU Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 970 4GB
link: https://www.komplett.no/gigabyte-geforce-g1-gaming-gtx-970-4gb/825299
*HK MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+
link: https://www.komplett.no/msi-990fxa-gd80-socket-am3/637958
CPU - AMD FX9590 Socket-AM3+, 8-core, 4,7GHz
PSU - XFX Pro Series Black Edition 1000W PSU

Føler meg litt dum da jeg sikkert burde skjønne dette her .. men har litt problemer med å skjønne hva som funker med hva :hm::green:

Annen informasjon er også velkommen!

(Har dere noen sider som sjekker kompatibilitet e.l. ?)

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt passer sammen, men jeg hadde vurdert en i5-4690k eller i7-4790k over FX-9590. AMD har ligget bak Intel i over 5 år nå, og da hjelper det ikke å kjøpe en prosessor som er to år gammel.

Klar over det, men vurderer AMD over Intel av personlig preferanse bare egentlig ... Dessuten er det ikke noe feil i å kjøpe AMD henholdt "benchmarks" du vil ikke legge merke til noe endringer om du slenger til extra penger her og der, tbh. Men takk for forslaget, blir vell noe jeg skaffer meg fremover istedenfor! :)

Også har jeg allerede AMD socket kort nå, så litt dumt å nå med engang!

 

Med da passer GPUen *thumbs up*

 

EDIT: Har tenkt til å OC* en del så jeg kommer meg godt opp til Intel sin ytelse for en litt mindre pris... Varme og W brukt blir noe høyre men det er ikke så farlig for meg.

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

 

Alt passer sammen, men jeg hadde vurdert en i5-4690k eller i7-4790k over FX-9590. AMD har ligget bak Intel i over 5 år nå, og da hjelper det ikke å kjøpe en prosessor som er to år gammel.

Klar over det, men vurderer AMD over Intel av personlig preferanse bare egentlig ... Dessuten er det ikke noe feil i å kjøpe AMD henholdt "benchmarks" du vil ikke legge merke til noe endringer om du slenger til extra penger her og der, tbh. Men takk for forslaget, blir vell noe jeg skaffer meg fremover istedenfor! :)

Også har jeg allerede AMD socket kort nå, så litt dumt å nå med engang!

 

Med da passer GPUen *thumbs up*

 

EDIT: Har tenkt til å OC* en del så jeg kommer meg godt opp til Intel sin ytelse for en litt mindre pris... Varme og W brukt blir noe høyre men det er ikke så farlig for meg.

 

AMD ligger et godt stykke bak Intel i ytelse: kilde 1, kilde 2.

Merkelojalitet er noe av det dummeste som finnes, du tjener ingenting på det, mens produsenten av merket tjener massivt på det.

FX-9590 kan ikke overklokkes stort mer enn 100MHz uten mer eksotisk kjøling, den er allerede presset til det maksimale på luftkjøling.

Har du mulighet til å returnere hovedkortet? I så fall hadde jeg virkelig vurdert å gjøre det.

 

Valget er selvfølgelig opp til deg, men FX-8350 var ikke konkurransedyktig i 2012, og en 15% raskere utgave uten potensial for overklokking er ikke konkurransedyktig i 2014 heller. Sist jeg anbefalte AMD-prosessorer var i 2010, før Intel kom med i5-2500k.

Lenke til kommentar

I test programmene ser du at intel er bedre, men tviler på du merker så mye til det i bruk.

Bra at noen også kjøper amd, tenk hva intel hadde kostet om amd gikk konk?

Om AMD går konkurs vil Intel splittes pga lover og regler for konkurranse i USA.

Det er ikke forbrukerens jobb å sørge for konkurranse, og målet med konkurranse er jo til syvende og sist å vinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder samen med Taake og Arni her altså, Intel cpu ftw, Amd har noe å stille opp på gpu fronten dog, kommer ann på hvordan den nye serien blir. kjører 7970 selv på en av folde riggene ikke noe mer eller mindre problemer enn folde rig 2med 780Ti, eller hovedrig med 980 :)

 

Dog, har aldri kjøpt AMD cpu selv og kommer aldri til å gjøre det sålenge intel leder slikt dem gjør idag :D

Lenke til kommentar

Nåda , sitter selv på en FX 8350 og et R9 280 og takket være mantle så må jeg si at ytelsen er helt grei den , selvsagt du får mer ytelse på Intel , men man klarer seg fint på Amd også.

