Gå til innhold

Høyttalere/anlegg til TG15 (Hjelp med


Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at en liten gruppe med musikkglade voksne vil inta The Gathering i år.

Vi er dessverre helt blanke på området.

Har lyst til oss å spe på med ett par Cerwin Vega's som kan sparke godt liv i huset i påske :)

 

Dette lurer vi på:

- Hva brukes en receiver til og hvordan kobles den sammen med resten av anlegget?

 

- Forskjellen på passive og aktive høytalere

 

- Hva gjør en forsterker, er den viktig for at det skal låte bra?

 

- Hvordan funker slike store Cerwin Vega høyttalere, kan vi koble dem rett i pcen?

 

- Sist, men ikke minst lurer vi på dette med hvor mye strøm noe slikt bruker og om det er nok strøm på TG. (Vil ikke at at strømmen kortslutter)

 

 

Har aldri hatt noe forhold til strøm, kan derfor svært lite. Setter pris på "newbie" beskrivelser. :)

Endret av HArild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En receiver er et apparat som inneholder forsterker (for surround lyd) og radiomottaker. Det kobles til høyttalere (passive) for å få lyd.

 

Aktive høyttalere har innebygget forsterker.

 

Det er ikke mulig å få lyd i en høyttaler uten forsterker. Utgangen fra en PC kan drive ørepropper, men ikke noe mer.

 

Passive høyttalere kan ikke kobles rett til en PC. Det må være en forsterker imellom.

 

Forskjellige forsterkere bruker forskjellige mengder strøm. En liten forsterker bruker ikke mye strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En receiver er hovedsaklig en forsterker beregnet for hjemmekinoanlegg. Disse har ofte støtte for HDMI-signaler, radio, flere høyttalere i 5.1 eller 7.1 surround-konfigurasjon (5 eller 7 høyttalere pluss subwoofer) og en hel del annet. Disse varierer i pris alt etter bruksområde, hvilke funksjoner du har bruk for og lydkvalitet. For et enkelt stereo-anlegg (2.0) er det ikke vits i å skaffe en receiver om du ikke har tenkt å direkte integrere det i en hjemmekino. Det du derimot trenger er en stereoforsterker.

 

Oppgaven til en forsterker ligger i grunn i navnet. Lydsignalene som du får fra PC, telefon og lignende er ikke sterke nok til å drive spolen (nederst på bldet), som dytter selve høyttalermembranen frem og tilbake. Forsterkeren tar i mot signalet fra hva enn som spiller av lyden og forsterker det nok til å drive et sett med høyttalere.

 

Passive høyttalere krever en slik forsterker, da de kun inneholder selve høyttalerelementene og et delefilter. Aktive høyttalere har forsterker innebygd og krever derfor strøm i tillegg til lyd inn. Dette kan være hendig for å spare plass på TG. :)

 

Uten at jeg har erfaring med CV-høyttalere tror jeg de fleste er passive, så dere må nok ha en rimelig kraftig forsterker i tillegg.

 

Mener å huske at strømmen du får på TG i bunn og grunn er 1 Ampere pr. plass, men dette kan tas med en klype salt da de fleste halvkraftige spillmaskiner trekker en del mer under full last uansett. Folk har trukket mer uten problemer. Bare ikke gå helt av skaftet - du trenger ikke mange hundre watt med lyd.

 

EDIT: Alltid litt treig...

Endret av Nødstopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følte jeg ble mye klokere bare av å lese posten til @Nødstopp. Det eneste jeg reagerer er at du skirver at pcer ofte kan bruke mer en det som er tillatt. Da lurer jeg på åssen folk hvert år drar med seg svære annlegg inn i hallen når hver plass bare har nok strøm til å drive en pc.

 

Er klar av over at jeg ikke trenger mange hundre watt lyd på TG, men skal bruke disse til kjelleren hjemme etterpå. Det er mulig at det blir brukt til fester osv..

Hvor mye amper vil et over middels kraftig annlegg bruke?

 

Takk igjen for god info ;)

Lenke til kommentar

Følte jeg ble mye klokere bare av å lese posten til @Nødstopp. Det eneste jeg reagerer er at du skirver at pcer ofte kan bruke mer en det som er tillatt. Da lurer jeg på åssen folk hvert år drar med seg svære annlegg inn i hallen når hver plass bare har nok strøm til å drive en pc.

