Gå til innhold

– Dette er Gamergate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

www.reddit.com/r/KotakuInAction - gamergates uoffisielle "hovedside".

 

www.reddit.com/r/gamerghazi - "anti-gg" og Anita sarkeesian og zoe quinns støttespillere.

 

Se for dere selv hvilken av disse to gruppene som er høflige og åpen for debatt. Gjerne les om hvordan KingofPol og Milos som har blitt "swattet" og sendt sprøyter i posten fra støttespillere til Anita sarkeesian og de. Ikke tro at motstanderne av gamergate har rent mel i posen. Jeg er ganske så langt til venstre i politikken, men nå tror jeg jammen jeg har sett ekstremistene fra min egen politiske ving og er litt sjokka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noen tvil om at GamerGate egentlig handler om presseetikk. Og påstandene til Anita Sarkeesian er på nivå med han advokaten som hatet spill for noen år tilbake, og får pisk på pung av noen som har peiling på feminisme.



Når det er sagt så er det selvfølgelig ikke greit at folk kommer med trusler og hatmeldinger, men det er ikke det gamergate handler om, men det finnes utskudd begge leire.

 

Etter å ha lest litt på #CancelCobert hashtagen så dukker for øvrig denne opp:

 

https://twitter.com/LatrineWatts/status/527818559133843456

Endret av Zicozz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hverken Zoe Quinn eller Anita Sarkeesian er noen direkte del av spillpressen, hvorfor er deres handlinger så viktig når man snakker om etikk i spillpressen?

 

AtW

For meg kan det se ut som en god del av spillpressen bevisst vrir debatten over på et spor der disse to (og helst personangrepene på disse to) samt hvor forferdelig alle «gamere» er som et resultat av dette. Dette for å slippe å forholde seg til den berettigede krittikken av deres rolle og utøvelse av presse-etikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hverken Zoe Quinn eller Anita Sarkeesian er noen direkte del av spillpressen, hvorfor er deres handlinger så viktig når man snakker om etikk i spillpressen?

 

AtW

For meg kan det se ut som en god del av spillpressen bevisst vrir debatten over på et spor der disse to (og helst personangrepene på disse to) samt hvor forferdelig alle «gamere» er som et resultat av dette. Dette for å slippe å forholde seg til den berettigede krittikken av deres rolle og utøvelse av presse-etikk.

 

 

For meg virker det som store deler av gamersgatebevegelsen er mer opptatt av disse en faktisk etikk spilljournalisme, det virker som de store etiske dilemmaene som finnes får liten oppmerksomhet.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hverken Zoe Quinn eller Anita Sarkeesian er noen direkte del av spillpressen, hvorfor er deres handlinger så viktig når man snakker om etikk i spillpressen?

 

AtW

 

Fordi det store flertallet som påstår at det de bryr seg om er spilljournalistikken, bruker 90% av tiden sin på å trakassere kvinner og feminister.

 

Denne bevegelsen hadde trengt en reboot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

En aldri så liten korreksjon, fra en ellers fersk spillblogger og kronikør: Formålet med kronikken var ikke først og fremst å benekte at deler av GamerGate fremstår som troll og pøbler, men at det hatet spillpressen har trukket frem representerer bare den ene siden.

 

Folk på begge sider av debatten har blitt utsatt for hat, det kan jo også nevnes at Totalbiscuit fikk over 300 hatmeldinger på kort tid etter at han vant prisen for beste spillmisjonær på game awards. Poenget mitt er at dekningen har vært uheldig og gjort problemet langt verre enn det det i utgangspunktet hadde trengt å blitt, samtidig tror jeg altså at GG har vist at det er behov for en plattform hvor ulike stemmer kan slippe til, slik vi i Norge er vant til i våre aviser. Kronikkutveksling er dagligdags i Norge, situasjonen er en ganske annen i spillpressen. Jeg tror hele bransjen hadde vært tjent med en slik plattform, alt fra vanlige gamere til utviklere, aktivister og journalister. Det betyr på ingen måte at jeg forsøker å fornekte det hatet Quinn og gjengen har blitt utsatt for, ei heller at jeg forsvarer det. Det er fortsatt no jævlig til mas om hvor håpløs Sarkeesian er, at hun er en svindler osv. De som står for dette skjønner ikke at de umuliggjør en hver form for dialog.

 

Situasjonen nå er bare trist, det er to sider som står milevis fra hverandre og kaster dritt. De små stemmene som finnes i mellom, og det på begge sider, de drukner. Det er mange av dem, men de når ikke like godt frem. Det er de som roper høyest og unyansert som får oppmerksomhet. Situasjonen er helt håpløs.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...