 

Hvis Amd har en viktig plass i hjertet ditt og du er fullstendig klar over at du kan få mer ytelse på et Intel oppsett så er det bare å kjøre på , husk at du i praksis med mantle vil få bedre ytelse med kombinasjonen R9 290 / X + FX 9590 , også viktig å kjøpe en solid og kraftig stømforsyning...

 

EDIT :

 

Er i tvil om hovedkortet du har valgt vil fungere til deg ,sånn sett må jeg nesten anbefale enten :

 

Asrock 990FX Extreme9 (vanskelig å få tak i Norge) : 1864

Asus Sabertooth 990 FX R2.0 : 1449 (Har rev 1.0 selv som funker fint med 8350).

Asus Crosshair V Formula - Z : 2149 Ish

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåda , sitter selv på en FX 8350 og et R9 280 og takket være mantle så må jeg si at ytelsen er helt grei den , selvsagt du får mer ytelse på Intel , men man klarer seg fint på Amd også.

 

Hvis Amd har en viktig plass i hjertet ditt og du er fullstendig klar over at du kan få mer ytelse på et Intel oppsett så er det bare å kjøre på , husk at du i praksis med mantle vil få bedre ytelse med kombinasjonen R9 290 / X + FX 9590 , også viktig å kjøpe en solid og kraftig stømforsyning...

 

EDIT :

 

Er i tvil om hovedkortet du har valgt vil fungere til deg ,sånn sett må jeg nesten anbefale enten :

 

Asrock 990FX Extreme9 (vanskelig å få tak i Norge) : 1864

Asus Sabertooth 990 FX R2.0 : 1449 (Har rev 1.0 selv som funker fint med 8350).

Asus Crosshair V Formula - Z : 2149 Ish

Viktig og viktig plass. Har surfet en god del, sett på litt ting og priser og du taper ikke mye på å kjøpe en 8350/9590 CPU nå idag på markedet. Jeg syntes det er litt synd at folk ser det slik idag at AMD ligger (unnskyld ordtaket) jævlig langt bak. Jeg vet at Intels high end CPUer slår nok alt, men ved bruk og hva du FAKTISK gjør, vil jeg påstå og si at AMD henger godt med i løpet og det finner du fort også ut at andre mener (til og med Intel brukere). "Benchmarks" er så og si riktig men alle testes forskjellig og viser bare hva du kan få, mye av det er overkill og du kommer ikke til å få særlig utbytte av det dessverre per dags dato, kanskje om 5 år, I dont know...

Men ja, jeg tar poenget og ja jeg er selvsagt klar over det..

 

Angående HK og GPUen så kan jeg jo nevne først HKen burde gå greit ut ifra hva jeg har lest på MSI sine hjemmesider .. en BIOS oppdatering så burde alt være greit, 9590 skulle heller ikke være noe problem som jeg skjønte, god nok strømforsyning, BIOS oppdatering, kjøling og slikt. Er dette ordnet skulle ikke dette være noe problem.

Nå som du nevner det Malvado ... taper jeg mye på å kjøpe GTX 970? Burde jeg gå for en R9 290..... for å få best brukeropplevelse? Er jeg heldig så finner jeg kanskje noe av dette til god pris på Black Friday :hmm:

 

Takk for tips folkens! Ble litt mye CPU snakk her nå, men er litt gøy også, haha.

 

EDIT: Jeg "TAB"er, streamer og editer en til annen, så de extra kjernene er jo ett + hvis du spørr meg.

Uansett til slutt ,, så er det GPUen som har noe så til slutt å si.

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Som sagt så sitter jeg selv på en FX 8350 som er klokket til 4.3Ghz til daglig og greier 4.7 Ghz med litt økning i spenning (men temperaturene er ikke greie i prime95) og makser på 5Ghz med 1.55 Vcore (og syke temperaturer) , jeg føler ikke at denne pcen henger noe spesielt etter men så er jeg heller ikke en high end gamer.

 

Jeg føler egentlig at man får mye utnyttelse av Mantle når man har et Amd skjermkort , feks i Thief så gikk jeg fra 40 til 55fps med mantle slått på og kunne derfor endre en del innstillinger for å få penere grafikk , en del kommende storspill har også støtte for det.

 

Om du greier å vente litt så kan det se ut som 380x / 390x kommer på nyåret , hvis ikke så hadde jeg personlig kjørt et rent amd oppsett med et 290x som du kan få tak i til ca 2500 kr som jeg mener er et svært bra kjøp.