 

Er klar av over at jeg ikke trenger mange hundre watt lyd på TG, men skal bruke disse til kjelleren hjemme etterpå. Det er mulig at det blir brukt til fester osv..

Hvor mye amper vil et over middels kraftig annlegg bruke?

 

Takk igjen for god info ;)

 

Jeg aner ikke hvordan de med de største anleggene gjør det, da det var en kar i år som skrøt over at han hadde slått ut 16A-sikringene på enden av raden flere ganger med anlegget sitt alene... Sikkert populært blant naboene. :glare:

 

Trenger man mer strøm skal man, på papiret i alle fall, kjøpe flere plasser. 1A pr. plass.

Trekker anlegget 1.5A som Mixy skriver over holder det nok med en ekstra plass, da dette i så fall vil være peak strømtrekk. Det holder seg nok en god del under, avhengig av volumet dere spiller på.

 

Regner med at sikringsboksene på enden av raden er dimensjonert for 1-2A per plass, men siden alle på raden naturligvis ikke kjører maskinene sine bånn pinne på en gang er det ikke et problem. Rimelig kjipt om alle med over ~230W strømforsyning skulle måttet kjøpe flere plasser for å drive PCene sine alene. :p

Endret av Nødstopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo større anlegg jo mer BØR man sette seg mot mot midten, hvor trafoene står. Da slipper du å trekke store mengder strøm, gjennom ørten forgreningsledninger, som vil belaste kablene mye mer enn om du koblet deg i de første forgreningene.

 

 

Utgangen fra en PC kan drive ørepropper, men ikke noe mer.

Det stemmer ikke helt. Jeg har drevet et par høyttalere direkte fra hodetelefonutgangen. (Disse var på 12 Ohm da...)

 

En PC kan ikke vite hva det er du kobler på utgangen. Han mener nok at effekten er i den størrelseordenen. Altså svært lite. Og som de fleste vet så klarer den litt større enn ørepropper som headsett og mini-høyttalere. Men vi snakker fortsatt om under 1W eller noe i den duren. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo større anlegg jo mer BØR man sette seg mot mot midten, hvor trafoene står. Da slipper du å trekke store mengder strøm, gjennom ørten forgreningsledninger, som vil belaste kablene mye mer enn om du koblet deg i de første forgreningene.

 

 

Utgangen fra en PC kan drive ørepropper, men ikke noe mer.

Det stemmer ikke helt. Jeg har drevet et par høyttalere direkte fra hodetelefonutgangen. (Disse var på 12 Ohm da...)

 

En PC kan ikke vite hva det er du kobler på utgangen. Han mener nok at effekten er i den størrelseordenen. Altså svært lite. Og som de fleste vet så klarer den litt større enn ørepropper som headsett og mini-høyttalere. Men vi snakker fortsatt om under 1W eller noe i den duren. :)

Åssen har det seg at jeg kan koble et logitech z906 på 500W rett i pcen og spille på full guffe da?

Lenke til kommentar

Kommer til å booke 2 plasser til meg på TG i år for å få litt mer strøm. Pcen min har en 500w strømforsyning som er et plus for da kan mer strøm gå til anlegget.

Har nå tenkt å investerei x2 CV SL- 5 eller CV XLS- 6, den første modellen vet jeg er god for 125W den andre vet jeg ikke.

 

Har ikke lyst til å svi av for mye på en stereoforsterker, kankje jeg ikke trenger noe annet en forsterker på 2.0?

Noen anbefalinger? Ser helst at det blir et rimelig alternativ ettersom det blir kun blir aktuelt å bruke disse til musikk fra pcen hjemme.

Endret av HArild
Lenke til kommentar

Ps: Hvor stor PSU du har sier i grunn lite om hvor mye PCen din trekker. Kan være alt fra 60 til 600W. :)

 

Hadde den faktisk trukket 500W, så hadde den krevd 2A (altså to plasser) alene. Men var jo ganske svake høyttalere så går nok fint., og med en effektiv forsterker så går det nok i hvert fall fint. De fleste PCer trekker som regel 100-200w.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...