Gå til innhold

FEATURE: Hva synes Øystein etter tre dager med Windows 8.1?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gikk fra å hatt commodore 64 med casset spiller i 82/83 til å kjøpe meg laptop i julen 08! Telenor var i leiligheten å satte opp nettlinje. Joda, funket sånn tålig i noen uker men måtte kjapt ha hjelp av kompiser for den minste ting! Stadig mas om faens brannmur og ikke tilkoblet til nett å verre en det som var... Vell, så kom sommeren 09 og iPhone 4 kom ut... Feiret ny bra betalt jobb med å kjøpe en iPhone til meg selv. Den vanskelige laptopen blei faktisk lagt til side over natten og kun mobilen ble brukt.

Neste steg var innkjøp av iPad 4 noen år seinere, og iphone4 den bruker jeg ennå!

Jeg får gjort absolut alt jeg ønsket å gjøre laptopen med padda, hey.. Får til og med brukt nettbank uten probs.. Bare det sparte jeg fort en en 3-400kr på i mnd den gang når jeg LETT lærte meg å bruke bankens app med min iPhone 4.

 

Greia er det at Windows på den laptopen den gangen skremte meg så den gangen på bruker opplevelse at jeg neppe tørr gå tilbake. Fortsatt LAPTOP skrekk hehe men ting fungerer faktisk med Apple selv om det ennå ikke har ført til at jeg har kjøpt meg en Air.

 

Skal bli artig og følge deg videre her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Gikk fra å hatt commodore 64 med casset spiller i 82/83 til å kjøpe meg laptop i julen 08!

 

Hvis du kjøpte i 08 så kjøpte du med Windows Vista, kjent som den verste utgivelsen noensinne. Er ikke mulig å dømme hele Windows ut av den versjonen når versjonene før og etter har bra.

 

Personlig så liker jeg metro-startmenyen, men jeg liker ikke butikken eller selve appene

Endret av Slettet-vpGeLVii
Lenke til kommentar

 

Gikk fra å hatt commodore 64 med casset spiller i 82/83 til å kjøpe meg laptop i julen 08!

 

Hvis du kjøpte i 08 så kjøpte du med Windows Vista, kjent som den verste utgivelsen noensinne. Er ikke mulig å dømme hele Windows ut av den versjonen når versjonene før og etter har bra.

Personlig så liker jeg metro-startmenyen, men jeg liker ikke butikken eller selve appene

Mener det het Vista ja.

Lenke til kommentar

Angående Ipconfig : Lag en batch fil som kjøres fra desktop :

Åpne notisblokk og skriv følgende :

echo off
cls
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /registerdns
exit

 

Lagre som .bat fil og kjør i administrativ modus.

 

Hurtigtaster som man bare må lære seg :

Windows tast + C : Åpner charms (perler).

Windows tast + F : Søkefunksjon filer Q = Overalt (Å søke etter spesifikke filer er raskere enn alle filer). S = I Windows + på nettet.
Windows + Mellomrom : Bytter mellom inndata språk , kjekt om man skriver i forskjellige språk og ønsker enkler tilgang til forskjellige taster.

 

 

Liste over hurtigstaster : http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/keyboard-shortcuts#keyboard-shortcuts=windows-8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows 8.1 er et kraftig og stabilt os som er lett å jobbe med. Men modern ui er det like greit å unngå. Hvis du likevel vil bruke det trenger du en touch mus ala Logitech sine med Windows 8 branding som gjør det enklere å bruke modern UI da du får brukt gestures.

Mitt tips til deg må være å lære tastatur snarveier i Windows og i dine mest brukte programmer samt å rydde litt på startlinjen.

Lenke til kommentar

Angående Ipconfig : Lag en batch fil som kjøres fra desktop :

Åpne notisblokk og skriv følgende :

 

echo off

cls

ipconfig /release

ipconfig /renew

ipconfig /registerdns

exit

 

Lagre som .bat fil og kjør i administrativ modus.

 

Hurtigtaster som man bare må lære seg :

Windows tast + C : Åpner charms (perler).

Windows tast + F : Søkefunksjon filer Q = Overalt (Å søke etter spesifikke filer er raskere enn alle filer). S = I Windows + på nettet.

Windows + Mellomrom : Bytter mellom inndata språk , kjekt om man skriver i forskjellige språk og ønsker enkler tilgang til forskjellige taster.