 

Til slutt er jeg som sagt usikker på MSI hovedkortet , har hørt at det skal gå teoretisk bra , men utifra VRM's og Mosfets så er jeg litt usikker på hvor stabil en FX 9590 på det hovedkortet blir , men i det minste bør du greie å få kjørt cpu'en på lavere hastighet og volt om du har maks uflaks der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så sitter jeg selv på en FX 8350 som er klokket til 4.3Ghz til daglig og greier 4.7 Ghz med litt økning i spenning (men temperaturene er ikke greie i prime95) og makser på 5Ghz med 1.55 Vcore (og syke temperaturer) , jeg føler ikke at denne pcen henger noe spesielt etter men så er jeg heller ikke en high end gamer.

 

Jeg føler egentlig at man får mye utnyttelse av Mantle når man har et Amd skjermkort , feks i Thief så gikk jeg fra 40 til 55fps med mantle slått på og kunne derfor endre en del innstillinger for å få penere grafikk , en del kommende storspill har også støtte for det.

 

Om du greier å vente litt så kan det se ut som 380x / 390x kommer på nyåret , hvis ikke så hadde jeg personlig kjørt et rent amd oppsett med et 290x som du kan få tak i til ca 2500 kr som jeg mener er et svært bra kjøp.

 

Til slutt er jeg som sagt usikker på MSI hovedkortet , har hørt at det skal gå teoretisk bra , men utifra VRM's og Mosfets så er jeg litt usikker på hvor stabil en FX 9590 på det hovedkortet blir , men i det minste bør du greie å få kjørt cpu'en på lavere hastighet og volt om du har maks uflaks der.

Takk for infoen! Kanskje burde vurdert en FX-8350 eller faktisk en FX-63xx, hvis du har bra opplevelser her!

Angående nye GPUen til AMD ... Ja, jeg leste dette med 380x/ 390x her om dagen, hos LinusTechTips. Høres ganske lovende må jeg innrømme, men kanskje til en svimlende pris? Hadde jeg bare visst når dette kom ut så hadde jeg nok ventet. Jeg låner foreløpig et brukt AMD kort av en kompis av meg så det "haster" litt, hehe :green:

 

Teoretisk ja ... har lest en del som bruker det samma som meg (som jeg har muligens vurdert å bruke sjøl) og det skal gå utrolig bra ifølge dem, men uflaks er jo noe som kan skje, dessverre.

Lenke til kommentar

Hvis Amd har en viktig plass i hjertet ditt og du er fullstendig klar over at du kan få mer ytelse på et Intel oppsett så er det bare å kjøre på , husk at du i praksis med mantle vil få bedre ytelse med kombinasjonen R9 290 / X + FX 9590

Husk at det er bare en håndfull spill med Mantle, og det er flere CPU-intensive spill som rett og slett ikke går an å kjøre like bra med AMD-prosessor som med Intel-prosessor (CoH2, Far Cry 4)

En annen ting å huske på er at Nvidia får bedre CPU-ytelse i dx11-spill enn AMD gjør, rett og slett fordi Nvidia har optimalisert CPU-ytelse i driveren bedre enn AMD.

Lenke til kommentar

 

Hvis Amd har en viktig plass i hjertet ditt og du er fullstendig klar over at du kan få mer ytelse på et Intel oppsett så er det bare å kjøre på , husk at du i praksis med mantle vil få bedre ytelse med kombinasjonen R9 290 / X + FX 9590

Husk at det er bare en håndfull spill med Mantle, og det er flere CPU-intensive spill som rett og slett ikke går an å kjøre like bra med AMD-prosessor som med Intel-prosessor (CoH2, Far Cry 4)

En annen ting å huske på er at Nvidia får bedre CPU-ytelse i dx11-spill enn AMD gjør, rett og slett fordi Nvidia har optimalisert CPU-ytelse i driveren bedre enn AMD.

 

Så det er ikke noe "helt bom" å gå for GPUen jeg tenker på? Altså Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming 4 GB ... jeg kan ærlig si at jeg jeg sikler litt over dette skjermkortet :dribble:

Lenke til kommentar

 

 

Hvis Amd har en viktig plass i hjertet ditt og du er fullstendig klar over at du kan få mer ytelse på et Intel oppsett så er det bare å kjøre på , husk at du i praksis med mantle vil få bedre ytelse med kombinasjonen R9 290 / X + FX 9590

Husk at det er bare en håndfull spill med Mantle, og det er flere CPU-intensive spill som rett og slett ikke går an å kjøre like bra med AMD-prosessor som med Intel-prosessor (CoH2, Far Cry 4)

En annen ting å huske på er at Nvidia får bedre CPU-ytelse i dx11-spill enn AMD gjør, rett og slett fordi Nvidia har optimalisert CPU-ytelse i driveren bedre enn AMD.