 

 

Liste over hurtigstaster : http://windows.microsoft.com/nb-no/windows/keyboard-shortcuts#keyboard-shortcuts=windows-8

 

 

 

Takk for supre tips, dette skal jeg prøve ut :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Metro har vel blitt kraftig forbedret i Windows 10, så du burde ha ventet med denne overgangen, til 10ern kommer ut :)

 

Hei

 

Det er et godt poeng det. Vi diskuterte å teste Windows 10 beta, men dessverre viste det seg at den utgaven som kan lastes ned nå er ganske uferdig mtp funksjonalitet, og at det vil forandre seg såpass mye mot lansering at vi følte mine erfaringer villle ha liten verdi for andre enn de som betatester akkurat nå. Ikke minst er det bedre om noen som kjenner Windows inn og ut skriver sniktitten på Windows 10. Siden vi ville ha saken ut i år ble det derfor Windows 8.1. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg er einig i at Metro passar best på nettbrett og mobil. Det å stadig dra program opp i fullskjerm på stasjonær eller laptop der ein ikkje brukar touch, er tungvint og unødvendig.

 

Eg har brukt Windows 8 og 8.1 i to år og held meg fint unna Metro. Alt av programvare kjører eg i vanleg skrivebordsmodus.

Lenke til kommentar

Hei.

Det er et par små programmer jeg bruker i Windows 8 som jeg føler har blitt en nødvendighet grunnet kvaliteten.

Det ene programmet er Classic shell (http://www.classicshell.net/) . Dette er et gratisprogram som lar deg installere startmenyen slik den så ut i Windows 98, Windows Xp eller Windows 7 etter preferanse. Den gir deg også et par ekstra valg av utseende i oppsettet av startmenyen.

Det andre programmet er Stardock Fences (http://www.stardock.com/products/fences/) , at ikke dette programmet er en standard funksjon i Windows er en skam. Fences koster en liten slant, men er gratis prøveversjon i 30 dager.

 

Classic shell vil fjerne irritasjonen ved at du noenganger blir dratt inn i Modern Ui selv om du faktisk har bestemt deg for å ikke bruke det (er tilgjengelig enda som et ikon på startmenyen om du absolutt føler for å gå inn der). Fences må du nesten bare prøve for å skjønne hvor genialt det er. Det kan virke litt overflødig helt i starten, men når desktopen din fylles av ikoner vil du virkelig forstå hvor genialt det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Metro har vel blitt kraftig forbedret i Windows 10, så du burde ha ventet med denne overgangen, til 10ern kommer ut :)

Hei

 

Det er et godt poeng det. Vi diskuterte å teste Windows 10 beta, men dessverre viste det seg at den utgaven som kan lastes ned nå er ganske uferdig mtp funksjonalitet, og at det vil forandre seg såpass mye mot lansering at vi følte mine erfaringer villle ha liten verdi for andre enn de som betatester akkurat nå. Ikke minst er det bedre om noen som kjenner Windows inn og ut skriver sniktitten på Windows 10. Siden vi ville ha saken ut i år ble det derfor Windows 8.1. :)

 

 

Det er jeg enig i, testet Windows 10 for en stund siden å det er ikke helt stabilt enda.

Men dere kunne da hoppet elegant over metro biten nå å bare konsentrert dere om skrivebords versjonen siden den egentlig skal utgå som vi kjenner den :)

 

Ser jo at det er det som skjer i neste artikkel :) så det er jo bra!

 

Alt i alt en veldig interessant test :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har måttet rote frem den gamle Hotmail-adressen min,

 

Hvorfor? Det går fint å bruke en epostadresse som ikke tilhører Microsoft. Jeg bruker fortsatt gmail til absolutt alt.

 

Ellers har jeg kuttet ut all bruk av apper og tiles. I det hele tatt bruker jeg ikke Startmenyen. Bruker kun søk.

 

Det er to programmer som jeg ikke hadde klart meg uten. Launchy (om du ikke liker å åpne program med å klikke på ikoner) og Clover (Om du vil ha windows utforsker i "nettleser-modus" med faner og bookmarks)

 

Jeg brukte Launchy på Windows XP, men etter at MS la inn søk for programmer (Vista, 7 og 8) ser jeg ingen grunn til å bruke denne lenger? Med mindre du bruker annen funksjonalitet den tilbyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at Metro-appene er best egnet touch-formfaktoren. Dette er veldig nyttig for hybride maskiner, nettbrett osv. men på en maskin med tastatur og mus vil man i hovedsak holde seg til en mer tradisjonell skrivebordsmodus. Metro-menyen derimot er en ypperlig status-skjerm og programstarter som er rask og oversiktlig hvis man bruker den riktig. Dette er mitt inntrykk etter svært begrenset bruk av Windows 8(.1).

 

Et lite tips jeg har å komme med generelt når det gjelder å tilpasse seg endringer i brukergrensesnitt er å ikke være så himla sta og jobbe mot strømmen til enhver tid. Det er greit å tilpasse småting, men om du på død og liv skal motarbeide arbeidsflyten som blir lagt opp til av systemet kommer du til å bli sliten. Jeg pleide å være han som skulle pirke og fikle med hver lille ting, men så strakk ikke tiden til lenger. Jeg trengte noe som funket, kom seg ut av veien og lot meg jobbe. For min del er det Ubuntu med Unity, men jeg følger utviklingen til Windows og liker hvor de er på vei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...