 

Så det er ikke noe "helt bom" å gå for GPUen jeg tenker på? Altså Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming 4 GB ... jeg kan ærlig si at jeg jeg sikler litt over dette skjermkortet :dribble:

 

GTX 970 er det eneste fornuftige skjermkortet å kjøpe over 2000 kr nå, R9 290 er totalt irrellevant med mindre du får det for under 2500 kr, skjønner ikke hvorfor Malvado anbefaler det.

 

EDIT:

Bare se på testen til Anandtech: http://www.anandtech.com/show/8568/the-geforce-gtx-970-review-feat-evga/4

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med noreng der.

Gtx 970 er en bedre overklokker i tilleg.

 

 

Hk skal ikke vere noe problem.

kjørte selv en 8350 på et gigabyte ga 970a ett ellerannet @4.6 ghz i et års tid å det var bare 6 phase mener jeg. å uten kjøleribbe.

 

Hk lever enda med en 1100t på plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GTX 970 er det eneste fornuftige skjermkortet å kjøpe over 2000 kr nå, R9 290 er totalt irrellevant med mindre du får det for under 2500 kr, skjønner ikke hvorfor Malvado anbefaler det.

 

 

 

EDIT:

Bare se på testen til Anandtech: http://www.anandtech.com/show/8568/the-geforce-gtx-970-review-feat-evga/4

 

 

Nåda, mange stortitler som kommer til å støtte Mantle og ikke glem DX 12 som også vil gjøre sitt for at overheaden på Cpu ikke lenger vil være like relevant , inntil da ( sent 2015?) så vil da Mantle være det beste alternativet for å utnytte cpu'en maksimalt med et Amd skjermkort.

 

I pakken til Amd (så lenge man sørger for at man får Never Settle) så får man med 3 valgfrie spill , kortene får man kjøpt fra 2499 til 3000 ( 290 og 290X ) og slik jeg ser det så må man nesten også ta en titt på hva man spiller for å se om dette vil kunne utgjøre en innsparelse i seg selv ( Feks Star Citizen + Alien Isolation ) , så har man jo selvsagt innsparingene man gjør på fyring når man slipper å investere i en oljefylt radiator som jeg er svært sikker på at Noreng ikke har tatt med i betrakning...

 

Ytelsemessig er forskjellen mellom 290 og 970 (reference) på 1-2 fps i noen spill , og 3-5 fps i andre spill , og varierer fra spill til spill hvem som kommer best ut (hovedsakelig Nvidia med noen fps framfor).

 

Noen av de siste titlene som Farcry4 ser også ut til å favorisere Amd rent ytelsemessig :

http://www.techspot.com/review/917-far-cry-4-benchmarks/page2.html

http://www.techspot.com/review/917-far-cry-4-benchmarks/page3.html

http://www.techspot.com/review/917-far-cry-4-benchmarks/page4.html

 

Cpu ytelse

http://www.techspot.com/review/917-far-cry-4-benchmarks/page5.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=HrwUWCsyjdY&list=UUkWQ0gDrqOCarmUKmppD7GQ
Her er en video forresten, utrolig bra "guide" ! :) Bare for å klare litt opp i CPU valget.
Jeg har noe begrenset budsjett så jeg går bare for AMD, slik at det forklart, tror jeg har forklart det i en tidligere post ett eller annet sted i Forumet tidligere (ikke at det er så viktig, haha). Det lar meg i grunn legge mere penger inn i GPU.

Fremtiden vil nok favorisere AMD pga. bruk av flere kjerner, men det vil ta tid :) Men per nå Intel vinner i alle fronter i ytelse, men ikke så mye at du kommer til å legge særlig merke til det, tbh.

Helt enig med mye av det dere sier.. og tar alt i betraktning i valg av skjermkort! Jeg er litt usikker enda som sagt, men det høres ikke ut som det er noe jeg tenke på at jeg gjør feil, da det er i realiteten 1-10 fps forskjell bare ..

Jeg spiller for det meste WoW, Battlefield 3&4, CoD, Far Cry. Alien Isalation osv osv.
Jeg tror heller tar en titt på 380x/390x når de først kommer ut, syntes de høres utrolig spennende ut, gleder meg.. så tror bare jeg går for en Windforce GTX 970 nå i første omgang.

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...